View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 00:04

Reply to topic  [ 20 posts ] 
multipla gainsteg och anslagskänslighet 
Author Message

Post multipla gainsteg och anslagskänslighet
Tycker mig läst att dumble anses vara en anslagskänslig (från ren signal till megadist beroende på anslag) stärkare, men placeringen av lead gain mellan tredje och fjärde steg och trimpoten mellan andra och tredje steget verkar snarare syfta till att få alla steg att dista samtidigt. Vilket i mitt huvud leder till motsatsen mot anslagskänslighet! Även om jag tänker att det ger en snygg ofladdrig distton! Men om steg två och tre distar samtidigt som steg fyra finns ju ingen dynamik kvar i dessa första steg när det väl börjar överstyras i stegen. Så då minskar ju även förmågan att styra mängd dist!

Detta bekräftas av de kloner av dumble jag spelat på, nån äkta dumble har jag aldrig sett. Snygg dist men inte överdrivet anslagskänslig. En stärkare som ÄR anslagskänslig är orange OR15. Och schemat är motsatsen mot dumble på denna punkt. Dubbelpot mellan steg ett och två och mellan steg två och tre garanterar att steg två och tre är rena så länge som möjligt och därmed har kvar dynamiken för ett ändrat anslag-något som gör att sista steget både kan dista max och vara helt rent på samma inställningar.

Input på detta?

22 May 2015, 15:41
Profile

Post Re: multipla gainsteg och anslagskänslighet
Att ta ner signalen kraftigare ju längre kedjan fortskrider brukar låta mer dynamiskt i mina öron. Ju mer man smäller sista stegen i bott först ju mindre dynamisk tycker jag nog det blir.

22 May 2015, 18:12
Profile

Tubis wrote:
Att ta ner signalen kraftigare ju längre kedjan fortskrider brukar låta mer dynamiskt i mina öron. Ju mer man smäller sista stegen i bott först ju mindre dynamisk tycker jag nog det blir.

kan det bero på att det inte finns någon ren ton alls att hämta i de/det sista steget när det matas av tex tre steg? jag menar att det kanske även skulle funka att dra ner signal på tidigare stadie (fast det inte räcker att dra ner bara mellan steg ett och två, som vanligen görs).

bifogar ett schema av or15, knåpat ihop av nån på nätet. att det inte är nån avkopplingskonding på sista steget kanske är faktorn som drar ner distbenägeheten på sista steget, istället för en gainpot.

Attachments:
27432d1392050035-orange-or15-sch-115v-230v (1)-page-001.jpg
27432d1392050035-orange-or15-sch-115v-230v (1)-page-001.jpg [ 102.4 KiB | Viewed 6243 times ]
22 May 2015, 19:13
Profile

sista steget är en katodföljare i ditt schema således gör sig inga konidingar besvär där...

23 May 2015, 11:03
Profile WWW

Katodföljaren är inte sista steget finns fler steg efter den :wink:

23 May 2015, 11:42
Profile

zven wrote:
sista steget är en katodföljare i ditt schema således gör sig inga konidingar besvär där...

med "sista steget" menar jag sista steget innan mastern, och det är ingen katodföljare (fast ibland har jag trott det när jag tittar på schemat, pga placeringen lite högre upp i bild.)

23 May 2015, 13:48
Profile

Frågan jag bör ställa kanske är:finns det mer dynamik tillgänglig mellan ren tyst och ren stark ton, beroende på anslag, om flera steg hålls rena, än om bara ingångssteget är rent?
Eller det kanske inte ändrar dynamiken att ha flera rena steg, det ändrar kanske bara nivån på signalen?

23 May 2015, 13:56
Profile

Jag har en BrownNote dumbleklon,och ja den är mycket anslagskänslig.Men allting är relativt.
Går det att få den mer anslagskänslig än den är? Ja säkert,frågan är om det är önskvärt? Det finns nog en gräns där vissa attribut inte behöver förstärkas mer,för de får ytterst sällan nåt praktiskt värde...
Jag kan just ingenting om konstruktionerna i övrigt men en annan viktig typisk dumbleaspekt utöver anslagskänsligheten och tonkaraktären är nog också hur han lyckas få tonen att leva//blomma när den väl vaknat till och det styr kanske valet av gainstegens konstruktion?! Kanske en relevant aspekt i ekvationen? :)

23 May 2015, 21:34
Profile

Tubis wrote:
Katodföljaren är inte sista steget finns fler steg efter den :wink:

men det är ett recovery steg för efx return... inte direkt nåt ställe som man vill yxa på mer gain på

24 May 2015, 00:09
Profile WWW

zven wrote:

men det är ett recovery steg för efx return... inte direkt nåt ställe som man vill yxa på mer gain på
Katodföljaren är ju bara en buffer för send så den är ju inte heller med i ekvationen för disten, var vad jag menade. "Sista" steget är således det precis innan EQ och inget annat.

