|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
tette
|
 Hagström 510 combo
Håller på med en gammal Hagström 510 . Bygger på Mullards 5-10 förstärkare och slutsteget har ett EF86 , ett ECC83 och ett par EL84-or . Gissar att samma slutsteg sitter i Hagström 614 !? Är klar med slutsteget som för övrigt sitter i botten på lådan . Kortet är fjäderupphängt som på t.ex. 310-an. Preampen är inbyggd i en aluminiumlåda som är monterad upptill med potar mm. Preampen har ett ensamt EF86 och jag försöker hitta ett schema på denna preamp . Kan möjligen någon på Bojen hjälpa till med det ? Förstärkaren har en del olika , ovanliga ingångar : instrument , grammofon , radioband , mikrofon . Det finns också en ratt / omkopplare som kallas " anpassning " . Förstärkaren har både en 10- tums och en mindre högtalare , 5-tum ca. Upptill på combon finns en något sliten dekal : STRANDBY BADEPENSION SKAGEN DANMARK
|
| 04 Feb 2015, 22:11 |
|
 |
|
Ballz
|
 Re: Hagström 510 combo
Peta på Sixten/Sustain här. Han vet en del om dom där mojängerna.
|
| 05 Feb 2015, 00:28 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
+1. Japp. Sixten e sannolikt rätt man för schema.
Håller just nu på med en gammal 614,som ngn MILT sagt våldtagit innan,och du har helt rätt. Även den använder ett par EL-84 i p/p och det sitter mkt riktigt ett ECC-83 som fasvändare och ett EF-86 som driver till detsamma.
Preampen på 614 maskinen i sin tur använder ett EF-86 och ett ECC-83.
Preamp såväl som slutstegskort osv är mkt riktigt fjäderupphängt. Milt sagt annorlunda lösning. I fallet med den 641 jag vevar runt med där har vägen varit lång..
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Feb 2015, 01:52 |
|
 |
|
Racing
|
...för att ge er en ide,ngr smakprov av nämnda 614....  Varenda kabel mellan voltväljare och PT såg ut sådär. Alla vita till färgen.  Nätsäkringshållaren,som givetvis var sönderdragen,var inkopplad enl det ni ser där. HARDCORE!! 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 05 Feb 2015, 01:55 |
|
 |
|
Sustain
|
Jag har tyvärr inget 510-schema annat än på papper. Ska försöka få det inskannat snart. Tyvärr saknar det komponentvärden och stycklistan har jag inte. Men förutom de olika ingångarna och omkopplaren för dessa, så är det Mullard 510 rakt av. De olika ingångarna har olika passiva dämpsatser, utom mick-ingången. Även den delen verkar vara som i Mullard-schemat, för de ingångar som finns.
Jag lyckas inte ladda upp Mullard-schemat. Vad krävs för att det ska fungera nu då?
Jo, förresten! Hur är högtalarna kopplade i den där? I min var de seriekopplade rakt av, fullständig idiotiskt! Jag har separerat dem och kopplat in den lilla högtalaren via en kondensator som skär bort det mesta nerifrån. I min gick det att koppla om impedansen på utgångstrafon, men jag vet att det förekommer olika trafos i de här. I min sitter en fin, kapslad Parmeko, medan nättrafon är en typisk svensk "Hagström-trafo".
|
| 05 Feb 2015, 14:23 |
|
 |
|
Sustain
|
Jag vill passa på att puffa lite för en 11 år gammal TV-dokumentär om Hagströms i Älvdalen, som finns i SVTs Öppet arkiv. Väl värd att se om man har det minsta intresse för Hagströms historia. http://www.oppetarkiv.se/video/2238316/ ... lt-i-musik
|
| 05 Feb 2015, 14:32 |
|
 |
|
tette
|
Tack för svar ! Intressant ! Jodå , denna 510:a har också en kapslad Parmeko OT , större än nättrafon tycks det ..... Högtalarna var så underligt kopplade så jag fattade inte hur..... tog kort och antecknade och märkte upp en massa vita , tunna kablar . Ett par av dessa tunna , vita sladdar gick upp och in i preampen . Trol. ngn. form av motkoppling ?! Skall undersöka närmare nu när jag plockar ut kortet för preampen . Men det verkar som att man även här kopplat i serie på något vis .... Alla smårör är Mullard , dessvärre trötta när jag kollade i min AVO MK4 . Hagström använder 250 K potar genomgående i dessa gamla rariteter . Jag tycker de lastar ner för det drivande röret och brukar öka på dem till 500K eller 1M + lite andra ändringar . Likriktarröret EZ81 skippar jag och ersätter med 2 st UF5408 + lämpliga seriemotstånd och så nya F&T elektrolyter genomgående . Nya koppplingskondensatorer och nya kolfilmmotstånd om de har drivit iväg i värde eller ser allmänt risiga ut . Brukar också höja potentialen för glöden till ca. +40VDC. Det kan ge lite lägre brum . Ja , sedan är det ju jordningarna i Hagström ....... ett annat kapitel........
