View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 20:43

Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
4st EL84 låter knappt och distar [WEM BR-30] 
Author Message

Post 4st EL84 låter knappt och distar [WEM BR-30]
Köpte en väldigt ovanlig stack förra veckan. En WEM BR-30 från -66 med fyra EL84:or i ändan (Mullards!!!). Scheman finns här:

Preamp
http://wem-owners.com/wp-content/upload ... br30a.jpeg

Slutsteg
http://wem-owners.com/wp-content/upload ... br30b.jpeg

Öppnade och fann nästan allt orginal förutom högtalarkontakter och nätkontakten. Synd på en sådan raring.

Bytte glättingar och körde på med variac. Den lät men väldigt lågt och distat.

Har kollat spänningar och aggregaten leverar sisådär 300-310 volt. Inget imponerande, men den borde låta mer än vad den gör. Så nu undrar jag vad som kan vara fel på den här.

Bypasskondingarna på katoderna ser lessna ut, kan det göra en skillnad månne?

Har testat med andra rör. Samma resultat.

BTW Notera den speciella konstruktionen i preampen med en drossel i tonkretsen. Har aldrig sett en sådan förut. Vrider man på rattarna händer IOFS nästan ingenting. Hmm.... Dessutom används inte en halvan på röret...synd...kanske ett tremolo som ligger och väntar....eller har ni andra idéer?

P.

05 Nov 2015, 19:38
Profile WWW

Post Re: 4st EL84 låter knappt och distar [WEM BR-30]
Brukar låta så när Utgångstrafon är kaputt

05 Nov 2015, 20:27
Profile

Det var tråkigt att höra. Hur vet jag säkert? Har mätt och den visar inte på kortis.

P.

05 Nov 2015, 20:39
Profile WWW

Ta nu inte ut för mkt i förskott.
Sätt din multimeter i AC läge. Mät mot chassijord.

Slå igång maskineriet. Mät utgående signal för resp anodmotstånd på fasvändaren. Signalen mot jord skall i vart fall passera typ 15VAC för resp utgång mot chassi.
Om inte,ta reda på var du tappar signal.
Märk nu väl att din multimeter inte kan betros med exakta värden i sammanhanget. Vi talar mao mellan tumme och pekfinger,och det räcker mer än väl för att ge en ide om var vi e och rör oss.

Om det då är så att du har rejält med signal ut,kolla då AC på utgångstrafons primärsida vs jord.

Mät i sin tur att du har B+ spänning för resp slutrörssockel på resp pinne 7 samt skärmgallerspänning för resp slutrörssockel på pinne 9. Skall vara mkt likartade spänningar sinsemellan de fyra socklarnas pinne 7 resp pinne 9.
Om inte,ta reda på varför.

05 Nov 2015, 20:49
Profile

Jesper, det blir kvällsgöra det här. Jag har tidigare mätt kollat med oscilloskop och från slutsteget är signalen lägre än när den kommer in i slutsteget. Vid något tillfälle när jag rörde jord vid första glättingen, ökade signalen efter PI:s avkopplingkonding framåt. Försökte återskapa det men det gick inte....märkligt.

Jag mäter och återkommer...

P.

05 Nov 2015, 21:12
Profile WWW

Nu har jag kollat och det verkar vara något skumt.
Jag får bara några millivolt AC på pinne 1 resp 6 på PI:n trots att jag har en sinusvåg på drygt 5V P2P in i den.
Slutstegrören visar jämt skägg 305 resp 298 volt över samtliga socklars 7 och 9.

05 Nov 2015, 21:25
Profile WWW

Låter ju tvivellöst som att ngt dödar signalen kring PI då.

Kolla att den tänder till att börja med. Spänningsfall över anodmotstånd och detsamma för katod dito..
Har du de 5VAC in mot PI´n du talar om skall du ledigt kunna skapa full utstyrning på de där EL-84´orna.

Mäter du fysiskt vid pinne 1 samt 6? (Tänker i banorna ifall ngt jordar ut signalen efter resp kopplingskondning. Far fetched...i know..)

Ifall röret inte tänder,kolla till att börja med att det får glöd som tänkt. Kolla/Ohm mät mot backen osv.

Enkel fakta är att om röret tänder skall det förstärka signal. Punkt&slut.

I värsta scenario,kolla sockeln med.

