| Author |
Message |
|
Nordh
|
 Placering av Transformator, Rör och Kort(Förstärkarbygge)
Hej!
Bygger en cornford harlequin-inspirerad förstärkare(mitt första bygge). Jag ville att toppen skulle vara liten och behändig...den blev väldigt liten. Jag behöver lite tips och råd kring den optimala placeringen av delarna. Det skall till 2st ecc83 och ett el84 också. Om jag promt vill bygga i den här lådan, hur ska jag göra?
Ha en fin helg!
|
| 03 Apr 2015, 08:35 |
|
 |
|
Stefan_E
|
 Re: Placering av Transformator, Rör och Kort(Förstärkarbygge
Går det så hade jag satt rören i ena kanten och i andra kanten längst ut PT, och intill den OT 90 grader från som du redan gjort. Alltså första röret så långt från PT som möjligt. För minsta avstånd mellan rör säger min bok är att det ska vara 1,5 x radien på glaset. Borra gärna hålen för infästning av trafos lite för stora så du kan vrida dem ett par grader om det skulle behövas pga brum. Jag har dock själv aldrig råkat ut för brum pga koppling mellan trafos etc utan det har handlat om felaktig/missad jordning/jordref. Men jag har nog heller aldrig byggt riktigt så kompakt som du kommer göra.
|
| 03 Apr 2015, 08:46 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Jag har varit med om överhörning mellan trafos bla i Vox AC4 som brummar i originalutförande. Jag brukar testa fram trafoplaceringen genom ett hörlurstest. Tar och placerar nättrafon där den skall vara sen isolerar jag alla tåtar och sätter spänning på primärsidan sen tar jag ett par vanliga hörlurar och kopplar dessa till utgångstrafons sekundärsida och lyssnar efter brum och vrider och flyttar utgångstrafon till det är helt tyst och då har man hittat placeringen för OT:n.
Ta det bara försiktigt och isolera väl då du har spänning på nättrafon så du inte steker dig själv eller eldar upp nättrafon.
|
| 03 Apr 2015, 11:26 |
|
 |
|
Nordh
|
Stefan_E wrote: Går det så hade jag satt rören i ena kanten och i andra kanten längst ut PT, och intill den OT 90 grader från som du redan gjort. Alltså första röret så långt från PT som möjligt. För minsta avstånd mellan rör säger min bok är att det ska vara 1,5 x radien på glaset. Borra gärna hålen för infästning av trafos lite för stora så du kan vrida dem ett par grader om det skulle behövas pga brum. Jag har dock själv aldrig råkat ut för brum pga koppling mellan trafos etc utan det har handlat om felaktig/missad jordning/jordref. Men jag har nog heller aldrig byggt riktigt så kompakt som du kommer göra. Tack för tipsen! Var det så här du menade?
|
| 03 Apr 2015, 11:40 |
|
 |
|
busse
|
Om jag skulle bygga den där och fundera på att placera trafona så där skulle jag definitivt kolla med hörlurar om man fick brum, trafona sitter ju väldigt nära varandra så risken finns för överhörning.
Man kunde tänka sig att flytta OT:n där du nu har socklarna för förstegsrören sen skulle jag sätta förstegsrören i framkant bakom potarna, bla Carlsbro har layouten så och om jag minns rätt vissa Matchless. Flyttar du får du trafona långt ifrån varandra och förstegsrören hamnar långt från nättrafon. Har du skärmhuvar till förstegsrören? Jag skulle sätta dit såna speciellt då det hela är kompakt byggt.
|
| 03 Apr 2015, 11:58 |
|
 |
|
Nordh
|
busse wrote: Om jag skulle bygga den där och fundera på att placera trafona så där skulle jag definitivt kolla med hörlurar om man fick brum, trafona sitter ju väldigt nära varandra så risken finns för överhörning.
Man kunde tänka sig att flytta OT:n där du nu har socklarna för förstegsrören sen skulle jag sätta förstegsrören i framkant bakom potarna, bla Carlsbro har layouten så och om jag minns rätt vissa Matchless. Flyttar du får du trafona långt ifrån varandra och förstegsrören hamnar långt från nättrafon. Har du skärmhuvar till förstegsrören? Jag skulle sätta dit såna speciellt då det hela är kompakt byggt. Tack!! Jag skall absolut pröva hörlurstricket  Jag började fundera på skärmkåpor idag faktiskt...tror jag måste byta till en passande sockel då? Dina tankar kring positioneringen låter bra! Själva kortet kommer troligtvis gå en bit under eller väldigt nära PT, kan detta bli ett problem?
|
| 03 Apr 2015, 12:24 |
|
 |
|
bb5000
|
Nu framgår det inte hur högt chassit är men..jag tycker att det ser rätt OK ut i första bilden. PT och allt som hör till PowerSupply på den sidan. OT vriden 90 grader på högra sidan. Preampsocklar i framkant. Preampkortet med tillräckliga distanser nånstans strax bakom preampsocklarna och EL84-sockeln mellan PT o OT i bakkant. Det är väl en rätt klassisk layout.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 03 Apr 2015, 12:43 |
|
 |
|
Stefan_E
|
Nordh wrote: Tack för tipsen! Var det så här du menade? Inte riktigt så, hade hoppats att OT och PT skulle få plats bredvid varandra. Därmed inte sagt att det inte skulle funka som du satt det. Kanske bättre att köra på sista tipset ovanför detta inlägg, bb5000's.
