|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Marshall JTM45, fundering
| Author |
Message |
|
Axewall
|
 Marshall JTM45, fundering
Kollade upp lite scheman på JTM45, en kompis på jobbet har en reissue som han ev vill få mer som de gamla originalen. Så hittade jag detta gamla schemat http://www.drtube.com/schematics/marshall/jtm45tr.gifoch där tas spänningen till både anoder och screen EFTER choke. Finns ett till schema på samma site, för en PA-version, som har samma koppling. Felritat eller? Vad kan det ev innebära för ljudet jämfört med att ta anodspänningen före choke? /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 10 Nov 2015, 13:03 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Marshall JTM45, fundering
Mats. Eftersom en choke i första hand är en form av rippelfilter som i gamla dagar ofta användes i kombination med mindre kraftiga e-lyt(er) så gissar jag skäligt att schemat är vad det skall.
I den Klemt G-40 jag skruvar i nu ser det likadant ut tex,vilket även är sant för div Selmers mm.
I vissa av dessa maskiners fall har inte heller att maximera uteffekt varit det som står på agendan varför jag starkt misstänker att man valt choker utefter deras kapacitet att just hantera rippel mer än ngt annat. I de fall där chokerna ifråga då varit små osv har detta kommit att påverka kapacitet till total uteffekt.
Att prova att lägga om det hela så att utgångstrafons centertapp får sitt innan choke på ett för oss idag mer normalt manér låter sig absolut göras. Är bara att prova det.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 10 Nov 2015, 14:25 |
|
 |
|
bb5000
|
Bla Sunn gjorde så i sina modeller som byggde på Dynacos slutsteg , 100S, 200S mfl. Jag beställde ju Dynaco-trafos o choke till min Weber 6S100 , och choken är storleksmässigt ganska liten (jämfört med ex Fender Twin) men är på 1.5H, 200mA. Nu följde jag Webers schema och satte choken efter anodspänningen iofs så den har aldrig fått bekänna färg.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 10 Nov 2015, 16:38 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Axewall wrote: Kollade upp lite scheman på JTM45, en kompis på jobbet har en reissue som han ev vill få mer som de gamla originalen. Så hittade jag detta gamla schemat http://www.drtube.com/schematics/marshall/jtm45tr.gifoch där tas spänningen till både anoder och screen EFTER choke. Finns ett till schema på samma site, för en PA-version, som har samma koppling. Felritat eller? Vad kan det ev innebära för ljudet jämfört med att ta anodspänningen före choke? /Mats Det som var lite ovanligare här, är ju att Center tappen kommer efter choken, fast det gjorde ju Fender med på tidigare modeller och då Marshall är clone på en Fender så är väl det inte så konstigt skulle jag tro. Det som kan vara intressant med det gamla schemat Är ju att det står vad det ska vara för spänning på respektive node om man är ute efter få till "de gamle ljudet"
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 10 Nov 2015, 17:02 |
|
 |
|
Axewall
|
Tack för svaren, gubbar! Har ännu en gång lärt mig lite mer av er Lär nog lägga upp en tråd här när/om jobbkompisen vill ha sin JTM45 gamm-moddad. /Mats
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 10 Nov 2015, 19:17 |
|
 |
|
d95err
|
Jag har alltid undrat varför en del drosslar som höra till Marshalls är så brutalt stora. Nu förstår jag varför! Har tittat på det där schemat många gånger men aldrig lagt märke till att hela strömförsörjningen går genom drosseln.
_________________ Erik R
"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)
|
| 11 Nov 2015, 13:44 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|