| Author |
Message |
|
peterh
|
 vad tror ni om "cupper cap", ersättare för gz34 ?
Jag har skaffat ett par sådana från usa. Tyvärr blir de ganska dyra (207 kronor) Tillverkaren är inte särkilt medgörlig för återförsäljar-priser, så det är tveksamt om de kan konkurrera med "rören". Men om man konsumerar GZ34 så kan detta vara billigare i längden. Säkert är att de tål misshandel bättre än gz34. Man har förutom Si dioder ett motstånds i serie som sägs motsvara motståndet i en GZ34 så att spänningar blir ungefär lika. Skillnaden är att man slipper 5V lindningen och 10w effekt ur trafon. Mer info http://www.webervst.com/ccap.htmlSynpunkter ? EDIT: nu har jag snackat med weber: de är inte särkilt samarbetsvilliga, lämnar taskigt med återförsäljarrabatt och INGEN GARANTI. Som jag ser det skulle jag behöva 275 kr/st inklusive moms för att "gå runt". Jag avstår från att ens tala med dem om högtalare. De får behålla sina grejor i rostbältet.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
Last edited by peterh on 13 Mar 2015, 08:59, edited 1 time in total.
|
| 11 Mar 2015, 19:58 |
|
 |
|
Tubis
|
 Re: vad tror ni om "cupper cap", ersättare för gz34 ?
Undrar vad grejen är med att ha koppar som hölje? Det man betalar för är väl att få en komponent som går att plugga rakt ner i sockeln. För oss mekare är det ju dock lätt att bara löda dit dessa billiga delar i förstärkaren så marknaden är väl i sådana fall vanliga användare.
_________________ Johan Hansson
|
| 11 Mar 2015, 23:00 |
|
 |
|
peterh
|
Koppar som hölje ? värmeavledning kan vara ett skäl. Denna innehåller ett seriemotstånd för att få jämförbara egenskaper, och det är mycket värme som skall bort. Man hävdar att trots metallytan skall det vara en isolation klassad till 2000V, så den skall inte ha en spänningsförande yta.
Visst kan man göra detta själv om det är önskvärt att ha en serieresistans. För hifi skulle jag nog satsa på 2 dioder och inget motstånd. Men jag förstår att gitarrister vill ha "sag" ( att spänningen sjunker vid last)
Tack för synpunkten, det var därför jag postade ( för att lära mig om detta är något vettigt och därmed värt att importera)
|
| 11 Mar 2015, 23:37 |
|
 |
|
Tubis
|
Aluminium skulle väl fungera som värmeavledning och mycket billigare än koppar därav undran.
Cappen verkar innehålla dioder resistor och varistor antagligen ingjutet för att inte vara livsfarligt för användaren.
|
| 11 Mar 2015, 23:47 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Skulle ju vara intressant att prova en om inte annat. Har hört både bra och dåligt om dem.
|
| 12 Mar 2015, 10:53 |
|
 |
|
Frisk
|
Har aldrig haft ett GZ34 som har falerat, har haft det i en av mina stärkare i åratal. Dessa håller jättelänge. Anledningen som skulle kunna göra så att jag byter till en sån där är om man faktiskt fick högre spänning, om man nu inte får det så känns det inte lockande alls. Och till det där priset? Nej jag kör nog vidare på mina GZ34:or.
|
| 12 Mar 2015, 10:56 |
|
 |
|
Michael
|
Det hade varit roligare med någon som importerade webers högtalare. Ja om dt blev hyggliga priser.
M
|
| 12 Mar 2015, 13:55 |
|
 |
|
peterh
|
Michael wrote: Det hade varit roligare med någon som importerade webers högtalare. Ja om dt blev hyggliga priser.
M Jaså? Är deras högtalare bra ? Någon särkild modell ?
|
| 12 Mar 2015, 17:31 |
|
 |
|
Michael
|
Vad jag förstått och läst om på diverse forum så är de riktigt bra. Modellerna som är byggda som gamla Jensen är mer lika orginalelementen än nya. Själv har jag en 15tummare en klon på en Jensen C15N. Riktigt bra högtalare. Men googla högtalarna så tror jag du får en bra uppfattning.
|
| 12 Mar 2015, 17:44 |
|
 |
|
rudmark
|
Tubis wrote: Aluminium skulle väl fungera som värmeavledning och mycket billigare än koppar därav undran.
Cappen verkar innehålla dioder resistor och varistor antagligen ingjutet för att inte vara livsfarligt för användaren. Koppar kan nog göras styvare pga säkerhesfrågan. Inte för att bra vinklat aluminium inte är styvt, men kanske kostar mer att tillverka. Sägs väl att dessa tar bort initialsaggen f.ö. men det kände du ju till....
|
| 12 Mar 2015, 20:45 |
|
 |
|
Tubis
|
rudmark wrote: Koppar kan nog göras styvare pga säkerhesfrågan. Inte för att bra vinklat aluminium inte är styvt, men kanske kostar mer att tillverka.
Den måste ju rimligen vara "pottad" dvs fylld med någon form av härdplast så styvheten bör inte vara ett problem.
|
| 12 Mar 2015, 20:59 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Brukar rekommendera såna, rörlikriktare är de rör som jag upplever fallerar oftast, tyvärr. De är rätt tunga, så i fendrar och såna stärkare där rören hänger ner kan det vara vits med såna där extra rörhållare vaddetnuheterjagharglömt. Jag tvivlar på att de är i massiv koppar, då vore väl priset betydligt högre? I alla fall gör de sitt jobb, och priset är ju löjligt lågt om du frågar mig, de har ju i princip obegränsad livslängd. Det finns mycket att klaga på när det gäller Weber (hemsidan t.ex. är en katastrof), men definitivt inte priserna.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 13 Mar 2015, 16:11 |
|
|