|
|
Page 1 of 1
|
[ 18 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Gösta Bäckström GM-128
 Ifrån den gode Claes kom två kollin. Det ena innehöll då denna gamla Bäckis,å se Bäckisar e vi ju inte främmande för. Orörd som det visar sig.  Japp. Telefunken metalbase. Så e re,men tyvärr verkar de ha gått en stund. Såpass att än så länge,har fortfarande inte startat eländet,e jag osäker på om det rent av kan vara EOL (end of life). Återstår att ta reda på.  Å jojamensan. E allt genomgående Tfk det där med. Bra gammal skit...  Orört var ordet. Kollat ngr av de gamla Rifa kondningarna,å de visar sig faktiskt vara ledsna. Där ser man! Första ggn,å som det heter..skall vara en första ggn för allt. Men men..den e nu fan inte sedan igår heller den gamla apparaten.  Jomen. E allt gamla Rifa det där med. Men..pensionsdags. Så e re åxå.  Mm. GZ-34 å katodbias. Så e re. Men det kommer att ändras nu. Har ju gjort ngr Bäckisar å får säga att jag personligen tycker de är genuint gammalt svenskt hantverk av mkt mkt god kvalitet. E i vart fall inte där det brister,men de ÄR nu tänkta som PA maskiner och som PA maskiner är de utdaterade och därför är i sin tur behovet av dem begränsat. Iom det..gitarrmaskin dags. Som sådana tycker jag de blir SKITBRA. Gammalt hardware å nya komponenter is da skit va..  Mm. Tom nätbrytarn kan ju återanvändas med gott samvete. Dubbelbrytande..  Jodå. Huven finns. Vad e då tanken? Jo..jag har fått hyggligt fria händer här å än så länge har jag inte bestämt mig för om detta skall bli en en eller två kanalare. Det visar sig tids nog,men ett är säkert och det är att EF-86 flaskorna skall återanvändas. Eller...iaf en av dem. Har ju gjort ngr sådana setups vid det här laget där man "adderar" ett EF-86 i framkant på en befintlig fåstegare,å det där e fan inte helt utan merit. Tycker det blir svinbra på ren svenska. Arbetsordern är blues och bluesrock med ett satans häng å se just där kommer EF-86 verkligen till sin rätt. I sin tur har ju Bäckisar en helt flytande preamp "plåt" som skrotet så att säga svävar på vilket då borgar för att det inte skall bli mikrofoniskt bara man släpper en brakskit. I detta fallet vettifaen om jag inte gör så att jacken får behålla ursprungsposition. Dvs baktill. Anledningen e den att en Bäckis front i min mening e vacker som den är...
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 23 May 2015, 21:35 |
|
 |
|
Overmuch
|
 Re: Gösta Bäckström GM-128
Åhhhhh.... min första "riktiga" gitarrförstärkare En kompis fixade en sådan och en gammal Dansk MAX högtalare som skulle ha varit bestyckad med 2 st. Celestion 12" element. Tyvärr var det ena elementet borta så jag fick nöja mig med ett element. Vart en klar skillnad mot mina tappra försök att hålla jämna steg med trummisen genom att spela gitarr genom en plastig DUX stereoanläggning på hela 2x1,5W med två 5" högtalare  /Björne
_________________-=Overmuch - "a quantity that is more than what is appropriate" "the property of a more than adequate quantity or supply"=- www.bamusik.se
|
| 24 May 2015, 21:35 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Är det den med UL-kopplat slutsteg och 4-8-16ohm+100V sekundär tapp? Jag fick en sån för många år sedan, den hade upphittats i en vedbod, rostig som en Ford Taunus  Men järnen var användbara.
|
| 25 May 2015, 08:54 |
|
 |
|
Racing
|
Nope. Denna hade SGM. (Choke åsså 100 Ohm per g2) Hade.  Ja. I alla fall....  Jomen. Åsså bygger vi om så vi har fast bias,om än justerbar. Å samtidigt skapar vi gott om utrymme till zeners å annat behövligt.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 26 May 2015, 01:30 |
|
 |
|
Sustain
|
Det är troligen originalrör allihop.
