View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 12:17

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Hur switcha mellan katod-/anoddriven tonstack enkelt? 
Author Message

Post Hur switcha mellan katod-/anoddriven tonstack enkelt?
Gäller typisk Marshall topografi med tonstack hängd på katodföljaren.
Jag tänker: om man bara switchar över tonstacken till anoden på rörhalvan innan katodföljaren så kommer man ändå ha kvar kompressionen som katodföljaren ger.
Den ligger ju där och drar "quiscent" ström hela tiden och det som sker på katoden är vad jag förstår en bild av det som sker på föregående anod.
Kan man eliminera den kompressionen nästan helt genom att lägga in en 1M resistor istället för direktkopplingen mellan anod på ena rörhalvan och galler på den andra?
Typ som man har en rejäl gridstopper på denna DC-kopplade cathodyne fasvändare (scrolla ner): http://www.valvewizard.co.uk/cathodyne.html
Jag är inte bra på att tolka loadlines eller räkna på vad som händer :?

/Mats

02 Feb 2015, 10:17
Profile

Post Re: Hur switcha mellan katod-/anoddriven tonstack enkelt?
Mesa gjorde så här : http://bmamps.com/Schematics/MesaBoogie/maverick.pdf

02 Feb 2015, 10:31
Profile

Amp Healer wrote:

Jo, men då har man kvar katodföljarens påverkan väl? Kompressionen.

/Mats

02 Feb 2015, 11:26
Profile

Nej,varför det menar du?

03 Feb 2015, 00:00
Profile

Jo, så tolkar jag vad som skrivs här (scrolla ner till hälften, "So we now have...").
Fan! Glömde ju hela länken :shock: Här: http://www.valvewizard.co.uk/dccf.html
Katodföljarhalvan drar ström från anoden på föregående triod och orsakar kompression även om man flyttat tonstacken till föregående triods anod.

/Mats

Last edited by Axewall on 03 Feb 2015, 11:51, edited 1 time in total.

03 Feb 2015, 06:09
Profile

Nja.
Det rimliga torde vara att strömmen som förbrukas av CF adderas till sviktet på föregående anod. Att det däremot skulle addera kompression.? Varför då?
Som CF sett är den ju inte med i debatten.En stöddig stopper e nog annars ingen dum grej i sig,om du bara kikar på förloppet "baklänges".

03 Feb 2015, 10:41
Profile

Gissa inte. Koppla upp kretsen.
Fram med oscilloskopet och titta. :mrgreen:

Vad gäller Mesa Maverick:
Det blir nog inte lika mycket vågformkompression från katodföljaren som när den placeras efter gainsteg 2 eller 3.. :shock:
Här ligger KF direkt efter ingånsteget där signalamplituden är låg så är också strömsvinget i anoden litet.
Den förändring i ljudet man får när man växlar mellan Brite/Fat lägena fås pga:
1. inkoppling av 1nF kondensator parallelt med 250pf till diskantpotentiometern, det ger boost i övre mellanregister i FAT läge.
2. KF's låga utimpedans jmfrt med anodutgång.
3. den kompression som uppstår kan man nog till stor del tacka den låga matningspänningen...och då får hönan och ägget problem att lösa dvs vilket är primära källan till det.
Vill man experimentera så öka förstärkningen i ingångsteget och minska katodresistorn i KF, då stjäl den mera ström från föregående stegets anod.
Har Randall Smith tagit patent på den där Brite/Fat grejen också?

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

Last edited by VacuumVoodoo on 03 Feb 2015, 19:11, edited 2 times in total.

03 Feb 2015, 11:29
Profile WWW

Detta dokument går väl in på det lite bättre http://www.valvewizard.co.uk/dccf.html

Dock kommer väl att man slänger på EQs last på anoden påverka hur efterföljande katodföljare beter sig och hur den sedan påverka steget förre osv.....pust, för mycket interaktion, hjärna överladdad...ibland är det bättre att bara bygga det som låter bäst....

Last edited by Tubis on 03 Feb 2015, 11:55, edited 1 time in total.

03 Feb 2015, 11:35
Profile

Jag glömde ju hela jäkla länken tidigare!
Här: http://www.valvewizard.co.uk/dccf.html
(Tack Johan, du glömde bara en bokstav :) )

Katodföljaren orsakar att anodspänningen inte ökar "som den borde" i och med att strömmen galler-katod ökar.
Ger kompression och "2:nd harmonic distortion".

