View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 22:09

Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Svensk gitarrdokumentär i SVT 
Author Message

Post Svensk gitarrdokumentär i SVT
Imorgon lördag visar SVT2 min dokumentär om Levin, den tycker jag ni ska titta på. Klockan 19 går det hela av stapeln. Den kommer även finnas på Play en månad framöver efter sändningen.

SVT har lagt en liten trailer på sin sida:

http://www.svt.se/musik-special/levin-ett-namn-med-musik-1

10 Apr 2015, 12:09
Profile WWW

Bra där, den ska garanterat ses, ser fram emot detta!

Ska bli mycket intressant.

10 Apr 2015, 12:14
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Svensk gitarrdokumentär i SVT
Ska kollas!

10 Apr 2015, 12:56
Profile

valvetubes wrote:
Ska kollas!

+1

10 Apr 2015, 12:57
Profile

Kul!
Ska kolla.

10 Apr 2015, 15:47
Profile

Tack för tipset :)

10 Apr 2015, 16:37
Profile

Om man utgår från trailern så blir det kanon! :D

10 Apr 2015, 16:48
Profile

Har sett den, brorsan har den, den är klart värd att titta på.

10 Apr 2015, 18:23
Profile

valvetubes wrote:
Om man utgår från trailern så blir det kanon! :D

Filmen är till större delen mer inriktad på akustiska instrument, men Ossler tyckte jag behövdes för att representera något helt annat. Sedan är han förstås väldigt bra dessutom.

11 Apr 2015, 10:39
Profile WWW

Äntligen, den där har man ju väntat på ett tag! :D Hinner inte se den "live" ikväll (och vill helst inte heller titta på sänd tv då jag tycker det är ett förlegat och felfinansierat system) men tar den på Play senare ikväll eller i morgon. Chromecast <3.

11 Apr 2015, 13:44
Profile

Riktigt bra film, kul att se.

12 Apr 2015, 11:08
Profile

Mycket bra film!
Trodde att jag hade god pejling på Levin och övrig instrumenttillverkning i Sverige, men det var mycket som för mig var nytt, tex att Levin även tillverkade trummor under några år!
Filmen var också mycket bra ur ett mera allmänt perspektiv då den med ett visst vemod beskrev en, utav många industrier i Sverige som blir knäckta av utländsk konkurrens från låglöneländer där hantverk ersätts med massproduktion.
Det fanns en tid då vi i Sverige tillverkade dom finaste kullager, kameror, bilar, radio och tv apparater, handblåst glas osv. Knappt inget av detta anses lönande att göra i Sverige i dag!

12 Apr 2015, 11:35
Profile

Väldigt bra! Bra berättat, rätt tempo och varvat med intervjuer och musik. Som dokumentär är den väldigt väldigt bra, tycker jag. Sen är ju sakinnehållet enastående, givetvis!

12 Apr 2015, 12:30
Profile

Groth wrote:
Hinner inte se den "live" ikväll (och vill helst inte heller titta på sänd tv då jag tycker det är ett förlegat och felfinansierat system) men tar den på Play senare ikväll eller i morgon. Chromecast <3.

Det här förstår jag inte hur du menar, blir väl samma sak om du kollar på TV eller på play, du betalar ju ändå licens iom att
du säger du har möjlighet att se det 'live' , och är med och finansierar SVT så vad är skillnaden?

12 Apr 2015, 12:44
Profile ICQ WWW

boozter wrote:
Filmen är till större delen mer inriktad på akustiska instrument, men Ossler tyckte jag behövdes för att representera något helt annat. Sedan är han förstås väldigt bra dessutom.

Det sista inslaget är helt klart det mest intressanta och levande. Köpte filmen på DVD för en tid sedan och tyckte den började spännande med historiken. Tyvärr blev det snabbt mossigt och hafsigt. Budgeten var kanske inte så stor?

Synd även att stora svenska namn som tex Cornelis Vreeswijk och Pugh Rogefeldt inte nämns eftersom de ofta kan ses och höras med Levin gitarrer.

Jag förstår att fokus ligger på gitarrerna i första hand så det är verkligen ett bra initiativ med filmen. :) Levin har så mycket större historik i musikens namn än vad som framgår i dokumentären däremot. Det kan nog vara viktigt att betona det om man vill att efterlevande ska plocka upp dessa fina instrument.

12 Apr 2015, 14:41
Profile ICQ YIM WWW

Tack alla för uppskattande ord! Det verkar som min ambition med ett lägre tempo och enkelt berättande lyckats. Kul också att det mer industrihistoriska perspektivet går genom, det är minst lika intressant som gitarrerna. Det känns också bra att Levins historia fått komma fram, den har fallit lite i glömska medan Hagström lyfts fram i alla tänkbara sammanhang.