06 Nov 2015, 03:09
Profile

Du kan ju kolla slutsteget genom att "injicera" en signal på styrgallren på ena rörparet. Oavsett att det inte är balanserad insignal till båda sidorna på OPT, så kommer det att bli ljud i högtalaren om OPT är i brukbart skick. Gör samma för andra rörparet, det bör låta "likadant". Förutsättningar är att det finns rätt spänningar till slutrören inkl bias och att de är OK.

När detta steg är gjort så bör det gå att avgränsa felsökningen lite.

06 Nov 2015, 18:52
Profile WWW

Jesper, när jag drar in ca. 0.5 volt AC (det är vad preampen levererar, testade med 5 volt AC tidigare med signalgeneratorn och preampen avkopplad från PI+slutsteg) i PI:n så blir spänningsfallen 2 resp. 5 volt över anodmotstånden. Katodspänningen är 4 volt. Ut ur PI efter avkopplingskondingarna är signalen 2,1 oc 2,6 volt AC.
Glöden ligger på runt 6,1 volt AC (kör i 240 V-läge).

Hur stark borde signalen vara efter PI? > 15VAC? Om jag räknar rätt ger PI just nu 5 ggr:s förstärkning.

Undrar dessutom vilken effekt 1 MOhms motståndet från B+ ner på PI:s galler har. Introducerar man inte brum (100Hz) i kretsen genom att lägga en DC-ström (förvisso liten) genom motståndet ner på gallret? Men det är kanske en annan tråd...

Ska testa att lägga en signal på styrgaller på EL84:orna ikväll som även föreslagits.

Tack för alla tips. Grymt tacksam för all kunskap här!

P.

09 Nov 2015, 16:49
Profile WWW

PI har ju motkoppling från högtalarutgången så man kommer inte få jättehög skillnad mellan in och utgång. Signalen in i PI behöver ju då vara ganska hög för att det ska fungera.

09 Nov 2015, 22:12
Profile

Det du anger i spänningsfall stämmer inte för fem flata ören,men vi börjar bena ut detta i ena änden..

Till att börja med borde du på full patte INNAN första avkopplingskondensatorn från ingångssteget,alltså i DC spänningen,se mellan 6 och 8VAC. Sett till railspänningen,som vi för sakens skull kan runda av till 300VDC,och sett till 220k anodresistor så borde utsignalen från det steget hamna i det häradet när du floggar strängarna som hårdast. Även med mickar med högst "normal" utsignal.

Efter avkopplingskondningen blöds ju i sin tur signal av mot jord,dels för volymkontroll men även för ton dito. Mao är insignalen på PI´n något som är variabelt iofs,men du bör utan tvekan se mer än ngr futtiga mVAC.
Detta om den enda stackars lilla preamp steget.

Om vi då tar oss vidare till PI´n så är siffrorna du anger helt bortom räddning.
I ljuset av railspänning i kombination med anodresistorerna borde du se ett spänningsfall runt iaf runt 50-70VDC mellan de gemensamt kopplade katoderna och chassijord. 56k förpliktar kan vi säga. Det borde i sin tur skapa ett motsvarande spänningsfall över anodresistorerna,och med siffrorna du anger är du inte ens i närheten.
Därav blir det inte så underligt med de förhållandesvis låga AC/signal spänningarna ut ur PI´n. Om siffrorna du angett stämmer så gör den helt enkelt inte sitt jobb.

I det läget hade jag iaf börjat med att referensmäta resistansen för de tre huvudresistorerna i sammanhanget. Dvs de två anodresistorerna och katodresistorn.
Om dessa e iaf i rätt härad och problemet kvarstår så prova att byta röret i sig. Som sagt,ngt i det som anges här ÄR fel.

Du har helt rätt i att en PI av de vanligare typerna INTE bär med sig förstärkningsfaktor som tex ett normalt gainsteg,men där får jag säga att man skjuter sig i foten med genom att man förutsätter att gainfaktorn alltid måste maximeras. Så är givetvis inte fallet,och det går alldeles utmärkt att skapa distande kretsar med flaskor med högst begränsad just förstärkningsfaktor.

09 Nov 2015, 22:54
Profile

Nu har jag äntligen fått tid att kolla upp detta och frustrerande är det. :cry:

Jag har nu kollat att jag får ungefär 6 VAC C1. Check. (försteget funkar m a o)

Sen blir det ett mysterium

Jag har mätt de tre resistorerna och de var på 100 k 105 k och 56 k. Alltså inom specarna. Bytte anodresistorerna så att de matchade. Ingen förändring. Spänningsfallet över anodresistorerna är fortfarande på blyga 5VDC. Check.

