View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 13:45

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Lägga till rördrivet reverb i förstärkare (och effektloop) 
Author Message

Post Lägga till rördrivet reverb i förstärkare (och effektloop)
Jag håller på att bygga ihop min Madamp A15Mk2 just nu, fast det står still då bordet för Power Supply:en saknades i ordern.

Under tiden så sätter jag ihop en shopping lista för modifikationer jag ska göra.
Jag undrar om det är någon som besitter ett schema för ett bra reverb som lämpar sig för inbyggnad i en förstärkare av denna typ?

Tänkte lägga till delarna på shoppinglistan.
Även om någon vet ett bra schema för att modifiera effektloopen så den blir "korrekt" rördriven.
Läste i Polifimos (?) tråd om att det var nåt lurt med detta...

MVH/Christian

18 Jan 2015, 20:33
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Lägga till rördrivet reverb i förstärkare (och effektloo
Då det gäller reverbet skulle jag kolla in Fenders Prosonic http://ampwares.com/schematics/prosonic.pdf och ta den kretsen och stoppa in den som den är till att börja med, då slipper man 3.3M motståndet och 10pF kondingen Fender använder i sina "vanliga" stärkare, personligen gillar jag inte detta fileter. Detta reverb kräver då att man klappar in två rör till, ett 12AT7 som reverbdrivrör och ett 12AX7 för två gainsteg i recoverydelen. Med detta som utgångsläge kan man sen laborera och mixtra med hur man vill ha reverbet ljudmässigt, har ett liknade reverb i en av mina stärkare. Man måste också in med en reverbdrivtrafo, jag har laborerat en hel del med kondensatordrivet reverb utan trafo och man kan få till det hyfsat bra men det är inte värt tjorvet mot vad en reverbtrafo kostar.

Efter att lite snabbt kollat i de schema jag hittade verkar det som att man bara har en katodföljare på sendsidan, förmodligen är signalen lite väl kraftig ut till effekterna vilket inte lär låta bra. Bäst vore nog att ha en loop med en sendvolym före katodföljaren för att kunna justera nivån till effekterna och sen ett gainsteg på retursidan för att ta upp nivån på signalen igen efter effekterna här är även en returvolym bra att ha för att kunna justera nivån på retursignalen. I detta fallet måste du dock in med ett rör till då det behövs ett gainsteg till retursidan. Kolla in Fenders Twin Reverb II http://ampwares.com/schematics/twin_rev_ii.pdf som har rördriven loop, annars så har Tubetown ett loop kit med fettransistorer som många gillar. Har inte själv testat det men kommer nog att göra det snart. TT kitet är nog den billigast och enklaste lösningen och du slipper in med extra rör. Om man har send och returvolymer kan man också använda loopen som en boost, i de bygge jag gjort effetloop så relästyrde jag loopen så man kan koppla i och ur den med fotomkopplare vilket kan vara praktiskt för att bypassa effekterna eller om man vill ha loopen som en boost.

19 Jan 2015, 14:02
Profile

Ang. loop så fick jag efter en del tips här till en fungerande loop, baserad på en design av "Valvewizard"...här är en intressant tråd :

http://el34world.com/Forum/index.php?topic=10208.0

Jag byggde loopen runt en 12AU7 med Bypass switch (som kopplar signalen förbi loopen) och med Send Level + Mix Control...

LF Audioservice

19 Jan 2015, 14:25
Profile WWW

Om du ska lägga till ett rördrivet reverb måste du först fundera på om din nättrafo klarar av att leverera tillräckligt mycket anodström för detta. Ett reverbdrivsteg drar betydligt mer ström än ett vanligt gainsteg. Sen bör du givetvis också kolla att trafon klarar att leverera tillräckligt med glödström för de extra rören.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

19 Jan 2015, 15:07
Profile

Hm. Madampen ger väl mest halv- och heldistat ljud ifrån sej om jag minns rätt. Dist och reverb är en kass kombo. Bara som tips. Se till att få den på benen först , förstå hur den funkar och hur du ska tämja den in i territoriet där reverb gör nytta/låter bra.

Sen kan jag tycka att ett s k fold-back-reverb kan funka lika bra, så länge du inte ska ha space-ljud och surfreverb. Lite speciell konstruktion, och är lite volymberoende, men fasligt lätt att bygga och kräver inga loopar eller extra steg. Nog tio-tolv år sen jag byggde in ett sånt in en hemmabyggd Matchless..men jag kan nog leta upp vad jag gjorde.

Annars sök på ax84.com på foldback reverb.

19 Jan 2015, 20:43
Profile

Tack för tipsen!

Ja, jag la bromsen på idag när jag satt och pysslade ihop kundvagnen och kom fram till att jag ska ha den fullt fungerande först och modda kanalerna till önskat ljud först innan jag börjar med detta.
Men jag hade svårt att hitta så mycket genom ren googling så tänkte samla lite tips här.

Det där med nättrafot var bra!
Det hade inte ens slagit mig än att det skulle bli ett problem.

