View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 21:40

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Geloso G.27 / Ljudklipp 
Author Message

Post Geloso G.27 / Ljudklipp
Image

Efter MYCKET om å men kom ett rejält vadderat paket ifrån Tyskland. Historiens vingslag,så e re. Å av historia finns att lära,alltid.

Image

Efter att ha lastat ut allt vadderingsmaterial..ptja.? Vad säger man? Bilderna vi bedömt den efter stämde mkt bra.

Image

Historia ja. Bekvämt nog finns det mesta i vägen av Geloso scheman att hitta online. Historia? Ja,jo.
E som så att detta e modell G.27. Lådan till vänster i bild där...misstänker jag starkt e G.1,vilket isf innebär att det skall vara en mick preamp.
Poängen e den att genom att just läsa Gelosos olika "bollettino"´s så ser man snart att tex G.28 samt G.29 innehåller med förstärkningsmöjligheter,och det är väl sannolikt det man försökt hinna ikapp med den där lilla lådan till vänster i bild som då innehåller....

Image

Ett 6SJ7. Som är en småsignalspentod med maximal effekt på 2.5 watt! Nu är det där en efterkonstruktion. Vad för rör som sitter i en G.1 har jag inte listat ut än,men 6SJ7 är iaf en -40tals konstruktion.

Image

Sen kan man givetvis fråga sig själv vafan nyttan e med det,men...iaf.

En del av poängen här är ju att en G.27 kan moderniseras såpass att den alltså blir användbar med våra mått mätt. Något man DEFINITIVT inte kan säga om allt som producerades vid tiden. Snarare tvärtemot- som jag nämnt tidigare.

Image

Nu är det samtidigt så att preampen i sig baseras i ett par mer eller mindre helt utdaterade flaskor vid namn 76&77...så här skall milt sagt rumsteras om lite oavsett.
Å 77 flaskan,som är den som sitter som entry,är då en toppanod variant. Därav den skärmade kabeln som går in under kåpan.

Image

Men. Behållningen. Eller iaf rejäla delar av den. Det i bild är inget annat än alla 6L6´ors mormor. Så e re. Möt....6L6G. Till höger om dem två så..likriktaren i form av ett 5Z3. 5Z3 då en likriktare som lanserades 1936. Samma,såvitt jag kunnat utröna,för 6L6 flaskorna.
Mao..som bygge sett har detta varit mkt mkt avant garde.

Här stannar vi till lite.
Det har sagts förut att detta med John Geloso äskar lite förklaring,å det kan nog vara så....så varför inte.?
Betänk nu tidseran till att börja med.
John emigrerade till USA på ett tidigt stadium,faktum e i vågen efter ngr av de mina,och kom vad det led att arbeta bla för General Electric.
Han ansågs som mkt företagsam och uppfinningsrik i sammanhanget,men som alla mer driftiga människor...tråkades han tydligen ut med tiden och sa till slut,under -20 talet,upp sig.
Tanken var att flytta hem till Milano igen.
Återigen..betänkt tidseran. Här snackar vi inte om att nå New York på ngr timmar direkt.. Väl hemma startades då företaget Geloso,å resten är som de säger historia. Fram tills Geloso kort efter Johns död gjorde konkurs i brist på sin ledare 1971.

Med detta sagt kanske det inte är så konstigt att under många år kom Gelosos produkter att innehålla amerikanskt material. Därav garanterat det med de vid tiden nya 6L6 osv.
Å se...det finns fler exempel på den biten,men..det kommer vi till.

Image

På gott å ont visar sig den APCOOLA mA metern vara en efterinstallation. Vitsen med den? Well,u tell me... :lol:
Iofs..kan ju vara vettigt att hålla koll på vafan som händer iom att maskinen,i likhet med de flesta andra apparater vid tiden,fullkomligt saknar säkringar. Jomen...en Geloso G.27 vart fan för hårda pojkar. :mrgreen:

Image

Invändigt syns det klart och tydligt. Det där e amperemätaren på insidan. Den styrs vad avser i&ur via ett vred på sidan,där det ni då ser i bild e innanmätet av densamma.

Image

Jupp. Sådär ser det ut på utsidan.

Image

Coola detaljer från en svunnen tid. Det där...e voltväljaren. Primären alltså. Man får rent fysiskt skruva fast bygeln mellan de poler man avser använda. :wink:

Image

Å i sin tur högtalarutgångar...på sedvanligt Geloso manér. Genomgående märker man hela tiden detaljer som går igen..från denna -37a...till -50talarna...till -70tals maskinerna. Vissa idéer har helt enkelt följt med hela vägen.
Här e ju ÅTERIGEN lite av en finess med denna gamla burk. Den har utgångsimpedanser av samma snitt vi använder än idag. Japp. Det är BOKSTAVLIGT bara att muttra dit telejack å åka. På en maskin från...1937. Sug i er!

Image

Mm. Nu minns jag inte vad sockeln heter men det e iaf en standard och den sockeln där...e tänkt för att driva annat. Dvs utanför det befintliga chassit. Vi hittar glöd...åsså plus samt chassijord.

Image

Mjupp. 77 flaskan e som sagt en toppanod historia.

Image

Invändigt då? Mjo,men där kan man nog påstå att man ser maskinens ålder på allvar. GIGANTISKA komponenter å grovhugget rent generellt. Inte mkt att orda om,men...med det sagt skall sägas att man lite snällt beskrivet kan påstå att man redan 1937 hade satt dessa med stjärnjord tex.

Vissa komponenter ÄR dock bytta. Om än för mkt mkt länge sen. Såpass länge sen att bytet skett innan Marshall JMP ens var en ilning i pungen hos Jim. :shock: :lol:

Image

Mm. Preampen. Den omfattande preampen :lol: . Inte mkt att orda om. Duschslangen nertill i bild utgör skärm för en kondning,lite kul så...

Image

Å där då har vi "tono" vredet som dessutom har on/off inbyggt.

Image

Det där då? Hallå!! Megaheffa resistorn från före Stonehenge? Va i hela h-vete....?
Mjo. Vi kommer till det men..den e på totalt 12k å ligger direkt på B+ mot jord. Som en pulldown.