Kollade dessutom katodspänningen och den visar på 3-5 volt bör vara mer förstår jag. Check.

Kollade värmarna och de visade på 6,2 volt AC. Check.

Varför går inte PI:n igång? Jag får lägre ut än vad jag stoppar in i den. Ja, jag har bytt till nytt rör. :x

Om det är som Ove säger, att OT är kaputt, påverkar det PI:n på det här sättet?

15 Nov 2015, 13:40
Profile WWW

Nej, en pajad OPT kan inte störa ut fasvändaren. Generellt svar... Om det finns nån motkopplingslinga inblandad kanske det kan bli viss påverkan, såklart. Men kolla slutsteget för all del, så du vet om du har problemet där! Ta bort alla andra rör och ge några volt insignal till "en sida i taget" om du inte kan åstadkomma en mittjordad signal. Som jag nämnde ovan bör det absolut gå att höra nåt i högtalaren om rören och OPT är OK. Annars kan du ju mäta upp den. Ta ur slutören, koppla bort högtalare. Mär resistans mellan anodanslutningarna, det bör vara "nåt hundratal" Ohm. Resistansmät sekundärlindningen, det bör vara ett par Ohm. Ska du isolationsmäta måste alla lindningar lödas loss, så det är lite bökigt, men med rören urtagna kanske du kan försöka mäta om det flyter ström i matningen till mittuttaget (om det finns en säkring, typ, så kan man ta ur den och mäta). Är det läckströmmar från B+ till jord i transformatorn så lär det märkas då, men det brukar nog oftast bli rejäl kortis och mycket enkel felsökning i de fallen... När du sen VET om sutsteget är OK eller inte är det lättare att gå vidare.

15 Nov 2015, 15:53
Profile WWW

Tillägg...
Som schemat ser ut ska gallret på första halvan i fasvändaren ligga på nån rätt hög positiv spänning, det ligger i en spänningsdelare med 1 MOhm och 330 kOhm från anodspänningsmatningen. Har du kollat den spänningen?

Gallerlikspänningen kan ledas av till jord om kondingen som sitter på andra rörhalvans styrgaller (finns ingen beteckning, tyvärr, ser ut som 0,1 uF) läcker och då blir gallerspänningen helt fel och röret kommer att strypa (nästan) pga det stora katodmotståndet.

15 Nov 2015, 16:06
Profile WWW

OK.
Jag har isolerat OT:n. Primärlindningen mäter 54 ohm. Sekunddärlindningen mäter 0,4 ohm resp 0,2. Antar att de är 16 och 8 ohms uttag.
Jag har även kört signal (ca. 4VAC) efter avkopplingskondensatorn i bägge takterna. Funkar. BTW hur mycket tål OT:n? 15 VAC? 20 VAC?
Antar att jag isolerat PI som varandes problemet.
I övrigt "knastrar" slutrören. Är väl tecken på att de är slut. Kommer och går förvisso. Nåväl.
Bytte även feedbackkondingen in mot andra PI-halvans galler för att vara på den säkra sidan.
Altlså den låter grymt men alldeles för lågt. Skulle älska att spela slide på den här! Men måste ju få den att fungera.

P.

PS. Kollar spänningen vid delaren och återkommer.

15 Nov 2015, 17:38
Profile WWW

Spänningsdelaren 1M/330K visar på 8,5 VDC.
Efter bytet av 0,1uf feedbackkondingen vaknade anoden till på första halvan. Nu blir spännigsfallet nästan 50 VDC där. Andra anoden är samma som innan. Men nu låter stärkaren inte alls mer än när jag verkligen slår hårt på strängarna.

Skumt.

15 Nov 2015, 17:43
Profile WWW

The_marquee_moon wrote:
Spänningsdelaren 1M/330K visar på 8,5 VDC.
Efter bytet av 0,1uf feedbackkondingen vaknade anoden till på första halvan. Nu blir spännigsfallet nästan 50 VDC där. Andra anoden är samma som innan. Men nu låter stärkaren inte alls mer än när jag verkligen slår hårt på strängarna.

Skumt.

Spänningsdelaren ligger ju från + anodspänningsmatning och jag kan inte tänka mig att det är mindre än ett par, tre hundra volt där (pin 2?). Då borde det finnas runt 100 V i mittpunkten mellan 1M och 330k -resistorerna (pin 5). Ungefär. Vilket är vad gallret bör ligga på i den kopplingen. Ungefär. 1 MOhm resistorn, är den OK? Skulle kunna vara avbrott/kallödning på den.

