View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 16:55

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Echolette/Klemt B40N 
Author Message

Post Echolette/Klemt B40N
Som bekant gillar jag Echoletterna.
Echolette..Winston i sin tur,samma skit annan dag. Av de lite senare alstrena har jag ju haft,och har,ett gäng såväl just Echolette som Winston...å de flesta av dem stannar.

Den som undsluppit mig så långt har varit den äldsta modellen av "de stora" från Echolette,B40N modellen,tills..nu :D

Image

Det här e liksom inte årets modell,varför det var mkt roligt att hitta en som är intakt. Någon Mr Handyman har varit framme med färg och resolut målat på tolexet,men då TubeTown faktiskt säljer någorlunda rätt textur vad avser tolex till dem här så är det inte världens ände.
Nej,istället e jag glad som fan över att alla emblem,rattar osv är kvar och i oskadat skick.

Image

Det här är,för att vara från den tid den är,en mkt "lågbyggd" maskin. Rör mm ligger ner,och det hela ger ett hyggligt genomtänkt intryck,å fan vore la annars iom att vi dock talar om Klemt.

Vad ÄR då en Klemt B40N?
Enkelt summerat kan man säga att det rakt av är en Marshall JTM-45 från mitten -60tal. Det har dividerats lite om när dessa tillverkades,och vissa meningar påvisar att de alla skall vara -62´or,något jag ställer mig tvivlande till. Tror de är tidigare än så,och det grundar jag framför allt i hur stora skillnader det är mellan just B40N och modellåret efter Showstar40 samt BS-40. Skillnaderna är helt enkelt för stora modellerna emellan i min mening för att det skall ha producerats ngt som B40N under ett enda år,varefter det skall ha avlösts ett sketet år senare med en helt ny design. Jag köper helt enkelt inte det resonemanget,och när jag sedan jmfr med tidsmässigt liknande tyska designer slås den spiken bara in ännu mer.
Jag skulle inte vara förvånad om det är så att B40N,som "det nya heta" vid tiden,kom till redan i brytningen -60.

Image

När man då lyfter ur chassit så känner det hela direkt mera kosher. Bara det att ta ur chassit kräver lite eftertanke för det är verkligen INBYGGT i cabben. Undertill sitter det två "sliders" i trä som agerar fötter för maskin,och de får demonteras först för att komma åt de 4st M4 skruv som håller chassit till cabben. Alltså inget som direkt syns utifrån.
På det får de två små reglar som håller bakstycket demonteras de med,av den enkla anledning att annars får man helt enkelt inte ut chassit.
Nåja. Barn av sin tid. Som synes sitter det dels en dubbelkanna installerad i ett plåtbleck,och dels en choke-båda med helt frilagda lödöron mm.
En lösning som jag får säga känns lite sådär iom att man enkelt kan ta bort bakstycket,tex för att komma åt rören,varvid det iaf inte är omöjligt att komma i kontakt med de där ledarna.
Mao...japp. Kommer tillverka en liten enkel kåpa/bygel över det där för att mer säkerställa maskinens elsäkerhet.

Image

Mm. Sådär ser de bitarna ut på lite närmare håll. Kan man kanske lugnt säga är ngt som inte direkt hade passerat div kontrollorgan idag skulle jag misstänka.

Image

Annars slår mig det mesta som att det håller sedvanlig Klemt kvalitet och tänk. Inte så mkt att orda om eg. Trafos mm är på par med det vi är vana vid vill jag påstå.

Image

Ut till ena sidan hittar vi den ganska typiska impedansswitchen för utgångarna. Utgångarna i sin tur ligger på vanliga RCA jack,varvid det går ett kortare stycke kabel som mynnar i ett par försänkta vanliga telejack som sitter i baktstycket.
Å intill det i sin tur..den lika typiska voltväljaren.

Image

Det mesta i rör är bytt. Sitter genomgående EH i maskin nu,med undantag av GZ-34 flaskan. Å väl e väl det..

Image

Japp. Maskinen är PCB baserad. Förvisso,men kvalisorten på komponenter mm pekar vidare mot att detta är en äldre grej än de från -63 och framåt.
Jacken i sin tur e lite lustigt byggda med sina brytare på motsatt sida vad vi normalt ser.