Image

Det hör nämligen till saken att PT´n på den här prylen e lika ubersized den. PT i storleken att tappar du den på foten e det liksom amputering som gäller va. Direkt. De andra trafona e PI´n åsså OT.

Image

Det där i sin tur e ju så charmigt för en rörnörd att det fan bara finns inte. Ett antal av rören har en lite tejpbit runt sin sockel...där det är skrivet för hand,med bläck,att rören testats så sent som 1961. Var det ngn som sa ngt om en vintage Marshall? :mrgreen:
Tillåt mig hånle! :mrgreen:
Texten..e på tyska,så det är väl skäligt att anta att maskin befunnit sig där en stund.

Image

Så till lite av kronjuvelerna. Dessa ENORMT vackra gamla 6L6´or. Finns liksom inte så mkt att addera till denna bilden. Bra där.

Image

Extra preampen ja....extrapreampen var det...

Image

....å flera komponenter av amerikanskt ursprung. Det hör nämligen till saken att tids nog tillverkade Geloso sina egna komponenter. Så märkta osv... Men vid tiden hade den produktionen uppenbarligen inte kommit igång,och i ljuset av Johns bakgrund kanske valet av komponenter klarnar.

Image

Mm. Elektrolyter :wink:

Å en annan...hade ju eld i räven som en kissenödig 8-åring för att iaf kunna konstatera vad som ev kan återanvändas här så...
Fick dragit dit en mer modern nätkabel samt borrat hål för iaf en FÖRSTA säkringshållare. På det då...väck med allt utom megaheffaresistorn ovan. Inget likriktarrör...åsså respektfullt avstånd åsså i väggen med kontakten.

Närå. Ingen anledning till oro. Eller..ptja.
Maskin e ju som mest tänkt för 220VAC från väggen,så..spänningarna ligger vettigt iaf. Utan flaskorna på plats snackar vi typ 7VAC från glöd...~6VAC från tapparna till glöden för likriktaren å...håll i er nu..
560VAC per sida till centertapp. Dvs chassi. :shock: :shock:
DEN kan man säga att jag inte hade väntat mig! Om man nu backar lite i detta rent resonemangsmässigt å adderar in den där trådlindande (kring ett keramikrör no less) herrejösses resistorn så GISSAR jag att det varit så att man använt en pulldown för att ge PT´n en "baslast" för att på så vis stabilisera spänningarna under aktiv last-som förstärkare sett.

Aleks..om du har ngn annan teori,eller faktisk kunskap,please voice up!

Lite frigjort som tänkande kunde man tom kanske kallat detta för en form av powerscaling,så primitiv den blir.
Resistorn är ju dessutom försedd med en slider...å g2 på slutrören matas via den slidern. Det innebär ÅXÅ att detta är ett sätt att justera bias,som ju redan som det är har en lite udda setup.
Hm. Som sagt..man löste saker å ting annorlunda vid tiden.

Nu e ju jag jag då så...väck med gamla elektrolyter osv...dit med ett par 33uF radialer,från Sven faktiskt,i serie med varandra...åsså den där heffaresistorn mot jord som enda last för B+...åsså dit med 5Z3 flaskan.
Jodå.
Den lever. Som den står i det läget,utan rör på plats,landar B+ på 490VDC. Hm. Spänningsfallet för 5Z3 röret,som vid behov kan ersättas med modernare grejer,finns ju angivet i datablad. Helt klart.
Vidare...det tog fan inte långe stunden på sig i "ramp up". Spänningen kom FORT för att vara en rörlikriktare kan jag säga!
I sin tur e det en RLR som klarar iaf 100w.. Så mao är där i INGEN form ngn ko på isen.

Il Duce. Så e re. Hotroding at its finest.
Il Duce. Projektet,å därmed sagan,har tagit sina första steg.

Stay tuned :wink: :mrgreen:

Last edited by Racing on 25 Apr 2015, 15:25, edited 1 time in total.

09 Apr 2015, 00:26
Profile

Post Re: Geloso G.27
Mät resistans hos HV lindning (LCR maskin ställd på DCR)
Kolla data för likriktarröret.
KOlla data 6L6G
Transformator fasvändare luktar klass AB2, då vill 6L6G anodströmmen in i PT CT sticka uppåt 200+ mA .
Med allt detta listar du ut hur mycket HV ut från PT sjunker under belastning. Och så spänningtapp över likriktarröret, det blir några 10-tal volt där också.
Dessutom bidrar sättet att generera negativ bias spänning till att sänka B+ ytterligare.
Det där keramiska värmeelementet är också en spänningdelare, skärmgallren på 6L6 flaskorna matas nog därifrån med väsentligt lägre spänning än anoderna för att lassa de in corallen.
Totalt sätt en väl genomtänkt lösning.
Man säga att är dessa bitar som gör dess inre väsen. Modda förförstärkardelen.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

09 Apr 2015, 14:12
Profile WWW

Hör dig
Ja. Mkt riktigt ligger det ungefär 400DC ut på slidern som matar g2.

Skall börja med att friska upp div delar kring slutrören å se var det landar

09 Apr 2015, 15:49
Profile

Fö.
Korrekt. Maskin anges till AB2 i texten i bulletinen från Geloso 1937

09 Apr 2015, 15:51
Profile

Mkt mkt intressant kväll.
Jag å Aleks har tillsammans skakat liv i det gamla liket,och det som primärt varit av intresse är lösningen kring bias.
Lösningen e iaf inget JAG sett innan,och..den har sina poänger. Helt klart.

Till att börja med.
Geloso G.27 använder fast bias. Eller...en variant därav.
Schema hittar ni i den andra tråden,men kommer lägga upp det här med. Poängen e den att PT´ns sekundär HT sida...matar 5Z3´an. Väl med det,och det ger oss i "vanlig" ordning B+ ut via ena glödlindningen.
Ok.
HT´n har en centertapp,även DET i vanlig ordning..det e bara det att CT´n når inte jord direkt utan det ligger en drossel ivägen. Värdena e kanske underordnade i sig,men det e alltså det som ser ut som en "extra" utgångstrafo på bilderna ovan. Den i mitten.
I samma punkt som den drosseln kopplas mot CT´n...greppar en andra drossel...å se..den har till att börja med en ganska hög DC resistans och på det hög induktans (rent relativt).
Ok.
Så. På CT´n ligger där då AC spänning. Denna andra drossel...lugnar ner detta..men...
På andra sidan den drosseln har vi då negativ biasspänning :wink:
Se schemat ovan. Denna glättas...hyggligt kraftigt i ljuset av maskinens ålder. Med 50uF.

