View unanswered posts | View active topics It is currently 17 May 2026, 15:32

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Får spader på potar 
Author Message

Post Får spader på potar
Jag börjar tröttna rejält på halvdåliga potar. Har nu haft både Alpha och CTS i senaste bygget. Tycker ingen av de håller måttet. Svårt att få tag på rätt värden också så fort man ska ha nåt som ligger lite utanför de gängse standardvärdena.

Nån som testat Bourns? Har de lite skön seghet i vridet? Jag gillar inte när potar flyttar på sig bara man andas på dem.

/Uffe

http://www.guitarlabs.se

27 Feb 2015, 01:33
Profile WWW

Post Re: Får spader på potar
Uffe.
Jag använder mkt Alpha...å tycker nog man får vad man betalar för. Kör idag mkt med deras "16mm" modeller. Verkar som de håller högre kvalla? Modellerna med 24mm kropp har jag åxå fått rata ett helt gäng.

Pfier tex i sin tur. Bättre grejer,men kostar därefter. CTS rykte stämmer i min erfarenhet inte längre med deras rykte.
På det,ngt som sällan tas upp i vårt sammanhanget e cermet pottar. Antar att det beror på deras kostnad?
En kolbanepott har ju utan tvekan ett begränsat liv. Minns inte vad man generellt nu anser som MTBF,men inte e det mkt iaf.. Kort sagt? E nog snarast vi som "överanvänder" kolbanepottar..

27 Feb 2015, 02:08
Profile

16mm är klart skönare än 24mm alpha. Dock inte så bra som de mytiska jag köpte av firman trimlog när de sålde ut. Fick aldrig veta märket på dem och nu har jag nästan gjort slut på alla :cry:

27 Feb 2015, 09:21
Profile

Jag kör alltid med Bourns i allt jag bygger. PDA24 serien tycker jag är skitbra. De finns med både trögt och lätt vred. SRT och HRT, "standard" och "high" rotational torque. De finns i många värden och de är billiga. Jag tror nog aldrig att jag kommer att byta, är väldigt nöjd med dessa.

27 Feb 2015, 10:28
Profile ICQ WWW

Frisk wrote:
Jag kör alltid med Bourns i allt jag bygger. PDA24 serien tycker jag är skitbra. De finns med både trögt och lätt vred. SRT och HRT, "standard" och "high" rotational torque. De finns i många värden och de är billiga. Jag tror nog aldrig att jag kommer att byta, är väldigt nöjd med dessa.

Var köper du dem ?

27 Feb 2015, 16:35
Profile WWW

peterh wrote:
Frisk wrote:

Var köper du dem ?

http://nordstromaudio.se/komponenter-re ... ntiometrar

27 Feb 2015, 16:53
Profile

Tubis wrote:
16mm är klart skönare än 24mm alpha. Dock inte så bra som de mytiska jag köpte av firman trimlog när de sålde ut. Fick aldrig veta märket på dem och nu har jag nästan gjort slut på alla :cry:

Instämmer !
Dom var dock oftast på minus sidan när det gäller tolerans.

Jag har rätt många (+50 st) 1M pottar kvar, så du får hojta till om du behöver några :wink:

27 Feb 2015, 16:58
Profile

http://se.mouser.com/Passive-Components ... ns&FS=True

Mouser har nån hubb i Frankrike så det blir EU köp alltså ingen tull och sånt krafs.

27 Feb 2015, 18:51
Profile

peterh wrote:
Frisk wrote:

Var köper du dem ?

Potar och annat smått brukar jag beställa när jag köper större grejer, så det blir oftast TubeTown i Tyskland, snabb, billig frakt och bra priser. Men om du bara hade tänkt köpa potar...

Tubis wrote:
http://se.mouser.com/Passive-Components/Potentiometers-Trimmers-Rheostats/_/N-9q0yi?P=1z0vkomZ1z0z357Z1yzbpod&Keyword=bourns&FS=True

Mouser har nån hubb i Frankrike så det blir EU köp alltså ingen tull och sånt krafs.

Nej tullavgift blir det, i alla fall de gånger jag har handlat, de skickas från USA.

Grejen är att om man handlar över 65 euro (tror jag det är, orkar inte kolla) så är det gratis frakt, så vill man beställa många potar så kan man spara pengar där, så länge man håller sig under 1300 kr, för då slipper man tullavgifter. Då blir det bara momsen och priset på dessa potar blir detsamma som hos återförsäljarna med bästa pris inom EU.

