| Author |
Message |
|
Kalle_in_Sweden
|
 Snabb test av Epiphone Electar 1939 Century förstärkare
Hej Jag fick möjlighet att testa en Epiphone Electar 1939 Century förstärkare igår. http://www.epiphone.com/Products/Amplif ... ifier.aspxDet man upptäcker direkt är det är en "clean" förstärkare, med bra clean ljud . Det är nästan omöjligt att driva den i distorsion med bara en gitarr. Det är bara med volym på max o boost aktiverad som den börjar dista. Ljudet är lite vasst o burkigt med den inbyggda högtalaren. För att få ett trevligt ljud så bör man använda ingång "DARK" o tonkontrollen lite avrullad. Provkörde den också med extern 1x12 låda med Celestion G12K-100 , då låter den inte burkigt o inte alls så vasst. MEN, den brummar (nätbrum) så fort man drar på volymkontrollen även med gitarrvolym på noll. Detta är ett känt problem som många har noterat och orsakat att flera kunder lämnat tillbaka den. Jag fattar inte att man släppt ut en "limited edition" förstärkare/produkt med ett sådant fel ! Det välkänt sedan mycket länge (speciellt i det här forumet) hur man undviker att få nätbrum i en gitarrförstärkare. Helt klart så läcker det in brum i första förstärkarsteget. /Kalle
|
| 14 Jan 2015, 08:44 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
 Epiphone Electar 1939 Century förstärkare brummar
Hej Var o grävde lite djupare i Epiphone förstärkaren i kväll, med målsättning att få bort brummet. Kretslösningen påminner starkt om Fender Pro Junior. Dvs försteget har som vanligt två triodsteg ( anod 100K/katod 1.5K med avkoppling) med en volympot o en tonkontrollpot emellan. Fasvändaren (12AX7) är LTP och slutsteget har två 6V6. Men till skillnad från Pro Junior så är det nästan omöjligt att få Electar att dista. Brummet skapas i andra triodsteget , eftersom den brummar med konstant nivå även med volymkontroll i noll. Tar man bort förstegsröret (12AX7) så försvinner brummet, vilket visar att brummet skapas före fasvändaren. Vi lyckades inte hitta orsaken till brummet. Men ni kan ju kolla på den bifogade bilden på innanmätet. /Kalle 
|
| 28 Jan 2015, 00:17 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
 Re: Snabb test av Epiphone Electar 1939 Century förstärkare
ser ut som första elytens jord inte är det första som möter pt centertapp.... börja där.... 
|
| 28 Jan 2015, 02:13 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej Zven Förstärkaren är nu tillbaka hos ägaren/köparen som skall gnälla lite hos leverantören/tillverkaren om detta brum problem. T.o.m. på Epiphones hemsida så omnämns detta problem i användarkommentarerna http://www.epiphone.com/Products/Amplif ... ifier.aspx. Ytterligare en sak som förvånar mig är att man kostat på att montera en potentiometer och mini-bananhylsor (lätt åtkomliga från ovansidan) för justering o mäting av biasström (mäts över 1 ohms motstånd) på båda 6V6 rören. Biasen var ställd till ca 17 mA (17 mV), skiljde ca 1 mV mellan rören. Man har "offrat" så mycket komponenter o montering för biasjustering (som kostar i varje enhet), men inte lagt ner tillräcklig möda för att konstruera bort brummet, som man gör en gång.. /Kalle
|
| 28 Jan 2015, 08:10 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Mm. Sven har rimligen rätt. Se över det med jordningen på maskinen. Är inte helt ovanligt att designers faktiskt missar skolboks övningarna.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 28 Jan 2015, 12:36 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
zven wrote: ser ut som första elytens jord inte är det första som möter pt centertapp.... börja där....  Hej Sven Vilken kabel bedömer du är Nättrafons sekundärlindings "centertapp" ? Om man har en 4 diodbrygga så brukar man ju inte ha centertapp. Nu är jag osäker på de utspridda 4 dioderna gör.. De två gröna kablarna som går till 8A säkringen är väl glödspänning och går vidare som tvinnad svart o vit kabel(dvs glödspänning inte likriktad) De två röda kablarna som går till 0.5A säkringen är väl anodspänning ("B+") Den svarta som är tvinnad ihop med de röda kablarna, kan det vara "centertapp" ? Blå o Röd tvinnat par är väl OT´ens anslutningar mot anoder på 6V6. /Kalle
|
| 30 Jan 2015, 18:29 |
|
 |
|
zven
|
japp jag misstänker att den svarta är centertap o då blir det brum om den sitter inlödd där den sitter
|
| 30 Jan 2015, 19:16 |
|
 |
|
zven
|
|
| 09 Feb 2015, 02:52 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Ibland undrar jag i mitt stilla sinne hur många mil koppartråd som i onödan lindats på nättrafos sekundärer genom åren. Jag menar det harde ju räckt med halva längden om man använt en riktig diodbrygga istället. Det finns oftast ju ingen glödlindning för likriktarrör som option, så varför lindning med cetertapp... suck. Och denne Epiphonen har H.T. säkringen idiotiskt placerad i "ena benet". Om den löser har man fortfarande halvvågslikriktning med bibehållet feltillstånd. En oursäktlig designmiss tycker jag. Givet beskrivningen/analysen om var brummet uppstår (i andra gainsteget), så skulle det kunna vara bra att kolla jordning av volym och ton-pot samt resistorn R40 i förhållande till andra gainstegets katodresistor. EDIT: R12/C11 (katodresistor/avkoppling) sitter på huvudkortets jord, medan potarna och R40 sitter på "GND2" vilket är det lilla kortet, mot frontplaten, vars jord på något sätt är kopplad antingen via en svart tråd i bildens överkant, eller genom skärmen på den gråa. Från frontkortet har du dessutom en dragning till "FOOTSWITCH" som fysiskt sitter långt borta vid 230V-arean. Någonstans här ligger problemet, det sätter jag min lödkolv på  EDIT 2: När jag läser om första och andra inlägget är jag osäker på om det kanske finns en viss inkonsekvens i beskrivningen: 1. "MEN, den brummar (nätbrum) så fort man drar på volymkontrollen även med gitarrvolym på noll." 2. "Brummet skapas i andra triodsteget , eftersom den brummar med konstant nivå även med volymkontroll i noll." Men oavsett vilket, så skulle jag kollat väldigt noga på jordskillnader mellan set stora kortet och input/vol/ton-kortet.
