| Author |
Message |
|
AHjelmAmp
|
 Vox kabinettskruvar
Hej,
Är det någon som känner till korrekt beteckning på gängan/formatet på skruvarna man sätter fast backstyckena med på en AC30? Den är väldigt snarlik M5, men har inte riktigt samma stigning. Möjligen är diametern något mindre än M5. En M5 mutter går lite sladdrigt på en Vox-skruv. En M5 skruv går lagom in i chassiets och kabinettets muttrar. Längden är runt 33mm för de som ska sitta i kabinettet, de två till chassiet är något kortare.
Och så till följdfrågan: Är det någon som vet var man får tag i dem? Jag behöver komplettera med tre stycken, av den längre sorten. Även de kullriga brickorna i gulmetall behövs.
Tack på förhand.
|
| 12 Jan 2015, 00:10 |
|
 |
|
Ballz
|
 Re: Vox kabinettskruvar
http://www.voxshowroom.com/northcoast/v ... dware.htmlKan väl vara nåt.....jag tror inte du behöver byta mutterstyckena om inte nån fullstänigt har manglat dom med fel skruv. Whitworth-gänga lär det vara, och du kommer nog få svårt att hitta såna i Sverige. Man slutade med den typen av gänga på 60-talet, och i Sverige fanns fanstyget bara i engelska bilar och motorcyklar.
|
| 12 Jan 2015, 09:03 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Du kan prova att kontakta ett företag som heter Regale här i Gbg. Ligger i Partille och har sysslat mkt med skruvförband med just olika varianter av tumgänga.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 12 Jan 2015, 13:44 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Tackar!
Iofs så passar M5 ganska hyfsat i muttersyckena, men jag ville hitta skruvar som ser lite mer ut som "de ska". Det är ju både försänkt och kullrig skalle samtidigt. Och så plus brickan. Men det löser sig nog. Tack igen.
|
| 12 Jan 2015, 17:07 |
|
 |
|
Nordström-Audio
|
AHjelmAmp wrote: Tackar!
Iofs så passar M5 ganska hyfsat i muttersyckena, men jag ville hitta skruvar som ser lite mer ut som "de ska". Det är ju både försänkt och kullrig skalle samtidigt. Och så plus brickan. Men det löser sig nog. Tack igen. Gängan du söker heter UNF 10/32 Jag kan skaffa sådana kullerförsänkta, men bara 25mm långa. // Per
|
| 12 Jan 2015, 23:49 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Nordström-Audio wrote: Gängan du söker heter UNF 10/32 Jag kan skaffa sådana kullerförsänkta, men bara 25mm långa.
// Per Det låter bra. Men jag ska bara kolla så den längden verkligen når in och greppar om mutterdelen inne i trälisterna. Återkommer. 
|
| 13 Jan 2015, 01:29 |
|
 |
|
Amp Healer
|
AHjelmAmp wrote: Nordström-Audio wrote: Gängan du söker heter UNF 10/32 Jag kan skaffa sådana kullerförsänkta, men bara 25mm långa.
// Per Det låter bra. Men jag ska bara kolla så den längden verkligen når in och greppar om mutterdelen inne i trälisterna. Återkommer.  Nordström har rätt här, det är ingen M5 utan numerisk tum gänga. Såg att du noterade men när ämnet är uppe så om inte alla vet det så är det ju olika längd på dessa skruvar och sätta in fel längd i chassiet kan bli förödande, då en länger skruv där kan nå vitala dela o kortsluta kretsen.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 13 Jan 2015, 11:19 |
|
 |
|
Shoegazers Anonymous
Joined: 16 Mar 2008, 16:06 Posts: 2957 Location: Knivsöder!
|
Sifverts skruv i Stockholm har det mesta i skruvväg. http://www.sifvert-skruv.se/sv/
|
| 13 Jan 2015, 16:19 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Amp Healer wrote: Nordström har rätt här, det är ingen M5 utan numerisk tum gänga.
Såg att du noterade men när ämnet är uppe så om inte alla vet det så är det ju olika längd på dessa skruvar och sätta in fel längd i chassiet kan bli förödande, då en länger skruv där kan nå vitala dela o kortsluta kretsen. Bra att du förtydligar Owe. De två skruvarna (i överkant) som går in i förstärkarchassiet är på det här aktuella exemplaret c:a 25 mm långa, och de bör ej vara längre p.g.a. kortslutningsrisk. Men, Per, det räcker tyvärr inte med 25 mm för de övriga skruvarna som går till kabinettsidorna. De behöver vara ungefär 35 mm för att nå in. Tack för förslaget.
|
| 13 Jan 2015, 16:24 |
|
|