View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 00:50

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Super Lead (Bass) utan Bias 
Author Message

Post Re: Super Lead (Bass) utan Bias
"Eller är katoderna parvis ihopkopplade? Ser de ut att vara originalmonterade?" Inte parvis ihopkopplade, och ja jag tycker att det ser original ut, men vem vet..)

Ok, dags för en liten update..

Nu har jag bytt trafon, och ett par pottar mm som behövde förnyas. Landade på aningen för hög biasspänning med biaspotten ställd i botten så även resistorn som ligger i serie med biaspotten fick ändras ett snäpp.

Nu landade jag på en stor spread på rörens ström, det som drar mest nu ligger på 38 och det som drar minst på ca 25. Är detta för brutalt för att det ska vara nyttigt för tex utgångstrafon? Eller är det ok att köra så?

Tog med stärkaren på rep igår och körde 2h på full gas (10). Noterade efter repet att powertrafon är stekhet så det inte går att röra i den utan att bränna sig. Några kommentarer kring detta? Jag förstår ju att det blir varm när man kör en 100W:are på fullt spett i två timmar, men ändå... Är det normalt? Tänker mig att fixa en fläkt som kan stå på och kyla lite.

25 May 2015, 07:23
Profile

nej det är inte normalt hur står det till med läckström i E-lyterna observera att en nättrafo kan bli varm av strålningsvärme ifrån slutrören men det lär du känna...

som sagt varma skall järnen kunna vara men bara lagom varma typ 30-40 grader

25 May 2015, 23:58
Profile WWW

Tack Zven, jag har ju känslan att detta är mer än lovligt varmt..

Lytarna har jag faktiskt inte bytt, de är gamla, så visst jag får väl prova att byta dom och se om det blir någon skillnad. Jag upplever inte att det är värme endast från slutrören, det känns för varmt..

Känns som att jag har blivit transformatorslaktaren nr-1, jag eldar trafos till höger och vänster. Måste sluta med denna dåliga ovana. :lol:

26 May 2015, 10:59
Profile

byt e lyterna dem är säkerligen boven i dramat

26 May 2015, 20:11
Profile WWW

Svullo wrote:

Nu landade jag på en stor spread på rörens ström, det som drar mest nu ligger på 38 och det som drar minst på ca 25. Är detta för brutalt för att det ska vara nyttigt för tex utgångstrafon? Eller är det ok att köra så?

Tog med stärkaren på rep igår och körde 2h på full gas (10). Noterade efter repet att powertrafon är stekhet så det inte går att röra i den utan att bränna sig. Några kommentarer kring detta? Jag förstår ju att det blir varm när man kör en 100W:are på fullt spett i två timmar, men ändå... Är det normalt? Tänker mig att fixa en fläkt som kan stå på och kyla lite.

Vill nog mena det är för stor spridning, men det borde du nog märka genom att det borde brumma ?

Angående värmen så fick jag lära mig att man ska kunna lägga handen på trafon utan bränna sig.
Men fick även senare lära mig att Lundals trafos var specade för klara 160 grader, så det är nog även upp till vilken fabrikant man väljer trafo från.

27 May 2015, 18:46
Profile

Grejen är den att jag placerat rören så att summan av strömmen är ungefär samma på respektive sida, dvs ett högförbrukande+lågförbrukande på respektive halva, då bör det väl inte vara något problem egentligen? Faktum är att det är i princip helt brumfritt. Fick även bort en del glödbrum genom att finlira med dragningen av glödtråden, den blev riktigt tyst faktiskt. :D

29 May 2015, 16:17
Profile
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2