Image

Orört tror jag summerar det hela väl. Inte mkt att orda om det heller tycker jag. Är ju bara att inse direkt att mkt behöver referensmätas,och vad vidare är att allt i form av kopplingskondningar har gjort sitt. Mao,det blir en del rent förebyggande jobb här ens innan uppstart.

Image

Å som sagt. Orört. Typiskt Klemt..allt vad kabel heter vackert uppbundet,och vad vidare är i räta vinklar å vrår.

Vad e min tanke här då?
Tjaa. Det är väl just en JTM-45´a. Kasta runt de få värden som skiljer å därmed vara färdig med det. Eller ja,givetvis då med det med en renovering i bakhuvudet. Lytar mm skall ut...och på det skall biaskretsen göras justerbar. Inte mkt mer med det.

Sen får vi la se. Som det är e jag mest glad över att ha hittat en B40N som sitter ihop och är intakt. :mrgreen:

20 Jan 2015, 16:58
Profile

Post Re: Echolette/Klemt B40N
http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/64/142176614825241800_resized.png

Där har ni fö schemat. Märk nu väl att B40N i likhet med BS-40 har som en form av masterkontroll. Dvs masterpott.
Inte direkt ngt man skojar bort i ljuset av dess ålder.

20 Jan 2015, 17:03
Profile

Lustigt att jordning av preampen och fassplitter inte är märkt i schemat. Nåja.
Varför skulle dessa trafos inte klara dagens normkrav? Mitt tips är att de är hur bra som helst, om inte bättre än vad som hittas i en del hajpade oväsenalstrande apparater, hopsatta med "de bästa komponenter som går att få för pengar". Annars verkar det vara en enkel generisk apparat utan några som helst originella påhitt. Men trafos på C-kärnor är skitbra.
Det går bra att byggla ingång 1 till 3.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

20 Jan 2015, 17:33
Profile WWW

Mm. Läs om lät rätt Aleks.
Det jag säger e att lösningen med frilagda lödöron som håller knappt 500V under drift inte skulle godkänts idag. :wink:
(Dvs lödöronen på dubbelyten samt choken)

20 Jan 2015, 17:53
Profile

Ja, då så. Ibland är det lite vilseledande med hänvisande bildtext ovan och under bilden...
Det verkar nästan som om drosseln kom in som eftertanke.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

20 Jan 2015, 18:09
Profile WWW

Ja,inte helt utan. Den känns,ihop med den där lyten,närmast malplacerad.

Hur som. Sitter man på händerna händer ju fan ingenting,så ut till verkstan å isär med lortet lite mera på riktigt.

Till att börja med var ena lödörat på just choken pressat så det låg ett struket ifrån jord. Så..flätade av och riktade om. Därefter av med kablarna från lyten ifråga å mäta... ESR var ok men kapacitansen nere på 24uF/23uF. Lät den sitta..tills imorgon när man kan plocka upp friska bitar.

Värre då att den brummade ngr helt för djävligt rent mekaniskt. Så...ur med GZ-34´an och fram med verktygen...lät det brumma bäst det ville medans jag spände nättrafons klammer tills det tystnade. Så. Enkelt å grejt får man väl säga.

Image

Nu vart det en del provisorium vad avser nya komponenter då jag i nuläget först vill landa med vart maskinen skall ta vägen allt sagt och gjort.
Mkt riktigt var det då så att den lyt som servar de första trioderna var borta. Syntes tydligt i bilden av lödtenn,så att lista ut var den skulle sitta var den enkla biten.

Lytar byttes rent generellt då. På det ersatte jag den 47k resistor som går mot jord i biaskretsen med en trimpot..

Image

Får bli lite annan kabel där,för det ser ju rent estetiskt för djävligt ut,men iaf...även glödkretsen moddades. Sitter 47 Ohms motstånd från resp sida mot backen,och dessa rationaliserades bort och ersattes med en 500 Ohms trimpot för att därmed få ställbar glödbalans. På det 1 Ohmare lite på trekvart tv.

Bias justerades och B+ lär nog ramla upp ytterligare en del i samband med byte av den där första elektrolyten.

Maskinen jordar i princip allt inom synhåll UTOM preampen i en enda punkt. Det inkluderar skyddsjorden från nätkontakten.
Detta behöver givetvis separeras. Ngt att ta i de närmaste dagarna.

