View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 14:20

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Hur skära bort låga basfrekvenser? 
Author Message

Har funderat lite på hur jag ska göra för att bli av med dom allra lägsta basfrekvenserna. Min stärkare (Laney LC15) känns rätt ”bumlig” i basen, speciellt med en extern högtalare, speciellt om den är sluten och har 12”-element. Kan bara använd minimalt pådrag på baskontrollen om inte ljudet ska bli mullrigt och odefinierat. Då är det å andra sidan lätt hänt att ljudet blir tunt och spretigt.

En variant är kanske att minska katodkondingen på första steget (680 nF // 2,2 k), som väl utgör någon typ av högpassfiltrering (gränsfrekvens 106 Hz?). En annan variant skulle kunna vara att minska kopplingskondingen mellan steg 1 och steg 2 (2,35 nF i serie med 1,22 M), vilket väl är en mera traditionell högpasslänk (gränsfrekvens 55 Hz). I det första fallet går det väl bra med en lågspänningskonding, men i det andra fallet måste kanske kondingen klara flera hundra Volt?

Skulle vara kul att höra om det är fler som känt att dom låga frekvenserna är störande, och hur ni i så fall löste problemet. Vilken av ovanstående förslag är bäst? Finns det andra och bättre metoder? Vid vilken frekvens bör man dra gränsen? Jag antar att man vill bli av med överskottsbasen innan signalen är alltför mycket överstyrd, och att det alltså bör ske tidigt i signalkedjan, eller ….?

02 Mar 2015, 18:49
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Hur skära bort låga basfrekvenser?
Gränsfrekvensen med avkopplad katod går inte beräkna med vanlig högpassformel. Kommer inte ihåg formeln nu men den är mer komplex och det hamnar i högre frekvens än 106Hz. Ju lägre värde på katodresistor ju lägre skillnad blir det på Gain låg frekv och gain hög frekvens. Katodavkoppling ger inte ett avrullningsfilter utan ett hyllfilter enligt förra meningen. Att använda kopplingskonding som högpassfillter ger däremot ett avrullningsfilter vilket ger en annan karaktär på basen där man mer kapar och inte bara sänker som i katodavkopplingen(eller låter bli att förstärka vilket är vad man egentligen gör).

02 Mar 2015, 20:50
Profile

Ähum... öh... asså.. jag har också en LC15, å har inte noterat detta problem. Kanske är dina slutrör på upphällningen? (som en tanke bara..)

03 Mar 2015, 14:03
Profile

pikehead wrote:
Ähum... öh... asså.. jag har också en LC15, å har inte noterat detta problem. Kanske är dina slutrör på upphällningen? (som en tanke bara..)

Jodå det problemet finns. Därför är det en 10 i den. Extern större låda ger en märkbar bumlighet. Också en vanlig sluten 12 blir det så, som tidigare påpekats.

03 Mar 2015, 21:13
Profile

Det där är ju så jädra beroende på hur gitarren/pickupen låter och hur mycket man kranar på stärkaren. Skulle jag köra min ibba med superdistortionsmick(se massor med botten, lite diskant) och gainratten på max skulle jag absolut tycka det vore bumligt med den kretstopologin som det är. En strata med singlecoils...not so much.

03 Mar 2015, 21:20
Profile

Testa med svagare rör i V1. (hjälper iaf mot humbuckers) eftersom den börjar dista och komprimera tidigt.
Tex 12AU7. Funkar förträffligt rent ljudmässigt. Annars är allihop 12AX7or.
(Jag har inte testat med extern låda)

03 Mar 2015, 21:30
Profile

Katodavkopplingen på andra steg var dock väldigt intressant, har aldrig kommit på tanken att göra så. Blir ju lite loudnessfunktion. Kräver nog dock att man just har så stor katodresistor för att få redigt med effekt av det.

03 Mar 2015, 21:45
Profile

Ett annat problem med att det låter odefinierat och att basen äter upp ljudet kan vara de ganska låga anodspänningarna på preampen. Jag tycker det låter ganska mycket skräp om disttonen med så låga spänningar.

03 Mar 2015, 21:54
Profile

rudmark wrote:
pikehead wrote:

Jodå det problemet finns. Därför är det en 10 i den. Extern större låda ger en märkbar bumlighet. Också en vanlig sluten 12 blir det så, som tidigare påpekats.

OK, då har jag inte upplevt det som ett problem. :)

04 Mar 2015, 13:36
Profile

Det finns kunskapskällor närmare än man anar. I tråden längst upp i rörforumet (sticky) hänvisas bl a till

http://www.ampbooks.com/mobile/amplifie ... capacitor/

Mycket riktigt Tubis, katodkretsens gränsfrekvens går inte att beräkna med bara värdena på katodresistor och –kapacitans. Även en intern parallellresistor tycks ingå. Och det hela tycks resultera i ett ”hyllfilter” som du säger – alltså inte en renodlad högpasslänk. Och den är inte speciellt brant heller (typ 8 dB/dekad - jfr med 20 i en vanlig RC-länk).