15 Nov 2015, 18:22
Profile WWW

The_marquee_moon wrote:
OK.
Jag har isolerat OT:n. Primärlindningen mäter 54 ohm. Sekunddärlindningen mäter 0,4 ohm resp 0,2. Antar att de är 16 och 8 ohms uttag.
Jag har även kört signal (ca. 4VAC) efter avkopplingskondensatorn i bägge takterna. Funkar. BTW hur mycket tål OT:n? 15 VAC? 20 VAC?
Antar att jag isolerat PI som varandes problemet.....

Växelspänningen på primärsidan av en OPT i den här effektklassen är "flera hundra Volt" vid full effekt och kanske 10-20 V på utgången (med last). Isolationen är ofta gjord för 2 kV, ibland mer, så de ligger i samma härad som nättrafos vad gäller tålighet.

15 Nov 2015, 18:28
Profile WWW

Kollade 1MOhm resistorn. Den mätte 14 Mohm. Bytte den och fick 70 volt vid späningsdelaren. Kollade sedan anodspänningen på andra halvan och den är nu nere på 150 volt !!!. Katoden visar runt 70 volt den med. Första halvan är fortfarande opåverkad. Så då återstår att fixa den.

Har testat med lite högre signal i takterna. Det är inget fel på OT:n! :P

P.

Last edited by The_marquee_moon on 15 Nov 2015, 20:09, edited 1 time in total.

15 Nov 2015, 19:11
Profile WWW

...ska väl sägas att den låter nu. Kanske 6dB högre än tidigare. Men disten är inte borta snarare mer av den och inte så snygg. Kanske blir så när bara en takt funkar.

15 Nov 2015, 20:03
Profile WWW

Nu börjar vi ju uppenbart komma nånstans.

Hade du bytt 100nF kondningen från bortre gallret mot jord?

Du har bytt båda anodresistorerna? Å kollat att glättningskondensatorn som sitter emellan dom på schemat är frisk? Det sista inte minst väsentligt..

Skall jag vara helt ärlig ser jag inte helt den praktiska skillnaden mellan fasvändartypen och en konventionell LTP. Det senare hade ju gjort att vi hade fått en unison gallerreferens att arbeta emot.
Hm.

Du skriver att det sprakar en del om slutrören. Du e inne på en grej där som milt sagt kan vara påverkande.
Gör så att du fixar till en riktigt smal liten juvelerarmejsel. Använd sedan spetsen på denna för att spänna SAMTLIGA kontaktstift i samtliga socklar. Fler än en av oss har blivit lurade av sockelstift som inte är med i matchen..

Om du sedan kikar vid OT´n så ser du att det sitter en återkopplingsslinga mellan anoderna. Ett råd i sammanhanget är att du referensmäter de där resistorerna samt resolut ersätter kondensatorerna om så inte är gjort redan och du inte har ngt vis att kontrollmäta dom på.
I händelse att en av de kondensatorerna läcker får du just utsläckning,även om fasvändaren till slut fås att göra sitt jobb. Om jag fattar schemat rätt är de på 5nF? 4,7nF är den moderna översättningen isf.

15 Nov 2015, 23:53
Profile

Racing wrote:
Nu börjar vi ju uppenbart komma nånstans.

Jepp, har fått go hjälp här!
Racing wrote:
Hade du bytt 100nF kondningen från bortre gallret mot jord?

Ja.
Racing wrote:
Du har bytt båda anodresistorerna? Å kollat att glättningskondensatorn som sitter emellan dom på schemat är frisk? Det sista inte minst väsentligt..

Ja. bägge anodresistorer och bägge glättingar.
Racing wrote:
Skall jag vara helt ärlig ser jag inte helt den praktiska skillnaden mellan fasvändartypen och en konventionell LTP. Det senare hade ju gjort att vi hade fått en unison gallerreferens att arbeta emot.
Hm.

Vet inte hur de tänkte i UK -66. Men det här blev det. :P
Racing wrote:
Du skriver att det sprakar en del om slutrören. Du e inne på en grej där som milt sagt kan vara påverkande.
Gör så att du fixar till en riktigt smal liten juvelerarmejsel. Använd sedan spetsen på denna för att spänna SAMTLIGA kontaktstift i samtliga socklar. Fler än en av oss har blivit lurade av sockelstift som inte är med i matchen.