Image

Å där har vi den felande nättrafon. Poängen e...det mesta är precis så städat med maskinen som det framstår.

Låter den JTM-45 sådär direkt då?
Nej. Nä,det gör den inte. Klemt envisades ju med att lägga ingångsjacken parallellt,vid sidan av varandra så att säga och..ptja..det äter mkt gitarrsignal iaf. E ett som är säkert,så den biten tänkte jag hantera. Dvs,göra så jacken arbetar parallellt KOPPLADE på mer konventionellt maner. Tillika bytte jag direkt ut de där 100k motstånden som satt där mot modern metallfilm.
Tanken framgent sen..ptja. U tell me.

Hur som helst har vi oss en Klemt B40N som funkar i det närmaste som tänkt igen. Som sagt,får byta den där huvudlyten till att börja med...

...å fräna e dem :mrgreen: . Så e re :D

20 Jan 2015, 22:25
Profile

Jaha.
Tänkte ju att jag skulle ta detta lite lugnt å prydligt. Pö om pö.

Image

Sket ju sig direkt. Bra med det liksom :mrgreen: .
Att ta ut kortet visade sig å andra sidan vara en ide av bra karaktär. Smuts å gammalt harts var ordet för dagen.
Så. Nu skiter vi i vilket å ersätter allt i kondensatorer. Sant..sant..ngr av originalen läckte inte,men so what liksom. Antingen renoveras det eller så görs det fan inte. Å som bekant med gamla Elko,Erna å allt vad de nu e...läcker dem inte så kommer de snart nog göra.

Resistorer har jag i stort däremot låtit vara. Eller,ja... Jag har bytt allt som sitter i signalvägen mot modern metallfilm,medans det som utgör gridresistorer,anodresistorer,katodresistorer...e originalen.

Å den där 32uF+32uF lyten som tar första smäll...ut. Ersatt med en JJ om 47uF+47uF. Räknar kallt med att B+ kommer hoppa upp en bit.

Railen i sin tur är omsatt vad avser värden,å så e re adderat en 10k längst ut i kedjan. Så ingen nod servar mer än 2 trioder.
Mao är även ett stycke lyt adderad,och de två som sitter så till på kortet förses med buntbandsankare... Poängen e den att kortet hade ju rester av lim på sig från den lyt som saknades. Inte en aning ifall den skiten är ledande eller inte,så hellre det osäkra före det osäkra. Tejp "paddarna" på buntbandsankarna har jag kollat..de leder inte nöe alls..

Så. På den vägen e re.

22 Jan 2015, 00:14
Profile

Image

Jamen NU ja! Sådär...änna. :mrgreen:

Men. Nu vart det lite mods av mer karaktär än jag hade tänkt. DOCK på det vis att det är hur lugnt som helst att göra originalare av den igen.
Nu..e re precis som BS-40´n en trestegare. Nog med det där katodföljartjafset. :mrgreen:

Image

Gjorde faktiskt kortet "flying lead" med allt sagt iaf. Nytt e dock alltid nytt. Såpass att jag ett tag övervägde att tom byta socklar,men...jaja...e ju inte världens ände att göra den dagen behovet uppstår heller.
Den där potten i bild e alltså original masterpotten. Aka "pegel". Den skrotas nu ut,och hålet förses med gummibussning...åsså matar vi ut kabel till såväl master som PPIMV den vägen. Blir bra. Tanken e att jag nu installerar dem två pottarna på en liten aluminiumprofil som jag i sin tur drar i cabben med ett par mindre skruv...så man kommer åt de pottarna enkelt baktill.

Image

Sen. Det där e nätbrytaren,och den är inget annat än en ingenjörsövning i tysk ingenjörskonst. "Ska man knulla skall man göra det stående på huvudet i kanot nerför en vild fors".
Mm.
Det e ju en tryckbrytare på panelen...men uppenbart en vippbrytare invändigt. Å nu vart det så att trycka in var enkelt,men den ville inte riktigt poppa tillbaka ut igen....så jag fick slita isär det där jag. Visade sig vara en av fjädrarna som var lite ledsen,och det var enkelt fixat..så vart det hela tillbaka på banan igen.

I samma veva bytte jag nätkabel och genomföring samt låsning. Skyddsjord borrades det ett hål för..så en M3 skruv med lödöra kunde installeras. Så nu har vi en brytare som bryter både fas och nolla samt skyddsjord i helt egen punkt.

