View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 13:03

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Ska det sitta skumgummi kring rören? 
Author Message

Post Ska det sitta skumgummi kring rören?
Skruvade isär min Fender Blues Deluxe för att byta högtalare och fann då att det satt skumgummi kring några av rören. Ska det göra det? tänker på ev. brandrisk osv, fast dessa rören blir väl inte särskilt varma antar jag?

Attachments:
ror-skumgummi.jpg
ror-skumgummi.jpg [ 196.6 KiB | Viewed 3280 times ]
26 Sep 2015, 10:26
Profile

Post Re: Ska det sitta skumgummi kring rören?
Hej, jag har också en Blues DeLuxe - min från 1994. Har aldrig sett något liknande,
jag gissar att det är en transportsäkring som normalt tas bort innan användandet.

//BoB

26 Sep 2015, 11:29
Profile

Detta skyddar mot mikrofoni, närheten till högtalaren kan göra det nödvändigt för vissa rörexemplar.
Mikrofoni är något som kan drabba alla rör, orsakas av vibrationer som "skakar loss" elektroderna från
glimmerskivorna. Vissa rör har extra glimmer för att tåla vibrationer bättre, även glimmerskivornas form
har betydelse ( sitter det många "fingrar" som stöd mot glaset håller det bättre än om glimmern bara
är en fyrkant.

Skumgummit du ser kan nog sitta kvar, småsignalrör blir inte så varma och de är ju inte helt täckta.

26 Sep 2015, 13:43
Profile WWW

Mikrofoni hänger nog mest på hur elektroderna rör sig i förhållande til varandra och mindre på rörelser i elektrodhållarna (ofta glimmerplattor). Bättre utformade hållare hjälper såklart, men glimret i sig självt är rätt passivt (en god isolator).

26 Sep 2015, 20:53
Profile WWW

lampuradio wrote:
Mikrofoni hänger nog mest på hur elektroderna rör sig i förhållande til varandra och mindre på rörelser i elektrodhållarna (ofta glimmerplattor). Bättre utformade hållare hjälper såklart, men glimret i sig självt är rätt passivt (en god isolator).

Det är helt rätt.
Problemet är att glimmer är skört och kan skadas redan vid små påkänningar, och det är då
elektroderna kan börja röra sig.

Därför skall man undvika stötar slag och vibrationer av rör.

26 Sep 2015, 21:15
Profile WWW

Skumgummit stannar alltså?
(såg ju nu på bilden själv att det var liksom utskuret för skruvar osv så det borde ju sitta där, hade det bara varit ett temporärt transportskydd så gissar jag att man inte hade bemödat sig det lilla extra?)

30 Sep 2015, 09:38
Profile

Donatello wrote:
Skruvade isär min Fender Blues Deluxe för att byta högtalare och fann då att det satt skumgummi kring några av rören. Ska det göra det? tänker på ev. brandrisk osv, fast dessa rören blir väl inte särskilt varma antar jag?

Detta är en Fender originaldel som kallas för "Genuine Fender Preamp Tube Stabilizer for Hot Rod Deluxe/Deville" Fender® Part # 005-9718-000

The grey foam pad was designed by Fender to prevent high frequency oscillations and microphonics
in the pre amp valves caused by speaker vibration. The fire proof pad simply fits over theV1 and V2 pre amp valves.
The Stabilizer and helps prevent the "ringing sounds" that is present when the item is not fitted.

// Per
http://www.nordstromaudio.se

20 Oct 2015, 19:46
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]