Bra tips det där. Testar och återkopplar.
Racing wrote:
Om du sedan kikar vid OT´n så ser du att det sitter en återkopplingsslinga mellan anoderna. Ett råd i sammanhanget är att du referensmäter de där resistorerna samt resolut ersätter kondensatorerna om så inte är gjort redan och du inte har ngt vis att kontrollmäta dom på.
I händelse att en av de kondensatorerna läcker får du just utsläckning,även om fasvändaren till slut fås att göra sitt jobb. Om jag fattar schemat rätt är de på 5nF? 4,7nF är den moderna översättningen isf.

Du menar Zoebel-nätverket vid OT? :wink: (Vilka grejer man lär sig alltså...!!!)Sitter fina åtråvärda mustarder där. Kan ju användas till annat förstås om de nu inte läcker...de åker, blir bytta menar jag :?, så snart jag får lite tid över. Men egentligen går det väl att ta bort hela nätverket? Vet IOFS inte om det är för att få jämn impedansgång över hela frekvensspektrat som det sitter där eller om det är av andra skäl. Den här stärkaren är inte så vanlig så det finns inte så mycket ordat på nätet om det här. Kanske blir lite för musikaliskt att plocka bort det....borde IOFS pröva...

16 Nov 2015, 01:02
Profile WWW

Det går en rak motkopplingsslinga från OPT sekundär till fasvändaren. Nätverket (R+C) vid slutrörsanoderna påverkar responsen vid höga frekvenser och kan behövas för att motverka självsvängning genom motkopplingsslingan. Sådant kan uppstå när det är en trafo med i slingan, det blir fasvridningar vid mycket höga och mycket låga frekvenser och då kan det bli medkoppling i stälet för motkoppling... Om du ändrar eller tar bort dessa RC-nät bör du kontrollera att du inte får nån form av självsvängning i hög frekvens.

16 Nov 2015, 11:00
Profile WWW

Mmm..ställer mig dock lite tvivlande till att NFB kretsen skulle vara det påverkande i detta fallet. Men visst har du rätt. Att koppla bort NFB kretsen från PI´n kan alltid vara en tanke iofs..

Det bortre gallret har ju enl schemat sin referens via ett 1M Ohms motstånd det med. Är det motståndet kontrollerat?
Sitter ju i ingreppspunkten för 1M/330k för ingående galler det med.

Sen..."pin number are with reference to octal socket" :mrgreen: :mrgreen:
Humor! (man kan ju undra i vilken förstärkare?!)

Som det förefaller har ju ett antal av resistorerna sett bättre dagar kring den där PI´n. Kanske vore idé att resolut byta dem allihop,om du nu inte känner för mer ingående felsökning på den punkten.

Återkopplingsnätverket är inte helt ovanligt i maskiner från tiden. Är rätt övertygad om att det kan tas bort,men börja isf med att installera en mindre keramisk kondning om 100pF eller så mellan fasvändarens anoder.

Med allt sagt och gjort är det ju två saker som behöver till här. Det ena är att få fasvändarens båda trioder att tända,för att den skall kunna göra sitt jobb,och det andra är att kika just på signalnivåerna på ngr olika ställen. Det senare gör man då "bakifrån",dvs från slutrörens galler g1 och framåt. Finessen med det arbetssättet är givetvis att man på det sättet mycket enkelt ser var signalen dör ut.
Det med PI´n har du ju tagit till dig. Var och en av anoderna skall se till att där skall bli ett spänningsfall över resp triods anodmotstånd.
I detta fallet betyder det åxå att resp triods galler skall ha liknande spänningar då dem båda som referens sett arbetar ifrån samma punkt.

16 Nov 2015, 12:11
Profile

lampuradio wrote:
...Om du ändrar eller tar bort dessa RC-nät bör du kontrollera att du inte får nån form av självsvängning i hög frekvens.

Hur kontrollerar jag detta?

16 Nov 2015, 17:26
Profile WWW

Racing wrote:
Det bortre gallret har ju enl schemat sin referens via ett 1M Ohms motstånd det med. Är det motståndet kontrollerat?
Sitter ju i ingreppspunkten för 1M/330k för ingående galler det med.

Ja, jag mätte det till 1.02M och satte den resistorn på första gallret och satte dit en ny resistor på galler nummer två.

Quote:
Sen..."pin number are with reference to octal socket" :mrgreen: :mrgreen:
Humor! (man kan ju undra i vilken förstärkare?!)

