View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 23:19

Reply to topic  [ 4 posts ] 
MXR Distortion+ som brusar 
Author Message

Post MXR Distortion+ som brusar
Jag har en Distortion+ från 1981 (block logo med LED) som brusar onormalt mycket när man skruvar upp disten runt klockan 12 och högre. Hyfsat mörkt oväsen, lite som en snöstorm. Tveklöst på en onormal nivå. Nån som har nåt tips om vad felet kan vara?

Jag köpte en annan MXR-pedal för flera år sedan, tror det var en tidigare obegagnad Micro Amp från -81, som tvärdog strax efter att jag började använda den. Det löstes genom att jag satte i en helt ny opamp. Men jag är osäker på om det är kuren som behövs för min brusande Dist+?

03 Jun 2015, 14:48
Profile

Post Re: MXR Distortion+ som brusar
Det normala bruset brukar örat uppfatta mest i de övre registren. Har man någon tonkontroll efter bruset och den är neddragen flyttas uppfattningen ner i registret men för att det ska brusa högt då måste det vara onormalt mycket brus.
Har du en redig gainad förstärkare efter pedalen? Allt brus som uppstår i pedalen kommer då förstärkas in absurdum. Förutom att det redan är en ganska rejäl förstärkning av bruset i pedalen i sig.
Pedalbruset är orienterat i antigen operationsförstärkaren eller resistorerna runt den. Det beror på vilket av dem som är mest brusigt vilket som blir dominant.
Förmodligen är det operationsförstärkaren i denna pjäs.
Läs igenom denna http://cds.linear.com/docs/en/design-note/dn355f.pdf
Man kan designa ner bruset till en sådan låg nivå att det helt plötstligt blir gitarren som står för allt brus. Nästan inga pedaltillverkare gör det dock

03 Jun 2015, 20:56
Profile

Tack för info!
Glömde nämna att jag också äger en sliten Distortion+ från 1978, och den brusar inte alls lika mycket som denna från -81. Det är rejält och ganska oregelbundet brus (som sagt, lite som en snöstorm, som varierar lite slumpartat) så det känns som att det är nåt fel nånstans. Visserligen använder jag distpedaler nästan alltid tillsammans med en överstyrd förstärkare, men det är vintagestil på stärkarna och inte jättemycket gain. Typ 70-talshårdrock. Antar att jag helt enkelt får byta op-amp och eventuellt även resistorer och se om det blir nån skillnad.

03 Jun 2015, 21:58
Profile

Det kan även vara värt att göra rent telejack ibland.

04 Jun 2015, 10:51
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]