View unanswered posts | View active topics It is currently 07 Oct 2026, 22:48

Reply to topic  [ 5 posts ] 
Krank Rev Jr 
Author Message

Post Krank Rev Jr
Image

Skall erkännas direkt. Mycket förutfattade meningar från min sida.
Det här e ju "ny skit" och med det sagt...hur kul kan de va? Krank? Herrejösses dist metalgrejer. Eller?
Nä. Näfan,de e det inte. Men..de har en lite lustig voicing dock. Så stämmer. Meeen...nu e ´re här rörBojen å se..då tar man isär skit och kikar lite närmare på vad i helvete man kastat framför en.

Image
(original är lila primär kopplad. Orange primär ger ngt högre spänningar-se ovan)

20 watt. 2st 5881. Hm. Varför då? Krank Rev e på 50...å Jr på 20. Med sitt par med 5881 i push/pull. Ja,en sak är säker,trafona i den är då rakt inte överdimensionerade iaf. Tänk er sizen från en DLR ungefär.
När man då mäter B+ så visar det sig mkt riktigt att DC spänningen sjunker som en sten när maskin väl börjar dra ström,som då fö e en katodbias maskin. Mycket riktigt känns PT´n som den går riktigt varm i originalutförande med...
Bias hålls i schack via ett 250 Ohms motstånd som är avkopplat med 22µF. Hm. B+,som de är satta från fabrik,ramlar in en bit under 340VDC under last. E ju inte mkt att skriva hem om. Disten de presterar skulle jag kalla "old school" vad avser hur mkt... En sidopoäng i sammanhanget är att det där 250 Ohms motståndet,som då är originalet med 5881´orna,går mkt mkt tungt. Såpass att tom lödpunkterna går precis på gränsen. I denna var lödpunkterna riktigt riktigt matta och smått spruckna.
Oki.
PI´n ser ung 300 i rail och preampen runt 260.

Nu är det så att de levereras med ett antal tappar varför jag letade reda på den som gav ngr Ohm mindre i primär och kopplade upp det istället.
Grunnade på det med de där 5881´orna och det sägs online att man kan kasta 6L6 SÅVÄL som 6V6 efter dom.
Huh?
Men det skiljer ju fan i Ra-a behov eller? Mjo... Misstänker att man gjort en kompromiss vad avser den biten.

Hur som helst.
Hade ett par fladdernya 6V6 liggande så..dit med dom. En zener om 33V mot resp g2...å detta i kombination med den andra tappen på PT´ns primär gav att B+ nu hamnade på strax under 380VDC under last.
Stor skillnad det! Men..den gick för tungt. Helt klart. När man gjorde matematiken så vart där en anodförlust i tomgång kring 34w för paret...å det blir inte riktigt rätt.
Till det skall adderas att ingen glättningskondensator är på mer än 22µF och ripplet är mkt riktigt åxå i den högre änden,för en frisk maskin. Strax över 10VAC.
Jag bytte då första smäll mot 47µF samt återanvände den 22µF jag demonterade och lade den parallellt med andra smälls 22µF för 44µF totalt. Mycket riktigt dök ripplet till 3VAC+ som effekt och hela maskin,ihop med den praktiska effekten av zenerdioderna,vart bra mkt mer livfull och "rappare" i vad den nu gjorde.

Image

Bytte 250 Ohms motståndet mot ett 330 dito OCH installerade denna gamla justerbara VITROM historia i serie. Slutade faktiskt med att jag maxade den senare och med det gjort landade det på 24w totalt och ett B+ på strax under 390VDC.
Det inser ni ju allihop att det milt sagt ger andra spelregler för handen och mkt riktigt..nu vart det lite annan schwung i skiten.
Det komprimerande den hade med sig som originalare var nu borta.

Preampen har jag alltså inte djävlats med alls så långt men jag har iaf hunnit kika lite vad avser motståndsvärden mm och...den är helt klart ihopsatt annorlunda.

PI´n är av concertina typ. Schema online kan man tydligen glömma... Den har en loop och denna loop matas av en triod. Märklig setup för loopen har en switch för i och ur och genom att leka med detta varierar man även hur den distar,som funktion av att steget som skall driva loopen är med i matchen eller inte.
Hm. Märklig lösning.

Vad avser preampen så har man valmöjlighet mellan clean(kleen på Krank språk) och Krank läge. Handlar om en 4 stegare och så långt har jag inte hunnit kika på hur den hanterar uppgiften men..4 steg förpliktar i min bok.
Anodresistorer förefaller vara 100k genomgående och katod dito handlar om 2,7k samt 4,7k respektive för respektive rör. Dvs ena trioden har 2,7k och den andra trioden 4,7k. Detta upprepas alltså för resp flaska.

