View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 13:32

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Liten illustrering hur jag justerar bias. 
Author Message

Post Liten illustrering hur jag justerar bias.
Det här med hur man ska justera bias har ju vart uppe många gånger och hur farligt det ska vara att använda den metoden jag använder. Dvs mäta spänningsfallet över utgångstransformatorn. Farligheten har jag aldrig förstått och uppkopplingen är väldigt enkel.

Två mätare. Den ena kopplas mellan diodbryggan och anoden på ett av rören. Den andra kopplas från den första mätaren på samma ingång som sladden från anoden går in och sen till jord.
Jag sticker alltså i en banankontakt i den banankontakten som är på den första mätaren och byglar över till nästa. Dessa banansladdar har ju ett uttag på baksidan av banankontakten. Jag har alltså bara tre sladdar till stärkaren.

Nu kan jag alltså mäta allt utan att behöva flytta om några mätpinnar. Motståndet över utgångstrafon, spänningsfallet över densamma och spänningen mellan anod och jord.
Lätt som en en plätt och man ser både spänningsdroppen och anodspänninget ändras när man justerar biasspänningen utan att behöva flytta om något.
Det enda momentet är att ställa om den ena mätaren från resistansmätning till spänningsmätning när man gjort den första resistansmätningen, som ju bara behöver göras en gång.

Bilden visar resistansmätningen, 15,8ohm och givetis är Anodspänningen 0 när man gör denna första mätning som synes på den andra mätaren.

Image

23 Jan 2015, 20:16
Profile

Post Re: Liten illustrering hur jag justerar bias.
Jag använder samma mätmetod eftersom det vanligtvis inte sitter några mätmotstånd på katoderna i kundernas stärkare. Med 2 multimetrar kollar man sen spänningsfallet på båda sidorna av slutsteget samtidigt. Jag mäter alltså resistansen på resp sida först, noterar den och kopplar sen en multimeter mellan anod o diodbrygga på resp sida.

LF Audioservice

23 Jan 2015, 22:36
Profile WWW

Att folk inte gärna vill tillråda denna metod beror väl på, att det är lite skrämmande spänningar inblandade, och man aldrig kan vara säker på hur många tummar den som följer rådet har, eller hur mycket tur/otur de har när de tänker. Annars är den ju klockren.

http://kuhnamps.com

24 Jan 2015, 12:28
Profile ICQ WWW

Då och då stöter man på utgångstrafos med lite olika dc-resistanser på de olika lindningshalvorna. Beror antagligen på sektioneringen (eller kanske avsaknaden av sådan) av primärlindningen. Så jag mäter alltid båda halvornas dc-resistans, och antecknar dessa, innan jag slår på spänning.

https://www.facebook.com/ahjelmamp

26 Jan 2015, 14:53
Profile

AHjelmAmp wrote:
Då och då stöter man på utgångstrafos med lite olika dc-resistanser på de olika lindningshalvorna. Beror antagligen på sektioneringen (eller kanske avsaknaden av sådan) av primärlindningen. Så jag mäter alltid båda halvornas dc-resistans, och antecknar dessa, innan jag slår på spänning.
Jo jag mäter bägge sidor med. Framförallt för att veta att bägge sidors rör är friska, även om de är nya.

26 Jan 2015, 14:56
Profile

Jag använder samma metod, och precis som Anders så mäter jag båda sidor först. Men man kan alltså mäta resistansen medan stärkaren tutar och kör alltså? Har aldrig vågat testa det.. :oops:

26 Jan 2015, 23:12
Profile WWW

David Wikström wrote:
Jag använder samma metod, och precis som Anders så mäter jag båda sidor först. Men man kan alltså mäta resistansen medan stärkaren tutar och kör alltså? Har aldrig vågat testa det.. :oops:

nä, du mäter resistansen med stärkarn avslagen..

LF Audioservice

27 Jan 2015, 11:55
Profile WWW

David Wikström wrote:

Nä som du ser på min bild och beskrivning där till visar anodspänningen 0 vilket betyder att stärkaren är av och urladdad. Jag använder dock samma mätare som för resistansmätningen för att mäta spänningsfallet när stärkaren slås på eftersom det är mellan samma mätpunkter. Jag behöver inte göra annat moment än att ändra inställningen på multimetern från resistansmätning till spänningsmätning. Alltså inte hålla på och fibbla med mätpinnar runt i stärkaren för alla sitter på plats innan jag slår på stärkaren.

27 Jan 2015, 18:03
Profile

I get it. Gör precis likadant. Har dock inte sån där kontakt man kan sätta i varann. :)

27 Jan 2015, 22:02
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]