Har försökt lägga in bilder, men misslyckats (Hur gör man?). Grafer finns här:
https://onedrive.live.com/?cid=57B70D2E ... %21160&v=3
https://onedrive.live.com/?cid=57B70D2E ... %21159&v=3

I mitt fall blir gränsfrekvensen ca 200 Hz (alltså ungefär dubbelt så hög som man kunde gissa genom att utgå från enbart katodresistorn och –kondingen). Genom att halvera kondingens värde förskjuts bara kurvan mot höger till den dubbla frekvensen. I övrigt ser ”hyllan” precis likadan ut. Frekvenserna runt 80 Hz påverkas högst marginellt – bara någon enstaka dB.

Har provat att halvera katodkondingen. Det ger viss effekt åt det önskade hållet, men det känns inte tillräckligt. Känns lite som att öka precense. Får nog bli att prova med en halvering av kopplingskondingen mellan steg 1 och 2 istället. Hittade en högspänningskonding på 1 nF hemma.

05 Mar 2015, 16:12
Profile ICQ YIM WWW

Tubis wrote:
Det där är ju så jädra beroende på hur gitarren/pickupen låter och hur mycket man kranar på stärkaren. Skulle jag köra min ibba med superdistortionsmick(se massor med botten, lite diskant) och gainratten på max skulle jag absolut tycka det vore bumligt med den kretstopologin som det är. En strata med singlecoils...not so much.

Jo, hur man upplever sitt gitarrljud beror på en massa saker tycker jag. När man spelar ensam är det t ex sällan några problem. Problemen uppkommer när man vill tränga igenom mixen i bandsituation, och då beror det t ex på hur högt det spelas, hur dom andra spelar och hur dom låter, hur akustiken är. Å så beror det förstås på gitarr och spelteknik. Med en SC vid halsen (strata) blir det lätt bumligt, men med stallmicken vill man gärna ha det lite fetare i basen. Det är nog det som gjort mig intresserad av detta. Känner för att dra upp basen med stallmicken, men då blir halsmicken bumlig. Tänkte att det kanske löser sig om man skär bort dom allra lägsta frekvenserna.

05 Mar 2015, 16:42
Profile ICQ YIM WWW

rudmark wrote:
Testa med svagare rör i V1. (hjälper iaf mot humbuckers) eftersom den börjar dista och komprimera tidigt.

Det kanske kan vara värt att testa ett annat rör i position 1. Tror att jag provat tidigare, men kanske bara hemma, och då kom jag nog fram till att 12AX7 passade mig bäst. Kanske skulle göra ett nytt försök och testa i replokalen också. Men blir det inte lite väl klent med dist med ett 12AU7? Är väl den variant som har lägst förstärkning av alla 12A…-syskonen? Lite overdrive vill man ju ha även med single coil. Men man kan ju testa med 5751 eller 12AT7 (ECC81) också.

rudmark, var det i en LC15 som du testade 12AU7?

05 Mar 2015, 17:10
Profile ICQ YIM WWW

Tubis wrote:
Katodavkopplingen på andra steg var dock väldigt intressant, har aldrig kommit på tanken att göra så. Blir ju lite loudnessfunktion. Kräver nog dock att man just har så stor katodresistor för att få redigt med effekt av det.

Hur tänkte du med Loudnessfunktionen, Tubis? Är inte riktigt med.

Lite trist om det är låga anodspänningar som är boven. Känns som om det inte är mkt man kan göra åt det (annat än att köpa ny stärk). Man ska väl inte mixtra med drop-resistorerna, eller …?

05 Mar 2015, 17:18
Profile ICQ YIM WWW

Hej
Katodavkopplingen på V1B med C20 (220 nF) i serie med VR1B (100Kohm) skapar högre förstärkning vid frekvenser > 300Hz i V1B vid låga nivåer (VR1B < 10 Kohm) jämfört med höga nivåer (VR1B = 100 Kohm).
Ett sätt att minska basåtergivningen vore ju att minska värdet på C6 (= 22 nF) dvs seriekopplingskondensatorn efter V1B.
Visst kan man ändra värdet på "dropresistanserna" (R31 o R15 = 10 Kohm) , det är spänningen över R31 som har största största spänningsfall = 290V-> 250V.
/Kalle

05 Mar 2015, 21:06
Profile WWW

beneri wrote:
Tubis wrote:

Hur tänkte du med Loudnessfunktionen, Tubis? Är inte riktigt med.

