View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 07:15

Reply to topic  [ 15 posts ] 
Jordning Reverbkrets?! 
Author Message

Post Jordning Reverbkrets?!
Ja här kommer en till jordningsfråga då!

Har ju inte hållt på så mycket med reverbkretsar så nu tänkte ja ju ta tag i den saken. Har byggt en Deluxe reverbliknande krets av en gammal Elk ES-30 (har rivit ur ALLT å byggt nytt i den) å stärkaren fungerar hur bra som helst så länge jag inte vrider upp reverben, tyst å fin å inga konstigheter. Det enda som är kvar från original stärkaren är PT å OT, ny reverbtank å drivtransformator.

Övriga jordsystemet är byggt av typ stjärnjordning. Men sen funderar ja på hur man ska jorda själva tanken? För som den va byggd ny så skulle man jorda både send och return å de kanske är logiskt nu när ja tänker efter. Men sen är det ju själva transformatorn å send å return stegen ja blir lite osäker på. Har byggt precis som ja alltid har byggt å då brukar de bli tyst.

Men Finns de några tips å trix? Saker man bör tänka på när man monterar reverb? Viktigt med skärming av rören? Så tråkigt när den låter så jävla bra utan reverb. Man vill ju gärna ha de där göttiga pålaggt :D

22 Feb 2015, 11:14
Profile

Post Re: Jordning Reverbkrets?!
Hm. Det där är väl en combo. Och du glömde säga vad som händer. Rundgång, antar jag. Ofta på en enda frekvens.

Börja med att kolla så att du har reverbtanken monterad i gummipluppar. Dra inte fast kannan i lådan, då kommer den självsvänga direkt. Sen bör du ha nånting runt själva reverbtanken som isolerar den från ljudtrycket från högtalaren. Galon+ skumgummi eller nåt. Sy ihop en avlång påse, stoppa in tank med kablar o hela millevitten, stäng igen och montera alltihop flytande enl ovan.

(Allra först bör du lägga reverbtanken utanför stärkaren, dvs utan fysisk kontakt. Funkar den OK då, så vet du.)

Jordning kan du kika på sen. Prova detta först. Normalt sett använder man ju skärmad kabel ut och in, med RCA-kontakter. Det räcker gott som jordning.

/R

22 Feb 2015, 12:09
Profile

Som Ballz.
Ett jag tycker du kan titta på mera är att se till att signalen är väl skärmad där den kan utsättas för smuts. Dvs primärt invändigt i maskin.

Om du behöver en påse så såg till. Har ett antal liggande för normal storlek på Accu å Belton liknande tankar.

22 Feb 2015, 13:22
Profile

Ja där gick de ju kanske lite för snabbt när ja tänkte å skrev samtidigt!

Men någon rundgång är de inte utan de är när ja vrider upp reverben så kommer de ett elakt brum som förstärks med reverbratten. Den påverkas inte när ja höjer volymen på stärken.
Känns som att det är någon jordloop någonstans men det är de ju inte vad ja kan se. Därför undrade ja hur stegen skulle jordas tillsammans med tanken respektive drivtrafon. Kan allt vrida upp hela reverbet utan att de rundar så där är det inget fel :D Har labbat lite med recovery stegets förstärkning å de spelar ingen roll om ja tar ner signalen (då låter bara reverbet kass).

Ja påse va de ja! Håller faktiskt på att sy ihop en egen men de kanske vore gött att ha en riktig grej som passar med en gång Jesper. Vad ska du ha för en stycke?

22 Feb 2015, 14:35
Profile

Inte en spänn.
Ordnar sig ngn dag.

22 Feb 2015, 22:10
Profile

Det är inte så att tankens retursida tar upp störningar från stärkaren? Om det är en Combo är det kanske inte så stor risk men det kan vara kinkigt hur tanken placeras om man placerar sidan som tar upp vibrationerna från fjädrarna för nära nättrafon. Drivsteget jordas som ett vanligt SE-slutsteg och retursteget, stegen som vanliga gainsteg. Hur är det med tanken får du någon jordloop via plåthöljet på den, vissa tankar har både ingång och utgångsjacken jordade till själva plåtlådan och det är nog mindre bra med tanke på jordloopar.

23 Feb 2015, 07:21
Profile

Hm. Har du nån signal alls tillbaks från reverbet eller är det bara brum?
Hur är förhållandet mellan brum och signal?

Koppla ut insignalen till tanken. Fortfarande brum?
Om det är så, så kanske du har missat nåt i recoverysteget - en gallerläcka/jordreferens på röret, kanske?

Om du har RCA-kontakter på tanken...prova att pilla ut endera kontakten precis så mycket att den tappar kontakten med jord.
Prova även att ta koppla bort reverbet helt. Brum?
Prova att provisoriskt jorda höljet.

Och återigen - prova med tanken utanför combon. Då vet du om det är inducerat från trafon eller vibrationer som får den att gå i spinn.

23 Feb 2015, 08:47
Profile

Nu har ja meckat som fan å grejjat å donat! Har fått tyst på skiten nu efter lite om å men. MEN det är när ja har tanken ur lådan!! Reverbet har alltid fungerat på den så ja tror på Busses historia om tankens retur sida! Finns de några tips å trix på detta? För de verkar inte spela någon roll hur ja vrider tanken i den. De tystaste är när ja vinklar den 90grader från stärkaren :P Får väl bygga en djup kombo :)

Plåthöljet är bara jordad i en send kabeln. Kan väl inte spela någon roll om man byter de? Finns de någon typ av skärmning man kan bygga? För PTn är helt kapslad utvändigt (mot tanken) å öppen in mot stärkaren.