|
| 03 Apr 2015, 15:14 |
|
 |
|
busse
|
bb5000 wrote: Nu framgår det inte hur högt chassit är men..jag tycker att det ser rätt OK ut i första bilden. PT och allt som hör till PowerSupply på den sidan. OT vriden 90 grader på högra sidan. Preampsocklar i framkant. Preampkortet med tillräckliga distanser nånstans strax bakom preampsocklarna och EL84-sockeln mellan PT o OT i bakkant. Det är väl en rätt klassisk layout. Det var precis denna layout jag försökte beskriva, glömde dock att nämna placeringen av slutröret.
|
| 03 Apr 2015, 23:16 |
|
 |
|
Nordh
|
Postar en bild till för att försäkra mig om att jag fattat detta  Tack för all hjälp btw!! PT till längst bak till höger där ac-jacket sitter OT längst bak till vänster Mellan dessa trafos sitter el84-röret Längst fram till vänster sitter Instrument-jacken följs sedan av volym och tonpotar, avslutas med störmbrytare och lampa längstfram till höger I mitten i framkant bakom bottarna sitter förstegsrören. Ville inte att de skulle sitta för nära instrumentjacken, vad tror ni? Hur hade ni dragit heater-trådarna? Jag tänker så här: Bort till el84 sedan tillbaka samma väg längst utkanten på chassit, ner höger kortsida och fram till förstegsrören.
|
| 04 Apr 2015, 09:29 |
|
 |
|
peterh
|
Sent inkommen synpunkt : Montera en IEC nätbrunn under nättrafon. Med lämplig modell av nätbrunn kan du få nätsäkringarna inbyggda.
Varför en IEC ? Jo så slipper du risken att skada nätkabel och du slipper fundera på avlastning av den.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 04 Apr 2015, 10:06 |
|
 |
|
Nordh
|
Bra synpunkt! Har planerat för detta faktiskt. Har en med säkring  Beställde ett chassi som är förberett för detta.
|
| 04 Apr 2015, 10:15 |
|
 |
|
busse
|
Nordh wrote: Postar en bild till för att försäkra mig om att jag fattat detta  Tack för all hjälp btw!! PT till längst bak till höger där ac-jacket sitter OT längst bak till vänster Mellan dessa trafos sitter el84-röret Längst fram till vänster sitter Instrument-jacken följs sedan av volym och tonpotar, avslutas med störmbrytare och lampa längstfram till höger I mitten i framkant bakom bottarna sitter förstegsrören. Ville inte att de skulle sitta för nära instrumentjacken, vad tror ni? Hur hade ni dragit heater-trådarna? Jag tänker så här: Bort till el84 sedan tillbaka samma väg längst utkanten på chassit, ner höger kortsida och fram till förstegsrören. Japp så skulle jag börja, sen skulle jag placera förstegsrören i "sidled" så att jag skulle dra så korta kablar mellan kort och förstegsrör. Utan bättre vetande så tycker jag att det borde vara den optimala placeringen att ha V1 direkt vid ingångsjacken, ingångsjack via gridstopper motståndet direkt till rörsocken? Alltså bara ett motstånd mellan ingångsjack och rörsockel ingen kabel alls mellan jack och rörsockel.
|
| 04 Apr 2015, 19:08 |
|
 |
|
bb5000
|
Glöden...en kopplingsplint vid trafon, sen ett tvinnat par ner längs höger o sen framkant till preamprör/pilotlampa och ett annat tvinnat par från plint til EL84. Ungefär som du tänkte alltså. Saknar glöden centertapp så kan man bygga den virtuella centertappen med 100 ohms motstånd i plinten.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 04 Apr 2015, 21:09 |
|
 |
|
Nordh
|
busse wrote: Nordh wrote: Postar en bild till för att försäkra mig om att jag fattat detta  Tack för all hjälp btw!! PT till längst bak till höger där ac-jacket sitter OT längst bak till vänster Mellan dessa trafos sitter el84-röret Längst fram till vänster sitter Instrument-jacken följs sedan av volym och tonpotar, avslutas med störmbrytare och lampa längstfram till höger I mitten i framkant bakom bottarna sitter förstegsrören. Ville inte att de skulle sitta för nära instrumentjacken, vad tror ni? Hur hade ni dragit heater-trådarna? Jag tänker så här: Bort till el84 sedan tillbaka samma väg längst utkanten på chassit, ner höger kortsida och fram till förstegsrören. Japp så skulle jag börja, sen skulle jag placera förstegsrören i "sidled" så att jag skulle dra så korta kablar mellan kort och förstegsrör. Utan bättre vetande så tycker jag att det borde vara den optimala placeringen att ha V1 direkt vid ingångsjacken, ingångsjack via gridstopper motståndet direkt till rörsocken? Alltså bara ett motstånd mellan ingångsjack och rörsockel ingen kabel alls mellan jack och rörsockel. Ok, topp! Var bara lite orolig att glöden på V1 skulle störa ingångsjacken.
|
| 05 Apr 2015, 08:56 |
|
 |
|
Nordh
|
bb5000 wrote: Glöden...en kopplingsplint vid trafon, sen ett tvinnat par ner längs höger o sen framkant till preamprör/pilotlampa och ett annat tvinnat par från plint til EL84. Ungefär som du tänkte alltså. Saknar glöden centertapp så kan man bygga den virtuella centertappen med 100 ohms motstånd i plinten. Note taken! Såklart Jag behöver ju inte dra tillbaka glödspänningen ifrån slutröret, tack. Trafon har centertapp!
|
| 05 Apr 2015, 09:11 |
|
|