Nu e det samtidigt så att det hela hänger ihop,så...studera schemat ovan noga för att se logiken i vad som sker,å det ÄR verkligen intressant. Dels det...å mkt mkt genomtänkt. Å..jag ber er igen.betänk maskinens ålder. :shock:
Det är nämligen så..att biasspänningen stiger inte innan slutrören börjar lasta ner kretsen :wink:

Vi fick till att börja med reparera den drosseln som ligger ut mot bias. Dvs g1. var ledsen i isoleringen av tamparna ut.
Med det gjort började vi se resultat i negativ bias.

På det byttes de 25nF kondningar som ligger mellan anod och g1. (originalen som läckte som as)

I med ett par nyare 5881 som kunde undvaras i händelse av härdsmälta...men
...low n behold.
I takt med att slutrören började dra kunde vi se bias spänningen stiga. Vi valde att mäta anodförlusten via shuntmetoden..å med allt sagt å gjort la sig de två rören i vila kring 25w/st.
Se på fan!

Nu e det lite fler detaljer som behöver ses över,men i stort kan vi konstatera att vi högst sannolikt har oss en gammal G.27 som de facto fungerar som originalare sett och naturligtvis behöver vi iaf PROVA den som sådan. Tro fan de!

Men?
Hur justeras bias då?

Jo. Vi kan justera hur röret gapar efter ström genom att variera skärmgallerspänningen. Huh? Jopp. I takt med att vi sänker spänningen mot g2 blir röret allt mindre "aktivt" i tomgång. Står väl till logik för de insatta hoppas jag.
Poängen e då den där megaheffaresistorn från helvetet om totalt 12k mot backen som greppar first thing vid B+.
På den tar direkt vid 12k punkten spänningen till utgångstrafons centertapp. Väl med det,men sedan sitter det en rostfri slider (glidstycke) som kan justeras efter den trådlindade resistorns längd...å se..iom det kan alltså spänningen mot g2 justeras :wink:
Presto.
Justerbar bias :mrgreen:

Skall bli extremt intressant att höra hur en sådan här originalare låter må jag säga,å vad det verkar e vi inte superlångt borta från det.
SNACKA om historiens vingslag!!

Å nu när ni läst såhär långt. Betänk hur elegant lösningen jag beskriver ovan eg e. Betänk hur "elektronik" vid tiden jmfrt med idag var i sin linda.
Försök förstå..hur mkt som skall till för att lista ut lösningen :wink:
Mjo.
John Geloso.

09 Apr 2015, 23:42
Profile

http://www.rsp-italy.it/Electronics/Audio%20Schematics/Geloso/_contents/Geloso%20G27%20Amplifier.pdf

Schema.

09 Apr 2015, 23:44
Profile

Du kör alltså med 76 och 77 -rören ?

Vad gäller BIAS, det verkar som om det är automatik i detta, så att oberoende hur kalla/varma 6l6 rören är så
kommer strömmen genom dem att vara någorlunda konstant ? Har du ett par andra rör att slänga i
för att testa detta ?

10 Apr 2015, 00:20
Profile WWW

Å veckans rätta lottorad är...

1/Ja. Vi KOMMER att göra. Om de fortfarande gör sitt jobb återstår att se. Det enda jag så långt kan kvittera e att de verkar täta nog för att gettermaterialet fortfarande skall se ut som krom.

2/Mnjaee... :mrgreen: Halvvägs.
Fundera ett varv till.
Men ja. Givetvis finns det fler 6L6/5881 att välja å vraka av.

Däremot Peter e ngt som slår mig att....det enda som eg kontrollerar rippel i riktningen av g1 är drosseln. Redan i original (1937) har man gjort sig omaket av att sätta dit en e-lyt med den formen av kapacitans.
Oki.
Det vi ser i B+ e ~425VDC. Ut mot g2 ung 360VDC....å mot g1....ca minus 25/26 (under last). Har inte kollat ripplet,å se det kan det nog fan vara värt att göra.
Den 47uF/100V lyt som sitter där e ju fan en tiondel i storlek mot det som satt där (å som var skottat).
Så frågan e...hur mkt kan biasspänningen skjutas upp av enbart gå upp i kapacitans? God tanke Peter.
Tack.

10 Apr 2015, 01:01
Profile

Tänk i strömslingor. Systemet bygger på negativ återkoppling mellan slutrörens katodström och galler bias.
Jordning måste planeras noga. De här måste samlas i en fysiskt gemensam jordpunkt: drossel 6340, 8+8uF(-), 12k bautaresistor, slutröreskatoder och (+) 70uF bias glättningkondensator. Gyllene regeln v.1.1
Följ anodströmmen runt dess väg från-till HV lindningen så klarnar bilden.
Som jag sade, en förbannat elegant lösning. Återkopplingteorin var inte så gammal då. Signor Geloso var en äkta pionjär.

edit:
När jag fördjupat mig lite mer i schemat så kommer jag fram till att det hela kan ses som en variant av katodbias. Skillnaden mot det vi är vana vid är att man använder katodströmmen att påverka styrgallerförspänningen och inte katodpotentialen.
Drossel 6340 då? Jo, glättningfiltret är av LC typen och då spelar det ingen roll om drosseln ligger i + ledningen eller i mittappen via jordlinan i den slutna strömcirkeln. Ligger den i jordlinan så hamnar mittappen på (-) relativt jord och samtidigt minskar B+ lika mycket.
Man kan ha olika synpunkt på synvinkeln, alltså. :mrgreen:

Zagray! - test & review

Last edited by VacuumVoodoo on 10 Apr 2015, 13:30, edited 2 times in total.