Tämja den ska jag göra ja, jag ska försöka få ner gainen på dist-kanalen och byta tonestacken till en mer fender-lik tonestack.

MVH/Christian

19 Jan 2015, 22:35
Profile ICQ YIM WWW

Ballz wrote:
Sen kan jag tycka att ett s k fold-back-reverb kan funka lika bra, så länge du inte ska ha space-ljud och surfreverb. Lite speciell konstruktion, och är lite volymberoende, men fasligt lätt att bygga och kräver inga loopar eller extra steg. Nog tio-tolv år sen jag byggde in ett sånt in en hemmabyggd Matchless..men jag kan nog leta upp vad jag gjorde.

Annars sök på ax84.com på foldback reverb.

Jag har haft funderingar på ett foldback reverb i mitt Vibro Champ bygge mest bara för att testa, man borde väl rent teoretiskt kunna bygga ett sånt reverb hyfsat bra. Googlade lite snabbt och det verkar som att man matar fullt frekvensomfång till tanken från utgångstrafon, i alla fall på de ritningar jag hittat. Jag tänker mig då att man även skulle justera frekvensgången in till tanken med ett RC filter före tanken efter att man dämpat ner signalen och skär bort basen under ca 300 Hz, har kommit fram till att frekvenser under 300 Hz inte tillför reverbet något bra utan bara ger bummelljud och risk för lågfrekvent rundgång på tanken. Men man kommer väl inte runt recoverysteget hur än man gör? Men till recoverysteg borde ju LND150 trissor funka och sen får man väl även justera frekvensgången i recovery delen till det hela låter bra.

19 Jan 2015, 23:03
Profile

Japp, du är helt rätt på det. Jag minns inte på rak arm vilket R/C filter jag satte på matningen från utgångstrafon, men det är bara att labba. Och ja, det behövs ett recoverysteg. Fast just nu är jag osäker på om inte jag använde fasvändarens outnyttjade halva till det. Crap, minst tio år sen. Jag får väl öppna ormboet och kolla. Eller så googlar ni fram det. Jag har iofs för mej att jag satte i ett extra rör där jag använde ena halvan som recovery..och sen byggde jag ett extra gainsteg som bonus av den oanvända halvan. Men...jag måste öppna o kolla. Det är en prototyp från helvetet, men den låter....Matchless, fast på steroider.

Edit: extrahalvan kanske t o m blev en katodföljare innan tonstacken, jag minns fan inte. Ber att få återkomma i ärendet. Foldback är bra skit i a f. Fast..beroende av volymen. Och som sagt rundgångskänsligt.

19 Jan 2015, 23:12
Profile

Intressant, men hur stor skillnad är det egentligen med påverkan av volymen mot ett reverb som tar signalen till tanken från försteget? Om man tar en vanlig "standard" Fender påverkar ju volymens inställning hur mycket drivning tanken kommer att få, ju mer volym ju mer signal kommer att skickas till tanken vilket ju påverkar reverbet.

Jag tänker steget vidare att man även skulle klappa in en dwellkontroll på foldback reverbet för att på så sätt kunna välja hur mycket drivning man skall ha av tanken.

19 Jan 2015, 23:25
Profile

Nja. Glöm Dwell-kontrollen. Sånt bor i en "normal" reverbkrets, med send och recovery. Detta är annorlunda. What you hear is what you get. Du får mycket mindre reverb med ett foldback, men det kan räcka för att ge dej en vettig rymdklang. Du matar reverbtanken med signal från utgångstrafon/högtalaren, och där är det som det är, liksom. Inga chanser att påverka. Det enda du kan göra är att anpassa returen till recoverysteget så att du slipper rundgång. Men: om du filtrerar insignalen till reverbtanken på rätt sätt låter det rätt hyfsat. Svårt att förklara, enklare att labba med. Om du har en ledig triodhalva :-)

Kryptiskt? Ja, för all del. Empirisk forskning is the shit. Solly :-)

20 Jan 2015, 00:37
Profile

Varför skulle man få lägre signal till tanken på ett foldback reverb mot ett "vanligt" reverb med 12AT7 som drivrör? Det hela påverkas väl av uteffekten på förstäkaren och hur högt man spelar har man en 50 watts stärkare borde man ju kunna driva på en revertank så den förmodligen brinner upp då man drar upp volymen.

Då man kollar på scheman så sitter det ett motstånd i serie med signalen som går till tanken som förmodligen tar ner nivån på signalen in till tanken för att denna inte skall drivas för hårt. Det är här jag tänker mig en dwellkontroll för kunna justera drivningen av tanken efter hur volymen på stärkaren är justerad. Dock finns det säkert vissa risker med en sån konstruktion och det är ju att man kan få rundgång och eventuellt att man kan elda upp tanken om man justerar upp volymen och har reverbdrivningen för högt ställd. En till grej som kanske vore nåt är att ha nån form av dubbelpot som justerar ner drivsignalen till tanken då man drar upp volymkontrollen på stärkaren

Nu spekulerar jag ganska friskt så jag kan vara ute och cykla om hur detta funkar.

20 Jan 2015, 08:42
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]