View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 11:24

Reply to topic  [ 1 post ] 
Skadligt att dämpa med denna attenuator 
Author Message

Post Skadligt att dämpa med denna attenuator
Jag har en lätt moddad Marshall Class 5 som nu fått 6n2p-ev rör i försteget och den låter ju riktigt bra och jag har den hemma i vardagsrummet. Då jag har den där så får den gå i bedroom mod läget, denna mod går ut på att man löder en kabel mellan hörlursjacket och högtalarjacket så då man switchar om till hörlursläget dämpas volymen till lagom för hemma spelande. Denna mod blev om jag minns rätt standard i 2:a versionen av Class 5 så att den fick en inbyggd attenuator.

Jag har spelat med min Class 5:a hemma och då stärkaren på gasen i botten och dämpat med denna mod men i kväll gick säkringen till högspänningen det belv bara tyst då jag spelade öppnade och såg ingen konstigt och bytte säkring men hade bara 100mA och det skall vara 125mA och den höll några minuter sen gick den trodde jag för det blev tyst. Öppnade stärkaren igen och märkte då att säkringen var hel och inget konstigt i övrigt med den utan jag klappade i ett EL84 som jag hade liggandes och och då blev liv igen och nu har jag spelat i ca 30 min gasen i botten och ingen konstigt.

Frågan är om det kan vara farligt för OT:n att köra på detta sätt? Jag har bytt utgångstrafon och satt dit en VHT 6 trafo som också har 4, 8 och 16 ohmstappar och den är ganska biffig mot original trafon har kört på 8 ohm med en 8 ohms låda. Att det säkert är oekonomiskt att värma huset trots norrbottnisk vinter med att elda bort effekten från förstärkaren och att slutröret lär leva kortare är väl en sak men finns det några farligeter för maskineriet att dämpa på detta sättet? Och blir det någon skillnad om man kör på 8 ohm mot 16 ohm?

Här är ett schema där bedroom moden är inritad med gult nere till vänster i schemat http://files.onthelam.ca/guitar/C5_Mods ... -Audio.jpg

31 Jan 2015, 20:34
Profile
Reply to topic   [ 1 post ]