View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 17:10

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Kondensatorer i signalvägen, vad skall man välja 
Author Message

Post Kondensatorer i signalvägen, vad skall man välja
Läste lite i en annan tråd och det vore intressant vad ni har att säga om kondingar i signalvägen. Hittills har jag använt orange drops men och har väl inte haft problem med dessa annat än att dom kostar pengar.

Nu tänkte jag försöka beställa grejerna till mitt basstärkarbygge som i alla fall nu kommit så långt att panelerna sitter på chassit och det blir ju en hel del kondingar i detta bygge som kommer att bli tvåkanaligt med kanalerna parallellkopplade för att kunna blanda rent och distat ljud.

I en annan tråd talas det om dessa http://www.tube-town.net/ttstore/Capaci ... 1_141.html verkar ju också vara betydligt billigare. Några andra alternativ på bra billiga kondingar? Bygget kommer att bli på öljettkort ala gamla Fender .

27 Oct 2015, 14:18
Profile

Post Re: Kondensatorer i signalvägen, vad skall man välja
Jag tycker de där känns väldigt rangliga, köpte ett gäng sådana och det yttre lagret släpper på flera st. Kanske ide att lägga några kronor till på de Vishay ROEDERSTEIN som finns på samma sida...

27 Oct 2015, 14:48
Profile

Pengarna är kanske inte det primära i detta fall, då jag misstänker att det ekonomiskt skulle vara klokare att köpa en beggad Ampeg V4B istället för att bygga en egen basstärkare :? Men inte lika kul :wink: :wink:

Vill ju ha vad som kan tänkas vara bäst sen gör det ju inget om det ju ingen är vettiga priser på kondingarna. Orange Drops skall visst kunna vara benägna att vara mikrofoniska pga sin storlek och långa ben. Tänker att detta kan vara dåligt på just en bastopp där det lär skaka ganska bra då den står på baslådan.

27 Oct 2015, 16:27
Profile

Bygg tight med små komponenter så blir det mer som man tänkt sig på pappret. Elfa har ju annars lyxkondingar polypropylen med tolerans 1%

27 Oct 2015, 16:53
Profile

Mallory 150-serien har jag använt flitigt och det har fungerat och låtit bra.

27 Oct 2015, 18:53
Profile ICQ WWW

Har använt TT´s kondningar i din första post Bosse,i rätt omfattande omfattning.
De fungerar alldeles utmärkt.

Då har jag haft mer problem med ICE osv 1% varianter från Elfa faktiskt.

27 Oct 2015, 21:44
Profile

Racing wrote:

Då har jag haft mer problem med ICE osv 1% varianter från Elfa faktiskt.

Utveckla. Använde dessa flitigt för en 15 år sedan innan internetmarknaden blommat ut och de funkade alltid finfint. I dag bedömer jag dem som på tok för dyra dock.

27 Oct 2015, 23:10
Profile

Är den allmänna uppfattningen här att Orange Drops inte är så bra? Stora och att dom riskerar lättare att bli mikrofoniska? I det fallet så är alltså axiella kondingar av Mustard stuk bättre.

Var ifrån kommer hypen om Orange Drops som jag själv även gått på? Har Fender använt Orange Drops? Hade inte dom några stora blå kondingar i sina gamla stärkare?

28 Oct 2015, 09:03
Profile

Jag har inte heller förstått var alla OD's kommer ifrån och varför de ska vara särskilt bra. Jag har helt undvikit dem, mest för att de är så otroligt klumpiga. Fender använde väl dem under Rivera-eran tror jag, men inte dessförinnan.
Den enda "Death-cap" jag stött på på riktigt, utan att någon dog tack och lov, är en Sprague 715P 600V OD. Den satt i en Mesa-Boogie MKII. Trots att det var en exportmodell satt Ground-switchen kvar.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

28 Oct 2015, 09:58
Profile WWW

Tjaa,enkelt förklarat Johan har jag haft ngr av dem som gett upp snart efter installation.
Bla då som Sixten pekar på hade jag ett par 47nF som satt mot en PPIMV i en Mesa som gav upp och började läcka hysteriskt efter kanske 2-3 gångtimmar.

De gula "TT varianterna" längst upp har jag använt i hundratal (ev faktiskt 4 siffrigt?) och aldrig haft ett problem med i ngn form.

Numer är det dessutom snarare regel än undantag att jag kontrollmäter dem innan installation. Avvikelserna är små vs vad de är angivna till. Gott å väl inom 5%

28 Oct 2015, 10:24
Profile

busse wrote:
att dom riskerar lättare att bli mikrofoniska?
Det är inte bara mikrofoni det handlar om med stora komponenter utan att de är antenner och sändare .

