View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 07:14

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Varför knut? 
Author Message

Post Varför knut?
Alltså. En generell fråga till er som håller på mycket med elektronik.
Hur kommer det sig att vissa väljer att slå en knut på en sladd genom ett lödöra innan de löder dit den? Tror de att den ska lossna annars?
Och hur i hela fridens namn ska man lyckas löda loss sladden sen? Helt hopplöst. Man sitter ju bara och tappar tålamodet och blir förbannad. Grrr.

29 May 2015, 19:53
Profile WWW

Post Re: Varför knut?
För att kabeln ska vara fixerad vid lödningen. Den får inte röra på sig från att man tillför lod tills att lodet stelnar. För att man ska kunna sätta dit alla kablar och sen löda alla kablar. Sen så inbillar jag mig att kablar "ska" vara monterade med knut.

29 May 2015, 21:17
Profile

Så hur gör man när man ska löda loss dem?

29 May 2015, 21:34
Profile WWW

David Wikström wrote:
Så hur gör man när man ska löda loss dem?

Kopparfläta\tennsug bort det mesta av lodet så du ser vad som är kabel och vad som är lödöra och klipp av knuten med avbitaren. Tycker med att de är jobbiga så om någon har ett bättre trick är jag idel öra.

29 May 2015, 21:42
Profile

Problemet med den lösningen är att när man fått bort det mest av lödtennet så blir det väldigt svårt att hetta upp tillräckligt för att kabelstumpen ska bli lös. Enda sättet att få den att lossa igen är att applicera mer lödtenn, och helt plötsligt har vi skapat oss ett fint moment 22.

30 May 2015, 08:42
Profile WWW

Tycker jag inte brukar vara problem. Efter man klippt knuten drar man ur kabeln och tar bort knutresten.

30 May 2015, 09:36
Profile

Det har jag nog aldrig lyckats med.
Det som nästan fungerat bäst för mig är att lägga på nytt lödtenn, och sedan dra i kabeln och hoppas på att knuten liksom snurrar ur sig medan det nya lödtennet värmer kabeln mjuk. Och jag påstår inte på något sätt att detta sätt är ett bra sätt. Tvärt om. Men ändock det som oftast varit enda lösningen.

När det istället handlat om en fastlödd komponent som någon vridit till benet på baksidan innan de lött fast den, så har jag blivit tvungen att klippa av benet på ovansidan och sedan mata ut benresten på baksidan av kretskortet. Denna lösning funkar bra, men det dumma är ju att man klipper av benet så kort att komponenten inte kommer vara optimal för att återanvända till en snygg montering.

30 May 2015, 10:48
Profile WWW

Om du inte kan få ut en kabel med knuten avklippt måste du ha problem med värmen på lödkolven. För avlödning använder man gärna lödspets grov som håller värmen. En stor lödögla med grov kabel kyler snabbt ner lödspetsen. Behöver du tillsätta lite nytt lod för att det ska värmas så gör då det. Är ju inte ett problem bara att göra. Jag använder ofta nytt lod när gammalt lod är bångstyrigt och inte vill smälta. Att dra ur kabeln med våld ger ibland ett smätt av lodpärlor runt om i stärkaren som kan smita in både här och där. Och då måste man gå över hela stärkaren. Det värsta är om de trillar in i potar.

30 May 2015, 10:57
Profile

Fast vi kommer inte ifrån att om "knuten" slingrar sig 360 grader runt en lödögla så måste kabeln vikas ut på något sätt, och det är ju här problemet infinner sig. Om man klippt av kabeln så finns ju inget att hålla i.

Ibland kan man ju lyckas klippa upp knuten så man slipper slingra ut den, men oftast nyper inte ens den minsta avbitartången tag nog för att klippa av kabeln.
Jaja, strunt samma. Det känns som att jag provat det mesta i alla fall, och har inte kommit fram till något riktigt bra sätt, eller också är jag bara dålig. :P

30 May 2015, 11:09
Profile WWW

Värm upp - lös upp kabelöglan- dra ut kabeln - gör rent från tenn.
1. - det skall vara en ögla inte en knut på kabeln. Knut är fel.
2. Rätt verktyg till varje operation. Detta är kirurgi.
Ett av mina som underlättar det jobbet:
Image

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

30 May 2015, 11:19
Profile WWW

Ibland får du rensa lödöglan från kabel, kardeler, lod lite extra. Att det inte skulle gå att göra detta har jag aldrig råkat ut för. Får du inte upp knuten med ett klipp så klipp en gång till. Saken jag säger är inte att det är enkelt och att man snabbt med ett moment får ur kabeln. Visst är det lite mer arbete med detta än att plocka ur en resistor från ett kretskort. Vissa saker får man helt enkelt lägga lite mer arbete på. Ska man byta en komponent med lödöglor och känner att det finns lite extra längd på kablarna så är det värt att bara klippa kabeln rakt av i stället för att löda loss.

30 May 2015, 11:23
Profile

VacuumVoodoo wrote:

Knut är väl lite fel ord, öglor som du säger är vad det handlar om. Dock verkar en del gjort två öglor. Personligen tycker jag det går snabbare och lättare att klippa av "öglan" än att försöka reda ut den medans lodet hålls smällt. Man vill inte alltid värma för länge på vissa saker för de går sönder. Potar, switchar, nätbrunnar för att nämna några saker.

30 May 2015, 11:29
Profile

Tubis wrote:
VacuumVoodoo wrote:

Knut är väl lite fel ord, öglor som du säger är vad det handlar om. Dock verkar en del gjort två öglor. Personligen tycker jag det går snabbare och lättare att klippa av "öglan" än att försöka reda ut den medans lodet hålls smällt. Man vill inte alltid värma för länge på vissa saker för de går sönder. Potar, switchar, nätbrunnar för att nämna några saker.

Precis. Ingen riktig knut, men dubbla öglor. Inte nog med detta, men när flera komponenter är fastlödda i samma lödöra så blir det väldigt svårt att se vad som tillhör vad.

30 May 2015, 17:47
Profile WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]