Så vart det dags igen! Twen..../ Ljudklipp
Dynacord Twen.
Dessa små 112 combos från -60talet...jag tycker faktiskt de e rätt trevliga. Modvänliga som fan e dem i alla fall,å jag har ju ansvar för ngr numer.
Nu är det samtidigt så att det sista har det ju blivit ngr 6V6 maskiner,å..ptja.? Skall jag säga? Känns lite som en form av koncept utvecklats,och jag ser väldigt liten anledning att ändra på det som jag känner är en vinnare.

Det här e nu lite av en Bojen slampa. Varit med har hon...så e re. Det som kom i ett paket var en Twen som var..ptja... Halvt isärplockad. Väl nog med det eftersom "allt" var där.

Elementet är bytt sedan tidigare till en V30,och vi får se hur det blir med den biten framgent. Tänkt prova iaf. Hur som..baffel är tillverkat en ny i plyfa,vilket i sig åxå kan bli intressant. Aldrig provat en Twen med det tidigare. Baffeltyget behöver dock spännas...

Twen är väl en av de tyskarna där det råder mindre tysk "ordnung". Faktum är att de dras med en del,i min mening,rena designfel. Närheten mellan slutrörens katodresistor,de e nämligen katodbias maskiner,och dess avkopplingslyt är väl inte direkt det mest genomtänkta... På det har de redan i standard ett par stöddiga jordloopar iom att preampen dels jordas med kabel mot trippellyten,men på det är inputjacken direkt förbundna med jord dem med.
Trippellyten ja... Kollade med ESR mätaren å där hade lånekortet gått ut. ESR var iofs inom marginalerna,men kapacitansen på dem tre polerna var liksom..färdigt. Klart å betalt. Som när man grillar,svart e färdigt.
Mao..dags för friska bitar.

Luftslott.? Javisst e dem det. Som konstruktion är det ett mellanting mellan PTP och hardwire. På gott å ont,men speciellt platseffektivt är det nu inte.
Så.....

Fuck it. Har helt andra planer denna gången. Nog med luftslott tjafset. Fram med ngt mer genomtänkt ur det perspektivet.
Jordlayout gjordes om rakt av. Bort med jordloopar å annat trams.
Glöden drogs om helt. Dels nu då tvinnat hela vägen och dels bort så mkt det går från allt som handlar om signal.

Hm. Hela biten kring slutrören sattes om. Nya friska bitar osv,å var sak på sin plats.

Chassit på en Twen är inte direkt av det omfattande slaget. Nu e re så att de där "Vox" brädorna gillar jag att jobba med. De är kompakta och till punkt,å som sagt..lite ordning på torpet nu va... Själva grejen här e,bortsett från brädan i sig,att det e så ENORMT smidigt att tillverka detta som sk flying lead. Gör själva installationen mot chassi/socklar väldigt enkel,och vad vidare är..smidigt. Det tom SER juste ut med allt sagt å gjort (tycker jag iaf

)
Å jo.
Det där i bild e alltså det som behövs till två preamp trioder samt ett stycke kmpl fasvändare.

Kaaaaaaaaaan sägas vara inte
riktigt lika mkt clusterfuck längre. Gott om plats helt plötsligt,å helt enkelt. Jag använder numer gärna snuttar av krympslang för att binda samman kabel som skall gemensamt nånstans. Ger i mitt tycke ett mer ...genomarbetat intryck.

Jo. Multikardel kabel och väl tilltagna längder. Tanken är att vibrationer inte skall kunna döda skiten. Flerkardel och vettiga längder gör att skit kan röra sig utan att det går av.

Å där har vi i det närmaste stannat för dagen. Som synes har jag använt det hål där input resistorerna sitter till att installera en extra sockel,som jag gjort på tidigare Twen. Där kommer ett EF-86 husera.
Å jo..ni ser helt rätt. Där sitter ett relä. Är korrekt uppfattat...
Arbetet har flutit på riktigt bra idag tycker jag. Såpass att det som skall göras nu är att installera en James..pottar har jag i stort fått dit. Så skall signalkabel dras härsan å tvärsan...
Blir i sin tur en sådan där 12VDC relä PSU med. Kommer jag montera undertill på chassit.
Helhetsbilden,tanken,är en liten typ "20 watts" 112 combo som ryter rocknroll och kan växlas mellan "kompljud & leadljud" med fotpedal. Ungefär som med de sista Geloso maskinerna,å det har ju visat sig funka riktigt djävla bra