10 Apr 2015, 11:46
Profile WWW

http://frank.pocnet.net/sheets/021/7/77.pdf

Hm. Antog ju att rörtyp 77 var toppanod matad. Fel av mig!
Goes to show ya... Visar sig alltså att det som utgör toppmatningen är g1! Jahaaaw...den kan vi nog krita upp som ytterligare en vi inte sett förut.
Koolt! :mrgreen:

Gillar även benämningarna som används varstans i databladet. Kan nog säga att nomenklaturen förändrats lite sedan det begav sig :lol:

Nåja. Skall ta med div PDF´er ut...å se om vi inte kan få dragit dit ett telejack å fått provat skiten idag.
E nog inte så många som hört hur en Geloso G.27 låter med gitarr misstänker jag,så det kan kanske vara på sin plats med en liten filmsnutt.

På det då,tänker estetik nu.
Maskin är välhållen. Mycket välhållen i ljuset av sina 78år på nacken. Samtidigt e det så att den per definition eg saknar faceplate.
Lurar på om jag helt rått skulle göra så att jag installerar en naturanodiserad aluminiumplåt längst fram? Flyttar upp typskylten till toppen på den låda som sitter över trafona.?
Kunde det vara en vettig approach?

På så vis får jag mer frihet i hur installera pottar mm.

10 Apr 2015, 12:45
Profile

Mina vänner.
Nu kommer ett undantag.

https://www.youtube.com/watch?v=u2ijKXAXWSM&feature=youtu.be

Jag lägger upp länken ovan i trots att ljudkvaliteten är under absolut ALL kritik. Min mobbe...jag måste se över hur den tar in ljud... Men.
"A small step for man,a giant leap for mankind".

Lägger upp klippet med förvissningen att många av er vid det här laget VET hur mina maskiner brukar ryta..så..lite självförtroende å pragmatik...å vissheten att bjuda på sig själv hjälper länge idag :lol: :D
Klippet..handlar om att vi fått fart i en SJUTTIOÅTTA ÅR gammal rörförstärkare,å..den går att använda.
Sant e..den har "bara" två rattar. Volym å ton. Sant e att det återstår KOPIÖSA mängder arbete.

Men..det spelar ingen roll. Faktiskt. För summeringen e att denna SJUTTIOÅTTA ÅR gamla John Geloso produkt levererar. Igen.
En gissning,en kvalificerad sådan,e att den iaf levererar kring 40-50 watt på full patte....för gör INGET misstag! Högljudd e den så det räcker!

Mao har vi idag nått en plattform mina vänner och därmed tar ngt annat vid. Nämligen det med hotrod grejen. Nu e liksom all stress bortblåst. Vi vet att alla vitala delar och komponenter gör sitt jobb,ner till de SJUTTIOÅTTA ÅR gamla slutrören.

Nöjd?
Bah.
Fuck this.
Whisky time :mrgreen: (Tror det besvarade frågan? :wink: . Ja. Faktiskt. Detta e så coolt att det e overload så det fan finns inte!)

10 Apr 2015, 22:22
Profile

Å för å ha de sagt...
Jag tror,med god anledning,att vi idag är totalt 3 man i världen...som lirat rocknroll på en Geloso G.27

Jim Marshall. EAT YOUR FUCKIN HEART OUT! :mrgreen:

10 Apr 2015, 22:25
Profile

Detta var svårt.
Spenderat en stor del av dagen med att bara lira på maskin. Utvärdera den. Primärt i meningen att bedöma det med trafo som PI och summeringen jag gör är att med rådande topologi har lösningen nackdelar som helt enkelt blir för mkt.

För det första saknar förstärkaren topp och "ton". Den låter skitbra ur många perspektiv,men betänk nu att den SANNOLIKT ursprungligen är tänkt att återge mänskligt tal (lr ja..iaf inte elgitarrer).
E som att den inte förstärker topp. Provat att labba med de två 25nF (numer då 22nF) kondningar som ligger i återkopplingen mellan anod och g1,å visst gör det skillnad.
Dilemmat är då att det påverkar även förmågan till stabil bias,vilket..står att förvänta efter att man dykt djupare rent teoretiskt i hur setupen gör sitt jobb.

För det andra saknar lösningen samma flexibilitet vad avser justeringar som en rördriven PI ger. Finns liksom inte så mkt att argumentera kring det. Är vad det är.
Visst. Vi kan diskutera mättnader av trafokärna osv...och GIVETVIS bidrar även en trafodriven PI till en ljudbild. Det står bara till logik,men det till trots.. Som att labba med topologi kring rör blir det INTE.
Vidare både kan och bör en PI addera till en förstärkares distbild i min mening. Märk väl,i MIN mening.

För det tredje..Praktisk,fysisk,vikt. Kanhända att det nu är min bakgrund som talar mest,men sanningen är att maskin väger strax över 20kg ink cab. Setupen med in alles 3 trafos/induktanser för att lösa PI som biasstyrning...e helt enkelt inte speciellt effektivt. INGEN gillar prylar som väger bly när man är hänvisad att släpa på grejerna själv.
Att ersätta tre trafos/induktanser med ett rör,sockel,komponenter,diod osv...e skit å ingenting i jmfrls. Vi sparar lediga 2kg på detta alena.

På den positiva sidan då? Ja,visst finns det fördelar. Till att börja med är ju systemet mer eller mindre failsafe. Att en trafo/induktans lämnar in e bra mkt mer osannolikt än att ett rör lr en diod gör. Fact of life.
Induktanser av den sort som används i fallet,vad vidare är,är även en starkt bidragande orsak-som jag ser det,till maskinens uppträdande i tomgång mm. Maskin är i original imponerande tyst i tomgång.
Ngt som utan tvekan går att hantera med för vår tid mer konventionella metoder med,men då tamigfan inte utan att ha gått kursen iaf. En Geloso G.27 är en mkt mkt väluppfostrad historia.

Det hör till saken att det som invärtes då INTE är originalmonterat från -37 är just...fasvändartrafon. Ngt som såväl jag som Aleks kort kunde konstatera. Däremot...vetti faen om den som monterats inte kan vara en NOS reservdel.

Men på gott å ont...
Rent tekniskt är lösningen som John en ggn skapat milt sagt imponerande. Utav helvete rent av,speciellt så när man sätter det hela i perspektiv.
Men.
John Geloso skapade inte distande gitarrförstärkare. Så enkelt e re,å se..däri ligger min ambition.
Vidare är det så att så extremt mkt av det lilla som nu finns under huven behöver förnyas iaf så,med allt sagt å gjort...?
Hur mkt av originalet blir kvar? Egentligen? Handen på hjärtat..

