Liten illustrering hur jag justerar bias.
Det här med hur man ska justera bias har ju vart uppe många gånger och hur farligt det ska vara att använda den metoden jag använder. Dvs mäta spänningsfallet över utgångstransformatorn. Farligheten har jag aldrig förstått och uppkopplingen är väldigt enkel.
Två mätare. Den ena kopplas mellan diodbryggan och anoden på ett av rören. Den andra kopplas från den första mätaren på samma ingång som sladden från anoden går in och sen till jord.
Jag sticker alltså i en banankontakt i den banankontakten som är på den första mätaren och byglar över till nästa. Dessa banansladdar har ju ett uttag på baksidan av banankontakten. Jag har alltså bara tre sladdar till stärkaren.
Nu kan jag alltså mäta allt utan att behöva flytta om några mätpinnar. Motståndet över utgångstrafon, spänningsfallet över densamma och spänningen mellan anod och jord.
Lätt som en en plätt och man ser både spänningsdroppen och anodspänninget ändras när man justerar biasspänningen utan att behöva flytta om något.
Det enda momentet är att ställa om den ena mätaren från resistansmätning till spänningsmätning när man gjort den första resistansmätningen, som ju bara behöver göras en gång.
Bilden visar resistansmätningen, 15,8ohm och givetis är Anodspänningen 0 när man gör denna första mätning som synes på den andra mätaren.