| Author |
Message |
|
The_marquee_moon
Joined: 11 Jan 2008, 00:47 Posts: 406 Location: Strangeness
|
 Säkringar går men inte med variac
Hej, Det var ett tag sedan jag besökte bojen, svalnat intresse som dock återkommit  och nu har jag ett delikat litet problem med en Fender 75. När jag slår på stärken går säkringarna (500mAT) strax innan likriktarndioderna. Men inte när jag drar upp strömmen via variac. Har bytt såväl slutrör som glättingar + bias-kondingar. Någon som har ett kvalifcerat tips på vad detta är? Överslag någonstans?
_________________ "Man är inte bättre än sitt senaste solo."
|
| 25 Sep 2015, 10:49 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1404 Location: Vallentuna
|
 Re: Säkringar går men inte med variac
Det låter ju som inkopplingsströmstöten är för stor för säkringarna, helt enkelt. Funkar apparaten OK när du lyckats starta den så skulle jag känna mig rätt övertygad om detta. Ett begränsningsmotstånd mellan dioderna och första filterkondingen är ett möjligt sätt att undvika detta problem, nåt hundratal ohm bör räcka (och rätt effekttålighet).
|
| 25 Sep 2015, 11:21 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Utbränd och skadad till/från strömställare. Inte ovanligt alls. Byt ut den.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 25 Sep 2015, 12:23 |
|
 |
|
awe
|
Tips: den sistnämnda hypotesen går ju att verifiera genom att ställa omkopplaren i läge på och sedan ansluta nätsladden (eller använda grenuttag med strömbrytare). Ingen direkt raketforskarinformation men ibland är det lätt att missa det enkla!!!
|
| 25 Sep 2015, 15:40 |
|
 |
|
The_marquee_moon
|
Tack för tipsen. Jag har bytt strömbrytare då den såg vissen ut, men det kanske är fel på den nya. Ska kolla en extra gång. Tack för tipsen!
/Patrick
|
| 25 Sep 2015, 16:03 |
|
 |
|
Tubis
|
Jag har stött på märken på säkringar som inte håller måttet. Gardera dig med tex little fuse eller nått annat erkänt bra. Köpte nått no name på claes ohlson en gång som betedde sig som snabba fastän de skulle vara tröga.
_________________ Johan Hansson
|
| 25 Sep 2015, 16:17 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
The_marquee_moon wrote: Hej, Det var ett tag sedan jag besökte bojen, svalnat intresse som dock återkommit  och nu har jag ett delikat litet problem med en Fender 75. När jag slår på stärken går säkringarna (500mAT) strax innan likriktarndioderna. Men inte när jag drar upp strömmen via variac. Har bytt såväl slutrör som glättingar + bias-kondingar. Någon som har ett kvalifcerat tips på vad detta är? Överslag någonstans? Fattar jag dig rätt så sitter säkringarna som de röda markeringarna på bilden. Om du i så fall lossar tråden vid den gröna pilen och säkringarna då håller är felet efter likriktaren. Går de sönder även nu är likriktare boven. Det känns som att 0,5 amp är ganska lite för en så effektfull förstärkare. Passa på och mät strömen genom att koppla din multimeter i serie med den lossade tråden efter likriktaren. (En klämma på utg. från likriktaren och den andra på den lossade tråden. Obs! Sätt röd mäthylsa i uttaget A på multimetern)
Attachments:
Fender 75.jpg [ 83.65 KiB | Viewed 5714 times ]
|
| 25 Sep 2015, 16:54 |
|
 |
|
The_marquee_moon
|
Tack för tipset!
Återkommer när jag testat alla varianterna.
/Patrick
|
| 26 Sep 2015, 00:59 |
|
 |
|
The_marquee_moon
|
Ja, säkringarna sitter vid det röda punkterna.  P.
|
| 26 Sep 2015, 01:02 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Jaha. Är det sekundärsidans säkringar som löser ut så ligger felet där, efter säkringarna.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 26 Sep 2015, 15:35 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
byt dioder och avstörnings kondingar som sitter över dessa....
|
| 27 Sep 2015, 15:54 |
|
 |
|
lampuradio
|
Nu kan jag inte den förstärkartypen i detalj, men det ser ju ut som dioderna matar en 220 mF konding rakt av från transformatorn (med referens till mittuttaget). När den kondingen ska gå direkt från 0 V till full spänning tar den en ryslig strömstyrka, det finns inget som hejdar utom transformatorlindningens resistans. Även om säkringarna är tröga, så kanske de inte klarar denna transient. Om man kunde dra på lite sakta skulle det nog inte hända (tänk ett likriktarrör). Det är inte ovanligt i kraftigare nätaggregat att man sätter ett motstånd före första kondingen om man ska ha en så stor som 220 mF. Eller en fördröjningskrets som "förladdar" filtret nån sekund. Om inget är direkt trasigt kan du förstås prova med större säkringar eller ett annat fabrikat (med "bättre tröghet", dvs större motståndskraft mot transientströmmar).
