View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 09:09

Reply to topic  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Utgång för stämapparat 
Author Message

Post Utgång för stämapparat
Jag ligger i startgroparna på mitt basstärkarbygge och funderar på en utgången för stämapparat.

Det enda schema jag hittat med utgång för stämapparat är Weber AB200 och där är ju utgången så jäkla simpel den bara kan bli, ett jack parallellt med ingångsjacket. Nån som har koll på om det finns risk att man kan få störningar eller liknade med ett jack så? Funderade på att separera tuner out med en transistor men funkar detta så känns det ju som bara onödigt jobb.

http://music-electronics-forum.com/atta ... _schem.jpg

17 Sep 2015, 07:59
Profile

Post Re: Utgång för stämapparat
Om man kör den parallellt med ingången, får man då tyst på förstärkaren medan man stämmer?

17 Sep 2015, 10:13
Profile

Så skulle jag inte gjort pga stämmarens ingångresistans. Sätt en buffer emellan.

17 Sep 2015, 10:33
Profile

Lynxtrap wrote:
Om man kör den parallellt med ingången, får man då tyst på förstärkaren medan man stämmer?

Nej, så funkade det inte...däremot har AB200:an mute-funktion i Vol-poten som är push pull.. Jag gjorde däremot om tuner-jacket till
bias-mätningsjack (stereojack som kan anslutas till multimeter...som backup ifall den inbyggda voltmätare skulle paja).

LF Audioservice

17 Sep 2015, 10:57
Profile WWW

Misstänkte att det var för enkelt på AB200, stärkaren kommer att få en "mute switch" som även kommer att kunna styras via fotpedal så det är inget problem.

Tips på en enklast möjliga buffer att stoppa in, har en lindning på nättrafon som bör ge runt 24-0-24V (måste koppla in trafon och kolla vad den ger) som man bör kunna använda till att driva en enkel buffer. Själv hade jag tänkt mig att bygga ett gainsteg med en fettrissa med i princip ingen förstärkning för att separera stämmaren från ingången men vet inte hur klokt tänkt det är?

Tar gärna emot tips på enklast möjliga lösning för att få till ett bra fungerade tuner out jack.

17 Sep 2015, 12:30
Profile

Skulle nåt sånt här enkelt funka och bara splitta signalen direkt i ingångsjacket så en signal gå till buffern och sen från den till stämmaren och den andra signalen går till V1? Egentligen blir det ju som att stoppa en buffer i jacket på AB200 och sen stoppa stämmaren efter buffern.

Eller skall man splitta signalen mellan R1 och R2 i AB200 schemat och sen låta signalen som går till buffern också passera ett 68K motstånd för att splitta signalen?

http://1.bp.blogspot.com/-_47bvR0Ff_E/U ... Buffer.gif

17 Sep 2015, 13:04
Profile

Har du 24-0-24 så gör plus minusmatning till opampen. Då behöver du inte någon biasspänningen på ingången. Då kopplar du bara opampens ingång samman med rörets ingång. Inga fler resistorer på ingången. Du får ju under inga omstädningehter lägga DC på rörets ingång. Grejen är ju även att bevara 1M ingångsresistans till förstärkaren. På utgången vill du dock ha ett litet motstånd typ 1k. För att den inte ska bli nedlastad av kapacitanser efteråt.

17 Sep 2015, 13:32
Profile

Fattar jag det hela rätt så matar man bara opampens pin 7 med plus och 4 med minus och jordar centertappen i chassit. Signalen tas från rörets galler via en 100 nf konding till pin 3 på opampen och efter 10uF kondingen på utgången pin 6 sätter man ett 1K motstånd i serie med utsignalen.

Frågan är ju då vad som är smartast att göra i detta fall, man måste väl göra två stabbade nätdelar med en LM7824 och vad nu minusmodellen heter (kanske LM7924) om man kör med plus, minusmatningen vilket väl tar mer plats med dubbla stabbar och kondingar än att klappa in de två 1M mostånden på ingången på opampen.

Är det någon skillnad om man spänningsmatar som i schemat ovan jämfört med plus, minusmatningen då det gäller att koppla ihop ingången på opampen med gallret på röret för matningen av signal?

17 Sep 2015, 14:31
Profile

Nej ingen extra konding mellan röret och opampen när du har plus och minusmatning. Opampen ska ha samma 1M jordrefresistor som röret.
Skillnaden om du har enkel matning är att då måste du ha en konding och halva matningspänningen som bias på opampens ingång. Då måste du se till att alla 3 resistorer tillsammans blir 1M parallellt.
Ja du måste stabba för opampen tål inte den höga spänningen du har. Det räcker med resistor och zenerdiod dock. Och lägre än 24 volt läs databladet för opampen. MAX 18 om jag inte minns fel. Jag skulle kört 15V

17 Sep 2015, 15:05
Profile

Du ska inte behöva en konding på opampens utgång heller när du kör plus/minus. Det blir bara spänning där när man har enkel matning.