Jag undrar hur många varianter det finns av de här maskinerna? Jag har en utvändigt likadan som denna stående i ett fönster snett framför mig, men den har andra transformatorer. Har inte botaniserat i den än så jag vet om det är UL eller inte (kommer i vilket fall inte ihåg det), men OT'n har en ljusgrå kåpa på toppen. PT'n är likartad, men har inte smältsäkringen uppepå. Jag har två till på annat håll, den ena en Hagström-variant monterad i en låda som liknar Hagströms toppar.
Förresten, om någon har en vit nätströmbrytare över, precis som på den här, så är jag intresserad, då min har armen avslagen och borta. Jag har svarta att byta mot om det skulle vara intressant.
Lycka till Jesper, ska bli intressant att följa det här! Och skönt att se att du kommit igång igen efter tjyvjävlarnas härjningar!
|
| 26 May 2015, 09:09 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Sustain wrote: Har inte botaniserat i den än så jag vet om det är UL eller inte (kommer i vilket fall inte ihåg det), men OT'n har en ljusgrå kåpa på toppen. Min hade också ljusgrå kåpa. Kommer egentligen inte ihåg om det verkligen var UL-kopplat fram till slutrörens socklar, men OT:n had iaf tappar för SG, så trafon kunde köras UL.
|
| 26 May 2015, 10:47 |
|
 |
|
Conviction
|
Sustain wrote: Det är troligen originalrör allihop.
Jag undrar hur många varianter det finns av de här maskinerna? Jag har en utvändigt likadan som denna stående i ett fönster snett framför mig, men den har andra transformatorer. Har inte botaniserat i den än så jag vet om det är UL eller inte (kommer i vilket fall inte ihåg det), men OT'n har en ljusgrå kåpa på toppen. PT'n är likartad, men har inte smältsäkringen uppepå. Jag har två till på annat håll, den ena en Hagström-variant monterad i en låda som liknar Hagströms toppar.
Goddag Sixten! Skillnaderna berodde, har jag lärt mig, på vilka transformatorer AB Gösta Bäckström köpte och saluförde i sina kataloger. Serien med J/S-utgångstrafo är mig veterligen inte särskilt vanlig (jag har en, och vill ha en till  ). Utgångstrafon med ljusgrå kåpa är svensklindad. "Prima Svensk kvalitet" är det enda som står i en av Bäckströmkatalogerna jag har. Samma sak tycks gälla drosslar och nättrafos, men jag har aldrig sett någon GM128 med annan nättrafo än den utan kåpor (med eller utan smältsäkring). Garanterat svensklindad. Drosslarna är ju vanligen den omärkta varianten. Också svensk. Det ska också ha funnits varianter med transformatorer från engelska Radiospares, men det har jag aldrig sett!  /Olle Edit: ska kolla efter en vit brytare! Jag är rätt säker på att jag har en eller två i gömmorna.
Last edited by Conviction on 27 May 2015, 13:58, edited 1 time in total.
|
| 26 May 2015, 12:28 |
|
 |
|
Racing
|
Då kan jag addera att OT´n i denna definitivt har sin text invändigt på engelska.
Fö brötat projektet framåt en del. Kvarstår gör en del signalkabel,att addera en plåt baktill där det skall dit dels utgångsjack å dels ett par jag för en loop...
|
| 27 May 2015, 00:56 |
|
 |
|
Racing
|
Fö. Den minnesgode kommer ihåg att jag för inte så länge sedan smiskade till en GM-28 som såg ut som en 128...fast med pianogångjärn baktill. Det som var annorlunda var rörbestyckningen. Som "vanligt" EF-86 som igångsflaskor,men de följdes av ett 6SL7 samt två stycken ECC-33. Slog iaf som originalrören,å ECC-33 e ju verkligen inte vardagsmat. Dyra som skam e dem med..
