View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 18:40

Reply to topic  [ 12 posts ] 
PI i Dynacord... Djupsinnigheter. 
Author Message

Post PI i Dynacord... Djupsinnigheter.
Har ett styck Eminent T1, dvs med transistorförsteg, detta är ett projekt jag har påbörjat och vridit i gång på gång, men tänkte nu i alla fall få det på banan...

Schema: https://drive.google.com/file/d/0B5ghOAEYIf2dX3ZLQWlTdU1GVEU/edit?usp=sharing

Tanken är att bygga med två kanaler, en med ECC83/6n2p och en ren kanal med E86 a´la Matchless. Sedan kanske man skulle seriekoppla dessa ungefär som Jesper gjort i sin Max40. men det får vi se...

Nu har jag tyvärr inte jättekoll på alla små finurligheter i en fasvändare, och om jag ger en och annat ett gott skratt så bjuder jag på det. :wink: :shock:

Har läst på Trollkarlens sida kring detta med PI, Jesper föreslog i en tidigare tråd i ämnet att jag skulle titta på en paraphrase-variant. Ser dock att den gode Trollkarlen inte alls dömer ut cathodynPI, utan mer menar att med rätt värden är den t.o.m riktigt bra. http://www.valvewizard.co.uk/cathodyne.html

Det är förstås betydligt enklare att ändra värden i en befintlig setup på PCB än att helt byta modell. Det är PCB 84001 i schemat som jag utgår från, signalen från den nya preampen kommer in på anslutningspunkt 6.

Det är i nuläget ett Telefunken ECC81 som sitter som fasvändarrör, men detta går naturligvis att byta till t.ex ECC83.

Jag tolkar schemat som att första trioden i PI-röret används för ett gainsteg in till sjäva PI-steget. Dvs precis så som Valve W rekommenderar. Däremot är värdena ganska rejält annorlunda, och jag kan tänka mig att de i vissa fall är det pga att PIn ska skicka en ren och fin signal vidare, vi pratar ju om en liten PA-förstärkare egentligen.

Jag är inte ute efter att PIn ska komprimera eller dista en massa, det kommer föregående steg att fixa i tillräcklig mängd. Och i vissa fall vill jag ha väldigt rent och klart ljud.

I nuläget när jag testar första steget i LoadLine plottern (För den som inte vet: behändig excelfil som finns i den översta klistrade tråden på forumet om jag inte minns fel) ser det ut som att det är klart begränsat sving i detta första steg pga den lilla katodresistorn, och att denna lämpligen ökas till t.ex 1,5 - 2,7 kOhm. Ska ärligt sägas att jag har ingen koll på varför det sitter en konding mellan katodresistorn och jord, kanske har en stor påverkan?

Vidare på första trioden sitter det ngn motkoppling via ett motstånd på 2,2 kOhm plus en konding på 680 pF. Detta är ju annars en ganska klassisk kombo på katodavkoppling... Vet att tidigare fall där det funnits motkoppling kring PIn att detta varit för att ge en renare ton, som inte är så gitarrvänlig, ska denna bort?

Sedan är Valve Wizards variant DC-kopplad (rätt tolkat?), medan Dynacorden har en konding mellan. Dock ingen förklaring varför, bara att det är enklare att DC-koppla mindre gainstarka rör än ECC83. Valve wizard har däremot en rejäl grid stopper, vilket är enkelt att addera till Dynacorden. Fördelar med det ena eller andra, DC/AC?

När vi så kommer till själva fasvändartrioden har den klart knepiga värden, anod och katod är på 18 kOhm vardera, med ett litet katodmotstånd på 680 ohm. Matningen är på 410V, vilket med bara 18 kOhm gör att det är rejäla spänningar till slutsteget, vilket jag förmodar är bra?

Om jag har förstått det hela rätt i olika trådar har Jesper satt katodmotståndet i PIn till ca 3,5 kOhm på de olika Dynacorder han "sladdat runt" i. Blir dock klart skev arbetspunkt på röret med så stort katodmotstånd enligt load line plottern, något jag missförstått?

NU en spekulation som säkert ger en och annan ett gott skratt: Det finns diverse kondingar och komponenter på slutstegsPCBn som är kopplade till ett transformatorsteg, kopplingspunkt 7, som jag misstänker har med att man vill lyfta jorden för att minska brus eller något sådant? Kan man väl lika bra låta ligga kvar?

Vad jag funderar på att göra;

Öka katodresistorn på första trioden till 1,5 -2,2 kOhm
Ta bort motkopplingen (?) på triod ett
Lägga till en grid stopper på PIn på 470 kOhm, ev lägga till en liten behändig diod där åxå enligt Valve w recept.

Det är möjligt att byta till 12AU7 för ännu mer ström. Ecc 83 däremot ger inga bra värden med denna setup.

Vad tror ni? Kan detta vara en bra variant på PI för en gitarrstärk? Det är inte helt lätt att testa, eftersom det är trångt som sjutton i stärkaren och det kräver en hel del demonterande för att komma åt att ändra någon komponent.