Lite trist om det är låga anodspänningar som är boven. Känns som om det inte är mkt man kan göra åt det (annat än att köpa ny stärk). Man ska väl inte mixtra med drop-resistorerna, eller …?

Katodavkopplingen sitter på en en dubbelpot, samma som hör till gain. När du vrider ner poten blir det jämn frekvensåtergivning från förstärkningssteget samtidigt som gainen sjunker. När du vrider på mer gain blir det i stället mindre bas i förhållande till gainen. I kombinationen med kondingen på gainpoten som släpper förbi mer diskant vid lägre gain så blir detta en loudnessfunktion. Jag brukar göra på ett annat sätt men detta tål att testas.

Spänningen till preampen går att öka rejält genom att minska värdet på resistorn innan fasvändaren till tex 2k2. Se upp för brum men det märker du. Ljudet blir klarare, du får dock räkna med lite mindre dist.

05 Mar 2015, 21:48
Profile

Ok, då tror jag att jag förstår vad ni menar med loudness; att nivån på de högre frekvenserna ändras då läget på gain-ratten ändras. Är dock osäker på åt vilket håll (vet inte hur ytterkontakterna på poten (VR1B) är vända). Jag är rätt säker på att schemat är felritat också. I verkligheten är potens ytterkontakter kopplad parallellt med katodresistorn (vet inte åt vilket håll) och kondingen är kopplad mellan potens mittkontakt och jord. Verkar lite som att kondingen kopplas in mera när gain-pådaraget ökar (men det kan också vara tvärt om).

För min del så använder jag knappt gain-reglaget. Ställer in det i ett läge som passar mig och låter det i princip vara kvar ungefär där. Styr distmängden från gitarren och totalvolymen från stärkens mastervolym. Så den här typen av loudnessfunktion kanske inte är så nödvändig för just mig.

07 Mar 2015, 15:28
Profile ICQ YIM WWW

Kalle_in_Sweden wrote:
Ett sätt att minska basåtergivningen vore ju att minska värdet på C6 (= 22 nF) dvs seriekopplingskondensatorn efter V1B.
/Kalle

Tycker du att det är bättre att begränsa basfrekvenserna mellan steg 2 och 3 istället för mellan steg 1 och 2. I det senare fallet har väl signalen inte hunnit överstyras så mkt? Trodde att det kanske var bättre att begränsa innan klippningen sker, d v s genom att minska C3/C4.

Last edited by beneri on 07 Mar 2015, 16:12, edited 1 time in total.

07 Mar 2015, 16:05
Profile ICQ YIM WWW

Att höja anodspänningen verkar ju både intressant och enkelt. Om det ger en positiv effekt undrar man ju lite varför det inte gjorts från början. Varför minskar högspänningen stegvis när man närmar sig försteget? Är det för att få till spänningsfiltreringen; att få mindre rippel på spänningen och därmed mindre brum?

Vilken anodspänning bör man sikta på tycker ni? Antar att det är drop-motståndet (R31) före fasvändaren jag bör satsa på? Kanske kan börja med att parallellkoppla R31 med 10 k, och då bör väl anodspänningen öka med c:a 20 V? Eller ska man ta i mer än så? Verkar ju inte bli fråga om speciellt stor effektutveckling (även om befintligt R31 tål 5 W) så det borde väl räcka med ett vanligt ¼ -Wattare?

07 Mar 2015, 16:10
Profile ICQ YIM WWW

Ja man får lägre rippel genom att lägga filtreringen så men det är en budgettlösning. Bygger man själv och inte är snål ser man till att få den Anodspänning man vill ha för vart och ett av stegen med tillräcklig glättning för att minimera rippel.
Anledningen till att de inte byggt med högre spänning från början är för att de är blåsta helt enkelt. :lol:
Eller för att i deras öron så lät det där bra.
180V till 220V på anoderna. 10k steget får du glömma det om det inte vill bygga om med fler elektrolyter.

Vill man göra det med custom glättningslina så kan man ta högsta anodspänningen på ingångsteget och minsta möjliga i förhållande till välljud på diststegen. Att ha minsta möjliga på diststegen gör att man får mer dist i förhållande till brus.

07 Mar 2015, 21:05
Profile

Nu skriver du inget om hur gammal förstärkaren är, men en löjligt enkel kommentar i relation till alla avancerade varianter ovan, du har fräscha elektrolyter i stärkaren? Det ger nämligen samma effekt, bumligt ljud, om det är gamla trötta elektrolyter.

Förstärkaren låter "ny" efter byte, krispig och definierad.

08 Mar 2015, 04:06
Profile

Tubis wrote:
180V till 220V på anoderna. 10k steget får du glömma det om det inte vill bygga om med fler elektrolyter.