|
| 27 May 2015, 00:59 |
|
 |
|
Sustain
|
Jag har också en med pianogångjärn, men den har inga oktalrör i försteget. Men den kanske har fler rör än den här, sex novalrör med PI:n, och den har omkopplare för tonkontrollerna, inte potar. Den har en JS OT och har använts för bl.a. filmljud och är anpassad för det med förspänning för fotocell på en speciell ingång. Förutom filmanpassningen så är den troligen enligt schemat nedan. Ser ut så här med huven öppen. Tuben i framkant innehåller två skallampor som lyser ner på panelen genom två "gälar" på huven.
Attachments:
Bäckström2.jpg [ 41.97 KiB | Viewed 5332 times ]
GM128-54.jpg [ 228.69 KiB | Viewed 5332 times ]
|
| 27 May 2015, 12:10 |
|
 |
|
Conviction
|
Racing wrote: Då kan jag addera att OT´n i denna definitivt har sin text invändigt på engelska.
Fö brötat projektet framåt en del. Kvarstår gör en del signalkabel,att addera en plåt baktill där det skall dit dels utgångsjack å dels ett par jag för en loop... Ja, alltså, OT:n är ju dansktillverkad. J/S, Jörgen Schou, tryckte alltid informationen på engelska.  Min åsikt är också att just OT:n gör massor för kvaliten på det här GM128-exet. Mest spännande av allt, alltså. Annars är Bäckströmmare jäkligt standard, om än välbyggda grejer. Undrar lite varför du tror att metal-base EL34:orna är slut, utan att ens provat? De rackarna är seglivade.
|
| 27 May 2015, 13:49 |
|
 |
|
Conviction
|
Racing wrote: Fö. Den minnesgode kommer ihåg att jag för inte så länge sedan smiskade till en GM-28 som såg ut som en 128...fast med pianogångjärn baktill. Det som var annorlunda var rörbestyckningen. Som "vanligt" EF-86 som igångsflaskor,men de följdes av ett 6SL7 samt två stycken ECC-33. Slog iaf som originalrören,å ECC-33 e ju verkligen inte vardagsmat. Dyra som skam e dem med.. Yes, men kika i produktbladet jag postade. Där står ju hela rörbestyckningen även för GM28:an. Och där framgår också ekvivalenten 6SN7GT. Ett superrör i rätt applikation. Mullards egen ECC33 behöver man verkligen inte jaga sig tokig efter. Det blir bara dyrt och (subjektivt) onödigt. Jag har ett gäng ECC33:or om någon är sugen.
Last edited by Conviction on 27 May 2015, 22:24, edited 1 time in total.
|
| 27 May 2015, 13:54 |
|
 |
|
Racing
|
Gött å veta!!! Okey. "Nobody loves a quitter..."  Ser ni så enkelt å rent det blir? Å jupp...lytarna e dessutom limmade på plats.  Det där hörnet då skall få lite mer närvaro...stay with me...  Mm. Den där funkar faktiskt riktigt vettigt,så så får det bli. På det ett inputjack åsså en PPIMV. Men framför allt,relästyrning. Så det skall installeras det med,men iom att vi snackar 230VAC in vill jag inte gärna dynga in det kortet där utan det får bli i andra änden av chassit. Sen. Asså. Det med relä innebär iaf MINST ett jack,å se det överlever jag rent estetiskt baktill,men...Mr Murphy. Så..det där jacket får allt kompletteras med en switch,å se nu blev det rent estetiskt genast värre. Fan planterar man den? 
