|
Bygga rörfläkt till rörförstärkare (tips!)
| Author |
Message |
|
Freppezon
|
 Bygga rörfläkt till rörförstärkare (tips!)
 Tjena alla monster-rör-diggare! Vill ni kyla ner rören och få längre livslängd (?) för 300 SEK och lite svart eltejp? 1.Skruvsortiment 89701 39,90 SEK (valfritt) 2.Nätadapter 44108 3-12V 300 mA 99,00 SEK 3.Axialfläkt (2 stycken) 36175 80 mm 139,8 SEK 4.2-Polig terminal (liten strömhylsa) 29,90 SEK Seriekoppla sedan de 2 fläktarna, förutom ett kyligare och svalare rum (cirka 30%) blir rören åtminstone (har inte mätt upp) men mellan 40-60% kyligare! Totalt pris med skruvar:309 SEK (cirkus maximus)... Skruvarna kan vara bra att monteras med tillsammans med en metallbricka av varierande slag. Sätt skruvarna längst bak så fläkten inte är direkt monterat på gallret och sätt luftflödet uppåt (etikett uppåt) Kompletteras med buntband och voilá -njut och spela tom så att slutsteget får bekänna färg (röd)...  Givetvis kan man köpa ännu större/starkare fläkt..(och tystare) men jag störs inte alls...dom drivs på 12V...full fräs...mao
|
| 27 Jan 2015, 15:25 |
|
 |
|
maglemer
|
 Re: Bygga rörfläkt till rörförstärkare (tips!)
Snyggt! Ett snålisalternativ är att plocka fläkten ur en kasserad dator eller kasserat nätagg till dator, och driva med 8-9 V från glödspänningen. En liten likriktarbrygga bara (som också kan plockas från det kasserade nätagget  ). Lite mindre fart på fläkten på så vis, men tyst och fullt tillräckligt för att avleda hettan från ett svettigt slutrörspar.
_________________ Johan H Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm Finns på Spotify
|
| 27 Jan 2015, 19:16 |
|
 |
|
Freppezon
|
 Re: Bygga rörfläkt till rörförstärkare (tips!) THE FLÄRB
Tackar! Förmodligen kan du hitta delarna GRATIS!!! (utom spänningshylsan som kostar 29,90 på Kjell) hos din lokala återvinningsstation.  /Freppezon/Kjelle_FAN_2_zpsdeeb8db1.png[/img][/url] Det finurliga är att du kan även använda den som bordfläkt då den går att sätta på bordet (ska bifoga en ritning igen), samt du kan även seriekoppla flera (tex 4) för att användas i lite större utrymmmen! -Just wait and the gravity holds it in place... The Flärb can placeras överallt utan tillsts...
|
| 27 Jan 2015, 19:46 |
|
 |
|
Freppezon
|
|
| 27 Jan 2015, 20:48 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Ja Maglemer. Även om Freppezons initiativ är både rätt å välment är det ur många perspektiv overkill. När folk tänker kylning tänker de ofta "storm",å se det är mkt mkt mkt långt ifrån vårt behov.
Snarare är det vi talar om gammaldags hederlig luftväxling,varför en datorfläkt som i princip bara spinner räcker mkt mkt långt.
Datorfläktar är vad vidare idag mkt billigt. En om 40-60mm i dia räcker länge. Vidare arbetar de idag med ~30-40dB. Dvs skit å ingenting.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 27 Jan 2015, 21:26 |
|
 |
|
Freppezon
|
Läs kontexten Racing innan du förhastar dig! Jag har min rörförstärkare (som så många andra) i ett litet utrymme (läs garderoben) eftersom jag sitter tätt intill förstärkare (se bilden) blir det ganska varmt ganska fort, så därför är diametern 80 mm inte så dumt från början! Tänk om tänk rätt,(det där med overkill) Men däremot har du rätt i att om utrymmet inte är så skrymmande är det diametralt rätt så orätt med en överdimensionerad fläkt. Men svalt och skönt blir det! Och rören likaså (men jag antar att du är för biasad och vill att dina konkurrenters rör (dvs kunder) ska gå sönder lite fortare..(om jag får vara lite diabolisk tillbaka).. 
|
| 27 Jan 2015, 21:31 |
|
 |
|
Freppezon
|
Racing wrote: Ja Maglemer. Även om Freppezons initiativ är både rätt å välment är det ur många perspektiv overkill. När folk tänker kylning tänker de ofta "storm",å se det är mkt mkt mkt långt ifrån vårt behov.
