View unanswered posts | View active topics It is currently 07 Oct 2026, 15:57

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Helt unikt,en Klemt G40 
Author Message

Post Helt unikt,en Klemt G40
Ni som varit med en stund vet att jag sedan länge är glad i maskinerna från sydtyska Klemt.

Av de äldre varianterna så "lossnade det" som jag förstått det i samband med modellerna BS-40 samt S-40 som lanserades 1963. Men...
Strax innan detta såldes ju en maskin som heter B40N. I grunden en röris som bygger mkt på det ursprungliga Bassman konceptet från slutet av -50tal,fast som topp.

Redan B40N är ovanliga maskiner,och såvitt jag vet lanserades dessa 1959 första ggn,dvs samtidigt med tidiga Bassman. Mkt riktigt då används ett GZ-34 för likriktning och i sin tur ett par EL-34 för kraft. Profilen på maskinen hölls mycket låg rent byggmässigt genom att låta såväl GZ-34´an som EL-34´orna "ligga" ner.

Image

Modellen tillverkades till och med 1962,när den som sagt ersattes enligt ovan av BS-40 samt S-40. I det följer alltså att B40N var ämnad som basförstärkare. Eller?

Image

Ja...egentligen inga konstigheter,och de där mer utpräglade skillnaderna mellan gitarr och basförstärkare hade ju vid tiden ännu inte helt gjort sig gällande.

Ok.?
Så?
B40N i all ära,men vafan e då en G-40?

Image

Jooo...se...det är 410 combo varianten av B40N. Lika vanlig som tänder på en höna. Faktum är,om ni så sveper internet lär ni inte hitta bilder,vilket jag tror lägger ribban i sammanhanget.
Ovanlig är mao fanimig bara förnamnet.

Nope. Inte ens jag hade sett en IRL förrän idag. Som synes inte direkt någon estetiskt vacker historia,och designen får man som jag ser det kalla "Dynacord Rex meets Bassman". Samma skarpa kanter som en Rex men layout från en Bassman. Typ. Samma kommunalgråa tolex som en Rex och tom samma hörnbeslag.

Image

Å jodå. Visst står det Klemt på den och visst är cabben originalet från mkt tidigt -60tal. Har inte muttrat isär den ngt vidare så långt och därmed heller inte "artbestämt" den vad avser exakt årtal.
Men visst är det ett standard B40N chassi man puttat in i en 410 cab,men..det slutar inte där se.

Image

Jopp. I stort sett orört. Man har bytt ngr av de gamla vaxkondningarna mot något mer moderna plastvarianter på PI´ns utgång men..that´s it liksom.
Men?
Vänta lite här nu! Vafan e det där obskyra nere till vänster?!

Image

Image

Jo serni...det är ett chassi med driverenhet ifrån Hammond för att driva ett fjäderreverb!! Ovanlig maskin blev helt plötsligt till unik kan vi nog säga.

Image

Grejen e då den att det där reverbet styrs via denna potten,och den ser jag knappast som originalmonterad i ljuset av hur dess fäste ser ut. Vidare sticker den ut som en varböld ur bakstycket där detta bakstycke har inslag av vad som förefaller vara baffeltyg.
Hm.
Vidare är det så,inte undersökt det hela speciellt mkt närmare än,att det sitter ngn form av kontrollpott på själva reverbchassit med. Grunnar på om det med potten därför kan vara en efterkonstruktion för att helt enkelt göra gränssnittet mera användarvänligt.

Jahapp.
Detta kommer alltså blir en tråd om renoveringen av en rent unik förstärkare. Den kommer få ngr få mods som är välavvägda,och dessa mods då utan ngr som helst fördärvande ingrepp. Mao helt reversibelt.

Men..sug i er. Mer udda än såhär e det nog svårt att det blir och med det sagt..kan vi nu en ggn för alla vara överens om vem som kopierade vem vad avser Marshall vs Klemt? :wink: :mrgreen:

03 Nov 2015, 20:41
Profile

Post Re: Helt unikt,en Klemt G40
Image

Det där är reverbenheten och den kan man nog säga att den skapar en och annan fråga hos undertecknad.
Visar sig att den i grund och botten är ganska simpel. Ett ECL-86 och en 83´a. Hm.
Innehållet är vad vidare är inte Hammond utan det är genomgående tyskt vad det verkar.

