View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Oct 2026, 05:44

Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Gör nåt Deluxe liknande av en Hagström 210 
Author Message

Post Gör nåt Deluxe liknande av en Hagström 210
Jag har en Hagström 210 ståendes i källaren som det redan är rotat i, bla har någon före mig borrat in en switch genom frontpanelen och flyttat pilotlampan så om man fortsätter spelar ju ingen roll, jag har bytt motstånden på ingången till 68K och nåt mer men det är bortåt 10 år se jag höll på i den så minnet sviker.

Det jag tänkte på är om man skulle bygga försteget från tex en 5E3 då borde den ju bli lite mer anpassad för gitarr men hur är det kring fasvändaren skall man göra nåt där jag blir som inte klok på Hagström schemat. Detta schema http://www.radiomuseum.org/images/tubee ... cll800.png har jag också hittat är det bättre än Hagströms http://elektrotanya.com/PREVIEWS/634632 ... .pdf_1.png original?

25 Dec 2014, 22:41
Profile

Post Re: Gör nåt Deluxe liknande av en Hagström 210
ECLL800-röret är ju lite speciellt, 2 pentoder och en triod som fungerar som fasvändare..ska du ta bort det röret ?

LF Audioservice

25 Dec 2014, 23:21
Profile WWW

Tänkte ha kvar ECLL800 röret och bara bygga om försteget till en kanal från en deluxe och sen kanske mixtra på med värdena runt fasvändaren om det skulle behövas.

25 Dec 2014, 23:31
Profile

I 310:an använder man fasvändaren i ECLL800 , här verkar man ha skippat den lösningen och har en concertina istället,

LF Audioservice

26 Dec 2014, 00:25
Profile WWW

Nu hänger jag inte riktigt med, det sitter bara två rör i 210:an, ECC83:an och ECLL800 så fasvändaren är vad jag förstår i ECLL800 röret. Eller har du glömt länka till nåt schema?

26 Dec 2014, 11:43
Profile

busse wrote:
Nu hänger jag inte riktigt med, det sitter bara två rör i 210:an, ECC83:an och ECLL800 så fasvändaren är vad jag förstår i ECLL800 röret. Eller har du glömt länka till nåt schema?

Äsch....de har ritat 210-schemat så att det ser ut som ett separat rör som är fasvändare...läste inte riktigt pga glögg ;-) ...310-schemat http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/S ... ic%201.jpg är ritat lite annorlunda.

LF Audioservice

26 Dec 2014, 19:35
Profile WWW

Vad tror ni är skall man bara ta försteget från en Princeton 5F2, vilket väl är samma som ena kanalen från en Deluxe och låta fasvändaren vara original eller skall man labba nånting kring fasvändaren?

27 Dec 2014, 01:16
Profile

Det nya försteget lämnar sannolikt en annan signal till fasvändaren (som i sin tur då påverkar signalen till pentoderna), så det kan vara bra att mäta upp nuvarande signalnivå och sen
se var man hamnar efter ombyggnad och också konsultera datablad för att se om nåt kan trimmas ytterligare.

LF Audioservice

27 Dec 2014, 11:54
Profile WWW

Kan kanske vara klokt att ta fram signalgenerator och skåp och kolla nivån innan man river isär allt. Är dock sugen på att bara testa och se vad som händer, i värsta fall få man väl sätta en spänningsdelare innan fasvändaren för att ta ner signalen.

Var det inte Sixten som moddade en 310, jag har sökt efter den sidan men hittar inte den verkar som att den är borta.

27 Dec 2014, 14:50
Profile

Nu är det testat och resultatet är hyfsat lovande men med ett problem, oscillation. Om jag drar upp volymen och tonkontrollen börjar stärkaren att tjuta högfrekvent. Håller jag tillbaka tonkontrollen går det att ha högre volym med då låter stärkaren dovt och tråkigt På dessa stärkare sitter det en 8.2nF konding mellan signal och jord före volymkontrollen som skär bort diskant, denna konding brukar man tydligen knipsa bort men på min stärkare även före div moddningar gick det inte att köra utan den utan att få oscillation men det gick att minska värdet på det till 1200pF utan tjut så nåt problem är det med detta.