Sen ökar brummet ju mer ja vrider upp reverbet. Eller hur menar du Ballz?

Får mecka mer imorrn för nu ringer jourtelefonen :(

23 Feb 2015, 22:21
Profile

Släpkärra efter? :mrgreen:

24 Feb 2015, 00:15
Profile

Du är precis "all over the place" i din felsökning nu. Metodik, mannen....
Om reverbet är tyst (inget oväsen) och allt är frid o fröjd = du har gitarrsignal igenom reverbet när tanken ligger utanför combon...vad tyder det på?

Låt mej gissa på att send-kretsen är OK, och att return-kretsen blir störd av nånting när tanken är monterad (inducerat brum från nättrafon eller påverkan från högtalarmagneten eller vibrationer från själva ljudtrycket) i combon.

Hur ser ingången på returnkretsen ut? Har du returnsidan av tanken jordad mot returnkretsens jord ?

I min bok låter det som om returnkretsen inte har nån vettig jordreferens på gallret och bara agerar mottagare för allsköns störningar/nätbrum.

Jag kan dock ha fel. Det har hänt förr :-)

24 Feb 2015, 01:39
Profile

Håller med Ballz, ta och försök reda ut var störningarna uppkommer, dra ur kabeln in till tanken och brummar det fortfarade så är det ju recoverydelen. Om inte så är det sendsidan som har problemet. Mest troligt så är det nog så att du får in störningar på recoverysidan då du säger att det funkar med tanken utanför stärkaren. Det lär ju knappast vara jordning om reverbet blir tyst om du har tanken utanför stärkaren, för då borde det ju brumma lika mycket med tanken utanför. Möjligtvis om man skulle ha dålig jord så man får dålig skärmning av kabeln mellan tank och stärkaren.

Ett riktigt långskott men hur ser frekvensgången i recoverydelen ut? Själv skär jag basen under ca 300 Hz dels för att minska risken för störningar främst från vibrationer men kan tänka mig att det även kanske kan hjälpa vid inducerat brum från nättrafon. Dessutom låter reverb utan lågbas mycket bättre enligt mitt tycke och smak.

Har du kollat kabeln mellan stärkaren och tanken, jag vet att jag en gång testade med en 3 m lång kabel som jag hade löst liggandes i ett bygge men det brummade som f-n, bytte till 1 m kabel och då blev det tyst.

24 Feb 2015, 09:31
Profile

Kucera wrote:
Ja där gick de ju kanske lite för snabbt när ja tänkte å skrev samtidigt!

Men någon rundgång är de inte utan de är när ja vrider upp reverben så kommer de ett elakt brum som förstärks med reverbratten. Den påverkas inte när ja höjer volymen på stärken.
Känns som att det är någon jordloop någonstans men det är de ju inte vad ja kan se. Därför undrade ja hur stegen skulle jordas tillsammans med tanken respektive drivtrafon. Kan allt vrida upp hela reverbet utan att de rundar så där är det inget fel :D Har labbat lite med recovery stegets förstärkning å de spelar ingen roll om ja tar ner signalen (då låter bara reverbet kass).

Ja påse va de ja! Håller faktiskt på att sy ihop en egen men de kanske vore gött att ha en riktig grej som passar med en gång Jesper. Vad ska du ha för en stycke?

Jag hade också brum i mitt reverbbygge, det kom från reverbtanken, det var spolen i reverben som plockade upp brum från nättrafo , jag vände på den så att jag fick den andra sidan åt det håll nättrafon satt.

24 Feb 2015, 13:03
Profile

Ja, det låter som sagt som störning från nättrafon.

Jag lärde mig, den hårda vägen, när jag byggde mitt första reverb
att det inte var en bra idé att ha nätdel i samma låda ;-)

Det kan hjälpa att vända på burken så att mottagarspolen hamnar
så långt ifrån trafon som möjligt, kan ju vara ev. glättningsdrossel som
är med och leker, men det är inget jag råkat ut för.

16 Mar 2015, 22:40
Profile ICQ YIM WWW

oj nu va de ett tag sedan ja va inne men nu va de faktiskt så att de va bara hemma hos mig dit lät! Har prövat den i en del andra ställen i stan å då är de tyst. Även i ojordade uttag. Så de är väl någe vajsing hemma då antar ja. Får väl försöka montera lite filter å se om de kan bli bättre.

18 Mar 2015, 22:51
Profile

Kucera wrote:
oj nu va de ett tag sedan ja va inne men nu va de faktiskt så att de va bara hemma hos mig dit lät! Har prövat den i en del andra ställen i stan å då är de tyst. Även i ojordade uttag. Så de är väl någe vajsing hemma då antar ja. Får väl försöka montera lite filter å se om de kan bli bättre.

Det kan nog också vara rummet, jag har nämligen varit ute för nåt liknade med en Twin som reverbet rundar på men inte i min källare där den byggdes. Den blir även känsligare om den står mot en vägg så jag antar att det beror på att "trycket" från högtalaren i stärkaren ökar då den står mot väggen. Har ännu inte haft tid pga hur livet ser i övrigt just nu att se över den stärkaren men jag är inne på att helt enkelt isolera och bygga in tanken med både skumgummi och plywood.

19 Mar 2015, 05:55
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]