En icke helt okänd svensk musiker snackade med mig för en tid sedan om den här lilla maskin. Ngn hade försökt få fart i den sedan tidigare,och det hade gått sådär.
Något som vi nu kan konstatera har sina naturliga skäl. Då jag fått fart i lite andra gamla maskiner för herrn i fallet så..ptja. Ni vet hur de e.
I min mening är detta en riktigt charmig liten söt maskin. Ett par EL-84´ or i push/pull..å in alles 3st ECC-83.
Ett av dem då en concertina med tillhörande driversteg.

Mm. En LM Eriksson ZGA låter väl sådär porrigt eller?

Nätbrytaren sitter på SuW LVM manér i ena tonpotten. Inte mkt att orda om...

Å....DIN jack som ingångar. Inte heller det direkt speciellt modernt,mao ngt som behöver ses över det med.

Orört? Nej. Ack nej. En sak är de sprängda kondningarna mellan OT´ns resp tappar och jord...men på det har någon mindre insatt då tex lagt signalen från PI´n till skärmgallerna på slutrören. Inte helt rätt kanske...
Vid kontrollmätning så visar det sig då att de facto det mesta under huven är skottat. Dessvärre.

KABOOOM!

Kaboom e fränt! Vi gillar när det brinner!

Som sagt,komponenter i sig e inte speciellt dyrt,däremot tar han den fan som sitter med en större spruta med kanyl å fyller dem med rök rätt skamligt betalt! Ska fan veta!
Å..som sagt,den observante ser att just stoppern från signalkondningen som tillhör PI`n vetter rakt in i pinne 9 på respektive EL-84.
Inte helt rätt.

Så i princip byttes allt vad heter resistorer runt PI´n samt gallerläckor och stoppers för slutrör mm samt att det mesta i signalkondningar gick samma väg.
Lytarna kördes mot ESR mätarn...å det var väl iofs safe då. Rifa. I rest my case.
Nu är det så att standard ligger skärmgallerna och utgångstrafons centertapp på samma nod. Sedan har vi nästa smäll,vad avser lyt då,först när vi är framme vid PI´n.
Gjorde om detta jag så att det möter mer modernt tänk och i samma veva,som synes,fick det dit nya skärmgallermotstånd med. Av den enkla anledning att det ena av dem hade driftat styggt.
Med det gjort vart det iaf någorlunda tyst i tomgång...å jofan. Den lät.
Skall sägas direkt. Nu ligger det steg jag använde som ingång "instrumentkopplat",dvs med gridbias,men lika fulla fast så...den lilla maskinen låter faktiskt ganska hyggligt med rocknroll redan som den står!
Imponerande!
Nu återstår att låta ägaren uppleva den...och då bestämma vad som skall göras med den. Fungerar och rullar å går stabilt gör den nu iaf..
Kul grej!
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.