|
| 09 Feb 2015, 10:13 |
|
 |
|
zven
|
the golden rule är inte I bruk här...... se till att ct på power trafon jordar på första noden o inget annat
dra om glöden trådar I preamp sen kommerr den hålla tjäften
|
| 09 Feb 2015, 15:12 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej 2. "Brummet skapas i andra triodsteget , eftersom den brummar med konstant nivå även med volymkontroll i noll." Det är det som gäller.. Med den höga matningspänningen (D= 290 VDC) man har på V1 så förstår man att detta rör jobbar clean. Fråga till Zven , hur fick tag på schemat ? Felaktigt dragen glödlinding, förklara ? Det svart/vita tvinnade paret vandrar ju från FIL+/FIL- runt hela kretskortet från rör till rör på sin väg... /Kalle
|
| 09 Feb 2015, 20:36 |
|
 |
|
zven
|
du har glöd kabelage runt varje sockel förlägg dem ifrån huvudkortet enligt bild så reduceras brummet till en acceptabel nivå.. försök sen o kolla på CT anslutning den bör träffa första filterkondingens jord ingen annat skall kopplas i mellan nu så sitter ct i en stjärnjord ca 6 cm från kondningen o en massa jordloopar kan bildas hur jag fick tag i schemat  gav tillverkarn dålig kritik på en sida som dem har öppen för betyg vips så kom ett schema på mailen dem har fått tillbaka mina åsikter också  o verkar som nån lyssnat där oxå 
Attachments:
image_106976.jpg [ 71.84 KiB | Viewed 11043 times ]
|
| 09 Feb 2015, 20:56 |
|
 |
|
zven
|
här ser du stjärnjorden o att svart kabeln sitter på fel sida om den... den borde kopplas in på första smäll på kondingen jord C32
Attachments:
image_106975.jpg [ 82.09 KiB | Viewed 11042 times ]
|
| 09 Feb 2015, 20:59 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej Sven Jag har hittat din konversation med Scott Matthews. Det verkar ju som han har fått bort brummet (90%) genom att "bara" dra om glödkablaget till V1 o V2 (enligt bilden). Det verkar ju inte vara så svårt att göra o inte heller att flytta den svarta CT kabeln ( med en liten förlängning) till minuspolen på C32. /Kalle
|
| 09 Feb 2015, 23:54 |
|
 |
|
zven
|
japp bilderna är hans o han hjälpte till o fixa schemat ... har haft mailkontakt med han privat o hjälpt han men är fortfarande onödigt brum pga felplacerad ct jordpunkt  han blev sugen på att få den brumfri
|
| 10 Feb 2015, 00:48 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej Sven Jag kommer att följa er "öppna" diskussion på Epiphone hemsidan. En fråga; vad är det för vits med att tvinna glödströmsledningarna ? Normal brukar man ju tvinna lågnivå signal bärande ("högohmiga") ledningspar för att minska påverkan av brumfält från AC strömbärande ledningar o magnetfält från nättrafos. Men i det är fallet så bär ju glödströmsledningen redan AC (50Hz) spänning och den är lågohmig mot jord.