|
| 27 May 2015, 21:25 |
|
 |
|
Racing
|
 Jahapp. Lullar å går. Så e re.  Å faceplaten i så måtto fortfarande orörd. Alltid lurar det nån!  De två övre jacken e då loopen,det kromade jacket e input å bredvid den PPIMV potten.  Höjden av dålig planering..  . Svarta jacket e högtalarutgång medans det andra,nickelfärgade,är jacket för kanalswitch. Eller..kanal å kanal,de e för EF-86 flaskan i å ur. Hamnade lite på sniskan,om än då bara offset i den av mig adderade alu plåten,för att innanför sitter maskinens två första e-lyter. Hade gått att hantera med ett annat jack antar jag men..bah.  Åsså det lilla loopkortet. In alles...allt funkar. Inte mer med det. Div kabel behöver avlastas bara,å det hela behöver allmänt städas lite för att nå en vettig standard,men i stort e vi allt framme.  Å i andra änden av chassit har vi det lilla PSU kortet för reläet. Det som återstår är att trimma lite signalnivåer. Har lattjat lite med droppresistorernas värden,och ligger väl hyggligt i fas med undantag av EF-86 flaskan som får kanske 50VDC för mkt. Däremot levererar den allt för mkt signal ut ur dels 1a ECC-83 steget och dels EF-86 steget. Blir att byta värden på de två pottarna till ngt mindre helt klart. Huvudtanken med maskinen e dock helt i linje med utfallet. Dvs,man kör crunch/komp via 2 stegaren och när man trampar på fotpedalen lossar helvetets portar i det att EF-86 flaskan adderas längst fram. Har ju lekt lite med detta konceptet ett antal ggr nu och i det hittat lite mera rätt vad avser topologi för den givna setupen. Tycker rent praktiskt det hela fungerar förbannat bra. Som vi vidtalat tidigare är det med att addera den där pentoden längst fram inte helt meritlöst. Nackdelen ligger som förväntat i att jag i likhet med många andra får skriva under på att de flesta småsignalspentoder är känsliga för vibrationer och mikrofoni. Fact of life antar jag,men under förutsättning att man installerar sockel mm med detta i baktanke minimerar man den negativa effekten så gott det går iaf. Men UJ är det värt det rent ljudmässigt ELLER! EF-86 adderar klart bandbredd,men så även attack och attityd. De ser vad vidare är gärna lite andra värden på kringkomponenter än vad man är van vid från trioderna. Hepp. Nu blir det att leta upp en delaypedal eller ngt liknande så man kan trimma in loopen med. 
|
| 30 May 2015, 09:58 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Ifall ingångstegen fortfarande bär spår av släktskap med originalschemat så kommer ändring av värdet hos pottarna mellan EF86 och ECC83 inte ge önskad effekt av lägre signalnivå ut från EF86. Kanske först när du går ner till typ 50-100k, men då ändras dynamsika belastningen på EF86 signifikant och ljudet kanske inte blir lättsmält. a) trimpot i serie med >E86 katodavkopplingkondensatorn, 20k brukar räcka b) så som EF86:s G2 är kopplad så kan man lägga en 200k trimpot +22k resistor istället för befintlig 220k i anoden och ta matning till G2 från trimpotens löpare. Ändrar gain och headroom. Bara uti fall släktskap med originalschemat kan fortfarande bevisas medelst DNA test.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 30 May 2015, 11:36 |
|
 |
|
Racing
|
Simple answer is...no Löste problemet för ngn timma sedan.
|
| 30 May 2015, 15:29 |
|
 |
|
maglemer
|
Om du har glödström så det räcker (och det tror jag) så kan det vara en poäng att skippa EF86 och mikrofonirisken och istället stoppa i ett E80F. Det lär för övrigt räcka rätt länge.  Eller varför inte snöra om och stoppa i ett EF804?
_________________ Johan H Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm Finns på Spotify
|
| 30 May 2015, 16:10 |
|
 |
|
Racing
|
Ja,du e som jag ser det helt rätt ute. Nu har jag iofs köpt på mig ett gäng gamla NOS EF-86,så de får väl ta slut först antar jag.
Med det sagt,finns inte de här flaskorna som ryska ekvivalenter?
|
| 30 May 2015, 17:15 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 18 posts ] |
|