Image

Spänningen till den där enheten tas då härifrån,vilket då är anslutningarna på maskinens PT. Dvs,den tar nätspänning till sin egen PT den vägen. På det leds de där bruna kablarna genom en helt oskyddad öppning i chassits ena hörn.
Kort summerat,när man även adderar skillnaden i nyans på lödningarna,betvivlar jag starkt att installationen är ett original.

Image

Sen...den där potten och..signal såväl i tur som retur. Hm

Image

Nu syns det dåligt men visst står det G-40. Inte mkt att orda om. Alltså är detta nu vidlagt vara de enda bilder vi har av en G-40 på internet. Bara en sån sak!

Image

Den minnesgode vet att jag håller Isophon P30/37 som lite av gitarrvärldens doldis när det kommer till vintage AlNiCo element.
Nu e detta då motsvarigheten som 10"..som då heter P25/25. Har ju bara testat combon en liten stund men..visst. De låter ok dessa med i min mening.
E de ENDA tysktillverade trattar jag överhuvudtaget anser värda besväret.
ALLT annat producerat där jag sprungit på hittills låter som det är nedmonterat från en stolpe i forna nazityskland.

Image

Jag har ju varit nere med näbben i ett antal av dessa chassin vid detta laget och denna maskin har med marginal varit den som sett värst ut av dem allihop. Original i all ära,men det behöver fan ses efter med.
Därför medveten om att det enklaste helt enkelt är att demontera kortet och vara färdig med det. Att ens överväga ngt annat är bara falsk ekonomi.

Image

Visar sig att den har EN avvikande pott. Är diskantpotten...varför...inte en susning än så länge.

Image

Kortet ja. Man...bland annat rökte mer förr om åren va... :mrgreen:

Image

Mm. Enda raka. Faktiskt till den grad att det inte bara är tvättat utan även våtslipat,med sprit no less.
Rent. Vi gillar rent. :twisted:

Kollade för skojs skull kapacitans och ESR på de lytar jag nu pensionerar och...mjo. De fungerar faktiskt allihop. Mer än man kan säga om alla kopplingskondensatorerna.
Däri finns en fotnot fö.
Normalt brukar kondningen ut mot baspotten inte vara på mer än 100nF. I denna satt den 470nF,och japp...tvivellöst original. Jag GISSAR att detta är en tidig maskin för att vara ur "B40N eran". Bla bottnande i att den även använder en tidigare form av resistorer. Samma man hittar i Klemts "guldserie".

05 Nov 2015, 00:49
Profile

Jag kollar med stor behållning beskrivningarna på renoveringar. Att rensa kretskort så totalt är imponerande men naturligtvis
helt rätt om resultatet skall vara bra. Detta är hantverk i original !

Påminner mig om ett besök på braun i frankfurt där man just då byggde "braun cockpit". Slutsteget satt på ett
stort kretskort. Efter mintering och lödning testades korten innan montering i chassiet, de som inte fungerade hamnade hos
en man som klippte bort alla komponenter och använde en gasoldriven avlödare/tennsug på kortet, när det var
rent lades det i en stapel. På min fråga varför man inte lagade korten så var svaret att kretskortet var det enda som hade något värde och kunde återanvändas.

05 Nov 2015, 12:44
Profile WWW

Tack Peter.
Ja.
Elektronik å krypströmmar å annat elände som kan uppstå av gammal skit i olika former kan fan kvitta.
Vidare e det kanske inte så imponerande som det låter min vän...jag har ändå ett "facit" stående vid behov,och i sin tur är det ju inte första kortet till dem här jag river.
Kort sagt delar jag uppfattning med dig. Detta är inget att spara på. Ett jobb som förtjänar att göras förtjänar att göras rätt.

05 Nov 2015, 13:47
Profile

Image

Gamla förstärkare...*suckar*
Hela chassit var invändigt belagt med nån gucka som visade vara ganska svårt att få bort. Fetter.. Å som bekant gillar elektronik rent generellt när det är rent.
Var inte förrän tvättacetonet kom fram som skiten släppte,och det vart inte direkt lättövertygat då heller.
Men som sagt..rent är en grundförutsättning och skam den som ger sig.

Image

En av pottarna var ju av avvikande typ. Grävde i lagret och hittade en mer korrekt variant.