Så nope.
Fasvändaren blir nu ett 6n2p.
På gott å på ont.

11 Apr 2015, 23:03
Profile

Nu vet jag inte om du är intresserad av synpunkter, och med risk för att låta lite förnumstig och dryg... |-O

En liten reflektion att väga in i sammanhanget är frågan om denna stärkaren kommer att gigas med i någon större utsträckning? Köper man en 78 år gammal pjäs med trälåda etc så tror jag att det är för att ha i studion och spela på vid speciella tillfällen, eller enstaka gig . Då spelar några kilo hit eller dit ingen roll.

Däremot tror jag att en köpare uppskattar att det är enbart helt nödvändiga moddar gjorda, mer Mojo. :D

Volym och tonkontroll räcker egentligen, vill du ha fler pottar typ gain, sätt dem i en separat låda och låt dem styra optokopplare inne i stärkaren. En diskret kabel ut bara....

Att göra den till ett distmonster tror jag är att förstöra marknadspotentialen. Se till vad just denna stärkaren har för unikitet och bygg vidare på det, en blues/jazzmaskin helt enkelt.

Se till målgruppen, en person som har råd och viljan att betala extra för en unik urgammal sak är inte the average rocker som lika gärna kan köpa någon av dina Dynacord förstärkare för The Racing Sound.

Kan tänka mig att den skulle passa bra i en inspelningsstudio för att bidra med lite wow-faktor. Och användas på någon enstaka låt.

Allt vad exteriöra förändringar heter går fetbort, inklusive klisterlappar om du vill ha så högt marknadsvärde som möjligt i min värld. Men det är ju jag och du ska självklart göra det du tror på :-)

12 Apr 2015, 05:50
Profile

kloka ord från custom sam. Behåll den som en fungerande raritet med minimala ändringar.

12 Apr 2015, 08:41
Profile WWW

Håller med föregående skribenter. Snudd på helgerån. Egenskaper vilka upplevs som brister är fördelar i annat sammanhang. Som t.e.x trynorgel.
Sedan det att bias vandrar, så gör bias i katodförspänd slutsteg. I det här fallet har man katodströmstyrd gallerförspänning = katodbiasekvivalent.

Zagray! - test & review

12 Apr 2015, 11:19
Profile WWW

E med på resonemanget mina herrar.Dessvärre fallerar det till grad i just det att den inte duger till gitarr utan moddar.
Som sagt,det primära ligger i att den inte förstärker topp. Är som det ligger ett täcke över den vad avser allt i frekvenser över 4-5kHz.

Är helt övertygad om att det hade kunnat rådas bot på med lite kunnande,men då uppstår nästa fråga-skall man.?
Skall man,som i är det värt insatsen? Var går gränsen för "point of diminshing returns"?

Vad sedan beträffar originalvärde och mojo,om vi nu väljer att kalla de det,så är det i så måtto redan förstört.
Det är borrat friskt i chassit sedan tidigare. PI trafon är bytt,i likhet med (visar det sig) div socklar,rattar mm mm.
Av naturliga skäl i sin tur vart ju allt i komponenter typ kondensatorer mm färdigt för bingen. Inte heller det ngn ögonbrynshöjare antar jag.
Oktalsocklarna,som var bytta,var fulla med sprickor tex..så det var bara att byta igen det.

Nej. Ngt distmonster blir det definitivt inte. Har aldrig varit tanken,men det får dock vara en maskin med praktiskt värde. Dvs den skall gå att spela på. Användbart.

Gjorde ren den med svag alkohollösning igår och ironiskt nog ändrade den färg :lol: . Under 78år hinner det fastna en del nikotin kan vi säga,så färgen gick ifrån gråbrun till mera blått stålgrå :mrgreen: .

Nåja. Fetter som nikotin mm dragit till sig är bra att ha blivit av med i min mening.

Vad sedan beträffar topologi och setup,som förstärkare sett,kan man alltid göra ett lappkast vid behov. Mer avancerat än så är det inte.
Här varken kastas eller förstörs ngt som helst.

12 Apr 2015, 11:31
Profile

Så följande är nu gjort...

En av de där "Vox" brädorna är nu fylld med komponenter för att styra två stycken 6n2p. Den ena av dem då som att agera fasvändare.
Brädan i likhet med novalsocklarna är installerade i befintliga hål. Mao...reversibelt.

Men.

För att nu återanknyta till maskinens ursprung har jag åxå tagit beslutet att återanvända det 6SJ7 som maskinen var utrustad med i en separat låda bredvid huvudchassit.
Iom nyttjandet av moderna komponenter osv så blir det såpass gott om plats inne i chassit att de närmast behöver simborgarmärke för att samtala med varandra... Å se..i den delen av chassit som täcks av en kåpa full med "louvers" (ventilationsuttag) sitter ju trafos mm. Å se..i änden av det finns färdiga hål för oktalsocklar.
Så så svår var den. Mao kommer den där 6SJ7 flaskan att vara osynlig,vilket vad mig beträffar e högst tilltalande :shock: :lol:

Det som då i min mening kommer behövas är ngt som agerar faceplate. Originalet går bara fetbort,det e helt enkelt för sönderborrat för ngt annat.
Så tanken har slagit mig att ta ett "hotrod grepp" i sammanhanget. Låter vara osagt vad så länge..vi lugnar oss till jag ser om jag gillar det hela rent estetiskt.

Hur som.
Kablar ToF trafos mm byts nu friskt. Som sagt..om original står mot säkerhet..så vinner säkerhet. Mkt enkel ekvation i min bok. I samma veva kan jag säga att estetiken under huven MILT sagt framstår mer städad nu!

Jaja.
Som sagt.
Stay tuned... :mrgreen:

12 Apr 2015, 20:54
Profile

Självklart ska du göra det du tror är rätt.

Att det är bytt saker tidigare och att den inte är original spelar inte så stor roll, ingen vet hur en Geloso ser ut i original ändå. Om inte du Jesper hade letat upp denna hade i alla fall jag varit fullständigt omedveten om att fabrikatet funnits. Nu är inte jag något orakel, man kan säga att förmodligen har jag lika dålig koll som den medelmåttiga gitarristen.