24 May 2015, 09:48
Profile

isak wrote:
Frågan jag bör ställa kanske är:finns det mer dynamik tillgänglig mellan ren tyst och ren stark ton, beroende på anslag, om flera steg hålls rena, än om bara ingångssteget är rent?
Eller det kanske inte ändrar dynamiken att ha flera rena steg, det ändrar kanske bara nivån på signalen?
Du behöver ju någon form av kompression för att få annorlunda anslagskänsla och det får du inte med trioder som går rena. Sen vad som är rent är ju annan sak. Kompressionen i triod kommer ju när signalen börjar deformeras för den inte lyckas förstärka mer. Att stacka flera "rena" steg ger dock mer THD distortion vilket färgar ljudbilden även om det inte "låter" distat.

24 May 2015, 09:56
Profile

Bumbi wrote:
Jag har en BrownNote dumbleklon,och ja den är mycket anslagskänslig.Men allting är relativt.
Går det att få den mer anslagskänslig än den är? Ja säkert,frågan är om det är önskvärt? Det finns nog en gräns där vissa attribut inte behöver förstärkas mer,för de får ytterst sällan nåt praktiskt värde...
Jag kan just ingenting om konstruktionerna i övrigt men en annan viktig typisk dumbleaspekt utöver anslagskänsligheten och tonkaraktären är nog också hur han lyckas få tonen att leva//blomma när den väl vaknat till och det styr kanske valet av gainstegens konstruktion?! Kanske en relevant aspekt i ekvationen? :)

är nyfiken på den, men ligger närmre tillhands att köpa two rock jet, den passar perfekt på min 2x12 och dyker upp till salu beg. ibland.
gå in i en musikaffär och testa or15! ställ gain (sitter ovanligt nog längst till höger, om jag minns rätt. det står ju inte på heller, bara bilder) på typ på klockan 10-11-12 och säg vad du anser om anslagskänsligheten jämfört med Brown note!

24 May 2015, 20:55
Profile

Tubis wrote:
Du behöver ju någon form av kompression för att få annorlunda anslagskänsla och det får du inte med trioder som går rena. Sen vad som är rent är ju annan sak. Kompressionen i triod kommer ju när signalen börjar deformeras för den inte lyckas förstärka mer. Att stacka flera "rena" steg ger dock mer THD distortion vilket färgar ljudbilden även om det inte "låter" distat.

ja givetvis, men jag pratade om de steg som inte skall dista utan mata signal in i det/de steg som skall stå för själva distandet, ingångssteget/en. och i dessa "matnignssteg" är det väl viktigt att de INTE komprimerar. för annars blir det precis som när man sätter en kompressor innan input:hårt anslag ger nästan samma mängd dist som löst anslag.
kanske jag borde ställa frågan så här:hur får man största möjliga dynamik beroende på anslag i ett ingångssteg!?
sen undrar jag om det sista stegets negativa feedback kan ha med saken att göra vad det gäller anslagskänslan i orange. jag har varit inne på detta förut men aldrig fått nåt medhåll. tänker att detta kan bidra till gå-genom-isen-känslan man får varje gång man trycker till med plektrumet, om gain står runt kl 11.

Last edited by isak on 25 May 2015, 17:35, edited 2 times in total.

24 May 2015, 21:00
Profile

isak wrote:
Bumbi wrote:

är nyfiken på den, men ligger närmre tillhands att köpa two rock jet, den passar perfekt på min 2x12 och dyker upp till salu beg. ibland.
gå in i en musikaffär och testa or15! ställ gain (sitter ovanligt nog längst till höger, om jag minns rätt. det står ju inte på heller, bara bilder) på typ på klockan 10-11-12 och säg vad du anser om anslagskänsligheten jämfört med Brown note!

Jet 22 har jag testat,vad är or15?

24 May 2015, 21:06
Profile

Bumbi wrote:

en liten ny orangetopp, som jag använde som exempel på vad jag tycker är anslagskänslig stärkare, den på schemat jag delade.
vad tyckte du om jet, generellt och jämfört med Brown note tex?

24 May 2015, 22:03
Profile

isak wrote:
Bumbi wrote:

en liten ny orangetopp, som jag använde som exempel på vad jag tycker är anslagskänslig stärkare, den på schemat jag delade.
vad tyckte du om jet, generellt och jämfört med Brown note tex?

Jet 22 var med på en stärkshootout- Mesa Lonestar,Roadking,Chieftain,Folkessonmarshalls mk4 och mk5,TinyTerror m.fl- jag och några kompisar hade,jag skulle personligen aldrig köpa den,jag tycker det finns väldigt många stärk som låter mycket bättre för mindre pengar
Den är inte lik dumble el min BrownNote på något sätt,man kan ju gilla den ändå,men jag tycker de är så olika att en jämförelse i det avseendet känns onödig
Överlag kändes tonen lite spinkig,jag saknade kropp och dimension i tonen,både på rena som od-kanalen,och med tanke på högt pris och viss Tworockhype i luften blev vi allihop mkt förvånade och besvikna.Nog om det,testa och se om du gillar den :)
Orange och Dumblish stärkare låter rätt olika i mina öron,är det bara anslagskänsligheten det handlar om?
Ang Dumble så har min kompis en Ceriatone,den låter nästan som min BrownNote,min har lite extra Cougar spec men karaktären,tonen och spelkänslan är väldigt lika.Klonerna är mkt mkt bra.Jag sålde både en Chieftain,Bogner Shiva och CA std+ och saknar ingen av dom,svinnöjd :mrgreen:
Kan tyvärr inte provspela Or15 på ett tag,är konvalescent efter ryggoperation ett tag framöver :roll:

