View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 23:15

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Brusig Fender SuperSonic 22 
Author Message

Post Brusig Fender SuperSonic 22
Hej
Jag undrar om ni har nått recept på att minska bruset i en Fender Super Sonic 22.
Tydligen är Super Sonic "ökända" för att brusa mycket.
För kompisen som spelar på låga volymer (i lägenhet) så blir bruset väldigt störande.

Speciellt normalkanalen (speciellt i läge FAT) brusar rätt ordentlig ibland även volym på noll, det är inte ett konstant brus utan det låter som en ökande o minskade vind/storm.
Det hjälpte lite att byta ut Groove Tubes ECC83S/12AX7 som satt i V1 o V2 position, till ett JJ ECC803 i V1 o ett "China" 12AX7 i V2, då vart bruset åtminstonde konstant o lite lägre.
Schema finns här http://support.fender.com/schematics/gu ... ematic.pdf

Några tips på nätet rekommenderar att man skall använda 5751(lägre gain än 12AX7) som V1 o V2 för att reducera bruset...
/Kalle

12 May 2015, 20:58
Profile WWW

Post Re: Brusig Fender SuperSonic 22
Nu har jag inte haft någon inne själv, men en snabb sökning på webben säger att du långt från ensam om ditt problem:

http://www.thegearpage.net/board/showth ... p?t=910459

Kollat lite på bilder och ser som den saknar skärmade kablar och grindmotstånden sitter på kortet istället för direkt på socklen.
Jag ändrat ovan och gått över övriga lödningar.

12 May 2015, 22:14
Profile

Om det brusar ordentligt med volym på noll så bör det i en hel stärkare generas runt steget direkt efter volymkontrollen. När volymkontrollen är uppvriden ska allt brus du hör genereras runt ingångssteget.

Tror dock inte den är hel.

Lägre gainrör kommer sänka brusnivån men även gainen så du har inte fixat någonting, utan signal/brusnivån blir ju den samma.

Normal brus brukar vara hyfsat konstant. Inte går igång och avtar eller kommer som blåsande vindar. Har du även lite intermitent "tick" "pop" eller liknande så är det en god indikator på glapp. Lödningar, kabelstift, rörsocklar, potar, telejack, trasigt/dåligt rör, trasig resistor, trasigt relä osv....

13 May 2015, 08:57
Profile

Kan ju vara nån extern störningskälla också, finns problemet i andra lokaler än lägenheten ? Eller ryck fasvändaren för att se om bruset ligger
i slutsteget..

LF Audioservice

13 May 2015, 10:38
Profile WWW

Hej
Det "stormiga" bruset kommer ifrån rörsteg V1B.
När jag tog ut rör V1 så försvann nästan bruset helt.
Eftersom brus/signal från V1A är "bortkopplat" när vintage volym är på noll (se schema) så kan det bara vara V1B som alstrar det "stormiga" bruset.
Det är ju två förstärkarsteg(V2B o V4B plus slutsteget) efter V1B som förstärker bruset från V1B, det finns ju ingen "master volume" i denna förstärkare..
/Kalle

13 May 2015, 17:18
Profile WWW

Nånstans mellan volympot och C9 då.

13 May 2015, 17:56
Profile

Hej
För varje gång jag slagit på förstärkaren och låtit den stå på en stund så har "stormbruset" minskat och har nu varje gång övergått till ett normalt lite högt (tycker jag) "konstant" vitt brus.

Jag har provat med några olika rör som V1, ett gammalt TFK ECC83( lite lägre gain), ett nytt 12AT7 och ett China 12AX7 samt originalröret JJECC83S.
Både TFK ECC83 o TAD 12AT7 gav nog det lägsta bruset , China 12AX7 något högre brus och JJECC83S ytterligare något högre brus, men skillnaden är hårfin. JJECC83S hade kanske antydan till ett ökande/minskande brus. Den stora skillnaden mellan 12AT7 o ECC83S var känsligheten på volymkontrollen, man fick dra på mer med 12AT7 för att få samma volym som med ECC83S.

Och som vanligt med en del Fender förstärkare så är "vintage" volymkontrollen hysteriskt känslig, man får nästan full uteffekt redan vid kl 10 på ratten. Har Fender helt missat att det faktiskt finns logaritmiska potentiometrar..

Kalle

13 May 2015, 22:40
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:
Hej
För varje gång jag slagit på förstärkaren och låtit den stå på en stund så har "stormbruset" minskat och har nu varje gång övergått till ett normalt lite högt (tycker jag) "konstant" vitt brus.

Jag har provat med några olika rör som V1, ett gammalt TFK ECC83( lite lägre gain), ett nytt 12AT7 och ett China 12AX7 samt originalröret JJECC83S.
Både TFK ECC83 o TAD 12AT7 gav nog det lägsta bruset , China 12AX7 något högre brus och JJECC83S ytterligare något högre brus, men skillnaden är hårfin. JJECC83S hade kanske antydan till ett ökande/minskande brus. Den stora skillnaden mellan 12AT7 o ECC83S var känsligheten på volymkontrollen, man fick dra på mer med 12AT7 för att få samma volym som med ECC83S.

