| Author |
Message |
|
Polytone
|
 Skrapande ljud Princeton reverb
På min -64 princeton reverb kommer efter en stunds spelande( ca 2 min) ett skrapande ljud vid anslag av gitarrsträngarna. Ett sprucket ljud ungefär som vid oxiderad volymkontroll. Potarna verkar ok. Tycker även att tremolot börjar vakna till liv lite då även om potarna står på noll. Några tips om var jag ska börja leta? När jag stänger av förstärkaren uppträder det skrapande ljudet igen.
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 09 Jul 2015, 09:38 |
|
 |
|
awe
|
 Re: Skrapande ljud Princeton reverb
Det kan ha många orsaker men eftersom det kommer efter en stund spelande hade jag provat med rören först.
|
| 09 Jul 2015, 14:27 |
|
 |
|
Polytone
|
Testade och bytte alla rör men skrapet kom då på en gång. Så rören är det inte. 
_________________ If you don't know where you're going, any road will take you there.
George Harrison
|
| 09 Jul 2015, 15:09 |
|
 |
|
awe
|
Ajdå...  Kan du få det att sluta eller börja genom att banka på förstärkaren? I så fall kan det vara nåt glapp. Om inte skulle jag chansa på konding.
|
| 09 Jul 2015, 15:29 |
|
 |
|
Polytone
|
awe wrote: Ajdå...  Kan du få det att sluta eller börja genom att banka på förstärkaren? I så fall kan det vara nåt glapp. Om inte skulle jag chansa på konding. Verkar inte vara nåt glapp(kan iaf inte få det att sluta genom att slå på förstärkaren). Vilken konding ska man börja med att byta tro? Vill inte byta fler än nödvändigt då jag älskar ljudet i den(förutom skrapet nu då...).
George Harrison
|
| 09 Jul 2015, 15:39 |
|
 |
|
awe
|
OK, gör så här: Lokalisera närmsta sushi-restaurang, gå dit och beställ en 10-bitars (funkar med 8 eller 12 också), ät med vanliga bestick MEN ta med ätpinnarna hem. Väl hemma drar du ätpinnarna ur pappersförpackningen och försöker samtidigt att visualisera hur kung Arthur kände sig när han drog Excalibur ur slidan.
Och nu till verket: Med förstärkaren stabilt uppriggad knackar du med ätpinnen på kondensatorer och eller andra misstänkta komponenter. En felaktig kondensator sprakar ofta till ganska ordentligt när man petar på den.
Givetvis fungerar det bra med nåt annat isolerande än ätpinnar men jag tycker att dom har precis rätt storlek.
Lycka till!
|
| 09 Jul 2015, 15:56 |
|
 |
|
Polytone
|
awe wrote: OK, gör så här: Lokalisera närmsta sushi-restaurang, gå dit och beställ en 10-bitars (funkar med 8 eller 12 också), ät med vanliga bestick MEN ta med ätpinnarna hem. Väl hemma drar du ätpinnarna ur pappersförpackningen och försöker samtidigt att visualisera hur kung Arthur kände sig när han drog Excalibur ur slidan.
Och nu till verket: Med förstärkaren stabilt uppriggad knackar du med ätpinnen på kondensatorer och eller andra misstänkta komponenter. En felaktig kondensator sprakar ofta till ganska ordentligt när man petar på den.
Givetvis fungerar det bra med nåt annat isolerande än ätpinnar men jag tycker att dom har precis rätt storlek.
Lycka till! Ha ha  Har redan sushipinnar hemma och ska testa under dom närmsta dagarna. Gör det när jag får hem den nya elektrolytburken jag beställt från tyskland.
George Harrison
|
| 09 Jul 2015, 18:25 |
|
 |
|
Ballz
|
Värmefnatt i nåt gammalt kolmassamotstånd. Och/eller oxid i rörhållare. Och/eller en signalkonding som börjar läcka DC när värmen ökar. Oavsett vilket så behöver du nog byta *samtliga* elektrolyter i den där pjäsen innan du gör nåt annat. Ifall dom inte är bytta i modern tid, alltså. Dvs efter 1990.
Sen kan vi börja spekulera och felsöka.
|
| 09 Jul 2015, 22:36 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
awe wrote: Med förstärkaren stabilt uppriggad knackar du med ätpinnen på kondensatorer och eller andra misstänkta komponenter. En felaktig kondensator sprakar ofta till ganska ordentligt när man petar på den. Jag har även vässat ätpinnar i pennvässare för att få en något bättre spets. Då kan man komma åt mer, och även "bända" lite försiktigt på komponentben i närheten av lödpunkten för att se om det indikerar på något fel eller glapp. Troligen behövs en rejäl pennvässare med vev för att ge en riktig vässad spets som inte går sönder. Man kan med fördel låta bli att vässa spetsen helt, utan lämna ett par millimeter platt yta så behåller man någorlunda hållfasthet på spetsen. Har erfarenhet av Princeton burkelektrolyt med glapp i ena sektionen. Det gav ett knastrande biljud i stärkaren.
|
| 09 Jul 2015, 22:45 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
E meh duh.