24 May 2015, 23:00
Profile

Bumbi wrote:
Jet 22 var med på en stärkshootout- Mesa Lonestar,Roadking,Chieftain,Folkessonmarshalls mk4 och mk5,TinyTerror m.fl- jag och några kompisar hade,jag skulle personligen aldrig köpa den,jag tycker det finns väldigt många stärk som låter mycket bättre för mindre pengar?

jag har bara testat studio pro och några större modeller, men håller med att de inte låter så dyrt som prislappen, jämförde tex med olsson och carr på senaste guitar show i gbg. så synd, för praktiskt sett gillar jag dom, storlek och funktioner är perfekt. studio pro hade faktiskt än rätt skön dist. saken var bara att för att få den måste effekreturpoten användas som master, och mastern som är placerad innan loopen, måste upp på max! omständligt bara att försöka leta på baksidan såfort volymen ska justeras. och undrar just hur det funkar med eko i loopen när det mesta av disten genereras av effektretursteget.

Bumbi wrote:
Orange och Dumblish stärkare låter rätt olika i mina öron,är det bara anslagskänsligheten det handlar om?

ja det var ingen jämförelse i övrigt.

Bumbi wrote:
Kan tyvärr inte provspela Or15 på ett tag,är konvalescent efter ryggoperation ett tag framöver

ojdå, hoppas det inte hade med släpande av chieftain att göra då. förresten, har din Brown note reverb?

25 May 2015, 17:27
Profile

isak wrote:
Bumbi wrote:
Jet 22 var med på en stärkshootout- Mesa Lonestar,Roadking,Chieftain,Folkessonmarshalls mk4 och mk5,TinyTerror m.fl- jag och några kompisar hade,jag skulle personligen aldrig köpa den,jag tycker det finns väldigt många stärk som låter mycket bättre för mindre pengar?

jag har bara testat studio pro och några större modeller, men håller med att de inte låter så dyrt som prislappen, jämförde tex med olsson och carr på senaste guitar show i gbg. så synd, för praktiskt sett gillar jag dom, storlek och funktioner är perfekt. studio pro hade faktiskt än rätt skön dist. saken var bara att för att få den måste effekreturpoten användas som master, och mastern som är placerad innan loopen, måste upp på max! omständligt bara att försöka leta på baksidan såfort volymen ska justeras. och undrar just hur det funkar med eko i loopen när det mesta av disten genereras av effektretursteget.

Bumbi wrote:
Kan tyvärr inte provspela Or15 på ett tag,är konvalescent efter ryggoperation ett tag framöver

ojdå, hoppas det inte hade med släpande av chieftain att göra då. förresten, har din Brown note reverb?

Testade Carr Impala för ett par månader sen,den lät mkt bra. Men tycker gärna det ska finnas loop...TGT11 har många intressanta stärk hemma att testa
Nej inte Chieftains fel,den var en topp :) Min stärk har inte reverb

25 May 2015, 19:07
Profile

Har en kraftigt moddad Dual Showman med upp till fem gainsteg, inkopplingsbart tre till fem steg. Mellan varje steg finns pot för att ställa gain.

Jag är ingen metalfantast (trots alla gainsteg), men tycker väldigt mycket om att det finns en stor dynamik i anslaget, då det är på så sätt jag spelar. Använder i stort sett aldrig volympottarna.

Med alla steg satta väldigt måttligt, runt 5-6 på gainpottarna blir det även på 5-stegsläget ett ljud vid lätt anslag som med god vilja kan uppfattas som rent. Trycker jag till är det tung dist.

Det är bara "vanliga" värden typ anod 100kOhm och katod 1,5 kohm med kondingar på 0,68 till 25 uf, beroende på placering. Tonstack vanlig Fender.

Som jag tolkar det när jag provat runt i stärkaren blir det en ganska platt dist när allt ska klämmas ur ett enstaka rör eller två. Bättre att som sagt stega upp det hela så sakta, mjukar till det hela. Mer THD per steg som Johan beskrev det ovan.

25 May 2015, 20:36
Profile

Custom Sam wrote:
Med alla steg satta väldigt måttligt, runt 5-6 på gainpottarna blir det även på 5-stegsläget ett ljud vid lätt anslag som med god vilja kan uppfattas som rent. Trycker jag till är det tung dist.

en utmärkt stärkare att testa dessa teorier på mao!
vore intressant veta hur det blev om du sänkte volymen något snäpp efter varje gainsteg (men samtidigt skulle det vara samma mängd dist vid hårt anslag som du har nu, så första poten måste kanske vara ett snäpp upp mot nu, nästa steg samma som nu osv). frågan är om det då blir ännu mer anslagskänslighet, eller mindre. eftersom med nuvarande inställning blir det väl ändå sista steget som distar först pga den ackumulerade signalstyrkan.

25 May 2015, 22:46
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]