Jag har ingen oscillation om jag inte har signal in i stärkaren utan det är först då jag vrider upp volymen som den kommer, visst kan jag sätta in en konding före volymkontrollen men hur skulle det vara om man satte in kondingen i fasvändaren istället, frågan är bara var den skall in jag förmodar att det bör bli mellan pin 2 och 6 om mankollar på detta schema http://www.radiomuseum.org/images/tubee ... cll800.png Hagström schemat saknar ju pinfig för rören. Vad säger ni om detta eller skall man in med en liten till jord i signal vägen?

Edit ändrat till pin 6, åldern börjar göra sig påmind nu i alla fall då det gäller ögonen :oops:

02 Jan 2015, 21:00
Profile

Nya tester har testat sätta en 1nF kondingen mellan signal och jord före volymen visst det tar det mesta av oscillationen men inte allt, testade även 250pF mellan pin 2 och 6 på slutröret vete sjutton om det gör nån skillnad, även testat 1M pot som mastervolym innan slutröret och visst den tar bort oscillationen med volym och ton på fullt men även det goa bettet i ljudet, testade då en 1n över volmpoten som treblebleed men då oscillerade stäkaren igen.

Vete fasen vad som gör detta men det verkar ju som att slutsteget är känsligt för diskant kan det vara slutröret som spökar? Några tips på att tämja oscillation?

02 Jan 2015, 22:36
Profile

Fler tester blev det i går men jag blir inte riktigt klok på vad som skapar problemet, testade en 100K gridstopper på 2:a gainstegets galler men ingen märkbar eller större skillnad skillnad, testade även en gridstopper på 220K placerad mellan C8 och R16 i orginalschemat men samma här ingen noterbar skillnad. Satte in återkoppling med ett 22K motstånd till 2:a gainstegets katod alá Fender Champ och detta tämjde oscillationen lite. Frågan är dock var oscillationen uppkommer, det som är lurigt är att den inte uppkommer utan signal på ingången kan detta betyda att det är nån form av överhörning? Det man också kan säga om oscillationen är att den hålls tillbaka om spelar på gitarren men då man släpper strängarna så börjar det tjuta, samma sak om man bara har gitarrsladden inkopplad då tjuter också stäkaren.

Har funderingar på att ta fram skopet och försöka se om man kan se var oscillationen uppkommer i försteget, men hur skall man göra detta? Måste man löda loss kopplingskondingen som sitter mellan 2:a gainsteget från fasvändaren för att koppla detta? Skulle vara intressant att veta om det är i försteget eller slutsteget som det tjorvar.

Jag har dock fått maskinen att funka men då genom att fuska med att begränsa volymkontrollen, det verkar ju inte göra någon skillnad med att sätta in en mastervolym annat än att den tar bort diskant då den är ner vriden och på så sätt tar bort oscillationen men också tar död på ljudet. Jag gjorde som så att jag ställde tonkontrollen på max och vred sen upp volymen till den började tjuta och backade sen till den blev stabil och mätte då hur poten var ställd, jag hade då ca 930K och 30K på var sin sida om löparen på 1M poten som visade sig vara 960K poten. Bytte då poten till en 25K och satte ett 1.2M motstånd och då funkar stärkaren fint och den spelar ju både högt och distar även rejält bra.

03 Jan 2015, 10:27
Profile

busse wrote:
Fler tester blev det i går men jag blir inte riktigt klok på vad som skapar problemet, testade en 100K gridstopper på 2:a gainstegets galler men ingen märkbar eller större skillnad skillnad, testade även en gridstopper på 220K placerad mellan C8 och R16 i orginalschemat men samma här ingen noterbar skillnad. Satte in återkoppling med ett 22K motstånd till 2:a gainstegets katod alá Fender Champ och detta tämjde oscillationen lite. Frågan är dock var oscillationen uppkommer, det som är lurigt är att den inte uppkommer utan signal på ingången kan detta betyda att det är nån form av överhörning? Det man också kan säga om oscillationen är att den hålls tillbaka om spelar på gitarren men då man släpper strängarna så börjar det tjuta, samma sak om man bara har gitarrsladden inkopplad då tjuter också stäkaren.

Har funderingar på att ta fram skopet och försöka se om man kan se var oscillationen uppkommer i försteget, men hur skall man göra detta? Måste man löda loss kopplingskondingen som sitter mellan 2:a gainsteget från fasvändaren för att koppla detta? Skulle vara intressant att veta om det är i försteget eller slutsteget som det tjorvar.

