| Author |
Message |
|
Groth
|
 Vad händer när man lastar en transistorförstärkare för hårt?
Har en förstärkardel från en sån där riktigt kass liten gitarrförstärkare ni vet, en sån med 6"-element och eländigt ljud. Jag tänkte bygga in den i en gammal projektorlåda där det sitter ett 12"-element från en kasserad fyrtolva. Frågan är, kommer det att funka? Märker man om det blir problem innan den ger upp och går sönder? 6"-elementet till originalstärkaren var på 4 ohm, däremot är 12"-elementet omärkt.
|
| 04 Feb 2015, 14:28 |
|
 |
|
Amp Healer
|
 Re: Vad händer när man lastar en transistorförstärkare för h
Det är ohmen på högtalaren som bestämmer vilken last stärkan ser, inte storlek på högtalaren. Sen finns det transistor steg som tar det mesta när det gäller ohm, men det brukar stå på stärkan typ: 4-16 ohm
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 04 Feb 2015, 14:46 |
|
 |
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Amp Healer, sen är väl tumregeln att en transistorstärk inte dör av för hög last. Kortslutning är värre däremot (tvärtom mot rörstärk). Rätta mig om jag har fel!
|
| 04 Feb 2015, 15:01 |
|
 |
|
Groth
|
Jag uttryckte mig fömodligen rent felaktigt när jag pratade om "last" som avgörande faktor. Det jag tänkte på var väl om ett så pass mycket större element blir så mycket mer tungdrivet att förstärkaren dör pga detta. Men det kanske inte funkar så?
Det här är sämsta sortens kinaprylar så det står faktiskt inget matnyttigt alls på den eller i manualen. I manualen står endast:
15W Guitar Amplifier Output power:: 18W (at 1KHz/4 ohm) Power consumption: 25W
Utöver detta beskrivs bara vad rattarna gör, samt mått/vikt.
Men impedansen på mitt större element är väl högst sannolikt samma (4 ohm) eller högre, och det är väl såvitt jag begriper ganska bra i detta fall?
|
| 04 Feb 2015, 15:03 |
|
 |
|
Amp Healer
|
dirt wrote: Amp Healer, sen är väl tumregeln att en transistorstärk inte dör av för hög last. Kortslutning är värre däremot (tvärtom mot rörstärk). Rätta mig om jag har fel! Kalle, helt ärligt har jag inte fördjupat mig i transistorstärkare mer än många klara av olika laster . Tror inte du har fel. 
|
| 04 Feb 2015, 15:13 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Groth wrote: Jag uttryckte mig fömodligen rent felaktigt när jag pratade om "last" som avgörande faktor. Det jag tänkte på var väl om ett så pass mycket större element blir så mycket mer tungdrivet att förstärkaren dör pga detta. Men det kanske inte funkar så?
Det här är sämsta sortens kinaprylar så det står faktiskt inget matnyttigt alls på den eller i manualen. I manualen står endast:
15W Guitar Amplifier Output power:: 18W (at 1KHz/4 ohm) Power consumption: 25W
Utöver detta beskrivs bara vad rattarna gör, samt mått/vikt.
Men impedansen på mitt större element är väl högst sannolikt samma (4 ohm) eller högre, och det är väl såvitt jag begriper ganska bra i detta fall? Den lasten som påverkar är va det är för ohm, men tungdrivet handlar om hur effektiv en högtalare är , vilket är ett intressant ämne i sig. dB i högtalare är många gånger en missad faktor.
|
| 04 Feb 2015, 15:20 |
|
 |
|
Groth
|
Tack för alla svar.  Hur som helst tänker jag köra så det ryker. Och hoppas på att det inte ryker.
|
| 04 Feb 2015, 15:23 |
|
 |
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Groth wrote: Tack för alla svar.  Hur som helst tänker jag köra så det ryker. Och hoppas på att det inte ryker. Den kommer inte gå sönder. Däremot så är ju effekten omvänt proportionell mot högtalarens impedans i en transistorstärk. (Obs, i ett rördrivet effektsteg fungerar det helt annorlunda.) Edit igen: verkar som att vissa ss steg kompenserar i viss mån för impedans.
Last edited by dirt on 04 Feb 2015, 16:57, edited 1 time in total.
|
| 04 Feb 2015, 16:50 |
|
 |
|
Groth
|
Jag ska ändå inte lira högt, tänkte bara dänga i nån gammal tubskrika och en kompressorpedal och lira framför tv:n... typ.
|
| 04 Feb 2015, 16:52 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej Groth Om du skall krama ut maximal ljudnivå ur förstärkaren så skall du använda ett högtalar-element på 4 ohm. Den är ju specad att ge sin maxeffekt ( här ca 18W) i 4 ohms last, typiskt för en transistorförstärkare Med 8 ohms högtalare får du bara ut halva angivna effekten ( 18/2 = 9 W) Med 16 ohms högtalare bara en 1/4 del av angivna effekten.. Som sagt, det är ohm-talet som lastar förstärkaren, inte storleken på konen. Mät resistansen på den stora högtalaren med en multimeter. En 8 ohms högtalare brukar ha ca 6-7 ohms resistans, 4 ohms högtalare ca 3 ohms resistans /Kalle
|
| 04 Feb 2015, 18:06 |
|
 |
|
Frisk
|
Har en liten Peavey Rage 158 som var min första förstärkare någonsin. Brukar köra den med fyrtolva ibland om jag saknar nån rörstärkare (om de står nån annanstans). Det fungerar bra och låter bättre än 8" elementet som sitter i orginal.
|
| 05 Feb 2015, 19:31 |
|
|