12 Apr 2015, 14:46
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
Groth wrote:
Hinner inte se den "live" ikväll (och vill helst inte heller titta på sänd tv då jag tycker det är ett förlegat och felfinansierat system) men tar den på Play senare ikväll eller i morgon. Chromecast <3.

Det här förstår jag inte hur du menar, blir väl samma sak om du kollar på TV eller på play, du betalar ju ändå licens iom att
du säger du har möjlighet att se det 'live' , och är med och finansierar SVT så vad är skillnaden?

Nu var mitt inlägg faktiskt inte avsett att starta någon form av diskussion kring detta då det definitivt inte hör till trådämnet, men för att förtydliga så menar jag precis var jag skriver.

Med "förlegat" menar jag att jag i jämförelse med mer moderna tekniska lösningar inte kan titta när jag vill, jag kan inte pausa för att gå på toaletten eller titta på hälften idag och hälften i morgon.

Med "felfinansierat" avses att jag även tycker att själva tv-licensen som den ser ut idag är förlegad, och så även de kriterier som ligger till grund för vem som ska vara med och betala. Om vi nu ska ha statliga reklamfria kanaler i Sverige så tycker jag det ska finansieras via skatten precis som med i stort sett allt annat. Det system vi har idag känns lika fel som om vi skulle börja bryta loss finansiering för vård, skola, polis, brandkår etc helt eller delvis och göra på samma sätt där.

12 Apr 2015, 14:59
Profile

Kollade på den ikväll - utmärkt söndagstittande! Bra jobb med filmen - kul med fokus på gubben som jobbat där, och den gamle VD:n.

Hade varit intressant att gräva lite i Hermans grundtanke, vad ville han göra? Skalan han började tillverka instrument i, och att det gjordes så pass industriellt redan från ett tidigt skede, antyder ju att han var med Leo Fender än D'Angelico vad gäller filosofi. Massförsäljningen till Frälsningsarmen likaså. Var syftet att tillverkade hyfsade instrument till hyfsade priser, eller vad kan den genomgripande tanken ha varit? Och hur/när förändrades den, för den tycks ha gjort det långt innan Martin-förvärvet.

Gillade det långsamma berättartempot, och de flesta av de intervjuade. Skulle möjligen invända mot Bottleneck Johns uttalande att Levingitarrerna användes för deltablues...för det tror jag var det sista de användes för innan möjligen 60-talet nån gång. Däremot gitarrtypen, om det var det som avsågs, men det framgick inte riktigt... 8)

Hur som, intressant film!
Men, visst var det en resonator snubben i motljus plinkade på i cutscenerna? Tillverkade Levin nånsin några sådana?

12 Apr 2015, 22:49
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Kollade på den ikväll - utmärkt söndagstittande! Bra jobb med filmen - kul med fokus på gubben som jobbat där, och den gamle VD:n.

Hade varit intressant att gräva lite i Hermans grundtanke, vad ville han göra? Skalan han började tillverka instrument i, och att det gjordes så pass industriellt redan från ett tidigt skede, antyder ju att han var med Leo Fender än D'Angelico vad gäller filosofi. Massförsäljningen till Frälsningsarmen likaså. Var syftet att tillverkade hyfsade instrument till hyfsade priser, eller vad kan den genomgripande tanken ha varit? Och hur/när förändrades den, för den tycks ha gjort det långt innan Martin-förvärvet.

Gillade det långsamma berättartempot, och de flesta av de intervjuade. Skulle möjligen invända mot Bottleneck Johns uttalande att Levingitarrerna användes för deltablues...för det tror jag var det sista de användes för innan möjligen 60-talet nån gång. Däremot gitarrtypen, om det var det som avsågs, men det framgick inte riktigt... 8)

Hur som, intressant film!
Men, visst var det en resonator snubben i motljus plinkade på i cutscenerna? Tillverkade Levin nånsin några sådana?

Kul att du gillade den! Visst hade det varit intressant att veta hur Herman tänkte, men ett sådant spår hade mest fått baseras på spekulationer. Men visst var Levins filosofi mer Fender än D'Angelico, absolut.

Det långsamma tempot - som SVT först var tveksamma till - verkar vara lyckat då många påpekat att de gillar just den detaljen. Det Johan säger om parlorgitarrer i allmänhet är - i alla fall i min tolkning - att de användes till att spela blues på, Levins parlors däremot spelades det annat på här i Sverige. Så jag tror vi är helt eniga där.

Snubben i motljus - alltså jag - spelar på denna gitarr:

Image

13 Apr 2015, 07:58
Profile WWW

ChronicTown wrote:

Kollade också igår, trevlig film, och det var ju en del jag inte visste om Levin. Satt och funderade lite i samma banor som CT, och jag tror man måstetänka sig tillbaka till den tidpunkten (sent 1800-tal, början 1900) för att förstå lite hur han tänkte.