|
| 27 Sep 2015, 21:50 |
|
 |
|
peterh
|
lampuradio wrote: Nu kan jag inte den förstärkartypen i detalj, men det ser ju ut som dioderna matar en 220 mF konding rakt av från transformatorn (med referens till mittuttaget). När den kondingen ska gå direkt från 0 V till full spänning tar den en ryslig strömstyrka, det finns inget som hejdar utom transformatorlindningens resistans. Även om säkringarna är tröga, så kanske de inte klarar denna transient. Om man kunde dra på lite sakta skulle det nog inte hända (tänk ett likriktarrör). Det är inte ovanligt i kraftigare nätaggregat att man sätter ett motstånd före första kondingen om man ska ha en så stor som 220 mF. Eller en fördröjningskrets som "förladdar" filtret nån sekund. Om inget är direkt trasigt kan du förstås prova med större säkringar eller ett annat fabrikat (med "bättre tröghet", dvs större motståndskraft mot transientströmmar). Eller installera ett NTCmotstånd på primärlindningen. Det har egenskapen att ha ett högre motstånd när det är kallt och lägre ( några ohm) efter att ha blivit lite varmare. Finns på ELFA, något som stockholmare har glädje av, vi på landsbygden får beställa från mouser 
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 28 Sep 2015, 06:57 |
|
 |
|
Tubis
|
peterh wrote: Finns på ELFA, något som stockholmare har glädje av, vi på landsbygden får beställa från mouser  Du vet att Elfa har postorder va? 
_________________ Johan Hansson
|
| 28 Sep 2015, 07:55 |
|
 |
|
peterh
|
Tubis wrote: peterh wrote: Finns på ELFA, något som stockholmare har glädje av, vi på landsbygden får beställa från mouser  Du vet att Elfa har postorder va?  Jotack. Men av princip köper jag bara av elfa i deras butik, stänger de den så handlar jag någon annan stans.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 28 Sep 2015, 17:06 |
|
 |
|
Musikanten
|
The_marquee_moon wrote: När jag slår på stärken går säkringarna (500mAT) strax innan likriktarndioderna. Finns det Stand-by switch på din förstärkare (som på schemat). I så fall, har det betydelse i vilket läge den står?
_________________ - Ingvar -
|
| 28 Sep 2015, 21:08 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
nu är det så att jag äger en fender 75 själv...
och rek att kolla dina dioder och avstörningskondingar för dem var kaputt på min...
att nåt fel skulle vara på utgångstrafo eller PT är inte vanligt detta är grova grejjor...
sen har du hel och halvspänning omkopplaren skall sänka effekten med 50% ??? kolla att den är okej och inte glappar egentligen skulle den tas bort total onödig .... vore bättre om den var på/av omkopplare och skippa den där bak....
|
| 29 Sep 2015, 12:45 |
|
 |
|
The_marquee_moon
|
Tack!
Har inte orkat ta tag i denna ännu. Men återkopplar när jag fått ändan ur vagnen. Har skaffat en thermistor och ska testa den samt för säkerhets skull bytta dioderna. Funderar även på att ta bort effektswitchen och behålla högspänningsläget.
Återkommer som sagt.
P_
|
| 05 Nov 2015, 19:31 |
|
 |
|
The_marquee_moon
|
Hej,
Nu har jag kollat.
Jag har bytt likriktardioderna. Satt in en termistor strax efter säkringen på primären. Samma visa.
När jag sätter på strömbrytaren nu går jordfelsbrytaren i huset. När jag sätter på strömbrytaren med variacen i fungerar det UA. Jordfel? Men var?
P.
|
| 15 Nov 2015, 13:43 |
|
 |
|
bb5000
|
Har du nån potentalskillnad mellan chassijord i stärkarn o jord i väggutaget ? Antar att variacen är galvaniskt åtskiljd från nätspänningen o hindrar jordfelsbrytarn att lösa ut.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 15 Nov 2015, 14:27 |
|
 |
|
lampuradio
|
Jordfelsbrytaren kan inte utlösas av nåt som händer på sekundärsidan, eftersom det är galvanisk isolering mellan primär o sekundär (ska vara, i alla fall...). Det du säger skulle kunna tyda på nåt fel i primärkretsen, antingen i själva transformatorn (inte så bra...) eller i ledningar, strömbrytare, ev säkringshållare mm på matningssidan (230 V). Jag är faktiskt inte hundra % säker på vad du menar med en "variac", men om det är en vridtransformator eller en med olika uttag så kan det ju vara en fulltransformator som också isolerar primär och sekundär och det kan ha väsentlig betydelse i det här fallet.
|
| 15 Nov 2015, 16:16 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
The_marquee_moon wrote: Hej,
Nu har jag kollat.