Med andra ord, originalskicket spelar inte så stor roll, däremot att stärkaren ser otroligt frän och gammal ut och Upplevs vara i någon sorts Helig Graal-skick är otroligt tufft!

Gör så lite som möjligt med utsidan, en tanke kan vara att ha en dubbelpott som volym, som kan betjäna två olika gainsteg, borde väl funka? Visst, De hamnar i samma läge, men det kan man kanske lösa kringkomponenterna till rören. Då är det ett nytt hål mindre... :)

Edit - på bilderna ser fronten inte så dum ut? Är där hål så är det klart att det inte är så mycket att orda om. Leta upp några gamla rattar som går i stil.

Nä, nu ska jag inte tjata mer...

12 Apr 2015, 21:01
Profile

Nah Lennart...jag värderar dina,å andras,inlägg.
Tro inget annat.
Infallsvinklar kan det aldrig bli för många,iaf inte i min mening. Omdöme är de flesta av oss här behäftade med tack gode gud så.. Ja. Infallsvinklar och åsikter är ENBART av godo.

Samtidigt e det ändå jag som står med paketet i knät. Kan se det på nära håll,och därmed värdera vad det är på ett annat sätt än när man ser torra bilder över nätet.
Delar din uppfattning i det mesta kring Geloson,å för all del en hel del annat med,men samtidigt...asså jag ÄR verkligen hotroder. Fact of life,att be mig sluta upp med det är totalt futilt. E som att be ngn sluta upp med att ha AD/HD.
Å just det med hotroddern i mig är vad som gjort/gör detta svårt. Just för att oavsett var besluten hamnar behöver de för min själs skull vara eftertänkta.

Min förhoppning och önskan är en vettig balans mellan gammalt å nytt-med fokus på prestanda inom vad konceptet bjuder.
Som sagt,ngn 5150 contender e inte aktuellt här va..inte för fem flata ören. Kort sagt? FUCK no!

Samtidigt är det då å andra sidan så att jag heller inte e ngt fan av museiföremål som bara samlar damm. Det kan kvitta mig totalt,å i det sagt å andra sidan....delar jag till 101% åsikt med dig kring det med estetiken. Däri finns ju en del av hotrodderns hjärta. Så e re ju.
Hade nu inte plåten framtill (jag undviket ordet faceplate nu ´rå...) varit så sönderborrad som den e..hade det varit en annan femma. Men nu ÄR den det och därför blir det av just estetiska skäl att hantera den biten i min mening.

Jag vet inte om det e "out of line",men mina tankar har bla gått till två saker...
1/Det MÅSTE vara reversibelt. Detta är ICKE öppet för debatt,å se..det ÄR att i detta fallet rent estetiskt handikappa en sådan som mig.(Fö. En påse sparas som innehåller varenda pryl som tas ur,bortsett från kondensatorerna.)
2/ Jag har funderat på om man ev skulle göra en faceplate i trä. De flesta andra maskiner hade verkligen förlorat/tappat på det men....sträck ut med mig nu....i ljuset av maskinens ålder så..tja.?
Greppet,eller vafan jag skall kalla det,e ngt som gör mig nyfiken å osäker på en ggn. Det KAN,som jag ser det,verkligen fungera.
Å andra sidan..kan det ÅXÅ lika gärna bli crashed n burned in first...

Kanske just därför...prova. :)

12 Apr 2015, 21:26
Profile

Plåten är väl inte sönderborrad? Det framgår åtminstone inte av bilderna.

Jag tror att du, även som obotolig hotrodder, borde köra lite KISS-estestik. Det tror jag potentiella köpare uppskattar.
Håller med andra ord med Lennart.

Den här pjäsen är vacker och i till synes superskick. Visarinstrumentet är, om inte original, i alla fall ett lastgammalt tillskott.
Tycker vi kan se det som original.

Skippa DYMO-lapparna, skit i att borra sju nya hål för funktioner som en svajig gitarrist lika gärna kan skita i att ratta med.

Jag vet inte vad du tillskriver begreppet hotrodding, men för mig kan det betyda att man gör en sådan här pjäs - med diverse anpassningar men med så mycket original som möjligt (t.ex. slutsteget, behåll och se den här lösningen som unik och en tillgång) - levande igen.

13 Apr 2015, 10:50
Profile

Sista frasen du skriver..e det som gäller.
Som sagt,två rör byts ut. Resten återanvänds. Nope. Inga 14 rattar.

Siktet ligger på användbarhet och ryt.

Estetiken e då ett problem. Å jo. Där e borrat ett antal hål i chassit som inte är där från början. Inte bara framtill utan varstans.
Men just det med faceplate..mm..svårt. Eller,JAG tycker det e svårt.
Något annat än en sönderborrad faceplate behövs. Helt klart.

13 Apr 2015, 12:31
Profile

Tyvärr....

Image

Image

Image

Image

Illa e det kanske inte,men det e i vart fall inte orört. Det e ett som e säkert. Ergo sum varför jag försöker balansera av detta på ett vettigt vis.

Image

Satt å påta lite i det med socklarna tills jag insåg det enda raka. Nya grejer rakt igenom,med undantag för sockeln till likriktarröret då jag helt enkelt inte har ngn ny dito. Det som installeras nu är fö keramiska grejer som synes.

Image

Å nope. Den har chassimässigt,handen på hjärtat,inte fått vara helt ifred upptill heller. Hur som helst...
Hotrod var ordet,å en del av grejen i den meningen är även det sk sleeper konceptet. Å att ha installerat novalsocklar istället för de gamle grejerna till rör 76&77...ser ju inte rätt ut nånstans.
Så..

Image

Mm.. :mrgreen:

Image

Image

E alltså så att de gamla skärmkåporna är helt separata. Så..att installera dem över de befintliga novalerna låter sig alltså göras. :shock:
"Skärm på skärm". HALLÅ! :lol:

Image

Å sen e re alltså så att i ena änden på chassit sitter det redan hål...som är som gjorda för oktalsocklar.
En kvalificerad gissning e att man använde samma chassi till G.28 och G.29.

