| Author |
Message |
|
Kalle_in_Sweden
|
 Hur påverkar röret i ingångssteget ljudet i en förstärkaren
Hej Jag är lite förundrad över att många säjer hur viktigt röret är som används i första steget i en gitarrförstärkare. Jag förstår inte riktigt varför det skulle påverka ljudet så mycket, speciellt inte det distade ljudet. Första förstärkarsteget går i stort sett alltid rent utan distorsion, eftersom inte nån elgitarr har pickuper som kan överstyra det förstärkarsteget. Ett typiskt 12AX7/ECC83 steg med Ra = 100 KOhm, Rk= 1,5 KOhm o B+= 300VDC klarar utan vidare 500mV signal utan att dista mer än 2% (enligt http://trioda.com/tools/triode.html). Och det är få gitarrpickuper som ger så hög signalnivå. Och frekvensgången i ett sådant steg bör ju vara rätt rak inom området 80Hz-10KHz. Att förstärkningen varierar mellan olika rör-individer o rörtyper bör ju bara märkas i man får justera Gain eller Volym kontrollen lite grann. Men detta gäller ju bara om båda trioderna i t.ex. en 12AX7 används som första steg som t.ex. Marshall JTM , JMP (med fyra ingångar) eller Fender Bassman. Men om den andra trioden sitter i ett efterföljande distande steg så förstår jag att det enskilda röret kan påverka det distade ljudet. /Kalle
|
| 08 Oct 2015, 18:48 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
 Re: Hur påverkar röret i ingångssteget ljudet i en förstärka
Jag tycker ditt resonemang håller bra. Det är inte troligt att första steget ligger på överstyrning och då ska ju utsignalen vara en förstärkt avbild av insignalen. Det är ju själva idén med en förstärkare... från början. Att man sedan i vissa fall använder olinjära områden i rörkarakteristika på följande steg är ju medvetet för att skapa viss klangfärg. Jag vet att inom HiFi-sfären har man en stark tro på att olika rörfabrikat eller -individer ger speciellt ljud, men där vill man ju inte använda olinjära förstärkarsteg, precis, så jag är tveksam till den teorin. Jag är rätt övertygad om att ljudet inte färgas nämnvärt av att man byter ingångsrör, så länge röret i fråga får arbeta inom de tänkta, linjära delarna av sitt arbetsområde. Att få rak frekvensgång från 80 Hz till 10 kHz är inte ett problem i ett modernt triodsteg.
|
| 08 Oct 2015, 21:49 |
|
 |
|
Tubis
|
Inte vet jag men upplever väl att olika rör inte riktigt kan förstärka alla frekvenser likvärdigt. Övre frekv kan jag ju kanske härleda till att de kan ha olika millerkapacitans vilket väl borde vara av värde när en stor induktans som gitarrmicken matar röret. Varför vissa rör verkar ha mer eller mindre bas vetitusan, skillnad i inre resistans vs efterföljande kopplingskonding?
_________________ Johan Hansson
|
| 09 Oct 2015, 08:30 |
|
 |
|
Svullo
|
Jag tycker att det är stor skillnad i spelkänsla om jag sätter ett fint RCA7025 i V1 eller NOS TFK 12ax7, relativt ett nyproducerat från hyllan. Annan dynamik/kompression.
|
| 09 Oct 2015, 16:27 |
|
 |
|
CataClysm
|
Vet inte om ni pratar om en rörförstärkare eller HIFI- men skillnaden är enorm! Jämför bara ett 12ay7 (se tidigare tråd) från 2012 någonting... jämfört med ett 12a7wxt+ Gainen är uppemot 70% starkare. Dynamiskt minskat headroom så att säga... Skillnaden för en oinitierad är inte så stor men varierar man sitt spel med plektrum/fingrar är skillnaden just...70%... 