Image

Det där i sin tur e presence potten...som då mer eller mindre hade tjocknat ihop helt. Enkelt nog att hantera då..fram med varmluftspistolen,åsså blir processen kort. Därefter lite moderna smörjmedel nerför axel osv..så vart den snart nog med i matchen.
Samtliga pottar fick sin beskärda del av 7-78.

Image

Jahapp. Dubbelkannan för första smäll,där hade lånekortet gått ut kan vi kanske säga. Inte mycket att orda om så det får bli en ny och i samma veva blir det en 50+50. Inte mycket att orda om det heller.
Sen..jag gillar inte den där layouten. Jag GÖR fan inte det,och eftersom det börjar addera i antal hur många B40N jag nu mekat med så tror jag tamigfan det är dags att lista ut ngt vettigt och enkelt där för att öka elsäkerheten. Som det är..det duger bara inte. Invändigt finns helt enkelt inte ngn vettig plats och..ptja. Får väl bli nån form av "låda" antar jag.?

Image

Kortet har som sagt börjat fyllas på. Väl e väl det,och som synes sparas inte en pinal. Finns ingen anledning,prestanda står på schemat och de gamla prylarna är i detta fallet just det. Gamla.
Å se..nytt e nytt. Så e det ju bara.

Kvarstår gör att lista ut layout för "rör 2". Försöker hitta på en lösning där samtliga steg blir anoddrivna utan att det för den sakens skull ser ut som en hög älskande ormar.
Jaja. Det ger sig tids nog..

07 Nov 2015, 12:46
Profile

Image

Mm. Så fick det bli. Choken sitter numer alltså invändigt och den stående dubbelkannan är bytt mot två 47µF axialer. De sitter dels fast i varandra,dels limmade mot trafon och dels lödade,mao..de springer ingenstans.
Som synes är även nätkabeln bytt samt låsning till densamma installerat.
Summerat får jag säga att antingen e det jag som tappat det helt eller så ÄR verkligen det mesta jag tar i i denna maskinen färdigt för pension.
Ovanligt.

Image

Även standby switchen behövde isär. Den gick för lätt,och tur var väl det för det va änna helvete vad bränd den var invändigt.
Nu har fördelningspolitiken milt sagt lagts om i apparaten. OT´n får sitt direkt nu. Original sitter ju choken installerad som en choke egentligen skall... Efter choken då så leds spänningen bort till standby,men det enda standby klipper nu är spänningen till skärmgallerna. Ngt vi skäligt kan anta ger switchen ifråga ett enklare liv hädanefter. Resten av apparaten är alltså spänningssatt från och med tillslag nu.

Som synes har tom kablaget till pilotlampan lödats om. Inget har,eller kan,lämnas åt slumpen i denna. Tyvärr...

Image

Borta!! :mrgreen: Faktiskt..det känns bra mkt bättre att ha fått choke samt glättningen installerad invändigt.

Image

Så e då brädan befolkad. Nu blir det en trestegare av resp kanal,vilket är mkt enkelt att bygga tillbaka skulle andan falla på.
Önskan vart att det skall ryta,å se det har vi väl förhoppningsvis hanterat iom detta.

Image

Mmmm. I princip e det denna formen av arbeten som är kvar. Skärmat kablage från jack såväl som pottar skall installeras osv.
Med lite tur och god vilja låter den gamla maskinen inom kort.

08 Nov 2015, 14:43
Profile

Image

Som sagt,vad man än tar i i den här burken så behöver det antingen servas alt bytas. Original ligger jacken i princip som 4 separata ingångar som gör exakt samma sak. Mao är det skäligt att anta att maskinen är tänkt att användas mot mer än ett instrument. Iom att det som nu ligger för handen är gitarr...så optimerar vi för det.
Därav två separata kanaler med två separata och olika beteenden,och på det i sin tur på numer konventionellt manér en high och en low ingång.

Image

Summerat kan man säga att allt som bär signal ens en liten bit nu ligger på skärmad kabel.......

Image

...å jopp. Det hål som i original har kablage ut till choke mm återanvänds nu för att leda signal ToF in alles tre pottar. Alla pottar då till för gain,alt volym (den sista är en PPIMV).

Image

Jomen. Det blir fullt och en hel del tid har gått åt till att lista ut vad som behöver dras vart på det där kortet. Som synes är kablaget till PPIMV´n avlastat och detta kommer göras för samtliga kablar som löper in/ut ur chassit.
Tanken jag har där är att återanvända ett av M3 hålen som håller choken original för att installera ett fäste som i sin tur just skall säkra kablaget.