Snarare är det vi talar om gammaldags hederlig luftväxling,varför en datorfläkt som i princip bara spinner räcker mkt mkt långt.
Datorfläktar är vad vidare idag mkt billigt. En om 40-60mm i dia räcker länge. Vidare arbetar de idag med ~30-40dB. Dvs skit å ingenting. Ett andra fel smiter sig in likt en väldresserad orm! Om man nu sitter (relativt nära) som jag och många andra som inte har hus ( jag förmodar att Racing har ett hus/villa/mindre trädgård) samt stapelvana /utan pirra. OM vi förmodar att man sitter 40 cm bredvid förstärkare med lurar, så blir 30dB ganska irriterande (normal samtalsvolym), inte jättestörande men en tyst fläkt Nocturne ?..heter dom så, är att föredra, om man ÄR jättekinkig.. men 40dB mjae, det köper iallafall inte jag. Bättre isåfall att tänka tvärtom köp större=mera luftflöde samt halvera spänningen 6dB... Men det är ju jag det... 
|
| 27 Jan 2015, 21:34 |
|
 |
|
Freppezon
|
Ok lets score!
80 mm är det skärmgallerutrymme som också är anpassad till rör-gallret som sitter på ovansidan på förstärkaren...
|
| 27 Jan 2015, 21:35 |
|
 |
|
Racing
|
Nä,jag råkar bara kunna lite om det med termik,bernoullis lag och luftflöden som aeronautiker. Svårare än så är det inte. Kylningen i fallet med rör handlar precis som jag skriver primärt om luftväxling. Varken mer eller mindre. Om då luften i din garderob blir för varm är det därmed garderoben som behöver luftväxlas den med. Ren logik,och då gäller andra förbehåll än datorfläktar. Ett tips är att se över utrymmets självcirkulation. Som sagt,termik. Varm luft stiger. Bla som funktion av allmänna gaslagen,vilken jag skäligt antar att du är bekant med.
Dina krav på ljudvolym däremot har jag inget att säga om. De är dina,och då behöver de självklart mötas.
Vad sedan gäller livslängd på rören så förändras inte den nämnvärt om du bara ligger inom designspec,och jag har faktiskt mätt en del i den vägen. Rör SKALL gå varmt iom ett givet referensområde. Gör de inte det är de antingen feljusterade eller trasiga. Har kikat lite/mätt en del kring detta med hjälp av pyrometrar på div ställen på maskiner,och som det visar sig är det mkt "tyckande" (i vanlig ordning) å mindre belagd fakta. Inte bara mätt glaskropps temperaturer utan även kringliggande delar som trafos mm. Samma sak där.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 28 Jan 2015, 12:28 |
|
 |
|
David Wikström
|
Förstärkaren i garderoben?? Va fan..
_________________ David
|
| 30 Jan 2015, 10:06 |
|
 |
|
HasseA
|
Att "suga" ut luften från stärkaren är inte optimalt om man vill utnyttja fläktens potential kontra volym. Har du däremot fläkten riktad mot rören så behöver den inte snurra många varv/min för att få en luftväxling, tillräcklig för att få ner värmen kring rören. Dessutom får du ner ljudet till ett minimum från fläkten. Att värmen fördelas i rummet och inte koncentreras i stärkaren betyder också att rummet faktiskt blir varmare och inte kyligare, som du skriver. Även om effekten av luft i rörelse upplevs som att den är kylande. Jag hade samma lösning som din i en Fairchild kompressor som jag byggt, men jag vände på fläkten så att den blåser in luft. Bara så att det sker en luftväxling. Ytterst få varv/min med en minifläkt 1". Tillräckligt för att få alla rör att stabiliseras lite snabbare och att jag inte längre behöver komma till studion en halvtimme tidigare bara för att värma upp och stabilisera kompressorn  En annan lösning är faktiskt att sätta fast en skorsten över gallret En halvmeter räcker för att få ett tillräckligt drag. 