Jag tror man var helt inställd på att sälja så mycket man någonsin kunde med bibehållen kvalitet, småskalighet var ju nånting man ville bort från vid den tiden, maskiner, fabriker osv kunde ju göra din affärsidé betydligt större och mer lukrativ än med handverktyg.

Sen lurar jag lite på varför han tyckte Sverige var en bättre marknad än Usa, för jag förstod det som att han tänkte åka hem för att både tillverka och sälja dom lokalt , export var väl aktuellt först senare när det fanns bättre logistik.

Usa borde potentiellt vara en större marknad, bara New York växte ju så det knakade under den perioden, medan övriga länder i Europa
tappade befolkning pga svält och andra eländigheter.

Han kunde ju knappast veta då att Usa skulle dras in i två världskrig och Sverige skonas.
Kan ju ha varit familjära skäl också, kanske måste se om filmen en gång till för att förstå det.

Expansion av små verksamheter innebär ju alltid att man dyker in i nya problem , som man kanske inte visste om innan.
Det hindrar ju inte de flesta företagare att vilja bli större , det hägrar mer än riskerna att tappa kontrollen och köra i diket.

Därav får man nog tänka om affärsidén både en och två gånger under resans gång.

13 Apr 2015, 09:16
Profile ICQ WWW

boozter wrote:

Se där ja! Var en rätt udda ton!

Är det alltså så att de Lugnås-gitarrer som säljs nu tillverkas i Mariestad? Eller är det bara de som sälja under Swedtone-varumärket?

13 Apr 2015, 10:32
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
boozter wrote:

Se där ja! Var en rätt udda ton!

Är det alltså så att de Lugnås-gitarrer som säljs nu tillverkas i Mariestad? Eller är det bara de som sälja under Swedtone-varumärket?

Ja, stränghållaren i plåt ger gitarren en ton som är lite åt resonatorhållet.

De gitarrer som idag säljs under namnet Lugnås tillverkas i Asien. Swedtone däremot, de byggs i Lugnås.

13 Apr 2015, 13:57
Profile WWW

boozter wrote:

De gitarrer som idag säljs under namnet Lugnås tillverkas i Asien. Swedtone däremot, de byggs i Lugnås.

Har dom någon hemsida eller dyligt?
Detta företaget var helt nytt för mig, och då har man lirat gura i över 35 år o tycker sig ha hyfsad koll på vad som ha tillverkas i Sverige.

Sen angående Levin samlaren som sa : jag känner bara till 4-5 stycken av dessa tidiga Levin, så kan du berätta det finns en till i Mönsterås ;)

13 Apr 2015, 14:23
Profile

boozter wrote:

Se där ja! Hur fasen kan de sälja Svensktillverkade, någorlunda "handgjorda" guror för sisådär 4-5000?

Ah, noterar nu att det tycks röra sig om lite mer automatiserad tillverkning, men ändå! Vore kul att testa någon av dessa.

"Den enklaste modellen tar bara tre timmar att tillverka. Detta kan jämföras med handbyggda gitarrer där tillverkningsprocessen ofta är flera veckor lång.[...] Det är de många specialbyggda maskinerna som gör att produktionen går så fort. Sargen, det vill säga de svängda sidorna på gitarren, tillverkas på fyra minuter. Ett gitarrhuvud får rätt profil i fräsen på tio sekunder. En hydraulisk maskin på övervåningen limmar sex greppbrädor samtidigt. Men flera moment är fortfarande påfallande hantverksmässiga. Till exempel använder Lennart Persson ett vanligt stämjärn när han för hand tar bort lacken på locket där greppbrädan och stallet ska limmas fast. Skulle de limmas mot en lackad yta skulle hållfastheten bli betydligt sämre."

13 Apr 2015, 16:59
Profile ICQ WWW

Bra dokumentär. Skönt med det lugna berättartempot, passar bra med de människor som intervjuas i filmen.

13 Apr 2015, 20:06
Profile ICQ WWW

Tack för en bra dokumentär. Gillades!

13 Apr 2015, 20:27
Profile WWW

Tack för den, mycket trevligt :D

/Krister

https://twitter.com/SoundZeta
Facebook
https://www.facebook.com/zetasound.se/

13 Apr 2015, 20:34
Profile ICQ WWW

Riktigt bra tycker jag , stor tumme upp.

13 Apr 2015, 21:30
Profile

13 Apr 2015, 22:46
Profile

Skitbra dokumentär (som vanligt), riktigt nice på flera plan. :D

/Magnus

14 Apr 2015, 17:23
Profile WWW
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next