17 Sep 2015, 15:14
Profile

Okej då är jag med då det gäller kopplingen med plus, minusmatningen.

Jag har ju aldrig använt zenerdioder hur gör man om man skall bygga spänningsmatningen med zenerdioder? Ett serie motstånd som först sänker spänningen och sen en zenerdiod mellan jord och motståndet och där tar man ut den stabiliserade spänningen? Finns det något bra schema på detta?

Har alltid byggt stabbar med 78XX och en elyt och två småkondingar.

17 Sep 2015, 15:17
Profile

Zenerdioden bestämmer spänningen resistorn bestämmer strömmen utifrån det som blir över av spänningen enligt ohms lag. Ju lägre resistor ju högre måste effekten vara på zener enligt ohms lag. Opampens strömkrav måste beaktas så det inte blir för lite ström. Alltså inte FÖR stor resistor. Inte att förglömma att beräkna effektutveckling på resistorn med.

17 Sep 2015, 15:22
Profile

http://www.calculatoredge.com/electronics/zener.htm

17 Sep 2015, 15:23
Profile

Känns som att det är lika enkelt med två stabbar och det vet jag ju hur dom funkar :oops:

Om man enkel matar vad hände då med 1M på rörets galler? Blir det den parallella resistansen mellan galler och jord och opampens ingång som skall bli 1M fast man har en konding i mellan? Skulle man i sånt fall ha 2.2M motstånd och då få 1.1M?

17 Sep 2015, 15:40
Profile

busse wrote:
Känns som att det är lika enkelt med två stabbar och det vet jag ju hur dom funkar :oops:

Om man enkel matar vad hände då med 1M på rörets galler? Blir det den parallella resistansen mellan galler och jord och opampens ingång som skall bli 1M fast man har en konding i mellan? Skulle man i sånt fall ha 2.2M motstånd och då få 1.1M?

Tror egentligen inte det blir helt RÄTT att göra så ska du få 1M får du ju ha 3 st 3M. Röret får ju ha en resistor och opampen två. Annars kan du ju testa tappa av en liten signal från anoden och buffra ut med opampen. Då blir det inte längre så viktigt.

17 Sep 2015, 15:52
Profile

Hur blir det om man tappar från anoden då måste man väl splitta signalen med två motstånd och sen trimma ner den till vettig nivå?

17 Sep 2015, 17:03
Profile

Två motstånd efter kopplingskondingen typ 1M/56k eller nåt för att hamna på rätt signalnivå sen buffer.

17 Sep 2015, 17:16
Profile

Om det fanns plats för ett rör till skulle en katodföljare nog bli absolut enklast (minst antal komponenter, inga stabkretsar etc).

17 Sep 2015, 20:51
Profile WWW

Eller en lnd150

17 Sep 2015, 20:57
Profile

lampuradio wrote:
Om det fanns plats för ett rör till skulle en katodföljare nog bli absolut enklast (minst antal komponenter, inga stabkretsar etc).

Det kan faktiskt finnas en rörhalva över det och jag tänkte lite samma i går kväll då jag låg i sängen. Jag kommer förmodligen att sätta in ett 12AU7 kopplat som en katodföljare för en line´out och då skulle man kunna ta andra halvan kopplat som en katodföljare till utgången för stämapparaten. Det är väl bara att ta signalen till katodföljaren för stämutgången direkt på gallret på V1?

Tubis wrote:
Eller en lnd150

Är ju också ett alternativ som jag funderat på då det gäller detta om det blir för trångt att få in ett extra rör. Dock så känns det ju ut som att man lika gärna då skulle kunna använda 50V lindningen till att driva transistorjoxet.

18 Sep 2015, 07:41
Profile

busse wrote:
Det är väl bara att ta signalen till katodföljaren för stämutgången direkt på gallret på V1?

Även här måste du ha förspänning på katodföljarens ingång vilket innebär extra konding fler resistorer och då även se till att du bibehåller förstärkarens ingångsresistans. Koppla i stället från anoden på gainsteg då kan du koppla det direkt på V1. Du behöver knappast ha ultralåg utgångsimpedans iom att stämmapparaten är van att se gitarrens utgång vilket ju är hög.

18 Sep 2015, 10:25
Profile

Du menar alltså att man kopplar in katodföljarens galler på V1:s anod utan kopplingskonding på samma sätt som katodföljaren är kopplad i en Tweed Twin https://tadtwinbuild.files.wordpress.co ... 5/twin.jpg

Kopplingngskondingen hamnar sedan efter denna punkt för att koppla av efterföljande gainsteg.

18 Sep 2015, 12:44
Profile

Hmm, jag skulle nog koppla katodföljarens styrgaller till ingångsrörets galler. Det blir inte någon extra belastning (ett styrgaller arbetar i princip helt effektlöst i en "normal" spänningsförstärkare) och utnivån från katodföljaren blir i princip samma som in-nivån. Inga konstigheter alls om du inte behöver en annan nivå ut. Katodföljarens uppgift här blir ju bara att isolera stämapparaten från ingången. Att det blir lågimpediv utgång är ju inte ett problem.