Alex, här ska mätas ikväll!

/Mats

03 Feb 2015, 11:52
Profile

VacuumVoodoo wrote:

Har Randall Smith tagit patent på den där Brite/Fat grejen också?

Det verkar inte så ovanligt nog, vilket är lite konstigt då det hade nog varit ett hållbarare patent än hans tidigare (jag har alla fall inte sett denna lösning i någon annan stärkare, även om det inte säger så mycket ).

Du hittar Randalls paten här på sida 34 http://www.mesaboogie.com/US/Smith/MESA ... ooklet.pdf

03 Feb 2015, 12:59
Profile

Jag ska nog hitta på en switchning som jag kan ta patent på :mrgreen:

Blev ingen mätning igår, läcka på kylsystemet på bilen som tog den tiden :(

/Mats

04 Feb 2015, 10:40
Profile

Axewall wrote:
Jag ska nog hitta på en switchning som jag kan ta patent på :mrgreen:

Blev ingen mätning igår, läcka på kylsystemet på bilen som tog den tiden :(

/Mats

mätte du? jag tycker det är intressant, och med det lilla jag förstått via valve wizard låter det logiskt att steget innan kf komprimerar även om den är avkopplad.

21 Feb 2015, 22:48
Profile

Hej Isak, det har blivit en del omtänk i det här "projektet" så jag har inte mätt nå't riktigt på det ännu.
Hamnade i att göra en adapter att stoppa mellan rörsockeln och röret, för att på det sättet växla mellan tonstack på kf/tonstack på anod, och använda ECC81/12AT7 där istället. Men 12AT7 ska inte köras i kf-koppling där, det klarar inte spänningen heater/katod. Men hittills måste jag säga att jag verkligen gillar 12AT7 med tonstack på anoden! Hittills med inte "optimala" 33k Ra och 820 Ohm Rk. Spänningsmatningen till det röret ligger på ungefär 350V. Har så smått börjat kolla hur signalerna ser ut i pre-ampen med mitt lilla handhållna oscilloskop, klart är iaf att det steget som klipper först är just sista steget, det som driver tonstacken.
Kommer testa hur det låter med andra värden på Ra och Rk, t.ex. Ra 20k och Rk 200 Ohm eller så.

/Mats

22 Feb 2015, 10:38
Profile

Axewall wrote:
Men 12AT7 ska inte köras i kf-koppling där, det klarar inte spänningen heater/katod.

det där förstod jag inte. 12at7 kan inte användas som kf alls? jag har ett projekt på pappret där jag använder en del av mavericks avkoppling av kf, som del av en kanalswitch. där finns också en effektloop där jag funderade på att använda antingen 12at7 eller au7, och utnyttja recoverysteget som ett extra diststeg med den mer dynamiska dist som dessa rör ger. men skulle det då inte funka, eftersom effektloopen innehåller en kf?

en annan sak, hoppas jag inte kapar tråden här...
i schemat ser jag nu att jag glömt sätta konding innan effektloopen så även denna kf blir direktkopplad, precis som den som driver leadkanalens eq. men det kanske funkar att även denna kf är dc-kopplad...? eller blir det knepigt switcha en dc-kopplad signal kanske?

Attachments:
800mod (3).jpg [251.85 KiB]
Not downloaded yet
22 Feb 2015, 14:44
Profile

Isak, kolla båda dessa datasheets, scrolla ner till "Maximum Ratings" och se på "Heater Negative with Respect to Cathode" och jämför de båda rören. Bortse från att man beskriver de båda lite olika:
12AT7/ECC81 http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/093/1/12AT7.pdf
12AU7/ECC82 http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/093/1/12AU7A.pdf

Du ser då att 12AU7 klarar mer än dubbelt så mycket "heater negative" som 12AT7, 200V mot 90V.
Därför är en 12AT7 ofta inte lika lämplig i katodföljarkoppling. Definitivt inte i min Marshall JVM410HJS i alla fall, där ligger katoden på runt 200 Volt. Man har där DC-höjt glöden med +70 Volt för att hamna bättre till för 12AX7/ECC83.
"Trollkarlen" använder en 12AU7/ECC82 här http://www.valvewizard.co.uk/accf.html och beskriver också längst ner under "Heater Elevation" varför det ofta är bra att göra just det, lägga en positiv DC-spänning som glödens AC får guppa på.