Adderar. Slå in en knappnål i änden av ätpinnen å vässa efter det. Nu har du ett formidabel verktyg att stressa ev mikrofoniska kondningar med..
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 09 Jul 2015, 22:51 |
|
 |
|
Polytone
|
AHjelmAmp wrote: awe wrote: Med förstärkaren stabilt uppriggad knackar du med ätpinnen på kondensatorer och eller andra misstänkta komponenter. En felaktig kondensator sprakar ofta till ganska ordentligt när man petar på den. Jag har även vässat ätpinnar i pennvässare för att få en något bättre spets. Då kan man komma åt mer, och även "bända" lite försiktigt på komponentben i närheten av lödpunkten för att se om det indikerar på något fel eller glapp. Troligen behövs en rejäl pennvässare med vev för att ge en riktig vässad spets som inte går sönder. Man kan med fördel låta bli att vässa spetsen helt, utan lämna ett par millimeter platt yta så behåller man någorlunda hållfasthet på spetsen. Har erfarenhet av Princeton burkelektrolyt med glapp i ena sektionen. Det gav ett knastrande biljud i stärkaren. Jag ska byta elektrolytburken nästa vecka. Kanske försvinner skrapljudet då.
George Harrison
|
| 11 Jul 2015, 13:36 |
|
 |
|
Ballz
|
Byt burken. Men hoppas inte på för mycket - felet sitter troligen nån annanstans.
|
| 11 Jul 2015, 14:08 |
|
 |
|
Polytone
|
Det var burken  Tyst o fin igen. Kan iof varit 18K motståndet som sitter på burken också. Det bytte jag ju samtidigt.
George Harrison
|
| 13 Jul 2015, 22:36 |
|
 |
|
awe
|
Gött!!!
|
| 13 Jul 2015, 22:49 |
|
 |
|
Polytone
|
Jag var lite för snabb på tangenterna  Skrapljudet kom tillbaks. Bytte alla kondingarna(förutom de blå). Ingen bättring. Det är väl säkert nåt kolmotstånd men det är inget som låter när man knackar och bänder på dom med träpinnen(vässad o fin).
George Harrison
|
| 15 Jul 2015, 16:08 |
|
 |
|
R.U. Sirius
|
Ogrundad spekulation: anodmotstånd.
_________________- The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 15 Jul 2015, 23:10 |
|
 |
|
Polytone
|
R.U. Sirius wrote: Ogrundad spekulation: anodmotstånd. Du menar dom på 100K? Dom mäter rätt, men kanske kan dom vara orsaken iaf... Kanske läge att byta till nåt annant än kolmassa här?
George Harrison
|
| 16 Jul 2015, 09:11 |
|
 |
|
Putte
|
Metallfilmsresistorer. Alltid.
Kolmassorna kan med tiden erodera sönder av bl.a värme och vibrationer vilket bidrar med diverse skumma fenomen.
_________________ Greco SA-700 '82 MIJ Peavey VK112 50W Racingmod.
|
| 19 Jul 2015, 00:04 |
|
 |
|
Polytone
|
Nu har jag kommit så långt som att upptäcka att när det skrapande ljudet är så att säga "på" så förstärks ljudet från min träpinne när jag knackar lite varstans på eyelet-boarden. På kondingar, motstånd eller bara på underlaget till dessa. Tyder det på att det är en signalkonding som blivit mikrofonisk? Och då snappar upp ljudet från knackningarna? Tacksam för tankar kring detta.
George Harrison
|
| 21 Jul 2015, 18:59 |
|
 |
|
Polytone
|
Tror jag löst problemet. Det verkade vara glapp/dålig lödning på pin7, V4 sockeln. Det luriga var att det lät lite här och där när jag letade efter felet. Lödde om och har spelat starkt under ett par timmar utan minsta tendens till skrapljud. 
George Harrison
|
| 22 Jul 2015, 09:19 |
|
 |
|
awe
|
Ja du... kan vara ett helvete att hitta såna fel. Man knackar på en konding och det låter men sen inser man att det låter oavsett var man knackar på kretskortet.
Då håller vi tummarna den här gången!
|
| 22 Jul 2015, 14:32 |
|
 |
|
Polytone
|
awe wrote: Ja du... kan vara ett helvete att hitta såna fel. Man knackar på en konding och det låter men sen inser man att det låter oavsett var man knackar på kretskortet.
Då håller vi tummarna den här gången! Tack! Ja, svårt att hitta var bara förnamnet. Men nu funkar den som den ska igen  Så fick jag byta kondingarna på kuppen och slipper framöver ångesten över att löda i en orörd orginalstärkare från -64.
George Harrison
|
| 24 Jul 2015, 13:52 |
|
|