_________________ Hasse.
|
| 30 Jan 2015, 10:30 |
|
 |
|
Freppezon
|
Alltså det fungerar! Sätter jag handen på gallren efter cirka 15 minuters hett spelande (med allt var det innebär) så går det inte att jämföra, från cirka 70 grader till cirka 30 grader celcius, och det där med in och utluft det vet i fan, det är ett litet slutet utrymme, jag vill inte ha in varmluft jag vill ha varmluften uppåt/utåt,. 
|
| 30 Jan 2015, 11:24 |
|
 |
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Freppezon wrote: och det där med in och utluft det vet i fan, det är ett litet slutet utrymme, jag vill inte ha in varmluft jag vill ha varmluften uppåt/utåt,.  När du blåser ut luften så lär den ersättas med luft nånstans ifrån. Har du dragit en slang utifrån din garderob då eller för att inte få in "den varma" luften från garderoben?
|
| 30 Jan 2015, 11:26 |
|
 |
|
Freppezon
|
Klart det blir kyligare också! Vad är det för kvasifilosofiskt mumbo-jumbo utlärt av evulutionärsteoretiker på KTH som tror att rosor och tistlar har uppstått från en grön ur-soppa. Det blir kyligare med fläktarna, det är inget jag upplever det går att mäta. Ni är så välkomna,(om ni törs)... 80 mm fläktarna är ganska behagliga, ungefär som..nåja dom skyfflar luft iallafall 90 kubikmeter, då borde man ju förmoda att luften blir nerkyld eftersom fläktarna är riktade uppåt?... 
|
| 30 Jan 2015, 11:34 |
|
 |
|
Freppezon
|
dirt wrote: Freppezon wrote: och det där med in och utluft det vet i fan, det är ett litet slutet utrymme, jag vill inte ha in varmluft jag vill ha varmluften uppåt/utåt,.  När du blåser ut luften så lär den ersättas med luft nånstans ifrån. Har du dragit en slang utifrån din garderob då eller för att inte få in "den varma" luften från garderoben? Jag blåser inte ut luften jag blåser UPP luften, det är en elementär skillnad. Har du någon aning om vilket håll värme färdas? (en hint, värmen föds inte i min garderob)... Återigen, jag svarar som jag tilltalas, (dvs en dåres tilltal, en dåres försvarstal).. 
|
| 30 Jan 2015, 11:36 |
|
 |
|
Freppezon
|
Utblåset är ingen slang (som man kan tro) utan ett hål i väggen (utblås) med en plastflärp framför så att frisk luft kan cirkulera (även i trånga utrymmen). Fläktarna är placerade ungefär under detta "cirkulations" hål, om det har någon vetenskaplig förklaring varför det faktiskt blir kyligare låter jag vara osagt, jag kan bara konstatera att det blivit "rörföstärkarhett" till karibien-svalt... Och fläktarna låter som sagt lite mer än dom borde!!! Större=bättre så ställer man om till halva matningen borde eliminera detta problem (men har inte testat)...
|
| 30 Jan 2015, 11:41 |
|
 |
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Freppezon wrote: dirt wrote: När du blåser ut luften så lär den ersättas med luft nånstans ifrån. Har du dragit en slang utifrån din garderob då eller för att inte få in "den varma" luften från garderoben? Jag blåser inte ut luften jag blåser UPP luften, det är en elementär skillnad. Har du någon aning om vilket håll värme färdas? (en hint, värmen föds inte i min garderob)... Återigen, jag svarar som jag tilltalas, (dvs en dåres tilltal, en dåres försvarstal)..  Du är för rolig du! Jag har ingen aning om värme. Jag arbetar bara med pannregleringar, pannstyrningar och värmepumpsstyrningar (styrsystem, design och programmering). I storleksordningen 30-400MW.  Men jag kan inget om garderobsreglering. Så upplys gärna en dåre!
|
| 30 Jan 2015, 11:57 |
|
 |
|
Tubis
|
Alltså för att få bästa effekt så ska du ju borra hål i stärkaren lika stort som fläkten och sedan montera fläkten där och med insug på annat ställe för att byta ut den varma luften mot svalare inne i stärkaren Att placera fläkten som du gör verkar mer cirkulera luften i garderoben tycker jag och inte kyla innanmätet i själva stärkaren. Även om det lär bli ett visst undertyck bakom fläktarna som suger ut något mer ur stärkaren än ingen fläkt alls.