28 Oct 2015, 10:25
Profile

Racing wrote:
Tjaa,enkelt förklarat Johan har jag haft ngr av dem som gett upp snart efter installation.
Bla då som Sixten pekar på hade jag ett par 47nF som satt mot en PPIMV i en Mesa som gav upp och började läcka hysteriskt efter kanske 2-3 gångtimmar.

De gula "TT varianterna" längst upp har jag använt i hundratal (ev faktiskt 4 siffrigt?) och aldrig haft ett problem med i ngn form.

Numer är det dessutom snarare regel än undantag att jag kontrollmäter dem innan installation. Avvikelserna är små vs vad de är angivna till. Gott å väl inom 5%

Ah okej. Mitt problem med TT är inte att de failat utan att ytterhöljet inte sitter fast ordentligt på ett antal i min låda vilket jag tycker är budget. Även om det inte påverkar funktionen så känns det som jag hellre lägger ett par kronor till på en komponent som ser bra ut. Att bygga är ju även en visuell upplevelse.

28 Oct 2015, 10:29
Profile

Bosse.
Vad avser fabrikat som jag själv installerat är mina erfarenheter begränsade vad avser fabrikat.
Dit hör Souzo,Mica,OD,ICE samt TTs gula-som nya komponenter i samtliga fall (å säkert ngt fabrikat till som fallit ur minne).

Har på prov vid tillfälle faktiskt använt vanliga keramer i ett par tonkontroller för att SJÄLV uppleva alla påstådda skillnader.(Av såväl konventionell "stack" som James typ)
Keram vs plast (i nån form),där tycker jag det finns skillnader. Helt klart. Stora skillnader? Naaee.. Är skillnaderna bra eller dåliga? Mja,JAG tycker plast vart bättre.
Tom provat beggad vax...provat gamla mustarder (dvs Philips/Mullard mfl),och skillnaderna mot modern plats anser jag direkt försumbart.

Däremot känns keramer,det lilla jag nu labbat med detta,mer känsligt för yttre påverkan bland annat. Vidare direkt känsligare för mikrofoni. (Använder en "kina pinne" med en knappnål itryckt som är vässad för att inducera detta)

Har ett lite mindre lager liggande med framför allt mustarder (av äldre typ) för att kunna serva de maskiner som kommer in där kunden nu begär detta,men sanningen att säga är det deras ålder till trots mycket sällan att de läcker.
Däremot kan de rätt ofta ha driftat iväg i värde,mer eller mindre. Mao byts de mot friska dito när så är påkallat. Alltså när man av en eller annan anledning upplever att maskin ifråga inte gör det den skall.
Något som givetvis har en ganska tydlig inverkan på en given krets.

28 Oct 2015, 10:34
Profile

Mm. Köper det rakt av som resonemang Johan för det är ngt även jag reflekterat över från ggn till annan.
Nu installerar ju jag ofta ett korts kondningar,vid scratchbyggen,inunder kortet så det hela blir ju då en mer akademisk fråga eg för min del.

Det att hålla resistorer och kondningar på ömse sida ett kort har mer än en anledning dock,så det är ngt jag lär fortsätta med när det finns möjlighet till det.

28 Oct 2015, 10:36
Profile

Fö Bosse.
Orange drops är framför allt i dominant bruk i just Mesa´s original.

28 Oct 2015, 10:41
Profile

Racing wrote:
vid scratchbyggen

Vi sådana byggen så använder jag radiella kondingar i stället tex evox rifa eller xicon. Axiella har jag bara köpt in för att kunna modda eller laga.

28 Oct 2015, 11:00
Profile

Kan väl säga att jag mer än en gång satt in onödigt tåliga och därmed stora komponenter i bygge, dels för säkerhets skull men framför allt för att det är pilligt och ser snyggare ut med lite större komponenter. Kanske ska sluta med det förstår jag... :shock:

1W eller 2W där det egentligen räcker med 0,5W t.ex.

28 Oct 2015, 13:49
Profile

I den mån det finns något att tillägga: Icel axiella polypropylen. Finns i olika spänningståligheter, t.ex. hos ELFA.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... R%253DIcel

https://www.facebook.com/ahjelmamp

28 Oct 2015, 15:22
Profile

Det får nog bli ett testa av TT billiga kondingar till detta bygge.

En fundering som nu också slår mig är om dessa stora Orange Drops vara ett problem i reverbkretsen i den Twin Reverb som jag bråkat med ett längre tag? Kan det vara så att någon OD konding agerar sändare eller antenn tillsammans med reverbtanken och skapar rundgång då tanken ligger i stärkaren? Då man lyfter ut tanken ur kabinetten funkar det som det ska, väldigt långsökt är det ju i alla fall om det skulle vara så.

28 Oct 2015, 16:18
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]