|
| 09 Oct 2015, 16:46 |
|
 |
|
peterh
|
CataClysm wrote: Vet inte om ni pratar om en rörförstärkare eller HIFI- men skillnaden är enorm! Jämför bara ett 12ay7 (se tidigare tråd) från 2012 någonting... jämfört med ett 12a7wxt+ Gainen är uppemot 70% starkare. Dynamiskt minskat headroom så att säga... Skillnaden för en oinitierad är inte så stor men varierar man sitt spel med plektrum/fingrar är skillnaden just...70%...  12a7wxt verkar inte vara ett "vanligt" rör. Menar du 12ax7 ? I så fall är det självklart att det låter olika då dessa rör har olika egenskaper rent elektriskt.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 09 Oct 2015, 17:00 |
|
 |
|
CataClysm
|
12ax7 wxt+
|
| 09 Oct 2015, 17:10 |
|
 |
|
CataClysm
|
Det är väl mest skillnad i dynamiskt omfång. Ett 12ay7 låter ju fullkomligt kalas för blues/jazz/rock medans ett 12ax7 Wxt+ är over the top (om man hittar något sånt längre). Ångrar att jag kastade dom 2 jag hade kvar... 
|
| 09 Oct 2015, 17:20 |
|
 |
|
lampuradio
|
Åsikten "det spelar ingen roll" (som jag alltså vill hävda) hänger på att man sätter i ett friskt rör av avsedd typ i en frisk stärkare... Har man långsamt vant sig vid att det låter på ett visst sätt pga att komponenter och/eller rör har åldrats, så får man såklart en intressant avvikelse om man stoppar i ett nytt rör eller ett rör med avvikande spec (annan typ). En jämförelse mellan rörtyper måste rimligen vara baserad på att man också kan bestämma om rören jobbar i sina rätta arbetspunkter i den koppling man har. Även efter ett byte, alltså....
Men, om man har överdrivning av ingångssteget, så kommer rörtypen garanterat att ge påverkan på klangen. Frågeställningen gällde ju för övrigt själva ingångssteget, men en dubbeltriod kan ju vara både steg 1 och steg 2 beroende på hur apparaten är konstruerad.
|
| 09 Oct 2015, 17:26 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej CataClysm o Svullo Vilken typ av förstärkare har ni ? Andra trioden i V1 kan som sagt sitta i ett efterföljande distande steg och då märks både gain skillnader å andra egenskaper..
I min KLD GT30 (Peavey 30/50 klon) så används V1a som första steg o V1b som drivare till tonstack (gain steg inte katodföljare). I clean läge så är det bara de två stegen som är igång med en volympot emellan. I lead/dist läge så kopplas V2a o V2b in emellan som ett tvåstegs diststeg.
Kalle
|
| 09 Oct 2015, 18:09 |
|
 |
|
peterh
|
CataClysm wrote: Det är väl mest skillnad i dynamiskt omfång. Ett 12ay7 låter ju fullkomligt kalas för blues/jazz/rock medans ett 12ax7 Wxt+ är over the top (om man hittar något sånt längre). Ångrar att jag kastade dom 2 jag hade kvar...  Dessa 2 rör ( 12ay7 och 12ax7 ) har helt olika elektriska egenskaper. Så det är inte konstigt om det låter "konstigt" eller annorlunda. Det är som sätta på däck med en annorlunda storlek på bilen.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 09 Oct 2015, 18:59 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Nja Kalle. För att kika lite på din ursprungspost,så visst fan gör de det. Genom att tex variera katodmotståndsvärde förändrar du ursprungspunkt/vila för trioden ifråga (om vi nu talar triod),vilket påverkar HUR signalen förstärks milt sagt menligt. Detta har INTE bara med förmåga till distorsion att göra,mycket långt ifrån.
Istället för att försöka skriva en ny avhandling i ämnet,vilket jag inte heller än så länge är helt förmögen till..å vilket inte direkt heller behövs i ljuset av hur många som redan finns,så vill jag varmt rekommendera dig att rent praktiskt prova att lattja runt med just katodmotståndsvärde. Samma sak för railspänningen,dvs spänningen ovanför stegets anodmotstånd. Har en känsla av att du kommer uppleva en del "a-ha"...
