View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 10:01

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Thd Univalves Attitudefunktion? Med schema 
Author Message

Post Thd Univalves Attitudefunktion? Med schema
Vad händer i detalj när jag vrider på attituderatten (edit:pot 4)? Här är alltså ett variabelt motstånd mellan jord och avkopplingskondingen. Är katoden då oavkopplad helt när ratten står på noll? Och hur mycket sänks värdet på katodmotståndet när attitude är på max?
Och skulle det inte kunna bli en bra ställbar boost om man kunde switcha på och av funktonen (bryta jorden)?

http://bmamps.com/Schematics/Miscellane ... ematic.pdf

Last edited by isak on 05 Nov 2015, 13:23, edited 1 time in total.

04 Nov 2015, 19:31
Profile

Post Re: Thd Univalves Attitudefunktion? Med schema
isak wrote:
Vad händer i detalj när jag vrider på attituderatten? Här är alltså ett variabelt motstånd mellan jord och avkopplingskondingen. Är katoden då oavkopplad helt när ratten står på noll? Och hur mycket sänks värdet på katodmotståndet när attitude är på max?
Och skulle det inte kunna bli en bra ställbar boost om man kunde switcha på och av funktonen (bryta jorden)?

http://bmamps.com/Schematics/Miscellane ... ematic.pdf

Om det är potten POT4 du pratar om så kopplar den inte bort katoden utan du kopplar in kondensator C16 så att den blir parallelt R16 och du får ett lite middigare ljud (mid/high boost).

05 Nov 2015, 12:25
Profile

Lingon wrote:
Om det är potten POT4 du pratar om så kopplar den inte bort katoden utan du kopplar in kondensator C16 så att den blir parallelt R16 och du får ett lite middigare ljud (mid/high boost).

Ja precis, pot 4. Använder jag begreppet avkopplad fel? Nej jag förstår den inte kopplar bort katoden utan förbi, gradvis, via en konding. Frågan var väl om katoden vid något läge är helt "oavkopplad", som i engelska unbypassed. som att det inte fanns någon konding där alls. När motståndet är som högst i poten, når signal fortfarande jord via avkopplingskondingen? I praktiken rent ljudmässigt vet jag att högre frekvenser boostas när poten skruvas upp, men tänker att även saker händer med summan på motståndet på katoden.

05 Nov 2015, 13:22
Profile

Nej det händer inget med summan på motståndet på katoden

05 Nov 2015, 17:06
Profile

Amp Healer wrote:

ok tack! så lägsta värdet på poten är alltså ändå för högt för att sänka det summerade värdet?

05 Nov 2015, 22:40
Profile

isak wrote:
Amp Healer wrote:

ok tack! så lägsta värdet på poten är alltså ändå för högt för att sänka det summerade värdet?

Om du tar bort kondingen så blir det som du tänker, men nu isolerar ju kondingen potten från att fungera parallellt

05 Nov 2015, 23:03
Profile

Amp Healer wrote:
Om du tar bort kondingen så blir det som du tänker, men nu isolerar ju kondingen potten från att fungera parallellt

Du är fel ute. Det här är klassisk variabel och frekvensberoende katodavkoppling på ett gainsteg med bootstrappad katodbias.
Byter du 0.68uF kondensator mot t.ex. 22uF så blir det reglerbar full bandbreddsboost. Reglerspan kan fås upp till drygt 20db. Använd antilogoratmisk potentiometer, det ger bättre upplösning i ratten. Det är på ett ungefär så kretsen bakom DRIVE ratten på Tubewonder ser ut, potentiometern är 22k antilog.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

06 Nov 2015, 00:58
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Amp Healer wrote:

Du är fel ute. Det här är klassisk variabel och frekvensberoende katodavkoppling på ett gainsteg med bootstrappad katodbias.
Byter du 0.68uF kondensator mot t.ex. 22uF så blir det reglerbar full bandbreddsboost. Reglerspan kan fås upp till drygt 20db. Använd antilogoratmisk potentiometer, det ger bättre upplösning i ratten. Det är på ett ungefär så kretsen bakom DRIVE ratten på Tubewonder ser ut, potentiometern är 22k antilog.

Jo med det vet jag väl att det är (dock inte hört om antilog innan) men tror du missade Isaks frågeställning tidigare Alek.

Isak skrev: men tänker att även saker händer med summan på motståndet på katoden.

Där av mitt svar, med det kan iofs även vara jag som tolkade frågan inkorrekt :roll:

06 Nov 2015, 01:46
Profile

Jo, det händer grejer med totala ekvivalenta katodimpedansen. det är nog överkurs.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

06 Nov 2015, 02:20
Profile WWW

Amp Healer wrote:
Aha, lärt mig nåt nytt!
VacuumVoodoo wrote:
Du är fel ute. Det här är klassisk variabel och frekvensberoende katodavkoppling på ett gainsteg med bootstrappad katodbias..

...eller har jag inte?
VacuumVoodoo wrote:
coolt, och då kan man gör en enkel switch som bryter jorden, så blir det en ställbar fotswitchbar boost över hela frekvensen?
Amp Healer wrote:
[Jo med det vet jag väl att det är (dock inte hört om antilog innan) men tror du missade Isaks frågeställning tidigare Alek.
Isak skrev: men tänker att även saker händer med summan på motståndet på katoden.

Där av mitt svar, med det kan iofs även vara jag som tolkade frågan inkorrekt :roll.
jag undrade om summan av motståndet ändrades radikalt, ner mot 1.5k tex.

06 Nov 2015, 17:00
Profile
Reply to topic   [ 10 posts ]