View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Oct 2026, 09:42

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Lite OT men ändå rör: Radio i 1960 Cadillac 
Author Message

Post Lite OT men ändå rör: Radio i 1960 Cadillac
Sålde min 67:a Buick som jag haft i en herrans massa år för några veckor sen och beslutade mig för att om det skulle någon ny jänkare så skulle det vara vingar, det slutade med en Cadillac Six Window från 1960 en orörd original bil som gått ca 13000 mil.

Nu till själva frågan vilken är ett långskott, nån som har schema eller vet var man hittar ett schema till original radion i en 1960 Cadillac? Radion funkar och jag har nu en AM-sändare som jag kopplat MP3-spelaren till så jag sänder AM-radio till bilens original radio. Dock känns det ut som att om man skall använda radion så skulle en översyn av kondingar och motstånd vara på sin plats då dessa förmodligen är 55 år gamla, sen skulle nog en AUX-ingång för ex telefon eller MP3-spelare vara bra att få in så man slapp AM-radiosändaren.

Nån som har tips på var man hittar ett schema?

04 May 2015, 20:25
Profile

Post Re: Lite OT men ändå rör: Radio i 1960 Cadillac
99% av fallen så fanns det med schema i radioboken så är det på Lincoln 1955 jag har där ingick det i orginalhandlingarna

04 May 2015, 23:12
Profile WWW

Efter ett jäkla googlande har jag kommit fram till att det förmodligen sitter en Delco radio i bilen och då hittade jag detta schema http://img18.imageshack.us/img18/8499/c ... itized.gif vilket troligtvis kan stämma.

Det jag funderar över här är värdet på kondingar där man skriver MMF ex kondingen C5 märkt till 39 mmf, om jag minns rätt så fanns det en konding märkt 47 MMF tvärs över fasvändaren i Tweed Twinen 5F8 och det motsvarar 47pF, är mmf en annan benämning på pF? Vad är mfd ex kondingen C1 märkt till 350 mfd, är mfd motsvarande uF?

Om man skall in med en AUX ingång så blir det väl att koppla in den direkt på volymkontrollen, egentligen kan man ju koppla ur radiodelen vid volymkontrollen då man ändå inte kommer att lyssna på AM-radio i brist på radiostationer, kanske måste man in med en spänningsdelare för att inte mata allt för våldsam signal in från hörlursutgången på MP3-spelaren eller telefonen men det är ju bara att sätta in en gainpot om det behövs. Telefon och MP3-spelaren är ju stereogrejer men det räcker väl med att sätta var sitt motstånd från respektive kanal och sen mixa ihop de två kanalerna till en monosignal? Vad är lämpliga värden på dessa motstånd?

Det sista jag funderar över är ju att det finns en transistor i denna radio och den sitter ju på högtalarutgången en DS501, har försökt googla efter en ersättare till denna men hittar inget klokt, tydligen skall denna vara samma som NTEX NTE-105, Radio Shack #90181, RCA SK-3012, Sylvania ECG-105 och GE-4 men hittar ingen modern ersättare till dessa. Detta är väl en gammal germanium historia så att ersätta med nåt modernare hade kanske inte varit helt fel, eller?

05 May 2015, 06:30
Profile

Enligt http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ds-501.html
så skall 2n278 vara en ersättare. Du kan ju eventuellt köpa några här om det fortfarande finns i lager dvs och prova...
http://www.ecotec-online.se/images/prod ... NY0065.JPG

05 May 2015, 09:55
Profile

Har talat med en kompis som har koll på elektronik och han tycker att jag inte skall förstöra eller göra moddningar i radion som inte går att återställa. Det jag funderar på nu är att helt enkelt löda ihop en sladd med mixer motstånd en gainkontroll och ett 3.5 mm telejack och sen bara ansluta denna sladd på volymkontrollen samtidigt som jag kopplar ifrån radiodelen vid volymkontrollen. Verkar ju vara en intressant lösning på transistorsteget slutsteget med utgångstrafo, verkar ju vara som lite rörtänk bara att röret har blivit utbytt mot en transistor.

Har testat beställa fem stycken 2N278, det är väl den mest osäkra komponenten i radion.

Vad anser ni om eventuella läckande kondingar i en sån här radio? Är det mindre farligt för genomslag och total härdsmälta då radion bara går på 12V mot en förstärkare med sig 300-500V? Det vill säga om radion låter bra är det någon idé att recappa den då eller är det bara att köra på?

05 May 2015, 19:30
Profile

wow..hold your horses!
MMF betyder väl ändå uF?

05 May 2015, 22:45
Profile

Om man kollar i detta schema http://www.prowessamplifiers.com/schema ... matic.html så är ju kondingen över fasvändare märkt 47MMF, 47uF där lär väl bli ett ordentligt diskant bortfall. Nu hittar jag inte Webers schema på 5F8a men i det schemat var kondingen över fasvändaren märkt 47pF om jag minns rätt.

06 May 2015, 05:52
Profile

Ja, du har nog rätt. M=Micro i detta fallet. Så en mikromikro=1 pF. My bad :-)

Länge sen jag rotade i så gammalt skit :-)

06 May 2015, 14:16
Profile

Ballz wrote:
Ja, du har nog rätt. M=Micro i detta fallet. Så en mikromikro=1 pF. My bad :-)

Precis :wink:
Med beteckningarna mmf eller MMF begår man dubbelt våld på de numera vedertagna prefixen. M=Mega (10^6), m=milli (10^-3), men MM (eller mm) är inte milli x milli utan mikro x mikro, d.v.s. p=pico (10^-12). Puh...

(Tecknet ^ = "upphöjt till")

https://www.facebook.com/ahjelmamp

06 May 2015, 14:21
Profile

Okej så då är det pF som gäller.

Vad tror ni om kondingarna och eventuella risker med att inte byta dessa, radion låter och verkar fungera som den ska.

06 May 2015, 15:19
Profile

busse wrote:
Har talat med en kompis som har koll på elektronik och han tycker att jag inte skall förstöra eller göra moddningar i radion som inte går att återställa.

Håller med.
busse wrote:
Vad anser ni om eventuella läckande kondingar i en sån här radio? ... om radion låter bra är det någon idé att recappa den då eller är det bara att köra på?

Om radion låter vettigt, och du inte har några skäl att misstänka att något är fel, så låt kondingarna vara tillsvidare.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

06 May 2015, 20:34
Profile

Fick som det verkar tag på den sista 2N278 hos ecotec men då har man ju i alla fall en transistor i reserv.

Låter nog radion vara orörd, möjligtvis får det bli en ingång till telefon MP3-spelare direkt till volymkontrollen men jag skall testa lite mer med AM-sändaren jag har. Det enda som är lite irriterande är att som det verkar måste jag ha AM-sändarens antennen i form av en kabel liggandes på instrumentpanelen för att den skall orka sända till bilens antenn. Skall se om man kan gömma sändarens antenn nånstans där den inte syns men ändå fungerar.

I övrigt så låter det väl hyfsat, det går i alla fall att lyssna på musik även men ljudet är definitivt inget för audiofiler :mrgreen:

07 May 2015, 06:37
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]