Detta till trots är detta inget highgain monster i nån form. Hm. Befriande!

Nåja. Tänker kika lite på det där. Lär sätta om lite värden antar jag... Concertinan i sin tur kommer få en gridstopper. Helt klart.

När jag så mätte för gridmotstånd på 1a steg...så finns det inget! Det e raka spåret in!. Hm.

Så nä. En Krank Rev Jr e verkligen ingen rip-off av ngn redan befintlig krets. E det inte. Det jag håller emot den,men märk väl att det enbart är en fråga om smak,är dess voicing. I brist på bättre förklaring låter dom väldigt "amerikanskt",å se det e väl inte riktigt min melodi då.

Jaja. Update kommer....

22 Nov 2015, 02:10
Profile

Post Re: Krank Rev Jr
kul läsning, önskar bara jag hade pluggat el så jag hade fattat lite mer :P

24 Nov 2015, 12:02
Profile

Racing wrote:
När jag så mätte för gridmotstånd på 1a steg...så finns det inget! Det e raka spåret in!. Hm.

Finns väl bara en fördel med det och det är lägre brus.

24 Nov 2015, 13:07
Profile

Mm Johan. Ligger väl en del i det.

Image

Labbat och lekt vidare lite med den. Gridstopper på concertinan som sagt,vilket i vanlig ordning gjorde gott,men på det ett helt sketlass med ytterligare mods.

Som tex zeners mot g2. Ngt jag numer gör närmast rutinmässigt på maskiner med begränsad effekt och som jag helt ärligt anser borde vara en "standard" på mindre maskiner då det gör så djävla gott som det gör.

Som maskin står nu är detta inget getingdistmonster utan snarare en ganska dynamisk skapelse. Det hör till saken att man kan klappa i/ur det steg som loopen använder sig av med stor förtjänst.

Som synes har den begåvats med en liten mikroswitch och denna adderar avkoppling av ena stegets katodmotstånd.
Midsweep kontrollen får jag motvilligt erkänna att den faktiskt fungerar oförskämt bra. Vad det ger för handen är en lösning där vi kan ratta från midfokus (eller..mja..inte med mina mått mätt kanske) till midscoop så det närmast blir overkligt.
Bra skit.

03 Dec 2015, 21:43
Profile

Den här fick sig ytterligare en avhyvling igår.
Anledningen var enkel men samtidigt diffus,tyckte soundet ur den kom att ringa ut lite mjäkigt. Antar att man med tiden blir mer å mer anal kanske?

Nåja. Hur som helst. Visade sig med allt sagt och gjort att det satt i de båda 5881 slutrören. Ett byte och påföljande kontroll av bias så vart vi med i matchen igen.
Med bias justerat mot de 5881´orna landade B+ till slut på 380VDC,vilket känns rimligt då paret med 6V6 (de nya då ´rå) landar ungefär likartat.

On record?
Detta har generellt taget varit en positivt bekantskap. Är medveten om att Krank rent generellt anses som metalmonster,men så är alltså inte självskrivet fallet.
Samtidigt är deras "nackdel" att de,vilket kanske kan förväntas,låter VÄL amerikanskt i originalskick och kanske är det just därför de inte ses an som "da shit" av de flesta gitarrister i denna delen av världen.?
Nåja. Det med ljudbilden ur dem är ju enkelt nog hanterat och då vill jag faktiskt slå ett slag för Krank´s sätt att sätta upp den lilla maskinen.
I just Krank läge så är justermöjligheterna stora. Mycket stora rent av,och då bla beroende på två saker... Dels 4 gainsteg och sedan faktumet av det gainsteg som används till loopen,som alltså kan kopplas i även UTAN ngt sittande i loopen och därmed förändra ljudbild. Samma med boostfunktionen.

E detta då eg världens grej? Nej,det är det givetvis inte men jag tycker nog att man betraktar de här småttingarna lite för styvbroderligt i ljuset av vad dom med ganska enkla medel kan fås att göra. Skillnaden rent attitydmässigt som tonalt på denna vs originalet är rätt stor.

Å...på nått vis har man ändå menat allvar på Krank.

Image

...i den lilla 112´an sitter det ett element ifrån Eminence som enl de själva skall efterlikna Celestion V-30,och då med en effekttålighet på 100w enl Eminence.
Bra lr dåligt? Ja,det e nog fan allt en smaksak. Men...kika på cabben. Man bygger alltså detta i plyfa,inte MDF,och redan det tycker jag säger en del.

05 Dec 2015, 16:20
Profile
Reply to topic   [ 5 posts ]