Jag har bytt likriktardioderna. Satt in en termistor strax efter säkringen på primären. Samma visa.
När jag sätter på strömbrytaren nu går jordfelsbrytaren i huset. När jag sätter på strömbrytaren med variacen i fungerar det UA. Jordfel? Men var?
P. När jordfelsbrytaren löser klarar sig säkringarna på sekundärsidan då? (Dessa som du hade problem med tidigare) Har du provat att lossa den utgående tråden från likriktarbryggan som jag föreslog tidigare i denna tråd? (Tråden vid den gröna pilen) Om JA, vad händer då?
Last edited by Nordström-Audio on 15 Nov 2015, 20:36, edited 1 time in total.
|
| 15 Nov 2015, 20:03 |
|
 |
|
The_marquee_moon
|
Det jag har är en isolationstransformator som jag befarar har galvaniskt isolerade ledningar. Det förklarar ju att det jordfel inte uppstår på isotrafons primärsida. Jordfelet uppstår påprimärsidan på stärkaren. Ska kolla vad det kan bero på. Ska byta switchen till en utan lampa och kolla om den funkar bättre än den jag använt. Får verkligen inte hoppas det är fel på trafon....  Ska kolla strömmen efter likriktaren om det uppstår något där som käkar säkringar...återkommer i veckan om detta. Har haft en WEM på arbetsbänken som vållat mycket huvudbry. P.
|
| 15 Nov 2015, 20:14 |
|
 |
|
lampuradio
|
Jag har läst på lite om jordfelsbrytare. Det finns tydligen en risk att de kan lösa ur för strömstötar, även om det inte förekommer ett riktigt "jordfel", därav att man ibland har en delad elcentral där kylskåp o liknande kan gå på ej kontrollerade grupper. Kylskåp kan tydligen lösa ut jordfelsbrytare under vissa förhållanden (pga deras (kylskåpens, alltså) stora inkopplingsström).
Så... du kanske hämnar i ett läge där du måste isolera krafttransformatorn från allt i själva stärkaren och pröva att slå till och från (utan variac/isolationstrafo) några gånger och sedan koppla in glödkretsar och till sist högspännigen för att se om det gå att se nån skillnad. Att gå igenom primärkretsen är säkert en bra idé, också.
|
| 16 Nov 2015, 08:08 |
|
 |
|
The_marquee_moon
|
lampuradio wrote: Jag har läst på lite om jordfelsbrytare. Det finns tydligen en risk att de kan lösa ur för strömstötar, även om det inte förekommer ett riktigt "jordfel", därav att man ibland har en delad elcentral där kylskåp o liknande kan gå på ej kontrollerade grupper. Kylskåp kan tydligen lösa ut jordfelsbrytare under vissa förhållanden (pga deras (kylskåpens, alltså) stora inkopplingsström).
Så... du kanske hämnar i ett läge där du måste isolera krafttransformatorn från allt i själva stärkaren och pröva att slå till och från (utan variac/isolationstrafo) några gånger och sedan koppla in glödkretsar och till sist högspännigen för att se om det gå att se nån skillnad. Att gå igenom primärkretsen är säkert en bra idé, också. Det kan ju förklara varför säkringarna går. Vi har två kretsar hemma hos oss. i den ena kretsen, där jag har min verkstad och renoverar, går spis, diskmaskin, kyl & frys och mikro. Ganska effektslukande apparatus m a o. Ska pröva på annan plats i huset istället.
|
| 16 Nov 2015, 17:19 |
|
 |
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Har inte hört förut att man skulle separera på grund av för stor startström. Däremot så är ju kylskåp, pumpar och gamla spisar mm. känt för att gärna få jordfel med tiden. Dessutom löser en JFB på summa av alla dina jordfel i hela anläggningen efter densamme.
Sen skulle jag av praktiska skäl gärna separera just kylskåp, så den fortsätter att kyla om man skjuter en av säkringarna med något annat (typ dammsugare).
Ursäkta utsvängningen i tråden..
|
| 16 Nov 2015, 17:44 |
|
|