http://iloapp.elegic.com/data/_gallery/public/59/141942498897373300_resized.gif?width=1344&height=894Där..har ni ett schema. E liksom inget speciellt med det. Inte alls i min mening. Men,må vara hur det vill med det...häng med nu...
Vi hämtade ett väl paketerat emballage på posten innehållande ett stycke Geloso 219.

Å den e gammal. Den e de.
Så.? Mjo,skruvade av bottenplattan..och det visade sig snart nog att ngn tidigare mek har varit framme å bytt glättningslytar i den. Tyvärr inte helt rätt,då man hängt dit 47uF i första smäll å se det e eg inte ett 6X5 byggt för. Eller ja...ett par av dem som i detta fallet då.
Vidare var det inte så mkt rört faktiskt. Vilket givetvis innebar att allt vad kopplingskondningar och katodavkopplingar heter var originalen.
Men. Såg över,å mekade runt lite med,sådant som föreföll mig mindre bra.

Som påtalats tidigare e denna maskin försedd med en "vibrator" eg. I detta fallet saknades den aktiva delen av det...men vred mm för omkoppling satt kvar. Det rör sig alltså om det bajsbruna vredet till vänster i bild.
Småsaker..som att den nedre säkringshållaren tappat sin skyddande backelit (eller vad det nu e) gjorde mig inget större problem då detta är säkringshållaren till just vibratordelen...å se den skall skrotas iaf.

Å där har vi insidan av det där vredet. Inte mkt att orda om. Det skall skapas ordning å reda i vad som går vart bara...åsså skall skiten ut.

Mkt snabbt fick jag hängt dit ett telejack i resp ände. Dvs ett input jack och ett jack ut mot högtalaren under bänken.
Slog igång maskin utan likriktarrören i...å kunde snabbt konstatera att nättrafon var med i matchen iaf! Gött!
I med likriktarrören så...åsså ett spänt öga mot DMM´en...men jorå. Den kom sig allt så fint. B+ ramlade in på 330VDC,och det då med 295VAC in mot de där 6X5 flaskorna. Mao...där snackar vi spänningsfall va..
Provade så...å DRA MIG ÅT HELVETE!!!
Tänkte i mitt stilla sinne,det här kan ju fan inte stämma.? En gammal original,i princip orörd,-50tals maskin som får en JMP på full patte att springa å gömma sig!?! Huh??
Mätte lite fram å tebax...å varenda kondensator läckte. Ett undantag,å det var den som sitter på ingående galler från jacket..

Eftersom jag mest stod häpen över soundet ur den här prylen så...blev mkt mkt osäker på hur göra framgent.
Därför gjorde jag så att jag bara "bryggade in" allt vad kopplingskondningar heter utan att klippa ben eller ngt liknande. Bara så rått det tänkas kan.
Avkopplingslyt-arna till ena småsignalsflaskan byttes.. (e bara två st) och i sin tur densamma till 250 Ohms katodresistorn för 6V6 flaskorna.
På med switchen igen...kontrollmäta...å...
ÄNNU MER dra mig åt helvete! WTF?
Fan e re som pågår? Har jag tappat kontakten med mina egna öron? Om ni nu kikar på schemat så ser ni att 1a flaskan e ett ECC-81. Detta drivs närmast som "starved plate",men det ironiska är att maskinen har ett mkt mkt trevlig beteende det till trots!
WTF?

Men mjo. SÅ e re faktiskt. Den låter rent perverst bra! I sin tur...genom att variera hur mkt man öppnar volympotten så är det rent barnsligt enkelt att styra hur mkt maskinen komprimerar och skapar "sag".
Lättskött var ordet sa Bull!

Flaskorna förefaller vara originalen. Här skulle jag vilja be om lite hjälp....då jag vet att det finns ett antal Bojare med intresse för rörhistoria.
ECC-81´an och 12SL7´an är av fabrikat Fivre. Slutrören i sin tur av fabrikat Marconi. Aldrig hört talas om endera.?
6X5 flaskorna i sin tur är gamla hederliga RCA.

Vi bör rimligen prata -50 tals produktion? Antar jag skäligt iaf.?

Å på vanligt Geloso maner den "lista" som berättar hur man kopplar för att hantera i princip varenda utgångsimpedans människan nånsin kunnat drömma ihop...

Jodå. Den ryter. Utav HELVETE! Så. Helt uppenbart en VÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT kul liten maskin!
Tog mig för att göra rent faceplate å rattar...
Poängen e nu...vägskäl. Som jag ser det skall den inte kunna låta som den gör,men den enkla sanningen e att...det gör den.
Tyvärr är det rent estetiska skicket bedagat,för att vara diplomatisk. På god svenska ser den fan ut som ett skämt varför beslut behöver tas vad avser vad göra åt den biten. Nån Mr Handyman har varit framme och målat huven på den med guldfärg. Det ser rent ut bedrövligt ut.
Oavsett.
Frågan e vad göra med den rent kretsmässigt.? Som förstärkare sett. Eller rättare sagt,som rocknroll maskin.
Den står inte upp mot det jag normalt kramar ur mig men har en sådan alldeles underbar karaktär att jag faktiskt inte vet om jag kan MED att slakta ner den för att bygga upp den igen som ngt annat.
SNACKA om att blåsa mig ur skorna!!
OM jag nu gör...så är mina tankar som följer...
Bort med 6X5 flaskorna. Redan som det är förefaller dem ligga och rida på den berömda gränsen i vad de orkar leverera. Rörlikriktarbeteendet (DOH!) är där med all tydlighet. Den svampar mkt typiskt för när RLR´erna (bara det att de e två va..

) börjar krokna. DOCK har jag inte mätt detta än...så det återstår att kvitteras.
Hur som. Den autonoma tanken e isf att ersätta dessa två med antingen ett EZ-81 alt ett GZ-34. Det senare hade ju garanterat varit overkill,med påföljd att blotta iden att ha en RLR inblandad alls faller lite.
Hur som.
I det läget blir det isf tal om att B+ hoppar upp,och det en ganska bra bit. Har jag gjort överslagen rätt torde vi hamna kring iaf 380VDC under drift,å se då e vi bra nära Fender DLR siffror som jag ser det.
Det i sin tur hade föranlett att jag hade kikat på att ersätta ECC-81´an med en vanlig ECC-83...åsså en mer konventionell James samt volympott. På det givetvis upp med railspänningen som det anstår.
Redan där är jag övertygad om att man hade "dödat" det som John Geloso en ggn skapade..
12SL7´an i sin tur kan gärna sitta,men concertinas e jag utled på. Det blir isf till att göra en paraphase av.
Det i sig hade dessutom frigjort en del plats,vilket hade gett utrymme för en alt två extra småflaskor. Ja..ni ser...
Isär behöver den oavsett. Dels för att göras ren,men iom det...så vetti fan om man inte skulle slakta ner den helt och ge chassi och huv helt ny finish.
Blästra/beta rent (vibrationstumla?) samt pulverlack. På ngt vis känns det som den förtjänar det.
Mm. Tills vidare iaf så har vi oss en gammal -50 tals Geloso som fanimig inte låter ngt kort på rent LYSANDE för konventionell råkkänråll. Det e då ett som är säkert!!
Det är till den grad...de e inte helt lätta att hitta...att den som springer på en sådan här alt en modell 221 ute i Europa..KÖP DEN å GÖR DET NU!
Med MYCKET små medel har ni skapat er en råkkänråll maskin av RANG!
SICKEN jävla pryl!!