View unanswered posts | View active topics It is currently 17 May 2026, 10:31

Reply to topic  [ 1 post ] 
Spöktoner och filterkondingar Super Lead 
Author Message

Post Spöktoner och filterkondingar Super Lead
I min Super Lead 69:a har jag bytt lytarna, alla är 32+32uF. Då filtreringen är låg har det varit en hel del spöktoner redan från start, jag tycker det är lite nice så jag har inte haft så mkt emot det. Dock hände något skumt i veckan, helt plötsligt lät stärkaren helskumt, jag trodde att någon varit i repan och kört sönder mina högtalare då det lät helt "trasigt". Väl hemma med toppen testade jag på en garanterat frisk högtalare och det lät lika skumt, då inser jag att det är nog extra mycket spöktoner som är så kraftiga att det knappt går att höra grundtonen ordentligt. Tänker efter och kommer ihåg att toppen välte i bilen innan repet, nu klurar jag på om det kan ha varit så att någon lödning till en filterkonding har släppt så jag helt plötsligt fått på tok för låg filtrering. Har inte orkat lägga upp stärkaren på operationsbordet än så jag vet inte.. Men det borde kunna vara nåt sånt tycker jag. Dock inget nätbrum.. Vilket talar emot att jag skulle förlorat massor med filtrering.

Så till min fråga.. (Ja jag har alltid frågor..) Jag inser att jag kanske sen när felet är fixat vill öka filtreringen för att minska spöktonerna en aning.. 32uF känns ju väldigt lågt, bytte till det eftersom det satt sådana tidigare. Spelar det då någon roll vilka jag byter om jag vill öka filtreringen en aning? Den första som sitter på mittappen kanske? Tänkte att jag kanske inte behöver byta alla utan prova mig fram lite stegvis..

EDIT: hittade felet och det var inte ens stärkaren, det var en effekt i loopen på Bad City unleashen som spökade, så den grejen är löst. Dock återstår funderingen kring att öka filtreringen ett snäpp, det är väl läge att testa byta ut första lyten mot en 50+50? Tror jag testar det... :D

21 Mar 2015, 16:41
Profile
Reply to topic   [ 1 post ]