Image

Där har ni perspektivet. Novalen syns alltså,medans...hotrod var ordet,6SJ7 flaskan döljs av den större kåpan som även döljer trafos osv.
Mao kommer maskin rent estetiskt att se original ut utvändigt. Småförändringar kommer givetvis till,men det stora abret är fortfarande det med faceplate.

Jag kan inte gärna låta det se ut som det gör iaf,så mkt står klart,för det ser ju ut som ngn dåre blivit inlåst i ett rum tillsammans med en borrmaskin en stund..
Ergo sum anser iaf jag att en separat faceplate skall till. Om inte annat för att städa det hela.

Image

Image

Image

Invändigt e det en annan femma. Där byter jag mer eller mindre allt,och det som inte byts görs VERKLIGEN rent.
Som synes..glättning å droppkondensatorer på sina resp brädor. Komponenter för div uppgifter på sina...åsså säkringar.
Det sista ett absolut minimum.

Original sitter ju on/off switchen i en pot. Det får stryka på foten av rena säkerhetsskäl. Maskin är tänkt att användas varför ngt annat än en dubbelbrytande vippa inte är aktuellt.

Men...
Faceplate.

Har en ide. Skall ta å tillverka det hela im...å rent estetiskt se hur det smälter in. Poängen som jag ser det är att det helt enkelt inte får se varken för nytt eller genomarbetat ut.
Hm

13 Apr 2015, 20:52
Profile

Hm.
Får vi se var detta tar vägen.
Haft kortare pow-wow..å i initialskedet,av mkt mer än en anledning,återföds nu maskin med en flaska som PI.
MED DET GJORT...kommer jag att prova att ersätta den flaskan med en flaska som orkar driva lite effekt..å leda den in i den gamla PI trafon. Enklast blir väl ett EL-84 antar jag?

Iom att det nu finns ett biassystem för negativ gallerförspänning att "ta av" så ser jag en ljusöppning i att man på så vis kan ha kakan å äta den...för se nyfiken på det med PI trafo e jag allt. Sen skall sägas att även jag anser att det hade varit ett BRA steg i rätt riktning i ljuset av maskins ursprung.
Men det är som sagt under förutsättning att det rent ljudmässigt kan stå sig emot det som nu i 1a läget blir referens.

Jopp.
Nu då,faceplate.

14 Apr 2015, 11:57
Profile

Image

Visade sig att sockeln till 5Z3 e samma som till 300B! :D
Å se...då finns det ju nya grejer att tillgå,så så fick det bli. Med det gjort är nu allt i den vägen nytt. Känns vettigt iom att det trots allt e tänkt att maskin skall ANVÄNDAS.

Image

Så den där e nu ett minne blott. Placerad i påsen med allt annat gammalt tjafs från -37 som gjort sitt.

Sen.
Faceplate. E väl hyggligt förberedd på att bli sågad styggt nu,men..vägt detta av å an i dagar. Kompromiss,givetvis,där det handlat om funktionalitet vs att ta hänsyn till maskinens ålder vs ren estetik vs det viktigaste av allt. Säkerhet.
Labbat med ett antal lösningar...å landat...

Image

Där. Nu skall skruven/beslagen ersättas med ngt avsevärt mindre blankt,men som den står nu använder jag originalrattarna från Farfisan,som ju inte direkt e årets modell dem heller. Jacken..där lurar jag fortfarande på om det funkar med kromet.
Vippan,sargen till mA metern och jackens muttrar harmonierar förvisso. Skruven skall som sagt fetbort. Allt allt för blanka. Lurar på vanliga,svarta,insex faktiskt.

INGEN tex skall adderas. E man så korkad att man inte fattar vilket vred som gör vad så skall man nog inte använda maskin :wink:
Som synes har jag flyttat typskylten lite (tack Daniel för input!),och tycker verkligen det förtar estetiskt med de där stjärnskruven... Placeringen tycker jag däremot blev klockren.

Image

Plåten e 1mm tjock naturanodiserad aluminium. Just för att det inte blir blankt osv. Anodisering kan förvisso väljas i vilken färg som helst,men med det sedan tidigare sönderborrade chassit var i min mening ngt verkligen tvunget att göras,å naturanodiserad aluminium kan nu iofs kännas "för nytt" men var åxå någonting Geloso använde mkt mkt tidigt i produktionen. E ju bara att kika tex på typskylten (som nu e rengjord från gammalt nikotin å fetter mm).
Mao...HEEEELT borta från mål anser jag inte anodiserat e i detta fallet. (Tex -50års modell 218 använder det relativt sett mkt-mfl)

Image

Jag grunnade LÄNGE på antal reglage/pottar som var tvunget att vara med i debatten med antal gainsteg osv...å mindre än 6st kom jag inte runt. Oavsett vad. Visst,hade kunnat använda dubbelpottar men...mjnaeee...

Tankar finns på om jag skulle be polarn pinstripa plåten i svart. Dvs,lägga som en "dekorlinje" runt den. Lika samma e måtten på plåten valt med det i baktanke att det som var "orört" av original faceplaten skulle få synas framtill med,och därmed utgöra länken till originalet.

Som det nu e gjort e förvisso NGR hål adderat framtill,men i ljuset av hur sönderborrat det var sedan innan...skall man göra tillbaka detta till original kommer knappast att fylla igen 3st extra 7mm hål göra ngn större skillnad.

Strax under vippströmbrytaren ser den observante att där e ett 2.5mm hål. Korrekt,och där kommer jag addera en gammaldags "europeisk" lins för pilotlampa. Att maskin inte har det ser jag som en ren säkerhetsbrist.

15 Apr 2015, 00:13
Profile

Ja nu blev den ju jävligt snygg. Tycker plåten och rattarna passar bra in med ampere metern, tror inte du behöver oroa dig för några nostalgiska fascister. När det gäller jacken så finns det väl inte så mycket att välja på men visst en snygg bord och spårskruvar så är du nog hemma.

15 Apr 2015, 11:31
Profile

Blir fin den där....men jag hade gjort plåten bredare så den passat med mätaren.....och chickenheads rattar....finns ju miniatyr...men det ser tight ut nu...2 rader?