Är det inte viktigare att dra den så lång bort som möjligt från de högohmiga styrgaller anslutningarna på V1 o V2. Speciellt från styrgaller på V1a/V1b som har stor förstärkning. Enligt min tester så verkar det ju vara styrgaller på andra steget V1a som plockar upp mycket brum, eftersom brumnivån är helt oberoende av läget på volympoten. /Kalle
|
| 10 Feb 2015, 08:59 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Ganska kul att en kille från Sverige får hjälpa till och fixa det inte Epiphone fixat själv Inte för att jag har nåt att tillföra men ganska intressant att man missa en sån sak som jordningen av PT:n till och med jag vet ju detta i och för sig tack vare bojen men detta kan ju knappast bara vara vedertaget i Sverige, ännu mer intressant hur man kan släppa ut nåt som brummar på marknaden Jag har själv varit ut för en konstruktionsmiss och det var placeringen på OT:n på Vox AC4TV, OT:n plockade upp brum från PT:n, man undrar ju hur man som konstruktör tänker då?
|
| 10 Feb 2015, 10:14 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
busse wrote: Jag har själv varit ut för en konstruktionsmiss och det var placeringen på OT:n på Vox AC4TV, OT:n plockade upp brum från PT:n, man undrar ju hur man som konstruktör tänker då? Det är lätt att överskatta "färdiga" konstruktioner och produkter, bara för att de kommer från en tillverkare. T.ex. kretskort i rörförstärkare ser inte sällan helt förfärliga ut, dåliga isolationsavstånd, ogenomtänkt komponentplacering och ledningsdragning. Kanske finns det en trend att dessa blir bättre med tiden, men konstruktioner från 80- och 90-talet... Usch 
|
| 10 Feb 2015, 12:36 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej Nu har jag o ägaren dragit om glödspänningskablarna runt ingångsstegen(V1)och faktiskt fått ner brummet ordentligt. Jag drog kablarna så långt bort jag kunde från styrgallren på V1B (första steg) o V1A(andra steg). Först då försvann brummet ordentligt, fick göra om dragningen 3 gånger innan vi var nöjda. Nu är det i princip bara ökande brus man hör när man ökar volymen. Kommentar; Det är känsligt hur man drar glödspänningskablar när glödspänningen är växelspänning (ej likriktad)..man skulle ju kunna tro att professionella förstärkarkonstruktörer visste det..Kalle Se bild: 
|
| 13 Mar 2015, 00:06 |
|
 |
|
zven
|
det är därför jag gillar 6N2p-EV dessa rör har glöden på 4 o 5 o således kan man elliminera brummet då det är lättare o dra glöden då dessa men va bra att det blev bra tillslut 
|
| 13 Mar 2015, 00:24 |
|
 |
|
Ballz
|
Varför man tvinnar glöden? För att det hjälper till att släcka en hel del utstrålat 50 Hz brum p g a en effekt som heter "cancellation" - de utstrålade 50Hz-pulserna släcker ut varann mer eller mindre. Ju tajtare tvinnat, desto bättre.
|
| 13 Mar 2015, 08:49 |
|
 |
|
tgeijer
|
Tack Kalle, för världens bästa stärkarservice! Och tack alla här som varit med och sökt lösningen! Vi gjorde också lite annat - satte i L-Pad och Kalle trollade med något resistorvärde som gjorde att Förstärkaren mjuknade precis sådär lagom i tonen. (Den distar lite, lite grand vid rimlig volym). Från att ha varit nära att ge upp förstärkaren så tror jag nu att jag kommer få mycket nöje av den 
|
| 21 Mar 2015, 20:43 |
|
 |
|
zven
|
ett svar på killen jag instruret om the golden rule
Hi Sven,
I shifted the black PT centre tap from P16 and soldered onto the C32 cap ground leg at the side of the chassis...the black wire just reaches that location.Amp is as quiet now as it will ever be.
Excellent thanks ,
Scotty
|
| 04 May 2015, 22:50 |
|
 |
|
trälhavsvägen
Joined: 10 Feb 2010, 22:08 Posts: 2103 Location: Åkersberga
|
Nu har den där hamnat ute hos mig för lite mer mekande. Jag funderar lite kring Gallerläckor och gallermotstånd på slutrören (6V6). Gallermotstånden är på 5,6 Khom, gallerläckorna är 100 Khom. Är inte 220/1,5 mer standard att använda? Schemat är ju allmänt märkligt minst sagt och jag har i nuläget rivit ner allt från ingången till fasvändaren.
I original ligger det 500 Khom respektive 280 khom i serie med ingången, en fast TMB följs direkt av en Champ tonkontroll och efter andra steget pressas allt genom en 500pF konding in i ett 220 Khom motstånd till fasvändaren. Hur tänkte man här?
Mekandet verkar lovande, men med en mycket enkel och neutral preamp finns lite hårdhet och pappighet (även genom en 2x12) som jag vill råda bot på. Vad tror ni om värdena i fasvändaren? Mer negativ återkoppling ( tex ner till 2,2K från 4,7k)? Bosse
_________________bneostman@live.se
|
| 21 Oct 2015, 17:15 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej Bosse Tanken med Electar 1939 Century är är väl att göra en modern variant av Electar från 1940 talet. Jag har hittat två scheman; 1940 ( med 3 st 6SJ7 o 2 st 6L6) o 1949 ( 1 st 5879 ingång, 2 st 6SL7 fasvändare o 2 st 6L6) . I båda fallen så är fasvändaren en Cathodyne/Concertina, båda har 3-ports ingången men ingen har negativ återkoppling. /Kalle
|
| 24 Oct 2015, 10:18 |
|
|