|
| 05 Feb 2015, 16:34 |
|
 |
|
Sustain
|
Ingen motkoppling till försteget. Men det är ju matning av ström till anod och glöd och så en kabel för signalen till slutsteget. I min är det en separat, skärmad kabel med mini-tele i försteget. Det här ska ju ha varit Hagströms första förstärkare, och det de kunde då var att konstruera och bygga dragspel! De hade kanske så smått börjat göra gitarrer också, utifrån samma förutsättningar. Ja, så att så särskilt bra blev det väl inte... 
|
| 05 Feb 2015, 18:17 |
|
 |
|
Racing
|
Tette. De lyder INTE under "the golden rule",och att frigöra HT sidans CT och i sin tur separera jordningen för första lyt mot HT´ns CT vid egen punkt i chassit gör underverk.
Har jobbat färdigt med den där 614 maskinen idag,och den är "studio tyst" i tomgång efter att just ha lattjat med jordning en stund.
Av ngn anledning ligger EZ flaskans ena tåt inlödad tillsammans med DC utgången (dvs katoden),att separera dem gör även det gott.
Sen en grej som jag antar är ett rent förbiseende. Som tidigare nämnts hänger de två korten i fjädrar. Nu är problemet med det att på sina ställen har fjädrarnas krokar möjlighet att nå jordplanet på resp kort som går runt hela omkretsen. Mao,som upplagt för jordloopar.
|
| 05 Feb 2015, 21:33 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Racing wrote: Av ngn anledning ligger EZ flaskans ena tåt inlödad tillsammans med DC utgången (dvs katoden),att separera dem gör även det gott. Menar du ena ändan av glödtråden? Är den inte fäst vid en DC potential utan hänger i luften så kan det leda till överslag internt. Ljusbågar låter inget kul. Däremot kan det bli lite skillnad på ripplet beroende på vilken ände av glödtråden kopplas med katoden. Katod-glöd max 500V enligt data. Kan bli mycket mer om glöden hänger i luften på obestäm potential.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 06 Feb 2015, 01:59 |
|
 |
|
Racing
|
?? För EZ-81? Den var ny,för mig iaf. Tror aldrig jag sett en EZ-81 förbunden med B+. Nånsin.
Edit. Läste precis datablad å de va fan. "Vkf (k.pos)= 500V. De va fan. Men,det borde ju räcka lika bra med jordpotential? Ngr 500VDC e vi ju inte å nafsar på här inte.
Vidare,e det till trots första ggn jag sett det reffat via B+. Att vi ser det rutinmässigt med GZ-34 osv e en annan femma./Edit.
|
| 06 Feb 2015, 09:49 |
|
 |
|
tette
|
Nu har jag fått lite bättre klarhet vilka de tre "extra"-trådarna är som går mellan preamp och poweramp . En är en jordsladd , de andra två går till en trelägesbrytare på "kontrollpanelen" , seriekopplad med diskanthögtalaren så att denna kan kopplas in eller ur . Men det hela var ett ormbo så jag gör som nämnts ovan , parallellkopplar med en seriekondensator till den lilla högt. ( kan en 13 uF bipolär , impedans på 8 ohm vid 1500 Hz , passa ? ) . Högtalarna var anslutna till 16 ohms-uttaget på OTn . Jag provar med att flytta till 8 ohms uttaget ( men låter motkopplingssladden sitta kvar på 16 uttaget ?! ) Kan passa på att höra med Er om att göra en bipolär kondensator ....... har ett par 25 uF/100V ..... om man kopplar dem i serie men -minus till -minus ....... borde väl det fungera . Spänningarna här på sekundären är ju inte så höga...... ( ovannämnda koppling ger ju 12,5 uF / 100v )
|
| 07 Feb 2015, 11:04 |
|
 |
|
Sustain
|
Jag råkade precis se en auktion på Tradera, där det säljs de Mullard HiFi-förstärkare som är förlagan till 510:an. I en del fall, som tidigare nämts, användes dessa slutsteg i mer eller mindre modifierad form i Hagström-förstärkarna, även i 614. http://www.tradera.com/item/170613/2260 ... lifier-510
|
| 14 Feb 2015, 00:57 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 13 posts ] |
|