18 Sep 2015, 13:16
Profile WWW

busse wrote:
Jag ligger i startgroparna på mitt basstärkarbygge och funderar på en utgången för stämapparat.

Det enda schema jag hittat med utgång för stämapparat är Weber AB200 och där är ju utgången så jäkla simpel den bara kan bli, ett jack parallellt med ingångsjacket. Nån som har koll på om det finns risk att man kan få störningar eller liknade med ett jack så? Funderade på att separera tuner out med en transistor men funkar detta så känns det ju som bara onödigt jobb.

http://music-electronics-forum.com/atta ... _schem.jpg

Hej
Jag brukar koppla min stämapparat till loop send utgången på de basförstärkare jag använder.
Då kan jag dra ner ljudet med master volym när kollar/stämmer .
/Kalle

18 Sep 2015, 15:38
Profile WWW

busse wrote:
Du menar alltså att man kopplar in katodföljarens galler på V1:s anod utan kopplingskonding på samma sätt som katodföljaren är kopplad i en Tweed Twin https://tadtwinbuild.files.wordpress.co ... 5/twin.jpg

Kopplingngskondingen hamnar sedan efter denna punkt för att koppla av efterföljande gainsteg.

Menade att du lika gärna kunde använda ett vanligt gainsteg i stället för katodföljare. Men om du vill haka på en katodföljare direkt på ingången så använd en sådan som du ser i mitten på schemat som loop send. Den behöver ingen förspänning på gallret. http://elektrotanya.com/PREVIEWS/634632 ... .pdf_1.png
http://elektrotanya.com/engl_savage-120 ... nload.html

18 Sep 2015, 16:07
Profile

Tubis wrote:
busse wrote:

Menade att du lika gärna kunde använda ett vanligt gainsteg i stället för katodföljare. Men om du vill haka på en katodföljare direkt på ingången så använd en sådan som du ser i mitten på schemat som loop send. Den behöver ingen förspänning på gallret. http://elektrotanya.com/PREVIEWS/634632 ... .pdf_1.png
http://elektrotanya.com/engl_savage-120 ... nload.html

Okej den katodföljaren verkar ju enkel, hur blir det om man tar och kör med ett 12AU7, skall man ändra några värden då? Tänkte mig ett 12AU7 till line out och då kan ju andra rörhalvan få bli tuner out

18 Sep 2015, 21:31
Profile

busse wrote:

Okej den katodföljaren verkar ju enkel, hur blir det om man tar och kör med ett 12AU7, skall man ändra några värden då? Tänkte mig ett 12AU7 till line out och då kan ju andra rörhalvan få bli tuner out

Tumregeln är mig veterligen dubbla värdet på katodkondingen. Avkoppling över anodresistorn i detta fallet chansar jag på att det är för att det inte ska bli överblödning mellan rörhalvorna.

20 Sep 2015, 11:22
Profile

Nu är jag inte alls med, vad menar du med katodkonding, kopplingskondingen ut från katodföljaren?

Avkoppling över anodresistor är jag med på minskar det risken för överblödning? Påverkar inte det frekvensgången så det tar bort diskant, nu spelar det ju kanske ingen roll på stämutgången på line out vill man väl inte det, eller kanske för att det skall låta mer högtalare om line signalen.

20 Sep 2015, 15:12
Profile

En katodföljare bör ha anoden jordad signalmässigt, så om det är en anodresistor (inte alltid aktuellt!) så ska den avkopplas till + eller till jord (samma sak signalmässigt). Utgången från en katdoföljare är ju en kondensator det också, normalt, eftersom man vill slippa DC. Den bör vara så stor att den inte blockerar låga frekvenser vid den tänkta låga belastningsimpedansen. Ofta går det fint med en "vanlig katodelektrolyt", men man måste ta hänsyn till vilken DC-nivå det blir på katoden i den aktuella kopplingen.

20 Sep 2015, 17:23
Profile WWW

busse wrote:
Nu är jag inte alls med, vad menar du med katodkonding, kopplingskondingen ut från katodföljaren?

Avkoppling över anodresistor är jag med på minskar det risken för överblödning? Påverkar inte det frekvensgången så det tar bort diskant, nu spelar det ju kanske ingen roll på stämutgången på line out vill man väl inte det, eller kanske för att det skall låta mer högtalare om line signalen.

Skrev fel menade katodresistor.

Avkopplingen på anoden är 100nF i detta fall så den minkar allt. Se det som även ett vanligt gainsteg som förstärker, sådana blöder över lite till det andra steget i samma flaska. Men efter lite efterforskning så bör den vara där för att katoden ska "följa" ingången.

20 Sep 2015, 17:34
Profile
Reply to topic   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2  Next