View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 13:01

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Dämpringar, DIY alternativ? 
Author Message

Post Dämpringar, DIY alternativ?
Någon som hittat någon genomförare eller o-ring som klarar värmen på slutrör? Blir väl runt 250 grader eller så. Hittade i gummi som var klockrena förutom att de tålde 100 grader. Silicon tål runt 200 enligt uppgift.

17 Feb 2015, 11:56
Profile WWW
Post Re: Dämpringar, DIY alternativ?
Kom på en ide!

Varför inte ringa tex Asseal (som har gummitätningar och packningar)

Skicka en DWG-fil till dom (med den diametern du vill ha),
eller gå dit och visa hur det ska se ut så skär
dom till ett par bitar för en hundring i det gummit som ska vara!

Vips!
:mrgreen:

Inkscape är ett gratis vectorprogram, som klarar skalenliga format!

17 Feb 2015, 12:15

Biltema har en högtemp silikon. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... ur-364813/

Den har jag använt till detta ändamål. Jag rullade styva pappersark i lämplig diameter och spritsade på. Man kanske till och med kan spritsa direkt på röret men det har jag inte provat. Det får sedan torka ett dygn. Det luktar en del innan det stelnat så du bör vara i ett väl ventilerat utrymme. Jag har använt ringarna på slutrör utan problem och det luktar inget när det blir varmt. Spritsmomentet kan vara lite kladdigt och det tar några försök innan man får fina ringar.

Ett annat alternativ skulle vara att ta de ringar du har nu och göra formar i något material som du sedan fyller med silikon. Kanske du kan göra två formhalvor i gipsavgjutning.

17 Feb 2015, 12:38
Profile

Freppezon wrote:
Kom på en ide!

Varför inte ringa tex Asseal (som har gummitätningar och packningar)

Skicka en DWG-fil till dom (med den diametern du vill ha),
eller gå dit och visa hur det ska se ut så skär
dom till ett par bitar för en hundring i det gummit som ska vara!

Vips!

Inkscape är ett gratis vectorprogram, som klarar skalenliga format!

Ska kontakta någon sån där gummifirma och se vad man kan komma fram till. Bra tips!

17 Feb 2015, 14:09
Profile WWW

skumberg wrote:
Biltema har en högtemp silikon. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... ur-364813/

Den har jag använt till detta ändamål. Jag rullade styva pappersark i lämplig diameter och spritsade på. Man kanske till och med kan spritsa direkt på röret men det har jag inte provat. Det får sedan torka ett dygn. Det luktar en del innan det stelnat så du bör vara i ett väl ventilerat utrymme. Jag har använt ringarna på slutrör utan problem och det luktar inget när det blir varmt. Spritsmomentet kan vara lite kladdigt och det tar några försök innan man får fina ringar.

Ett annat alternativ skulle vara att ta de ringar du har nu och göra formar i något material som du sedan fyller med silikon. Kanske du kan göra två formhalvor i gipsavgjutning.

Det lät som ett alldeles för stort projekt. Tack för tipset ändå. Men jag är av naturen snål till en viss gräns och sen inte alls, då känns de färdiga på Eurotubes billiga. :wink:
Men visst, nästa vinters projekt kanske!

17 Feb 2015, 14:10
Profile WWW

skumberg wrote:

Ah, kalas! Tack för tipset Niclas! Har ett TFK ECC83 som börjar tjuta lätt.

Resten av tuben skulle kunna användas som tätning i båten kanske, har ett problemställe kring motorn...

17 Feb 2015, 14:18
Profile

Du den där va roligt går ju göra bomb av... reagerar väldigt mycket på vatten i ohärdat tillstånd
dessutom brandfarligt innan härdning

17 Feb 2015, 15:55
Profile WWW

Custom Sam wrote:
skumberg wrote:

Ah, kalas! Tack för tipset Niclas! Har ett TFK ECC83 som börjar tjuta lätt.

Resten av tuben skulle kunna användas som tätning i båten kanske, har ett problemställe kring motorn...

SILIKON ÄR ETT URUSELT TÄTNINGSMEDEL !!!
Släng hellre tuben än kleta ner båten med det. Sika skall det vara !( dvs polyuretanbaserat som verkligen fäster )

17 Feb 2015, 17:37
Profile WWW

Jag rekommenderar plasthandskar och att man gör det utomhus eller i en annan välventilerad lokal. Härdningstempen skall ligga mellan 5-40C plusgrader. Måste erkänna att jag inte läst säkerhetsbladen innan utan bara kört på eftersom den är elastisk och gjord för höga temperaturer. När jag fått det på fingrarna har jag bara torkat med papper och sedan lacknafta efteråt. Men du har rätt man skall vara försiktig. Har dock inte märkt av frätning eller några explosioner. Lite komiskt men farsan lånade tuben en gång och försökte täta hål i ett plåttak medans det regnade. Han rapporterade att det fungerade uselt för ändamålet men nämnde inget om explosioner. Dock slarvade han bort tuben. Kanske försvann den i en fördröjd explosion...