Och som vanligt med en del Fender förstärkare så är "vintage" volymkontrollen hysteriskt känslig, man får nästan full uteffekt redan vid kl 10 på ratten. Har Fender helt missat att det faktiskt finns logaritmiska potentiometrar..

Kalle

Men Kalle lägg ner tankar om att det är ett rör problem, om du läser länken jag gav dig så ser du att detta är ett känt problem och även Fender vet om det.
Ska tydligen varit åtgärdat på dom nya, efter vad jag läst.

När det gäller rör så är det inte fel på dom så ska du ju inte behöva byta till rör med lägre förstärkning för en stärkare inte ska brusa för mycket när den är konstruerad för viss förstärkning.

13 May 2015, 22:56
Profile

Amp Healer wrote:
Men Kalle lägg ner tankar om att det är ett rör problem, om du läser länken jag gav dig så ser du att detta är ett känt problem och även Fender vet om det.
Ska tydligen varit åtgärdat på dom nya, efter vad jag läst.
När det gäller rör så är det inte fel på dom så ska du ju inte behöva byta till rör med lägre förstärkning för en stärkare inte ska brusa för mycket när den är konstruerad för viss förstärkning.

Hej Owe
Det här är en rätt ny 6V6 bestyckad Super Sonic 22 (ursprungligen hade de tydligen 6L6).
När jag fick händerna på den så hade den som sagt ett högt brus som ökade o minskade i styrka och kom en stund efter påslag. Efter att ha bytt V1 o V2 fram o tillbaka ett par gånger så verkar detta "svävande brus" försvunnit (varför vet jag ej). Nu är brus o brum (ja det finns också) ungefär lika högt i Vintage o Burn kanal med båda volymkontrollerna på noll.
För väl se om ägaren kan acceptera den brus/brum nivån eller om han tänker sälja den.
/kalle

14 May 2015, 08:57
Profile WWW

Hej
Jag löser brus problemet för ägaren genom en "extern" master volympotentiometer ( två urtag, en pot i en liten låda) som man kopplar in i effektloopen med två korta sladdar.
Alternativt bara en sladd med en fast dämpsats (två små motstånd) som har lagom dämpning.
Jag lödde ihop en sådan lösning som ägaren fick prova, funkar faktiskt över förväntan, bruset bli i stort sett ohörbart o tillgänglig ljudvolym mer än tillräcklig hög för att spela i en lyhörd lägenhet.
/Kalle

14 May 2015, 10:42
Profile WWW

Om bruset blev bättre av av att dra ur och sätta i rören upprepade ggr så är det väl troligt att du har dålig kontakt mellan rörsockel rörpin pga av oxid, öl eller annat spännande.

14 May 2015, 12:51
Profile

Hej
Jag försökte för kul skull testa vilken uteffekt man får ut ur Super Sonic 22.
Jag kopplade en RMS voltmeter över högtalaren (8 ohm) och spelade ett "open" A-dur ackord.
Med vintage volymkontroll på max, så uppmätte jag ca 18 VAC (RMS).
Enligt mina beräkningar (U x U) / R så skulle det motsvara 40W !!!

När jag gjorde motsvarande mätning på min Egnater Tweaker 15
så mätte jag upp ca 13 VAC (RMS) över 8 ohm => ca 22 W.

Jag förstår inte riktigt varför det blir så stor skillnad i max uteffekt mellan dessa förstärkare (med ett par 6V6 rör);
Super Sonic 22 har B+ = ca 420VDC o fixed bias (1 ohm katodmotstånd)
Kommentar; rekommenderad katod ström (bias) = 24 mA => tomgångs effektförlust ( i ett 6V6)= 10W
medans Tweaker 15 har B+ = ca 380 VDC och katodbias (ca 28V över katodmotstånd= 510 ohm)
Kommentar; katod ström (bias) = 27,5 mA => tomgångs effektförlust ( i ett 6V6) = 9,7W
Kan det vara skillnaden mellan att använda katodbias o fixed bias ?
/Kalle

14 May 2015, 19:56
Profile WWW

Det där mätresultatet verkar konstigt. Med antagande om 8k anod-anod last blir det över 70mA genom varje rör.

15 May 2015, 08:32
Profile

Hej Tubis
Jag kan bara hålla med, trodde inte på mina mätvärden..

Man skall ju dock komma ihåg att signalen är en multiton ( inte sinus) och några förstärkarsteg inkl slutsteget sannolikt har gått i kraftig kompression, så det är ju svårt att jämföra med specade värden som förutsätter max 5% distorsion på en ren 1 KHz sinus.

Jag mätte min KLD 30 ( 30W Peavey Classic 30 klon = 4 st EL84) på samma sätt:
I 8 ohms läge = 18VAC (RMS) över 8 ohm = ca 40 W
I 4 ohms läge = 13VAC (RMS) över 4 ohm = ca 50 W
B+ =370VDC , tomgångström (bias) i ett EL84 = 18 mA => 7W (lite kallt kanske)

/Kalle

15 May 2015, 09:04
Profile WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]