View unanswered posts | View active topics It is currently 15 May 2026, 19:16

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Vart köper man bäst nya rör? 
Author Message

Post Vart köper man bäst nya rör?
Min AC30 är nog i behov av nya slutrör och kanske GZ34. Har tidigare beställt från Eurotubes och dess JJ-rör. Men finns det andra bra alternativ/tips? EU är ju skönt med tullavgifter eller så, svenskt? Kollade Watford valves och de verkade vettiga, men jag fattade inte priserna, verkade som om de la på "vat" på priset som stod, eller så missuppfattade jag det så att det var inklusive det... Så här står det: "All prices contained on this page are exclusive of VAT. This is currently charged at 20% and is payable by all EU countries."

I alla fall. Jag behöver förmodligen (ska kolla om det inte bara är oxid i socklarna först) nya rör. Har två nya JJ ECC83S till försteget. Så 4 st EL84 och 1 st GZ34. Tips på rör mottages även tacksamt. Det är en HW Brian May som är moddad till gudomlighet av Amp Healer! :D Så här låter den nu tyvärr... Den kom tillbaka till mig efter att jag tryckt ned rören och vickat lätt på dem, men detta är ljudet som kommer och går och igår blev mer eller mindre konstant innan jag fick den tyst igen.
https://www.youtube.com/watch?v=6gwh_7BOVY0

P.s Hur viktigt är det med balanserat rör i v.2? Denna har endast två förstegsrör. Kan man på något sätt mäta sig till vilket av rören som är det om man har två men lyckats att blanda ihop dem... :oops:

17 Feb 2015, 11:10
Profile WWW

Post Re: Vart köper man bäst nya rör?
Peterh är den jag handlar av

17 Feb 2015, 11:42
Profile WWW

zven wrote:
Peterh är den jag handlar av

http://www.tubular-well.se/

17 Feb 2015, 11:49
Profile

Det där är inget rör som pajjat... 1000000% på nåt anodmotstånd fuckat sig rejält dvs poppar o fräser popcorn

17 Feb 2015, 12:40
Profile WWW

Kan även vara kallödning eller överslag i ngn kopplingkondensator. Kollapsat skärmgaller i någon av slutrören kan yttra sig på samma sätt.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

17 Feb 2015, 12:48
Profile WWW

Var iväg på långlunch nyss och fixade lite. Märkte efter att jag haft i oxidlösning och juckat rören upp och ned ett par gånger att felet var kvar, men att ett av slutrören glödde mer än dom andra uppe i toppen över plattan. Så jag bytte ut det och det bredvid mot två nya då det var vad jag hade. Då funkade allt som det skulle igen. Hann inte testa jättelänge, men det verkar som om det var röret. Just det röret sitter inte så bra i sockeln jämfört med dom andra tyvärr, men tydligen tillräckligt.

EN FRÅGA: I från början satt 4 Electro Harmonix Made In Russia EL84. Jag hade två nya matchade JJ EL844. Kan jag spela med dem tills jag skaffat en ny uppsättning av matchade (4 st) EL84:or, eller kan något ta skada? De rören ger väl 9 watt tror jag om jag minns rätt.

17 Feb 2015, 14:08
Profile WWW

Har kört den i en timme idag igen och den funkar som den ska utan problem. Skönt!

Tack för tipsen på siten för rörköp! Ska ordna till det framöver. :D

18 Feb 2015, 16:50
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]