Maskinen har ju en form av central "stjärnjord" punkt,som då visade sig vara av typen..."vi stackar en helvetes massa lödöron å drar ihop det med en skruv". Icke i min bok...det e ett som är säkert,så den ersattes med ett riktigt sådan lödstöd/lödöra. Färdigt med det tramset.
Maskinen lyder faktiskt under "the golden rule" i så måtto att jordningen av 1a lyt sker direkt på centertappen för HT på nättrafon. Så..det bibehöll jag.
Dilemmat var att det var inte bara den som jordade där utan även slutrör och lite annat smått och gott,så det där gjordes om. Så nu är det BARA 1a lyt som är dragen till den punkten. På det fick jag rensat upp en del kring slutrören med,och i samma veva tagit bort kablarna till det där UL tjafset.

Det som primärt återstår nu är ngr småsaker. För det första behöver jag dit med ytterligare ett lödstöd så jag har ngt att fästa zenerdioder och tillhörande 100 Ohms motstånd i. Från den punkten i sin tur behövs det en keramisk resistor upp mot PCB´n.

På det då...så e det det med att bli färdig med "high/low" setupen för ingångsjacken,men...e inte så mkt jobb det.

Mao? Gissar att denna iaf kommer talat som senast i helgen :mrgreen:

22 Jan 2015, 21:42
Profile

Jo.
Det är såhär att jag har en Aleks. E han som tar mig i örat för att räta ut det som är krokigt. :mrgreen:

(Så Aleks...det här e fan DITT fel!)

Image

Så. Jag blev ju tvungen att göra ett separat fäste till master och PPIMV. Som sagt....master har de original..

Image

Å se där gick vi "the full 9 yrds". Mao,det lilla fästet har dels skruvad anslutning för skärm (som dras i jord i just..chassi) och dels signaljord. På det givetvis dragavlastat...vilket det GIVETVIS är i andra änden med. Detaljer mina herrar...detaljer... :lol:
På det kan man ju inte annat än addera krympslang..så det inte finns ngn risk för jord där det inte skall vara.

Image

Åsså har vi en fyrtiosjua...å en balanspott för glöd,som är limmad mot bobbinen på OT´n,och ett lödstöd som är ett återanvänt dito från en gammal Philips...med zeners. I sin tur sitter det 100 Ohmare mellan pinne 6&4 på resp slutrörssockel... :wink:

Image

Å jodå. Den har allt talat. Låter iaf hyggligt,men...inte riktigt min grej så långt. Har en del mer avancerade frågor att hantera innan denna kan klassas som klar..

Med det sagt.
Den låter iaf. :D

Mätt spänningssviktet på full patte och det rör sig i faggorna av ~30VDC. Mao..helt ok.

24 Jan 2015, 21:40
Profile

Spenderat en liten stund av dagen med att kika på det med nättrafon,och i det då bla spänt klammern som drar ihop stålkärnan. Det rent mekaniska brummet blir bättre,det gör det,men fortfarande inte bra.

Nu är det samtidigt så bobbinen varken på nät eller utgångstrafon sitter helt fast. Kom ihåg att BÅDA trafona är av sk C kärnetyp.

Samtidigt visar det sig att det som igår såsom B+ landade på ~435VDC landade nu på 440+,efter att ha spänt ihop klammern för PT´n. Inget annat är rört.
Hm.

På Aleks inrådan kommer jag nu fixera bobbinen på nättrafon med ngr mindre kilar. Funderat på det kunde vara ide att använda bladmått till detta.?
Icke desto mindre känner jag mig lite förundrad över skillnaden i B+?. Förvisso kan det ligga i skillnad i nätspänning,skall ju rent relativt så lite till,men samtidigt är det så att verkstan i princip ligger vägg i vägg med en transformatorstation. Mao,avvikelser i nätspänning är inte speciellt vanligt där,med undantag för när vi har blixtnedslag.

En sak är säker och det är att genom att spänna klamman har i sanning vibrationerna minskat radikalt. Men,det innebär som sagt inte att de är borta.

En tanke som slagit mig är hur viktigt,om det nu är,det är att trafon arbetar medans man leker med det med momentet på skruven till klamman.
Det hör till saken att båda klammorna,den till PT´n och den till OT´n,suttit relativt sett löst.