Är väldigt tacksam för kommentarer på detta, även om jag vet att det är ett långt inlägg...

15 Feb 2015, 18:22
Profile

Post Re: PI i Dynacord... Djupsinnigheter.
kopplingspunkt 7 är bias lindningen, dioden fixar DC till bias. Säkringen på 125mA skulle jag ta bort(kortsluta),
det finns inget bra skäl att säkra bias, om den säkringen går så glöder el34-orna. Möjligen har de
räknar noga på detta så att Si2 ( anodsäkringen går) men det är dumt att chansa.

triod 1 (rö400 ) har ett katodmotstånd för DC på 2.2k, jorden sker via 16ohm lindningen

r403 + kondingen avkopplar AC till jord och utgör en spänningsdelare för motkopplingen. Ökar du r403 så ökar motkopplingen!
Annars förefaller det hela sunt och riktigt ( för en ren stärkare, ur den bär sig åt vid överstyrnimg vet jag inte,
kanske man får en olycklig uppladdning av c403 ( blocking)

15 Feb 2015, 18:51
Profile WWW

peterh wrote:
kopplingspunkt 7 är bias lindningen, dioden fixar DC till bias. Säkringen på 125mA skulle jag ta bort(kortsluta),
det finns inget bra skäl att säkra bias, om den säkringen går så glöder el34-orna. Möjligen har de
räknar noga på detta så att Si2 ( anodsäkringen går) men det är dumt att chansa.

triod 1 (rö400 ) har ett katodmotstånd för DC på 2.2k, jorden sker via 16ohm lindningen

r403 + kondingen avkopplar AC till jord och utgör en spänningsdelare för motkopplingen. Ökar du r403 så ökar motkopplingen!
Annars förefaller det hela sunt och riktigt ( för en ren stärkare, ur den bär sig åt vid överstyrnimg vet jag inte,
kanske man får en olycklig uppladdning av c403 ( blocking)

Stort Tack Peter!

Ja, vad säger man... :oops: Frågar man inte får man inga svar.

Ok, då lägger vi de flesta av de moddarna på hyllan, kan vara detta då med att lägga in en grid stopper före triod två.

Har tittat på schema på förstärkare som använder cathodynePI, bl.a Orange. http://www.orangefieldguide.com/OFG_SCHEM/OR120schem_72.gif.

Ser inte att vara alltför långt ifrån, principiellt samma uppbyggnad men andra värden. 12AX7-rör. C403 finns en motsvarighet till på denna stärkaren. Kan noteras att det är mindre värden på kopplingskondingarna, 0,068uF.

Ska man tolka det som så att det pga kopplingskondingen mellan rörhalvorna inte är så att detta är ungefär samma sak som det Valve Wizard föreslår, utan att det med t.ex Orange lösning och i Dynacorden är första trioden i PIröret ett vanligt förstärkarsteg?

Vilket som, Orangestärkarna låter helt OK åxå, kanske ska gå ner på kopplingskondingarna? IOfs, 0,1 uF eller 0,068 är inte våldsamt stor skillnad. Lägga en något mindre gridstopper, t. ex 220kOhm?

15 Feb 2015, 20:14
Profile

Lennart.
Primärt handlar detta om tycke och smak mer än ngt annat. Om du börjar gräva i det finns det ju en aldrig sinande uppsjö med fasvändarvarianter.

Med det sagt är det så att de vanligaste typerna vi ser i gitarrmaskiner utan tvekan är;
Longtailed pair
Paraphase (såväl som floating para)
Cathodyne.

Katodynen har helt klart sina fördelar,skall inte påstås annat,men vad den i MIN mening inte skapar lika lätt som de andra två är karaktär. En katodyn PI är allt som oftast ganska neutral,och det är just därför jag brukar addera det där 3,3k katodmotståndet.

Mao blir valet av PI ngt man får betrakta lite ifrån ovan,om man uttrycker det så,redan innan man bygger skiten. Av ganska uppenbara skäl antar jag.

Samma sak gäller ju det med var man sätter disten,under förutsättning att det nu handlar om att man vill ha det. En PI kan utan ett uns av tvekan delta i att producera den biten,och om man gillar det eller inte...återigen va.. :wink:
Har ju som du skriver lekt å lattjat en del med den katodyna PI´n. Att där rent tekniskt är en ganska stor skillnad mellan en AC kopplad vs en DC kopplad dito blir ju ganska självskrivet. (Jmfr CF steg tex)
Oavsett är det så att man normalt vid implementering av master låter den greppa emellan katodynen och dess föregående driver.
Å ja fö.
Var väl,i vanlig ordning :lol: ,Aleks som konstaterade att det där drivsteget alltså rent tekniskt eg hör till slutsteget.

Du bör betrakta det med värdena kring original PI´n i ljuset av att den högst sannolikt INTE är uppsatt för annat än att kunna skapa full saturering av slutrören,vilket ju är dess egentliga uppgift. Att vi sedan sen Jimmy Hendrix dagar kommit att betrakta det behovet annorlunda är mao en annan femma. Ha åxå i åtanke att det handlar om ett ECC-81. Ett rör som alltså är förmöget att konsumera mer ström än motsvarande ECC-83,och det finns givetvis en tanke med det.

