View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 22:34

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Förstärkare som har dött - nästan 
Author Message

Post Förstärkare som har dött - nästan
Jag hade ett gigg igår och mot slutet så dog stärkaren, det kommer svagt ljud ur den. Det är en Laney Chromozone, jag har möjlighet att gå in med line signal direkt på slutsteget och det verkar funka, ljudet är inte jättehögt men det låter bra. Min misstanke är att det ligger någonstans i slutet försteget eftersom ingen av kanalerna funkar, men jag får ett bra ljud när jag går in med line-signal. Någon som har tipps på felsökning??

23 May 2015, 18:42
Profile

Post Re: Förstärkare som har dött - nästan
Du har uppenbarligen en effektloop i den. Min första gissning är att kontakterna för loopen har oxiderat. Nu kommer en long-shot-fix som kanske löser problemet utan att du behöver öppna stärken.

Ta en patchkabel och sätt mellan send och return. Jucka in o ut /gymnastisera kontakterna på patchkabeln. Ta sedan bort patchkabeln. Blir det bättre?

23 May 2015, 19:36
Profile

Det är väl förstegsrören då, som du säger. Man kan knacka på dem med en t ex en penna när de är igång och kolla om nåt klingar ordentligt. Då är det inte bra, men det måste inte vara kass för det. Låna annars ett par från en kompis och testa att byta.

Jag misstänker dock första preampröret, då det alltid är med i kedjan. Men det kan ju också vara det sista, phase invertern.

Ballz hann före med bra tips! :D

23 May 2015, 19:40
Profile

Tack för tippsen, jag har testat at jucka effektlooparna men det hjälper inte, jag har knackat på rören och även bytt på olika ställen. Om jag fattar schemat rätt så är det sista röret i loopen som är gemensamt. Jag har även testat koppla in en separat preamp i stärkarns line-in och det blir bra ljud av det, så jag är tämligen övertygad att det är någonstans i försteget. När jag drar på stärkarn på typ högsta så kommer det igenom ljud, ett mycket fult distat ljud, och inte särskilt högt..

23 May 2015, 20:52
Profile

Jag tänker på glödavbrott i något av ECC83-orna.
Kolla om något av dem känns onormalt kallt när du kört förstärkaren en stund.
Attachment:
Laney.PNG
Laney.PNG [ 24.04 KiB | Viewed 6488 times ]

23 May 2015, 21:12
Profile

Alla EL 840rna blir varma, så pass att man inte kan ta på dom o fort går det

23 May 2015, 23:22
Profile

Men det var ju ECC83-orna du skulle kolla värmen på! :roll:

24 May 2015, 07:59
Profile

Grafen om rörfunktioner ovan stämmer inte alls med schemat. På schemat har clean ett eget rör och bör låta även om de andra rören dör. Schemat kan givet vara fel. http://www.freeinfosociety.com/electron ... o-zone.pdf

Alla kanaler förenas till slut i effektloopen. Den är dock driven av operationsförstärkare och inte rör.
Förutom opförstärkarna sitter det en myriad med jfetswitchar pf3820 som måste fungera och öppna för respektive kanal, är drivsystemet till dem paj så kan mycket väl alla hållas stängda oavsett kanal.

Det går att hjälpligt mäta sig till var signalen dör med en voltmeter och gitarren om man har lite hum om var det bör vara signal och hur stor och att man fattar att det är en "spänningssatt" apparat man håller på med. Gången är slå an gitarren som ligger löst på bordet och mät. Att hålla gitarren samtidigt som man mäter är inte att rekommendera. Ett alternativ är att få ut signal från tex datorn och koppla in i stärkaren. Kräver dock kabel som passar i bägge ändar. Signal för mätning går tex med https://www.youtube.com/watch?v=G9oYClOrS-k

Last edited by Tubis on 24 May 2015, 09:40, edited 1 time in total.

24 May 2015, 09:28
Profile

Tubis kan vara rätt ute...jag hade en VC30 inne där spänningsregulatorn för -15V hade gått. Det hade sen stekt några OP-förstärkare. Ytmonterade komponenter där...hela kortet med loopkrets och reverbchip gick att byta, men pga kostnaden så löste jag det med att koppla förbi hela kortet så att preampen gick direkt till fasvändarn.

LF Audioservice

24 May 2015, 09:37
Profile WWW

Alla rör blir varma o goa, om jag läser schemat rätt så verkar allt gå genom reverbkretsen så jag misttänker att det är där jag har problem. Jag skall felsöka all opamparna o se om dom är ok.. Det jobbiga är att allt är ytmonterat, det är visserligen int så hårt packat så det är lätt att komma åt

24 May 2015, 11:07
Profile

Ska du ändå in och mäta så är det absolut enklaste att mäta vart signalen dör i stället för att mäta upp komponent efter komponent. Som jag sa så kan det vara jfetswitcharna med eller vad som helst. Det kan fortfarande vara rörproblem tex. HT spänningen till preamprören kan ha fallerat för att nämna något. Är den borta kan rören glöda hur mycket de vill det låter inget ändå.