Med det sagt är vi i princip där att det som återstår att göra är småsaker. Bla då tillverka ett litet fäste i plåt som skall hålla de tre extra pottarna,och dessa installeras då i nederkant av förstärkarens bakstycke. Allt i ambition att inte borra i den gamle reliken mer än appselut nödvändigt.
Så?
Ptja..hoppas ha igång krigaren imorgon. Där vidtar div tweaks i vanlig ordning antar jag,men framför allt tillstöter då det med att få till reverbet.
Min tanke och ambition där är att lösa den biten så att reverbet serveras signal strax innan mastern.
Misstänker redan nu att det kan innebära att jag får addera en flaska i det där reverbdriver chassit. Men men...återstår att se.

09 Nov 2015, 23:08
Profile

Det ser ut som ett enkelsidigt kort. Varför sätter man komponenterna på kopparsidan ? Ett skavhål i isoleringen
eller damm+fukt under komponenten kommer att läcka ström.

Jag såg att originalet hade också komponenter på kopparsidan. Så jag är nyfiken : varför ?

09 Nov 2015, 23:20
Profile WWW

Du,ärligt sagt Peter,inte en aning.

Senare Klemt,typ BS-40 och S-40 mfl,har komponenter monterade på mer konventionellt manér.

Meeeen...iom att maskinen är tysk finns det garanterat ngt skäl vi förbiser.

10 Nov 2015, 00:25
Profile

Image

Som sagt,iiiiiiiiiiiiiinte borra i den gamla fina maskinen mer än aaaaabsolut nödvändigt. Iom det hamnar extra pottarna på ett fäste som dras i bakstyckets nedre kant så att pottarna "tittar ut" inunder bakstycket.
Dessvärre då...som det visar sig behövs en pott till. För reverb...

Image

Invändigt börjar det bli fullt liksom. I sann tysk anda är ju chassit på dessa inte större än det behöver vara. Märk väl den packe med skärmad kabel som går in/ut ur maskin.

Image

Hepp! Balanspott till glöden. Som maskin e byggd nu är de föredömligt väluppfostrad i tomgång. Hörs absolut ingenting av brum osv.
Däremot kommer där en del brus i allt att man börjar öka signalen.. Mkt beroende på att de gamla Philips flaskorna antagligen börjat göra sitt.

Image

Ok. Enter det med reverbet. Inte alltid helt lätt som bekant. ECL flaskan behövde lite hjälp att komma igång...
Som synes är detta alltså en helt fristående enhet. Grejen i det hela ligger i att förbinda de båda chassina rent potentialmässigt.

Image

Som sagt,e inte så mkt i det där chassit. Men.. Däremot sker det med val av ingående primärtapp genom att man flyttar maskins master säkring mellan olika hållare. En lösning som är helt oacceptabel iom att det hela ligger blottat ut i vinden. Mao behöver där installeras ett lödstöd invändigt,och i sin tur en chassimonterad säkringshållare..för det där håller fan bara inte.
Innebär i sin tur åxå,dessvärre,att där får bli ett hål med gummigenomföring för att hantera nätspänning ToF. Som det var med nätkabel genom oskyddad och tvärgående plåt...nope. Den skiten stoppar här.
I annat fall blir det inget reverb alls. Punkt&slut med den.

Image

Helt temporärt ligger då reverbet inkopplat över den lika provisoriskt installerade "separationsresistorn". Å visst fungerar det...men det behöver verkligen tweakas.
Är allt för mkt signal in på ECL flaskans triod till att börja med...så reverbet distar för ingenting.
På det går det igenom det gärna i självsvängning.

Nåja. Vi löser det med.

Tills vidare e det iaf glada miner mest överallt över att den ryter som den gör vid lite påställ. :mrgreen:

10 Nov 2015, 20:20
Profile

Image

Mm. Som vidtalat. Den där reverbenheten. Ett enkelt lödstöd bara...å väck med selenlikriktaren med som sagt.

Image

Åsså en chassimonterad säkringshållare.

Väl med det,och så fick jag installerat hela klabbet i cabben. Första jag reagerade över är hur "mörkt" det lät.
Saknar helt enkelt sprill,och detta ligger i högtalarna. :shock: Hm. Jaha? Fan gör man nu då?
Fick styrt om lite i att jag installerade ngr bright kondningar,satte om värdet på sloperesistorn. Visst blev det bättre men...nah.
Jag får nog säga att det som krävs här är inget kort på en annan uppsättning trattar. Så enkelt e re...