_________________ Johan Hansson
|
| 30 Jan 2015, 12:12 |
|
 |
|
Freppezon
|
Tubis wrote: Alltså för att få bästa effekt så ska du ju borra hål i stärkaren lika stort som fläkten och sedan montera fläkten där och med insug på annat ställe för att byta ut den varma luften mot svalare inne i stärkaren Att placera fläkten som du gör verkar mer cirkulera luften i garderoben tycker jag och inte kyla innanmätet i själva stärkaren. Även om det lär bli ett visst undertyck bakom fläktarna som suger ut något mer ur stärkaren än ingen fläkt alls. Sätt handen på gallret, placera "THE FLÄRB" ovanpå... vänta ett par minuter och vips, så kan du hålla kvar din hand längre tid än det tog att skriva dessa ord. Det är ingen fråga om tycke och smak, det är en fråge om värmereglering, luftflöde samt åt vilket håll man vill rikta värmen i rörförstärkaren! (dvs tillbaka till trafon=era förslag) eller ut ur rummet=mitt förslag... Praktiskt så fungerar det utmärkt, kyler både förstärkare och rum från cirka 45 grader till cirka 30 grader.(på gallret ovanför slutrören) Då är ju frågan om undertryck,slangar och alla MW irrelevant, om ni inte har testat "THE FLÄRB" irl...
|
| 30 Jan 2015, 12:22 |
|
 |
|
Freppezon
|
Det fungerar säkert ännu bättre heta sommardagar! 
|
| 30 Jan 2015, 12:28 |
|
 |
|
Tubis
|
Alltså, skulle jag göra en konstruktion skulle jag ju montera fläkten direkt i stärkaren. Varför ha lösa utstående prylar utanpå stärkaren? Sen det här med värme så tror jag du antar att komponenter tycker den värmen du upplever som jobbig är besvärlig för dem. Det är inte alltid så. Komponenter har inte en kroppstemperatur som de tycker är jobbigt om luften utanför försöker ändra på. De är kallblodiga.
|
| 30 Jan 2015, 12:32 |
|
 |
|
Freppezon
|
Tubis wrote: Alltså, skulle jag göra en konstruktion skulle jag ju montera fläkten direkt i stärkaren. Varför ha lösa utstående prylar utanpå stärkaren? Sen det här med värme så tror jag du antar att komponenter tycker den värmen du upplever som jobbig är besvärlig för dem. Det är inte alltid så. Komponenter har inte en kroppstemperatur som de tycker är jobbigt om luften utanför försöker ändra på. De är kallblodiga. Den är inte "lös" Du kan låsa fast "THE FLÄRB" med valfritt buntband eller gummiband hur du vill. Du kan ÄVEN montera den på skyddsgallret på sidan, eller placera den på bordet en varm sommardag, då den hålls uppe av "skruvarna" samt fästplåten. Tipset kommer ursprungligen från DIY-svensk sida om receivers-förstärkare/slutsteg som blir för varma då familjen tittar för mycket på kallblodiga ormar och ödlor...
|
| 30 Jan 2015, 12:51 |
|
 |
|
Freppezon
|
Du kan även montera den med inflöde inåt, (har inte behövt testa den varianten). Den är så lös du vill att den ska vara...eller hård... 
|
| 30 Jan 2015, 12:53 |
|
 |
|
Tubis
|
Det jag säger är att när man bygger förstärkare själv så finns det inte mening att ha en ful utstickande fläktatrapp på utsidan av förstärkaren utan då bygger man den snyggt i förstärkaren vilket jag själv gjort NÄR DET BEHÖVS vilket har varit i 19"rack.
Att göra så blir dessutom enormt mer effektivt och du kan ha mycket mycket lägre ljud från fläkten och du behöver absolut inte två fläktar då.
Om du jämför med en receiver så är det lite som ett 19" rack där allt sitter kompakt inneslutet i metalchassit. Rörförstärkare har oftast slutrören utanför metallchassit. Receivern brukar oftast drivas av kiseltrissor och inte rör dessutom.
|
| 30 Jan 2015, 15:14 |
|
 |
|
Freppezon
|
Tubis wrote: Det jag säger är att när man bygger förstärkare själv så finns det inte mening att ha en ful utstickande fläktatrapp på utsidan av förstärkaren utan då bygger man den snyggt i förstärkaren vilket jag själv gjort NÄR DET BEHÖVS vilket har varit i 19"rack.
Att göra så blir dessutom enormt mer effektivt och du kan ha mycket mycket lägre ljud från fläkten och du behöver absolut inte två fläktar då.