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 09 Oct 2015, 20:13 |
|
 |
|
CataClysm
|
Jag har en 6L6 Laney Vh100r (runt 98-99) tror jag har inte exakt datum i huvudet men det är 1:th gen. Samma som IA,Opeth, och ett gäng andra artister bla Nightwish använde på sina plattor.
Innan hade jag EL34 i den och inte spelade det så stor roll, däremot så spelade förstegsrören mera roll (speciellt i V4-förstegsröret).
|
| 09 Oct 2015, 20:27 |
|
 |
|
CataClysm
|
Dvs det röret som var "sist" i förstegskedjan, jag provade att sätta det i V1 och V2 och även V3 men skillnaden där var försumbar, jag antar att det beror på hur schematics var uppbyggd runt själva kärnan, men hade jag det där WXT+ i någon annan V(förstegsrör) så var inte skillnaden alls markant. Nu pratar jag alltså om kanal B (dvs hot-gain-kanalen). Rent tekniskt har jag ingen direkt aning, men jag tror det beror på kaskadgains-oscillation av förstegsrörets uppbyggnad, samt förstärkarens kretskortslösning. DÄREMOT ett 12ay7 satt fin-fint i den rena kanalen, där fick George Benson se upp!... 
|
| 09 Oct 2015, 20:35 |
|
 |
|
lampuradio
|
Allvarligt.... Om man byter ett rör som är en dubbeltriod till en ANNAN SORTS dubbeltriod, så är det väl närmast underligt om man inte kan upptäcka nån skillnad i hur det funkar. Frågan gällde väl ingångssteget? Om man byter rör (typ eller individ) och det påverkar ingångssteget, så måste man väl rimligen försäkra sig om att steget funkar som det är tänkt innan man börjar fundera över om röret i sig självt har nån inverkan? Jag menar, att om det låter annorlunda så kanske man ska mäta upp rörets arbetsparametrar innan man förutsätter att det nya röret i sig självt påverkar läget? Utrustning som utsätts för hård användning (typ gitarrförstärkare) måste ju kollas då och då avseende rörens arbetsförhållanden, även för- drivsteg. (kopplingskondingar tröttnar, elektrolyter blir gamla etc etc).
|
| 09 Oct 2015, 22:55 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej Jesper Jag har faktiskt testat att ändra katodmotståndet från 1,5 kohm till ca 850 ohm på första triodsteget i min KLD GT30. Enligt simulering med http://trioda.com/tools/triode.html så borde distorsionen minska från ca 1.5% -> 0.5% o gainet öka lite grann. Å mycket riktigt så steg ljudnivån lite grann så att jag fick minska på gain ratten lite för att få samma distljud från efterföljande steg. Däremot så kan jag inte säja att själva ljudet förändrade sig varken clean eller dist.. /Kalle Racing wrote: Nja Kalle. För att kika lite på din ursprungspost,så visst fan gör de det. Genom att tex variera katodmotståndsvärde förändrar du ursprungspunkt/vila för trioden ifråga (om vi nu talar triod),vilket påverkar HUR signalen förstärks milt sagt menligt. Detta har INTE bara med förmåga till distorsion att göra,mycket långt ifrån. Istället för att försöka skriva en ny avhandling i ämnet,vilket jag inte heller än så länge är helt förmögen till..å vilket inte direkt heller behövs i ljuset av hur många som redan finns,så vill jag varmt rekommendera dig att rent praktiskt prova att lattja runt med just katodmotståndsvärde. Samma sak för railspänningen,dvs spänningen ovanför stegets anodmotstånd. Har en känsla av att du kommer uppleva en del "a-ha"...
|
| 09 Oct 2015, 23:24 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Nah Kalle. När du testar så ta ut svängarna. Om du tex kör 1.5k prova att byta mot 4,7k...eller 10k...
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 10 Oct 2015, 14:17 |
|
|