Det handlar om att designa efter vad rören är bra på och deras begränsningar.

I övrigt, sätt dit konding in på trioden före effektloopen. Förresten, det steget är plankat från "Trollkarlen" va?

/Mats

22 Feb 2015, 22:17
Profile

Axewall wrote:
Därför är en 12AT7 ofta inte lika lämplig i katodföljarkoppling.

ok! det var nån kommentar jag läste bara häromdan om att "både kevin O'Connor och merlin blencow förordar 12at7 i effektloopen", måste vara fel då. som du säger nämner han ju bara 12au7 i sitt exempel.

Axewall wrote:
Förresten, det steget är plankat från "Trollkarlen" va?

ja och nej (om du syftar på v2a), jag såg det på hans sidor men applicerade inte det förrän jag testat en marshall jcm800. gilllade det så kollade schemat:samma steg.

23 Feb 2015, 16:27
Profile

Tror det går utmärkt att använda 12AT7 i effektloopen, bara man designar efter rörets specifikationer.

/Mats

23 Feb 2015, 18:25
Profile

Ok, nu har jag hittat en lösning på att skifta mellan katod-driven tonstack och "true" anod-driven tonstack.
Med "true" menar jag att katodföljaren är helt bortkopplad och inte kan påverka resultatet på något sätt.

Det blev i form av en adapter som sätts i rörhållaren istället för röret, röret sätts i adaptern :)
Och den kan användas i förstärkare som har ett 12AX7 kopplat så här: pin 1,2,3 = "driv-trioden", pin 6,7,8 = katodföljar-trioden.
Åsså bytte jag rörtyp till 12AT7/ECC81. Den har betydligt lägre inre anodresistans och ger mer ström ut, vilket gör det lättare att driva tonstacken utan så mycket signalförlust.
Det är dessutom nödvändigt i den lite okonventionella koppling som finns i Marshall 410H och HJS, där belastas katodföljaren av 2 st tonstackar samtidigt.
Känns som bra tungt för en 12AX7/ECC83 i en konventionell koppling med tonstacken från anoden.
Att katodföljarens 100k fortfarande är inkopplad har med 12AT7 inte någon större inverkan på utsignalens amplitud.

Så här ser den ut, den i det här utvecklingsstadiet fullständigt livsfarliga! adaptern.
Byggd av 2 st "Socket saver" som jag modifierat och försett med kondensator och resistor.
https://www.dropbox.com/s/xi64msz6e16hhto/adapter1.jpg?dl=0

Och här är schemat för det hele, och en förklaring hur det funkar.
https://www.dropbox.com/s/vtbtlrsy4lkk5ws/CF_to_Anodeload_TS.jpg?dl=0

Anodresistor: 50k||100k ger 33k. 25k||100k ger 20k.
Katodresistor: T.ex. 2,2k||820 Ohm ger 600 Ohm. 470 Ohm||820 Ohm ger 300 Ohm.

Fungerar gör det! Och det låter bra också, mer "direkt" än med katodföljare.
Mer "sträng" eller tydligare. Sticker nog bra igenom i ett bandsammanhang.
12AT7 har ju lägre förstärkning än 12AX7, så man får dra på mer på gainkontrollen för att få
lika mycket dist. Och det går följdaktligen inte att dista på lika mycket vid maxad gainkontroll.
Men det räcker gott och väl för "metal" om man vill det.

Från början använde jag socklarna från ett par kasserade rör för att testa modifieringen på.
Från vänster är här de två tidiga versionerna med 12AT7 och 12AX7, åsså den senaste med 12AT7.
https://www.dropbox.com/s/5fgpnud3ry24zw4/adapters.jpg?dl=0

/Mats

23 Feb 2015, 19:32
Profile

Vackra prototyprör !!!

Vad skall man med rörhållare till när man kan löda direkt på rören !
Innovativt så det förslår

23 Feb 2015, 19:36
Profile WWW

peterh wrote:
Vackra prototyprör !!!

Vad skall man med rörhållare till när man kan löda direkt på rören !
Innovativt så det förslår

:lol: Tack(?) Peter! Har man idé men inte grejor så får man improvisera. Och vara försiktig!

/Mats

23 Feb 2015, 19:47
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]