25 Jan 2015, 22:15
Profile

Racing wrote:
Spenderat en liten stund av dagen med att kika på det med nättrafon,och i det då bla spänt klammern som drar ihop stålkärnan. Det rent mekaniska brummet blir bättre,det gör det,men fortfarande inte bra.

Nu är det samtidigt så bobbinen varken på nät eller utgångstrafon sitter helt fast. Kom ihåg att BÅDA trafona är av sk C kärnetyp.

Samtidigt visar det sig att det som igår såsom B+ landade på ~435VDC landade nu på 440+,efter att ha spänt ihop klammern för PT´n. Inget annat är rört.
Hm.

På Aleks inrådan kommer jag nu fixera bobbinen på nättrafon med ngr mindre kilar. Funderat på det kunde vara ide att använda bladmått till detta.?
Icke desto mindre känner jag mig lite förundrad över skillnaden i B+?. Förvisso kan det ligga i skillnad i nätspänning,skall ju rent relativt så lite till,men samtidigt är det så att verkstan i princip ligger vägg i vägg med en transformatorstation. Mao,avvikelser i nätspänning är inte speciellt vanligt där,med undantag för när vi har blixtnedslag.

En sak är säker och det är att genom att spänna klamman har i sanning vibrationerna minskat radikalt. Men,det innebär som sagt inte att de är borta.

En tanke som slagit mig är hur viktigt,om det nu är,det är att trafon arbetar medans man leker med det med momentet på skruven till klamman.
Det hör till saken att båda klammorna,den till PT´n och den till OT´n,suttit relativt sett löst.

Vi ( i mitt tidigare liv) hade en nättrafo i en apparat vi sålde som brummade väldigt.
Lösningen bestod i att impregenera den, jag tror det var göteborgs lindarverkstad som fixade detta.
Man doppade den i lack i ett vacuumbad, något man tydligen gör på högspänningsgrejor.

De var betydligt tystare efteråt.

25 Jan 2015, 23:07
Profile WWW

Ok.

Så har jag spenderat lite tid till att leka med det med den brummande trafon. Genom att först släppa av på momentet på klamman och därefter spänna i omgångar verkar det ha nått avsedd verkan och önskan.
Det som återstår är en relativt sett mkt svag vibration.

Inga mer förändringar i B+.

På det då så labbade jag lite med filtrering samt tonstack,å nu så...nu vart det skillnad i ljud i skällan. Mkt mer definition och mkt mer tolerant för disten den producerar.
Faktum e..när jag gick ifrån lådan under bänken till min Echolette ET-100 vart det tom lite FÖR bra för min smak,så jag kommer kasta tillbaka en av kondningarna på sin förra plats.

Sammantaget?
Tja. Med ngt litet undantag e vi nu vid den punkt där det handlar om tolex istället. Det där målade vita ser ju rent förfärligt ut. :shock:

Skall ju ha tolex till lite fler cabbar så..blir en såndäringa sammanfattad beställning från TT tror jag..

27 Jan 2015, 01:59
Profile

http://www.ebay.de/itm/Klemt-Echolette-B-40-N-Rohrenverstarker-funktionsfahig-/251814851472?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item3aa155b390

Som tips för den som vill ha en egen. Det är som sagt,med mkt små modifikationer,att betrakta som en billig Marshall JTM-45 från eran när det begav sig.
Byggkvaliteten är MYCKET högre än på det mesta andra därute från när det begav sig.

31 Jan 2015, 20:18
Profile

Fick lattjat till lite av det där med filtreringen idag.
I sin tur skurit lite mer neråt för ena kanalen. Tidigare 22nF,nu bytt mot 10nF.

Vad avser tonstacken har det hela landat på 470pF mot diskant...4,7nF mot mellan..åsså 22nF för bas.
Tonstacken hänger ju nu på andra gainstegs,som är "globalt",anod. Tycker det fungerar hyggligt iaf får jag säga.. Samtidigt är det ju så att det är begränsat med gainkontroller på faceplaten,varför det sitter en 470k trimpott på utgången från stacken.

Som den står nu känner jag att det är dags att använda den. Leka lite med den,så får tiden utvisa om vi hamnat helt rätt.
Gott nog att lira med är det i VART fall...

01 Feb 2015, 20:49
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]