View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 16:57

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Solton BV-60 
Author Message

Post Solton BV-60
Image

Solton e ett märke som dyker upp då å då när jag e ute å surfar efter nya offer att veva runt i. Maskiner tillverkade i dåvarande Västtyskland,och från en tillverkning som enl uppgift tog sin början 1972.
Ganska sena maskiner rent relativt mao. I detta fallet en maskin draperad i orange,medans vanligast i vanlig ordning givetvis var svart tolex.
BV-60 då tänkt som en basvariant,och ärligt sagt har det varit antingen det eller 100w slavtoppar jag sprungit på så långt.
De senare tillverkade mkt mkt kompakt och försedda med en James (som jag uppfattat det) samt ett volymvred.

Schema finns att tillgå. I detta fallet från Albert Kreuzer,dvs samma man som gjort reverse för Austrovox.

Image

Informationen om dem e då knapphändig får man säga. Det som står att läsa får antingen grävas fram via Albert alt via div tyska forum. Ngt som iofs inte e ngt större språkbesvär för mig men..iaf. Infon e verkligen knapphändig å se det e synd det för..de e lite annorlunda ihopsatta.

Image

Ja. Jo. Jag får iaf lite Orange vibbar av det hela rent estetiskt. Så e re.

Image

Men se där stannar det åxå i stort. Om jag fattat det rätt skall detta på bilderna vara en tidig maskin. Tidig,då de senare hade den arbetande delen av detta lagd på PCB. Mao..detta e en tidig maskin eftersom den e kopplad helt PTP. Inga turrets eller annat hittepå.
Under "mina resor i främmande land" har jag lärt lite med tiden och det verkar som att dessa maskiner i huvudsak är sammansatta av komponenter från Siemens. Lytar,kopplingskondningar osv förefaller genomgående vara Siemens.
Topologin på dem e lite annorlunda den med...

Image

Å inte bara topologin utan även layouten på dem. Hm...annorlunda. Trafona förefaller ju vara hyggligt biffiga grejer i sig så..vaffö inte liksom.

Lär väl handla mig en vad det lider antar jag men givetvis undrar jag ju ifall det finns ngn av som varit i kontakt med en Solton sedan tidigare?

Topologin var det ja. EL-34 i push/pull....Ultralinjärt. I sin tur concertina,i sedvanlig tysk ordning,å då med en presence kontroll som griper tidigt i kretsen. Inget lull-lull att tala om utan i stort sett e det hela ganska pang på rödbetan.

http://www.albertkreuzer.com/pics/el/bv60/schem/bv60_pre.GIF

Hm.
Solton.
En maskin som gått under radarn länge för min del. Samma som Stramp,och båda fabrikaten e ju maskiner som kommit till liv efter Mr Hendrix gick upp å förändrade världen för oss. Stramp känns ju närmast som rena Marshall varianter medans Solton e ngt jag iaf upplever som bra mkt mer eget.
Vidare tillverkades Solton maskinerna i lite olika tappning varför de finns dels med 4 slutrör...å sen en variant på det som arbetar med 4 slutrör omkring 800VDC i B+.
BV-60 dock med mer normala ~450VDC.

19 May 2015, 07:50
Profile

Post Re: Solton BV-60
Kul gerät. Vad gäller tonkontroller så är det ingen James utan i princip traditionell TMB fast ritad lite annorlunda. Same old, same old.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

19 May 2015, 09:29
Profile WWW

Post Re: Solton BV-60
Vet det Aleks.
Jag tror det sitter en James i deras 100w slavtoppar.

19 May 2015, 09:33
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]