15 Apr 2015, 14:45
Profile

Nja.
E faktiskt 30mm mellan c/c för pottarna. Men..nja. E nog rätt nöjd som det e faktiskt.
Tack! :D

Image

Mm.
Alla byggen skall ju ha sina fadäser,å så även denna. Fick igång maskineriet å kunde inte för mitt liv förstå varför den spelade så tanigt.
Till jag tog fram multimetern och började DC mäta mot jord varstans...till det visade sig att ifrån volympott mellan stegen på 6n2p flaskan vart där 1k mot jord :shock: .
Öh...?
Mjo. Etta som etta? För det visar sig att när jag mäter den volympotten,som då sitter direkt efter James kontrollen,att den e på 1k. Inte ett megaohm utan..ett kilo :lol: :lol:
Nåja.
Dit med en 1M så vart den saken biff,å mkt riktigt..

Värre då.
Jag satte ju upp det hela kring HT sidan utan drossel N.5340. Deeeeeeeet kan man säga inte var det visaste jag gjort!
E ju alltid så med nybyggen att man har DMM´n uppkopplad...å utan den drosseln såg jag 660VDC kallt i B+!
Öh...av med brytarn fortare än fan va.. :mrgreen:
Grunnade lite på det,och drosseln bidrar ju med en del annat än bara DC resistans i sammanhanget,men det skall samtidigt sägas att den gamle krigaren visade sig med omedelbar verkan vara mkt mkt väluppfostrad.
Men..
Det där gick ju inte,så dit med drosseln igen å..jodå. Nu mätte jag faktiskt inte induktansen på den i all hast där..ville bara nå resultat,men väl DC resistans iaf och den låg precis under 160 Ohm. Man kan säga att man nu förstår varför drosseln har den fysiska storlek den har. :shock:

Nåja.
Igång med speleverket igen,å mkt riktigt. Nu vart det lite mer sansade siffror som kom fram. Det hela landade strax under 460VDC vid ~30mA. Lite fegt kanske,men hellre det än motsatsen med de där gamla 6L6G flaskorna.

Kollade över div spänningar längs med railen...å spänningsfall vs jord för resp katod för preamp och PI flaskor.
All systems go å..

Mm. På riktigt mm. Det övre av de två jacken är det vildare. I det läget går signalen via först det där 6SJ7 röret,som då e en pentod,varpå det går via gainpot ner i i 1a triod på 6n2p flaskan...ut ur den å in mot James kontrollerna samt andra gainpot...varpå det hela kilar ner i triod 2 på 6n2p flaskan.
Å såhär e re.
Trafon mm såväl som det där 6SJ7 röret gör tamigFAN vad de skall! Rattar man det lite lugnt kan jag säga som så att det är IDENTISKT instant Malcolm Young! Dvs ganska snäll crunch och med ett väldigt svar på tilltal avseende hur man hanterar strängarna.
Magiskt!
Fantamig närmast magiskt!
Jag kommer tweaka vidare lite på det här,det kan sägas direkt,men det här som trestegare sett var närmast fullträff rakt i slagträt direkt.

James kontrollen har jag denna gång satt upp mkt snällare (läs-mkt mindre mids) än jag brukar,å det ger helt klart återspegling i hur maskinen beter sig.
5Z3 flaskan orkar ju leverera en del mos med våra mått mätt och det i kombination med den ganska kraftiga trafon misstänker jag är en stor del i varför det låter som det gör. Det lät nämligen riktigt vettigt redan på bänken med de där hemska G12-50 trattarna i hemmabygget inunder bänkeländet,men väl inkopplat i MAX lådan med sina två engelskbyggda greenbacks verkligen SKINER den!

Å högljudd e den. Som FAN! Kort sagt,så långt lovar detta rätt tungt...helt klart,å ljudbilden ur den gamle maskinen är INTE som det jag brukar lämna ifrån mig.
Detta e mera instant rocknroll av..ett annat slag. Ett mkt mkt bra sådant dessutom.

Jobbet med denna gamla Geloso är med det sagt en bra bit ifrån klart. Denna ggn driver vi det hela vägen,och det innebär ÄVEN att jag försöker ta hänsyn till hela konceptet. Därför..blir det tex ett par graverade plåtar som skall pryda själva träcabben vad det lider. Men visst,rent tekniskt/elektriskt finns fortfarande att göra och eftersom hela projektet e lite kul grej..så kommer denna få smaka på tills vi e färdiga. HELT färdiga.
Det innebär ÅXÅ att det där med PI trafo skall provas,om det finns tekniskt utrymme för det.

Så långt iaf...nöjd långt långt över förväntan. Helt klart. :D

15 Apr 2015, 20:56
Profile

Riktigt cool projekt det där.
Angående spänningsfallet med drosseln inkopplad eller spänningshöjningen med den bortplockad. har jag för mig att jag läste ngt i Kevin o connors böcker för länge se.
Han hade en drossel innan anodspänningen och kunde styra hur mkt spänningsfall över den genom att ha en liten filterkonding mot jord innan den mindre konding gav lägre spänning och större konding mer spänning. Kanske värt att testa?

Har inte några tekninka belägg för detta men det kanske någon annan kan bidra med? Ja eller tala om att det är en dum idé

M

15 Apr 2015, 21:18
Profile

Tack!
Mjna Michael. Du glömmer den "rippelsläckande" effekten av en drossel i sammanhanget. Lite med facit i hand är det säkert så man resonerat när man designat maskin en ggn.
Vid tiden var ju dels det med elektrolyter inte direkt gammalt och vad vidare är...elektrolyter med den spänningstålighet vi diskuterar innebar med våra mått mätt låga kapacitanser.

Givetvis hjälper det jättemycket att då sätta upp det efter textboken. Dvs,den gyllene regeln..tänka på strömslingor osv,men lika fulla fast är då 8uF+8uF inte mkt att ringa hem om som första smäll.
I det läget är en gigantisk drossel ett alternativt grepp att hantera uppgiften.

Om vi kikar på hur drosslar använts ur detta perspektivet har ju eg Marshall mfl "fel" i så måtto att drosslarna använts efter utgång för OT´ns CT.
Samtidigt har vi en stor grad av utsläckning iom push/pull varför det blir vettigt genomförbart iaf,men om du tex kikar på gamla Selmers som exempel så ser du där dels hur mkt större drosseln som används ifråga är och vad vidare e att den sitter monterad direkt som första smäll.

15 Apr 2015, 21:32
Profile
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next