15 Feb 2015, 21:24
Profile

Tackar för synpunkterna Jesper!

Har rotat runt under kvällen, kan konstateras att ingen katodyn i gitarrförstärkare har ett ECC81, samtliga har ECC83.

Om man vill ha ett mer "normalt" utseende skulle följande kunna vara en idé:

Driversteget,
anoden byts till 100kOhm
Det man kan fundera på är hur driverstegets katodkomponenterna ska ändras, eller kan de vara kvar som de är?

Katodynröret
Anod/katodmotstånd sätts till 100kOhm
Kopplingskondingen till katodynen minskas till 22n
"Gallerläckan" byts till 1MOhm
Katodmotståndet på katodynen sätt till 3,3kOhm

Grid stopper på katodynröret på 1M, och en 100k på vardera slutrören.
kopplingskondingarna efter katodynröret sätts till 22nF

Jag tolkar detta med katodynrörets gridstopper som så att den sätts mellan gallerläckan och röret. Dvs på samma ställe som en PPIMV skulle hamna, om jag förstått detta rätt.

Detta är en sammanställning av diverse scheman plus tips, kan det vara något tro?

Tacksam för synpunkter!

16 Feb 2015, 00:12
Profile

Lennart.
Om du letar fatt i en av alla de "RC konstant" kalkylatorer som finns online...sätt in värdena för din tänkta concertina,så skall du se att det kräver MYCKET mindre värde på kondningen mellan drivern å concertinans galler för att nå full bandbredd.

18 Feb 2015, 23:39
Profile

Racing wrote:
Lennart.
Om du letar fatt i en av alla de "RC konstant" kalkylatorer som finns online...sätt in värdena för din tänkta concertina,så skall du se att det kräver MYCKET mindre värde på kondningen mellan drivern å concertinans galler för att nå full bandbredd.

Okej? Man tänker sig som vilken kopplingskonding som helst, och då tog jag ett "standardvärde". Jag ska kolla, tack för synpunkten Jesper! :)

19 Feb 2015, 00:48
Profile

Custom Sam wrote:
Racing wrote:
Lennart.

Okej? Man tänker sig som vilken kopplingskonding som helst, och då tog jag ett "standardvärde". Jag ska kolla, tack för synpunkten Jesper! :)

Har äntligen tagit mig tid att kolla, 2nF ger en brytfrekvens på 80Hz, dvs en tiondel av 22nF... Borde väl vara ett önskvärt värde på brytfrekvens?

en E-sträng ger 80 Hz. Om man vill fippla med en oktavpedal så kanske man vill ha lägre frekvenser, men de är ju inte helt utsläckta under 80 Hz , bara sänkta.

Är jag ute och cyklar? :oops:

08 Mar 2015, 04:14
Profile

Nope.
Du e nånstans i rätt härad.

08 Mar 2015, 14:33
Profile

Racing wrote:
Nope.
Du e nånstans i rätt härad.

Tack för svaret Jesper, känns bra att få bekräftat! :)

Nu har det kommit in nya önskemål från sonen om att stärkaren ska innehålla effektloop och preamp out, (iofs delvis samma sak kanske), ska undersöka. I så fall ny tråd.

08 Mar 2015, 16:05
Profile

Där får jag säga att jag ser mkt liten anledning att återuppfinna hjulet. En loop är i min mening en ganska osexig pryl,skall liksom bara mest fungera.

De som körs mest idag som jag förstår det är TubeTowns två varianter,en kisel å en rörvariant,å på det Riot Devices rörloop.
Den senare har jag inte provat,men det har andra Bojare med gott resultat,medans jag provat TT´s två.
De gör vad de skall. Inte mer med det,och relativt sett är de billiga.

TT´s loopar kan du fom denna veckan handla över disk av Magnus på Tema här i Gbg..

08 Mar 2015, 20:56
Profile

Racing wrote:
Där får jag säga att jag ser mkt liten anledning att återuppfinna hjulet. En loop är i min mening en ganska osexig pryl,skall liksom bara mest fungera.

De som körs mest idag som jag förstår det är TubeTowns två varianter,en kisel å en rörvariant,å på det Riot Devices rörloop.
Den senare har jag inte provat,men det har andra Bojare med gott resultat,medans jag provat TT´s två.
De gör vad de skall. Inte mer med det,och relativt sett är de billiga.

TT´s loopar kan du fom denna veckan handla över disk av Magnus på Tema här i Gbg..

Tack för tipset, det är ju transistorer i pedalerna så jag ser ingen orsak till att inte ha kiselvarianten här. Och en bypasshistoria av ngt slag. Jag misstänker att det kommer att vara pedaler påslaget för jämnan, så någon avancerad styrning tror jag inte att det blir just här. Mer en switch på framsidan stärkaren för att kunna ha helrörigt.

Minsta möjliga färgning vill man ha som du säger.

08 Mar 2015, 23:30
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]