|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
Baskap i gitarr - kalkylering
| Author |
Message |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Baskap i gitarr - kalkylering
Hej hej. Klurar lite på baskapfilter i gitarrer, om det finns någon kalkylator som är lätt använda, eller formel som funkar?
Jag brukar pröva lite olika varianter för att göra neckmickar lite mindre bumliga, främst buckers. Ibland bara en konding, typ 4.7-10nF. Men kör också med shelffilter, t ex 1nF/27K i signalväg som kapar en del botten. Skulle vilja kunna räkna på det där, helst visa grafiskt hur det blir. Och förstå inkludera mickens resistans + volympot. Allt påverkar ju hur filtret jobbar.
Förslag på formler, kalkylator på nätet och liknande? Är förstås medveten om grundformler för högpassfilter såsom f = 1/(2*pi*R*i).
//Gunnar
|
| 12 Apr 2015, 23:46 |
|
 |
|
Tubis
|
 Re: Baskap i gitarr - kalkylering
Har inte testat om detta stämmer med ger en ide om hur mycket mer komplext det är att räkna shelf. Du har här både en nedre och en övre brytfrekvens. På det har du olika mängd dämpning beroende av r1 r2 förhållandet. http://www.linkwitzlab.com/images/graph ... _shelf.jpg
_________________ Johan Hansson
|
| 13 Apr 2015, 07:25 |
|
 |
|
valvetubes
|
Den formeln ser avancerad ut! En bit över mitt huvud iallafall. Jag har högpassfilter på halsmicken i 5-6 av mina gitarrer och min grova tumregel baserad på trial and error är att ju högre output på micken ju lägre värde på kondingen. Väldigt grovt alltså. Jag har funnit att värden på 2,2-3,3 nf passar mig och de mickar jag har, typ Paf Pro, Super 2, Classic 57, Duncan 59 och SH6N m fl. Ibland kan det vara en enorm skillnad på 2,2 och 3,3, med 2,2 nf kan det bli pianoljud i vissa fall. Men kul är det och man kan spara tid o pengar på att löda in lite billiga komponenter istället för att byta mickar. Den sista halsmicken jag meckade med fick högpassfilter, treble bleed och en extra resistor mot jord. Mina 2 cent...
_________________ ##################
|
| 13 Apr 2015, 08:32 |
|
 |
|
Izzy
|
Johan, bra formler där. Hm, borde gå göra en enkel kalkyl i Excel eller något så att man kan stoppa inte olika värden och testa. Jag skulle vilja kunna hitta fp och fz och få fram önskade värden på C1 och R1 utifrån ett givet värde på R2 (kan man tänka mickens resistans där i parallell med volympoten?).
Visst kan man köra med bara en konding, typ 2.2-10nF som du valvetubes är inne på. Men jag upplever som du skriver att det lätt blir plånkigt. Man tappar djupa botten helt.
Som jag förstår saken kan ett filter av typen 1nF/27k ge en rejält effekt men i ett begränsat frekvensområde. Det äter lite signal, men man upplever att det kapar bas i det område där en neckmick lätt bluddrar, utan att den djupaste botten försvinner. Önskemålet för mig vore egentligen att göra en dipp i ett område, men inte kapa alltför mkt av den djupaste botten. Men framför allt kunna labba med lite olika värden då på C1 och R1.
//Gunnar
|
| 13 Apr 2015, 09:07 |
|
 |
|
valvetubes
|
Plånkigt är ordet! Min amatöruppfattning är att det beror på vilket ljud man vill ha. Plånkigt pianoljud är ju dock inget kul. Själv söker jag en sweet spot där ljudet från framförallt halsmicken blir mindre muddigt och mer klart. Mindre muddigt kan ju ha olika definitioner, men en effekt med högpassfilter är ju att mindre bas går igenom till rörstärkaren som följaktligen distar lite mindre, eller grötar till det mindre beroende på ens rig. Med lite högre volym och bra mellanregister/diskant får jag ett runt, fylligt, dynamiskt och djupt ljud i halsmicken som ändå går igenom i bandmixen. Jag gillar dessutom bright och de flesta av mina halsmickar får en 1 megs pot eller en extra resistor på jorden.
Två kanske mindre önskvärda bieffekter är att ljudet på mittenläget kan bli väldigt honkigt - för mycket mellanregister. Och att ljudet mellan stall och halsmick kanske inte skiljer så mycket mellan varandra, som man skulle vilja.
En annan reflektion är att ibland tycker jag att en del humbucker bestyckningar från fabrik (Gibson, ESP m fl) är gjorda för att spela metall på stallmicken och jazz på halsmicken. Men det kanske är så de stora kundgrupperna vill ha det?
|
| 13 Apr 2015, 10:49 |
|
 |
|
Izzy
|
Ja, det är ju det jag söker också, ett klar sound utan muddighet i botten, gärna lite single eller p90-feeling när man rullar av volymen. Men det är skillnad på hur ett högpassfilter med bara en konding beter sig jämfört med ett shelffilter. Bara så vi är på det klara med det. Jag brukar landa i brightkonding på kanske 250pf + 50' wiring + ibland ett baskapande filter. Men det beror lite på, gitarr, mickar (och vilka magneter jag stoppar i mickarna). //Gunnar
|
| 13 Apr 2015, 11:32 |
|
 |
|
valvetubes
|
Jag kollar noga vad ni säger om shelffilter här!  Lyssnar och lär är melodin. Jag har Moodysounds nerför gatan och han har allt man kan önska sig i komponentväg.
|
| 13 Apr 2015, 12:48 |
|
 |
|
Izzy
|
Hm, kanske detta kan vara det jag söker. Fast oklart vad R1 och R2 står för om man tänker sig en krets med en gitarrmick och ett baskapande shelffilter, alt. high pass-filter med en konding i signalväg och ett motstånd mot jord. http://www.ax84.com/contrib/filtercalc.php
|
| 13 Apr 2015, 13:00 |
|
 |
|
Tubis
|
Izzy wrote: Hm, kanske detta kan vara det jag söker. Fast oklart vad R1 och R2 står för om man tänker sig en krets med en gitarrmick och ett baskapande shelffilter, alt. high pass-filter med en konding i signalväg och ett motstånd mot jord. http://www.ax84.com/contrib/filtercalc.phpTyvärr räknas inte utgångsresistans med i calculatorn. Egentligen vill du ha shelfiltret efter volympoten annars kommer det påverkas mycket beroende vilket läge du har på poten. Det pga att du har mer resistanser och kapacitanser efter poten. Tankegången jag hade valt för att testa är att först fundera på hur hårt man vill att filtret ska ta, bestämma resistanes r1. Man brukar få fläska på ganska bra här för det ska bli ordentlig skillnad. Sen justera kondingen efter det till rätt frekvens. Försöker man justera nivån på filtret med kondingen skulle jag säga att man tänker fel.
_________________ Johan Hansson
|
| 13 Apr 2015, 13:13 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|