17 Feb 2015, 17:57
Profile

peterh wrote:
SILIKON ÄR ETT URUSELT TÄTNINGSMEDEL !!!
Släng hellre tuben än kleta ner båten med det. Sika skall det vara !( dvs polyuretanbaserat som verkligen fäster )

:D Håller i princip med dig Peter, det är en övergång i avgaskröken som inte vill bli tät. Verkstaden som jag köpte kröken av menade att det skulle täta sig genom att det skulle rosta igen. Det har det inte gjort, utan avgaser (och lite kylvatten faktiskt) har läckt ut. Inte så mycket, men tillräckligt för att göra det till ett problem.
Där tänkte jag att denna gojan kunde funka. Annars är det Sika som gäller, ja.

Dvs någon variant på Form a gasket ungefär behövs, men som tål höga avgastemperaturer. Här finns ju motorexperter vet jag, så det kanske dyker upp bättre förslag. Det är ett skruvförband, dvs gängat typ gamla vattenledningsrör.

Apropå att hamna off topic, sorry...

17 Feb 2015, 17:59
Profile

Fick en idé nu. På hållare som denna:
Image
Så är det ju inget problem att få på en ring mellan fjädrarna.

Men ser de ut så här:
Image
Så kanske det är lite värre. Sätter man ringen mellan wiren eller försöker man klämma wiren mellan ring och rör? Känns inte som ett bra alternativ...

Men sen kom jag på att inom sjukhusbranchen så har vi siliconslang. Om man hittar en som tål värmen så kan man slå en knut på den runt röret och klippa av ändarna.

Efter det kom jag på den ännu bättre idén (tror jag) :idea: att om man monterar bort "fjärdern" och trär på slangen i stället så att stålträden blir klädd i siliconslang och sen tajtar till den så att den ligger an mot rörsidorna så sitter röret både tajtare och blir lite vibrationsdämpat! Just nu låter det som en alldeles förträfflig kompromiss. Måste kolla hur mycket värme det tål.

Edit: Latex-slang var det jag tänkte på, men det tål inte värme så bra. Men man verkar ha bytt ut det mot annan slang som är "latex-free". Så silicon-slang verkar vara rätt håll iaf.

18 Feb 2015, 11:02
Profile WWW
Siliconslang 30 cm
Artikelnummer:0330-000

39 kr Lagerstatus:I lager

www.gmf.se

18 Feb 2015, 17:35
-Jag vet dock inte om någon värmetålighet etc...

Men det borde ju går att kolla med GMF...

18 Feb 2015, 20:00

O-ringar i Nitril brukar klara 225-250 grader och Viton runt 450 grader om jag nu minns rätt från mitt gamla jobb. Är osäker på vilket gummi som det är i vanliga billiga o-ringar men jag har på känn att de knappast lär ta eld eller smälta på röret dock kanske de torkar ut fortare men det är ju som skillnad att ha en o-ring runt ett rör som torkar och spricker mot om man ex skall täta nåt för att leda ånga som är 300 grader varmt.

Denna sida kan kanske ge en hint om vad man skall söka efter http://www.marcorubber.com/materialguide.htm

18 Feb 2015, 21:43
Profile
Enligt materialet ska silikon tåla 232 grader,
dvs bra nära 250 grader,
men jag tvivlar på att det blir så varmt alldeles utanpå rören vid glaset,
speciellt uppepå, men jag kan ha fel!...-absolut!

-Varför inte testa med silikonslangen från GMF, jag tror
om du "klär" i den i stålreglaget så ska väl den absorbera de resterande
18 graderna!....

Annars får du väl bygga en "FLÄRB"....

Då kommer du ner till ca 60 grader...;)

18 Feb 2015, 22:21

Mätte idag med en lasermätare direkt på slutrören. Vet inte hur tillförlitligt det blir, men det högsta värdet gav 230 grader. Det som var intressant var att de JJ EL844 som jag har två av just nu mätte 180 som mest (om jag minns rätt) vilket borde vara helt logiskt.
Det tog en stund innan jag fick bort gallren på stärken och då hade de vilat någon minut.

18 Feb 2015, 22:56
Profile WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]