Jag undrade samma sak tills jag insåg att det var pin-nummer på molex-kontakten som avsågs. Preampen sitter på frontplåten och slutsteget på chassit och de förenas med en molexkontakt. :P

Quote:
Som det förefaller har ju ett antal av resistorerna sett bättre dagar kring den där PI´n. Kanske vore idé att resolut byta dem allihop,om du nu inte känner för mer ingående felsökning på den punkten.

Det lutar väl att jag gör det.

Quote:
Återkopplingsnätverket är inte helt ovanligt i maskiner från tiden. Är rätt övertygad om att det kan tas bort,men börja isf med att installera en mindre keramisk kondning om 100pF eller så mellan fasvändarens anoder.

OK jag får väl helt enkelt pröva. Stärken är tänkt för bas så jag kan tänka mig att nätverket skulle "parera" neråt.

Quote:
Med allt sagt och gjort är det ju två saker som behöver till här. Det ena är att få fasvändarens båda trioder att tända,för att den skall kunna göra sitt jobb,och det andra är att kika just på signalnivåerna på ngr olika ställen. Det senare gör man då "bakifrån",dvs från slutrörens galler g1 och framåt. Finessen med det arbetssättet är givetvis att man på det sättet mycket enkelt ser var signalen dör ut.
Det med PI´n har du ju tagit till dig. Var och en av anoderna skall se till att där skall bli ett spänningsfall över resp triods anodmotstånd.
I detta fallet betyder det åxå att resp triods galler skall ha liknande spänningar då dem båda som referens sett arbetar ifrån samma punkt.

Allt stämmer förutom att det inte blir spänningsfall över anoden. Gallersförspänning finns, katodspänning finns, men inget spänningsfall och då går stärken bara på en takt. Ska kolla det där du sa om sockeln och peta lite på kontakterna. Det sprakar i en av takterna när jag påför en signal men det gör det inte när jag gör samma sak i den andra takten.

16 Nov 2015, 17:36
Profile WWW

The_marquee_moon wrote:
lampuradio wrote:
...Om du ändrar eller tar bort dessa RC-nät bör du kontrollera att du inte får nån form av självsvängning i hög frekvens.

Hur kontrollerar jag detta?

Det blir nog tvunget att mäta med ett oscilloskop när apparaten väl mår bra igen, dvs att det är 0 utsignal vid 0 insignal. Jag skulle låta RC-kombon sitta kvar. Den påverkar (minskar) förstärkningen vid höga frekvenser ("släpper förbi" lite signal som då inte går igenom OPT'n). För låga frekvenser gör den ingen skillnad. Idén är som nämnts (troligen) att minska risken för att höga frekvenser, som kan drabbas av fasförskjutning i OPT, skapar en självsvängning genom motkopplingsslingan, detta uppnås genom att förstärkningen sjunker vid riktigt höga frekvenser.

16 Nov 2015, 18:46
Profile WWW

The_marquee_moon wrote:
Allt stämmer förutom att det inte blir spänningsfall över anoden. Gallersförspänning finns, katodspänning finns, men inget spänningsfall och då går stärken bara på en takt. Ska kolla det där du sa om sockeln och peta lite på kontakterna. Det sprakar i en av takterna när jag påför en signal men det gör det inte när jag gör samma sak i den andra takten.

Mät hur stor skillnaden är mellan gallrets och katodens spänning. Det får inte vara mer än några Volt. Om gallret är på mer än 3-4 V LÄGRE spänning än katoden i ett ECC83 är rörhalvan strypt, för ECC82 gäller skillnaden 15 V för strypning. OBS att ditt mätinstrument måste vara mycket känsligt (högohmigt) eftersom det är >1MOhm i serie med gallret till "den högra halvan".

16 Nov 2015, 18:51
Profile WWW

Om det är illa så överväg att ersätta socklarna med nya grejer.

Något som i min mening görs allt för sällan.

16 Nov 2015, 23:33
Profile

En snabb uppdatering efter lite labbande med 330K motståndet i spänningsdelaren till första gallret. Jag har testat att stoppa i 500k och 880k och det visar sig att anod spänningen sjunker ner till runt 190 volt men det blir 120 volt på gallret. vi 880k. Bäst och högst låter det vid 500K, då spänningen på anoden sjunker till 230 volt men på tok för lite för att att vara en 30 wattare.

20 Nov 2015, 12:53
Profile WWW
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next