24 May 2015, 11:21
Profile

En tanke jag har för att testa: När jag kollar schemat (tack för det) se ser det ut som att jag kan bypassa hela kortet som heter 9086, jag tänker så här: Ta sngout från HDR1 (PCB9078) och och lägg direkt på HDR2 (PCB9086) POWER AMP SIGNAL, eller är jag helt ut o cyklar.

Jag skall först försöka felsöka signalkedjan, men om ovan tanke funkar så kan jag helt enkelt koppla ut det kortet, jag använder aldrig loopen ändå, o reverb har jag som, pedal.

24 May 2015, 11:34
Profile

Ganska rörigt schema att följa men jag inbillar mig att du måste ha med ts1 ts2 ts3 för att kanalswitchningen ska fungera.

24 May 2015, 11:43
Profile

Jag tror jag fattar vad du menar, men jag använder sällan kanalswitchningen, men om principen är rätt så kan jag bara för att testa att allt annat funkar bypassaPCB9086

24 May 2015, 11:52
Profile

777seven777 wrote:
Jag tror jag fattar vad du menar, men jag använder sällan kanalswitchningen,
Det spelar ju ingen roll rätt kanal måste ju ändå stå på även om du aldrig byter.
777seven777 wrote:
Men om principen är rätt så kan jag bara för att testa att allt annat funkar bypassaPCB9086
Du kan bypassa vad du vill i stärkaren. Om det sen blir optimalt är en annan sak. Signalnivåer ska vara olika på olika ställen och var det ska och inte ska finnas DCpotential och nivå på den. Hur det blir med just din bypass kräver ju en del analys så det blir lite mycket jobb att reda ut.

24 May 2015, 12:01
Profile

Nu har jag hållit på börjat mäta allt ser bra ut, o då händer det märkliga, Stärkaren hoppar igång igen o funkar klockrent!!! Är det så att det kan vara glapp i kablaget som går över mellan korten, det är inte lödda kablar utan går via kontakter.

Värt att notera att jag har haft den på service hos LH för ett antal år sedan med liknande problem, han hittade inte något fel, och jag bytte slutsegsrör och allt verkade funka därefter till i fredagskväll..

Jag fundera på att man tar bort kontakterna o löder kablarna direkt till respektive kort..

24 May 2015, 13:03
Profile

Försök att få fram felet igen innan du åtgärdar något. Annars vet du inte om du hittat felet.
Ha förstärkaren igång med någon typ av insignal under felsökningen.
Iakttag försiktighet!

24 May 2015, 14:31
Profile

Detta kan vara en dålig halvledare, där en förbindelse inne i chipet är glappig. Det kan också vara en dålig lödning.

I bägge fallen rekommenderar jag värme & kyla :
värm med hårtork en del av kortet. Spraya sedan med kylspray på komponent efter komponent medan du låter ljud passera stärkaren , t.ex. att du spelar musik genom den.
Kylsprayen skall användas att kyla en sak i taget så att det inte råder tvekan om vilken komponent det
är som bråkar.

kylspray är mindre användbar på rör, och direkt olämplig på slutrör!

24 May 2015, 15:40
Profile WWW

Det låter som bra ideer, jag har kört den nu ca 1 timme, o switchat kanaler fram o tillbaka, funkar klockrent, det går att köra på högvolym. Nu tänker jag ta fram en looppdeal o låta den stå köra ett par timmar. Jag har ingen kylspray hemma men får väl fixa det om jag inte kan stressa fram felet nu, jag har även rasslat runt bland allt kablage och ger inga som helst problem. En sak märkte jag dock att rör no1 är oerhört mikrofoniskt jämfört med övriga, när man knackar lätt på det låter det rejält högt.

24 May 2015, 16:13
Profile

Den där skulle jag inte litat på något mer. Speciellt inte på gigg. Hade varit bättre om den inte gått igång för då hade felet varit mätbart. Det värsta som finns ur reparationshänseende är intermittenta fel.

Att ingångssteget låter mest när man knackar på röret är naturligt. På en mer distad kanal klongar det till ganska bra när man knackar på det.

24 May 2015, 17:46
Profile

Nu har stärkarn gått i ca 6timmar idag, och den funkar precis som den ska. Men jag misstänker att det är något spunk med kretsen för effektloopen/reverbet. Jag brukar aldrig använda den mnen idag har jag testat o jag tycker inte att den funkar som den borde. Jag tror jag fixar lite kylsprej o stressar komponenterna för att se vad som händer. Jag har dragit i samtliga kablar för att se om det är något glapp men där hittar jag inget skumt - Fortsättning följer.

Fö har denna stärkare gigförbud nu..

24 May 2015, 20:26
Profile

Nu har jag testat lite fram o tillbaka, stärkaren har funkat klockrent utan problem, idag så gick jag loss med kylspray, då kan jag notera att när jag sprejar vissa komponenter (D2, D3 TS2, TS3) då blir det tvärtyst, övriga reagerar inte alls på kylspray. Ljudet kommer tillbaka några sekunder efter att jag slutar spreja. När jag sprejar igen blir det åter tyst. När jag sprejar U1 så plockar den upp sprej-ljudet.

För övrigt så har den börjat att brusa lite nu, men det kanske beror på att kortet är fuktigt efter sprejningen..

27 May 2015, 20:33
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]