Så om man ska ha 25-35 potar (ungefär) så är ju mouser ett bra val, då blir det gratis frakt utan tullavgifter.

27 Feb 2015, 20:59
Profile ICQ WWW

Jag har inte testat Alpha 16 mm, det får jag göra.

Tack för tips, åsikter och glada tillrop!

/Uffe

27 Feb 2015, 21:05
Profile WWW

Var fasen hittar man knobs till Bourns dubbel och latch-pottar??? Hittade inga på mouser iallafall.

27 Feb 2015, 21:07
Profile

Frisk wrote:

Nej tullavgift blir det, i alla fall de gånger jag har handlat, de skickas från USA.

Tror de har gjort om systemet sen du handlade eller så gäller detta bara för företagskunder. För mig i alla fall kommer varorna från USA men det är från hubben i Frankrike som jag beställer. Mouser står för tullen, tro mig jag har frågat dem. Det blir ett unionsinternt förvärv dvs jag får betala momsen när jag momsdeklarerar för köp från annat EU-land. Vet inte hur det blir när man beställer privat. Dock anges priserna i Euro så jag misstänker att det blir detsamma för privatpersoner. Det är fler firmor som gör så här. Från Farnell så kommer varorna från England men man gör ett svensk köp via deras filial i Sverige och betalar svensk moms direkt.

"Om du väljer att skicka med vårt FedEx International Priority konto så kommer vi stå för alla avgifter med tull och så vidare då vi skcickar från vårt lager i USA till vår hub i Paris. Alltså skickar vi till oss själva kan vilket gör att vi betalar eventuella tullavgifter. Detta är ju inte ett inhemskt köpt eftersom det går från USA men det borde räknas som ett europeiskt köp. Jag har tyvärr inte stenkoll på hur detta bör bokföras. Jag kan kolla närmare på om någon av mina kollegor har koll på hur detta klassas."

27 Feb 2015, 21:09
Profile

valvetubes wrote:
Var fasen hittar man knobs till Bourns dubbel och latch-pottar??? Hittade inga på mouser iallafall.
Vad är latch-pot? Knobs är väl inte specifikt till ett potmärke? Handlar väl om rätt diameter och/eller utformning på axeln. Runt hål med låsskruv brukar man få på allt som har rätt diameter.

27 Feb 2015, 21:47
Profile

Gitarrdelar säljer en med knobs. Den får det bli.

27 Feb 2015, 21:54
Profile

Nu har jag testat Alpha (24 mm hus), CTS och Bourns. Jag tycker inte det är någon större skillnad i kvalité. Same, same, different brand.

Nästa gång får det bli en test av PEC. De ska ju vara av lite högre kvalité.

Jag kollade lite på cermet också, men började flina när jag såg priserna. Hade ingen aning om att de kostade så mycket (typ 400 spänn styck).

/Uffe

22 Mar 2015, 13:49
Profile WWW

Jag har en del linjära potar med plastbana som jag hade tänkt använda i bias-kretsar men det har inte blivit av. De tål 2 watt och är slutna. Har en PEC Made in Canada, några Ohmite och CTS och nån Clarostat också. Kvalitén verkar bra, en klar fördel om man tänker på brus bör det ju vara om man jämför mot vanlig kolbana. Dock har jag inte testat, men i teorin bör det ju vara bättre.

Dock nåt som man ska tänka på med slutna potar är att, även fast de är slutna så kommer tydligen skit in förr eller senare ändå (givetvis senare jämfört med öppna) men problemet blir då att man måste ta isär de för att göra rent. Läste detta på Randall Aikens sida. Så då kan det nog vara smartare att köpa kåpor och köra med vanliga öppna potar istället om man vill hålla damm borta, då är det inte svårare än att ta bort kåpan om man behöver göra rent.

http://www.banzaimusic.com/Dust-Seal-Cover.html

Hade det inte varit så dyrt så kanske man hade testat PEC eller Clarostat i en hel förstärkare, men jag tycker inte att det känns värt att lägga pengarna på, tycker Bourns fungerar bra som det är. Jag brukar inte ha problem med brus ändå. Men nån gång när man har mycket stålar så kanske man testar och gör en jämförelse :)

22 Mar 2015, 17:23
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]