Om du jämför med en receiver så är det lite som ett 19" rack där allt sitter kompakt inneslutet i metalchassit. Rörförstärkare har oftast slutrören utanför metallchassit. Receivern brukar oftast drivas av kiseltrissor och inte rör dessutom. -Intressant! Men förmodligen lite dyrare än återvinningstationen...
|
| 30 Jan 2015, 15:25 |
|
 |
|
Racing
|
|
| 31 Jan 2015, 03:10 |
|
 |
|
Tubis
|
Freppezon wrote: -Intressant!
Men förmodligen lite dyrare än återvinningstationen... En datorfläkt kostar väl som bensinen till återvinningscentralen. Man behöver ingen superdyr man kör den på 6V så den låter inget hörbart....i en liten lägenhet....vilket jag själv bor i. Och man tar strömmen från förstärkaren så man behöver ingen extra adapter
|
| 31 Jan 2015, 10:02 |
|
 |
|
Ballz
|
Kan bara hålla med ang "några varv/sek räcker". Rör - i det sammanhang vi använder dom - behöver avledning av värme. Det är inte mycket cirkulation som behövs, och i regel räcker det med sk konvektion. Vilket betyder att den luft som omger rören stiger uppåt, varvid värme avleds (förhoppnings till utsidan av stärkaren). Ny luft kommer in underifrån. Konvektion funkar utmärkt. Så länge man inte designar stärkaren fel. Vox AC30 är ett bra exempel på en dålig miljö för konvektion. Alldeles för små luftspringor upptill för den heta arbetspunkt som Voxens slutrör har. Ibland ser man (t ex på gamla Bäckströmmare) att det sitter en aluplåtbit mellan slutrören, som är en MYCKET luftig konstruktion  . Den sitter där för att inte slutrören ska hetta upp varandra. Och det är troligen en konsekvens av att man satt slutrören för tätt i designfasen. Plåten blir plåstret, en enkel fix istället för att göra tusentals nya chassin. Att trycka in luft: det finns en fara med att trycka in luft i stärken, främst sidledes. Viktigt att det inte blir för mycket drag, för då kommer slutrören ha olika temperatur på fläktsidan gentemot den andra sidan, vilket KAN generera generalras i glaset.
|
| 31 Jan 2015, 11:04 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Som flera redan sagt så är det väldigt lite fläktkraft som krävs, själv tar jag likriktad glödspänning och driver en återvunnen 80mm fläkt med,lite drygt 6 volt om jag inte minns fel. Blir alldeles lagom varmt i stärkaren, en svag bris så att säga.
Fläkten blåser in luft längst ner i stärkaren, en Fender Dual Showman. Dvs en topp. Detta via en liten kanal som jag byggt av kraftig kartong fastlimmat med smältlim. Luftströmmen går in bakom skyddsgallret framför slutrören i slutstegssidan och blåser innanför gallret och baksidan och ut vid förförstärkarsidan.
Knappt kännbar Luftström , fläkten hörs inte och det är inga problem med värme uppe på stärkaren som det var tidigare, som egentligen kanske mer var en sak jag störde mig på än att rören mådde dåligt ...
_________________ /Lennart
|
| 31 Jan 2015, 12:17 |
|
 |
|
HasseA
|
Freppezon wrote: Alltså det fungerar! Sätter jag handen på gallren efter cirka 15 minuters hett spelande (med allt var det innebär) så går det inte att jämföra, från cirka 70 grader till cirka 30 grader celcius, och det där med in och utluft det vet i fan, det är ett litet slutet utrymme, jag vill inte ha in varmluft jag vill ha varmluften uppåt/utåt,.  Öh... Alltså. Du byter ut den varma luften som omgärdar rören när de blir varma. Oavsett om du suger eller blåser in luft. Suger du ut den varma luften så kommer den "kalla" garderobsluften in någon annanstans och gör att rören inte värms upp för mycket. Samtidigt som den varma luften sakta, sakta värmer upp garderobsluften, beroende på hur stor garderob du har. Blåser du in luft händer samma sak fast luften blir mer riktad av fläkten. Båda fungerar precis lika bra. Men med tanke på att du tycker att fläktarna låter för mycket så föreslog jag att du plockar bort en fläkt, riktar om den till att blåsa på rören för bättre verkan, ta ner varvtalet för att få ner volymen från fläkten. Är det NÅGOT där du inte förstår så säg gärna till. Vi försöker bara hjälpa dej. Fläkten kyler ingenting i sig. Den flyttar luft. I ditt fall suger den ut den varma luften som ersätts av den relativt kallare garderobsluften.
_________________ Hasse.
|
| 31 Jan 2015, 12:26 |
|
|