View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 12:43

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Problem med Suhr Badger 30 
Author Message

Post Problem med Suhr Badger 30
Jag har lite ljudproblem med min Badger 30. Det är ett irriterande bi-ljud som kommer fram ju mer man vrider upp drive-ratten. Svårt att förklara, men om man t.ex. slår an en tjockare sträng och håller an tonen så hör man ett fräsande "beeeeeaaaaaaoooooo...." i ljudet som blir mer och mer framträdande ju högre drive-ratten är ställd. När den nästan är nollad och man bara kör med power-ratten så är det där bi-ljudet knappt hörbart alls, men det självklara problemet då är ju att man bara har volym för samtalsnivå. Enligt manualen och John Suhr själv så behöver man knappt ha drive-ratten ställd under 4, men då är det där fräs-hemsk-ljudet där direkt, och väldigt påtagligt också.

Är det något rör som har blivit stukat eller vad kan det vara? Jag har inte mycket till extrarör hemma, så jag kan inte testa mig fram och kolla.

Last edited by BennyBanana on 28 Jul 2015, 20:04, edited 1 time in total.

28 Jul 2015, 16:15
Profile WWW

Post Re: Problem med Suhr Badger 30
Ja det låter som ditt pre-amp rör har tröttnat, skulle tro att det är rör 1 alt 2 det rör sig om.
knacka/knäpp lite på dom med nageln så hör du säkert vilket det är som för oljud.

28 Jul 2015, 17:14
Profile

Det verkar inte vara något som är mikrofoniskt. Det är inget som hörs ut i högtalarna i alla fall. De här rören sitter i nu:

Attachment:
2015-07-28 17.53.09.jpg
2015-07-28 17.53.09.jpg [ 206.42 KiB | Viewed 3803 times ]

ARS 12AX7
ARS 12AX7-A/7025
Groove Tubes GT5751M (ECC83, 12AX7)

Skrivet exakt som det står på rören. Sett från vänster till höger.

Jag hittade faktiskt 3 st Ruby 12AX7A-C (Plus ett Ruby 12AT7-C, ett Ruby 7025 Highgrade och ett JJ ECC83S) i gömmorna. Det råkar inte vara så lyxigt att man kan byta in nåt av de rören utan att ställa bias eller?

Dessutom, vilken rörposition är vilken i förstärkaren? Är det 1-2-3 från vänster sett?

Attachment:
2015-07-28 18.20.12.jpg
2015-07-28 18.20.12.jpg [ 130.52 KiB | Viewed 3803 times ]

Och jag har dessutom haft lyxen att spela gitarr i snart 16 år, och aldrig behövt bry mig om krånglande rör förrän nu. :o Det har bara varit att tuta och spela. Jaja, det var skönt så länge det varade i alla fall.

28 Jul 2015, 18:32
Profile WWW

Förstegsrören (de små) kan du byta utan att ställa bias. Bara att testa!

28 Jul 2015, 18:53
Profile

Härligt, tack! Är det så på alla förstärkare, att preamp-rör är "plug & play" utan att man behöver bry sig om bias-justering? För jag har en THD Flexi 50 som inte låter så kul längre heller, så då kanske man kan testa att byta förstegsrör på den med?

28 Jul 2015, 19:01
Profile WWW

BennyBanana wrote:
Härligt, tack! Är det så på alla förstärkare, att preamp-rör är "plug & play" utan att man behöver bry sig om bias-justering? För jag har en THD Flexi 50 som inte låter så kul längre heller, så då kanske man kan testa att byta förstegsrör på den med?

Alla rören du visat är 12ax7 ( ECC83 ) utom grooves 5751 som är väldigt likt ( har lite lägre förstärkning annars likadant)

Och dessa rör sitter nästan alltid i kopplingar som är "auto-bias" så det är bara att testa!

28 Jul 2015, 19:13
Profile WWW

Okej, tack! Nu har man lärt sig nåt nytt idag. :!:

Men grubblet kvarstår. Jag har nu testat alla rör i position 1 och 2. I position två så är det inget rör som är mikrofoniskt, i position 1 så är varenda rör det (!). Det måste väl vara nåt som inte stämmer, eller har jag missat nåt nu? Position 3 är det heller inget rör som var det. Och drive-ratten innebär fortfarande fräsighet och det där "beeeeeaaaooooo..."-ljudet.

28 Jul 2015, 19:38
Profile WWW

BennyBanana wrote:

Men grubblet kvarstår. Jag har nu testat alla rör i position 1 och 2. I position två så är det inget rör som är mikrofoniskt, i position 1 så är varenda rör det (!). Det måste väl vara nåt som inte stämmer, eller har jag missat nåt nu? Position 3 är det heller inget rör som var det. Och drive-ratten innebär fortfarande fräsighet och det där "beeeeeaaaooooo..."-ljudet.

mikrofoni är mest markant i första steget ( där signalen är svagast).
Alla rör är mikrofoniska, det är bara "hur mycket" som skiljer. Ålder och vibrationer kan "skaka loss" delar av mica-skivorna och få
delarna i röret att kunna röra sig, röret blir ordentligt microfoniskt. Något som kan drabba de flesta rör.

5751, 12ay6 är rör som ( i teorin) har bättre motståndskraft mot mikrofoni. Men mig veteligen finns ingen tillverkare i dag
som garanterar detta. Man får helt enkelt köpa nya rör och testa sig fram.

Problemet med driveratten har nog inte med rören att göra, kanske pot-en som är slut ?

28 Jul 2015, 20:29
Profile WWW

BennyBanana wrote:

1-2-3 är från vänster bakifrån och 1 är ingångs röret och kommer därför vara det känsligaste positionen när det gäller kvalitet av rör.
Så det betyder även om ett rör är brusigt eller något mickrofoniskt i position 1, så kan det röret funka alldeles utmärkt i position 2 alt 3.
position 3 är fasvändaröret och 5751 som satt där, är samma rör typ som 12AX7/ECC83 fast med en lägre förstärkning .

Nu när du testat olika rör och problemet kvarstår så är det dags för en trip till någon förstärka "doktorn"
Något annat verkar har tröttnat i pre-ampen.

28 Jul 2015, 20:45
Profile

Jamen, har du rör som heter ARS(e) är det risk att det låter skit ibland :lol: :mrgreen:

/Mats

28 Jul 2015, 22:46
Profile

Ja, synd bara att det inte slutade låta arse när jag bytte dem. :)

Jag bytte i alla fall i THD-förstärkaren också, och där blev det minsann skillnad. Nu låter den riktigt bra igen. Så då vet jag ju att rören som jag hade var det inget fel på. Trist bara att Badgern verkar behöva mer TLC än vad jag jag ge den på hemmaplan. Det lär nog dröja ett tag också innan jag får iväg den till nån som kan fixa den, för man blir inte rik (pengamässigt) på att vara hemma pappaledig. Och med bergvärmeanläggningen som hade den dåliga smaken att paja igår så lär det nog som sagt dröja innan man har pengar till förstärkarlagning.

Tack till alla för hjälpen hur som helst! En förstärkare av två blev mycket roligare igen, så det är ju alltid nåt.

28 Jul 2015, 23:16
Profile WWW

Maila Suhr. De vill gärna hjälpa sina kunder.

10 Aug 2015, 09:36
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]