Antar att du menar spänningen direkt på rörens anoder? Är 220 V ett "absolut största värde"? Eftersom andra stegets anod redan ligger på 210 V (enl schemat) betyder väl det i så fall att jag inte bör öka spänningen med mer än 10 V?

Med "glömma 10k steget", menar du med det att jag kan kortsluta 10k-motståndet (R31) helt, eller att jag kan glömma hela grejen med spänningsökningen? (Ursäkta om jag är en aning trögtänkt)

09 Mar 2015, 13:02
Profile ICQ YIM WWW

Custom Sam wrote:
Nu skriver du inget om hur gammal förstärkaren är, men en löjligt enkel kommentar i relation till alla avancerade varianter ovan, du har fräscha elektrolyter i stärkaren? Det ger nämligen samma effekt, bumligt ljud, om det är gamla trötta elektrolyter.

Förstärkaren låter "ny" efter byte, krispig och definierad.

Tack för tipset! Förstärkarn har några år på nacken, men vet inte exakt hur många. Har själv haft den i snart 10 år, och den var nog några år gammal redan när jag köpte den, så jag gissar på 15 år typ. Det var nog innan reverb-varianten (LC15R) dök upp i alla fall. Men den har inte körts speciellt intensivt (om nu det har ngn betydelse). Dock har jag testat att fördubbla första filterkondingen genom att parallellkoppla en helt ny e-lyt (med samma värde) med den gamla. Är osäker på om det säger nåt om e-lytarnas kondition, men då märkte jag ingen som helst skillnad i alla fall.

09 Mar 2015, 13:18
Profile ICQ YIM WWW

Inte mkt som stämmer i LC15's schema! När jag skulle byta ut kopplingskondingarna (C3 och C4) mellan steg 1 och 2 upptäckte jag att värdet inte stämde. I schemat finns två seriekopplade 4,7 nF, men på kortet satt två seriekopplade 2,2 nF. Jag bytte temporärt (via en omkopplare) ut båda mot en konding på 560 pF, vilket bör ge en brytfrekvens på 233 Hz (tillsammans med 1,22 MOhm). Ser ut som ett högt frekvensvärde, men jag har gjort ett första test hemma och det verkar rätt lovande. Hade hoppats på att kunna testa på rep ikväll, men tyvärr är det inställt.

Faller det väl ut så kanske man t o m kan öka katodkondingen (istället för att minska) för att få lite mera dist, speciellt om disten minskar till följd av ökad anodspänning eller byte till rör med mindre förstärkning.

BTW, vad kan anledningen vara till att man väljer två seriekondingar i stället för bara en konding? För att kunna välja (billigare?) kondingar med lägre märkspänning, eller ...?

09 Mar 2015, 13:37
Profile ICQ YIM WWW

beneri wrote:
rudmark wrote:

Det kanske kan vara värt att testa ett annat rör i position 1. Tror att jag provat tidigare, men kanske bara hemma, och då kom jag nog fram till att 12AX7 passade mig bäst. Kanske skulle göra ett nytt försök och testa i replokalen också. Men blir det inte lite väl klent med dist med ett 12AU7? Är väl den variant som har lägst förstärkning av alla 12A…-syskonen? Lite overdrive vill man ju ha även med single coil. Men man kan ju testa med 5751 eller 12AT7 (ECC81) också.

rudmark, var det i en LC15 som du testade 12AU7?

Yepp

12 Mar 2015, 20:50
Profile

Fanns en tråd tidigare här av någon som ville ha mer av allt
viewtopic.php?f=4&t=23375&hilit=lc15+bygge
där du oxå var inblandad beneri... kan man tänka sig en reverse?
tror att en drossel var den uiitmata lösningen

Större OT är inte fel heller....

12 Mar 2015, 20:58
Profile

Var det inte svårt att få stärkarn att dista med 12AU7 i steg 1?

Låter spännande med drossel. Har en liggande som ska testas inom kort.

OT har jag bytt (enligt tråden du nämner). Vill minnas att den heter Hammond 125E

12 Mar 2015, 23:56
Profile ICQ YIM WWW

beneri wrote:
Var det inte svårt att få stärkarn att dista med 12AU7 i steg 1?

Nä den börjar komprimera och dista ganska tidigt ändå. (med HB)
För övrigt har den ju både gain o master.
Min (eller den jag har till salu) är den som tråden handlar om. Jag äterställde det mesta, tom OT'n då jag inte ansåg att det tillförde något - men jag testade inte extern låda då tyvärr.
Man får se till att högtalaren inte är så basvänlig helt enkelt.

13 Mar 2015, 10:10
Profile
Reply to topic   [ 27 posts ]