Reverbet fick jag lattjat med en del. Nu börjar det gå åt rätt håll iaf. Men..det behöver till en dödarswitch med. Helt klart.

11 Nov 2015, 22:29
Profile

Image

Det hela kom ihop. Allt är väl får man säga...bara det att reverbet behöver trimmas lite. Bortsett från det prima liv.
Fick moddat lite vad avser det med diskant och nu funkar det att köra den som den står likväl som att koppla ner den i valfri låda.

Image

Mm. Även extrapottarna fick sig samma form av rattar...ska jag säga.?

Återstår att ägaren plockar upp den som jag ser det.

22 Nov 2015, 01:52
Profile

Jag blir nyfiken på reverblösningen. Var nånstans i förstärkarens krets har man tagit signalen till reverbet? Efter katodföljare och tonstack?

22 Nov 2015, 20:55
Profile

Nej.
"Original" greppar den efter andra steg och skickar tillbaka signalen på gallret för katodföljaren via en avkopplingskondning.

Nu arbetar den som tvåkanalig 3 stegare. Reverbets signal tas innan master via ett separationsmotstånd a´la Fender och skickas in igen efter detta motstånd.
Fungerar hyggligt iaf.

23 Nov 2015, 23:33
Profile

Racing wrote:
Nej.
"Original" greppar den efter andra steg och skickar tillbaka signalen på gallret för katodföljaren via en avkopplingskondning.

Nu arbetar den som tvåkanalig 3 stegare. Reverbets signal tas innan master via ett separationsmotstånd a´la Fender och skickas in igen efter detta motstånd.
Fungerar hyggligt iaf.

Aha. Alltså på var sida om ett motstånd mellan andra rörets anod 1 och galler 2?
Vad upplever du för skillnad mellan de båda lösningarna?
Har en längre tid grunnat på detta med reverb i Bassman-krets.

24 Nov 2015, 12:25
Profile

peterh wrote:
Det ser ut som ett enkelsidigt kort. Varför sätter man komponenterna på kopparsidan ? Ett skavhål i isoleringen
eller damm+fukt under komponenten kommer att läcka ström.

Jag såg att originalet hade också komponenter på kopparsidan. Så jag är nyfiken : varför ?

Jag tror jag vet varför kretskortet är "uppochnervänt" monterat.
Det är nog för att man skall kunna byta komponenter ovanifrån utan att plocka ur hela kortet i chassit.
Bra tänkt, men skall nog montera komponenter någon millimeter från kretskortet :mrgreen:

Snygg renovering av stärkaren, en kulturgärning! :mrgreen:

/Björne

www.bamusik.se

29 Nov 2015, 15:19
Profile

Lynxtrap wrote:
Racing wrote:
Nej.

Fungerar hyggligt iaf.

Aha. Alltså på var sida om ett motstånd mellan andra rörets anod 1 och galler 2?
Vad upplever du för skillnad mellan de båda lösningarna?
Har en längre tid grunnat på detta med reverb i Bassman-krets.

Egentligen inga större utsvävningar för att vara sann i min bedömning.
Samtidigt ÄR det ju en given "sanning" att allt formande av ton/dist osv skall vara gjort innan vi tillsätter tidsbaserade effekter.
Funkar det bra?
Ptja..jo...det gör det. Mao,lurar du på att addera det till en Bassman krets bara kör på i min mening.

03 Dec 2015, 21:38
Profile

Racing wrote:

Egentligen inga större utsvävningar för att vara sann i min bedömning.
Samtidigt ÄR det ju en given "sanning" att allt formande av ton/dist osv skall vara gjort innan vi tillsätter tidsbaserade effekter.
Funkar det bra?
Ptja..jo...det gör det. Mao,lurar du på att addera det till en Bassman krets bara kör på i min mening.

Ja, jag hade tänkt att ta signalen direkt efter tonstacken, vilket ju som sagt känns som det naturliga stället, så detta var ju lite intressant. Sen kan man undra vilken inverkan det där motståndet till katodföljarens galler har i övrigt, nån dämpning av signalen lär det väl bli... Vad är det månne för värde på det?
Det här är nåt man får labba med.

03 Dec 2015, 22:07
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]