Jag har dock fått maskinen att funka men då genom att fuska med att begränsa volymkontrollen, det verkar ju inte göra någon skillnad med att sätta in en mastervolym annat än att den tar bort diskant då den är ner vriden och på så sätt tar bort oscillationen men också tar död på ljudet. Jag gjorde som så att jag ställde tonkontrollen på max och vred sen upp volymen till den började tjuta och backade sen till den blev stabil och mätte då hur poten var ställd, jag hade då ca 930K och 30K på var sin sida om löparen på 1M poten som visade sig vara 960K poten. Bytte då poten till en 25K och satte ett 1.2M motstånd och då funkar stärkaren fint och den spelar ju både högt och distar även rejält bra.

Du kan ju koppla oscilloskopet på gallret på olika steg, rycka slutröret , injicera signal på olika steg dessutom..sen antar jag att du har "chopstickat" för att se om kabeldragningen är orsaken.

LF Audioservice

03 Jan 2015, 12:40
Profile WWW

Jag har testat att chopstickat så gott det går men det finns som inte så mycket att röra runt i då denna stärkare är så modern att den är byggd på kretskort och jag har använt det då det funkade att få in det hälva Deluxe försteget där. Det nya kablaget mellan jack och galler är skärmat och även mellan volymkontrollen och galleret på 2:a gainsteget och resterade kablage är bara korta kablar på mellan kort och rörsocklar.

Som sagt detta problem fanns även i original kretsen och där löst med en 8200pF konding till jord vilket får en att undra vad som ställer till det kan det vara en dålig layout i försteget med överhörning som följd eller nåt tjorv kring slutröret och dess fasvändare? Har för mig att jag läst att vissa tagit bort 8200pF kondingen men som sagt i min stärkare gick inte det men den gick att minska till 1200pF utan tjut.

Funderar även på om man skulle hitta nåt alternativ till ECLL800 och här finns ju lite info om det http://www.binatech.se/index.php/forsta ... l=&start=2 visst är det en bojare som gjort denna. Frågan är den om man kan klappa in två rör till en 210:an, går det bör man väl kunna göra en förkrympt Deluxe rakt av.

03 Jan 2015, 19:10
Profile

Med tanke på att det är en ganska omfattande ombyggnad är mitt tips att riva ut hela skiten och börja om. Att återanvända/modda en såpass taskig konstruktion som Hagströms är att be om trubbel.

http://kuhnamps.com

04 Jan 2015, 11:52
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
Med tanke på att det är en ganska omfattande ombyggnad är mitt tips att riva ut hela skiten och börja om. Att återanvända/modda en såpass taskig konstruktion som Hagströms är att be om trubbel.

Tanken har slagit mig, hur ser ni på det hela om man skall göra en sån operation, skall man bort med ECLL800 röret och in med ett rör till för fasvändaren och två slutrör som binatech eller kan man ha kvar det udda slutröret?

04 Jan 2015, 21:26
Profile

Hej,

Förutom på eBay och ELFA, som har ett par exemplar av ECLL800 till ett ganska rejält tilltaget pris, vet någon var sådana finns till salu?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 1-02&toc=0

https://www.facebook.com/ahjelmamp

07 Jan 2015, 05:35
Profile

Hur är det med Hagström och ECLL800 röret, är det själva konstruktionen av ECLL800 röret då man har hela slutsteget med fasvändare och allt i ett rör som ställer till det eller det en taskig krets och layout från Hagströms sida som ställer till problem. Som sagt min fråga är den om man kan ha kvar eller om man skall byta ut ECLL800 röret och är det då ECL86 som gäller eller finns det andra alternativ? Vad hittar man ECL86 rör?

07 Jan 2015, 06:32
Profile

busse wrote:
Hur är det med Hagström och ECLL800 röret, är det själva konstruktionen av ECLL800 röret då man har hela slutsteget med fasvändare och allt i ett rör som ställer till det eller det en taskig krets och layout från Hagströms sida som ställer till problem. Som sagt min fråga är den om man kan ha kvar eller om man skall byta ut ECLL800 röret och är det då ECL86 som gäller eller finns det andra alternativ? Vad hittar man ECL86 rör?

ecl86 hittar du bara som nos ( svalanders t.ex.).
Jag skulle rekommendera el84 , dessa kan du köpa nytillverkade, och ett ecc83 som fasvändare, även detta finns i nyproduktion.
Men du börjar tulla på nättrafon's capacitet, ecll800 drar 0.6A i glöd,el84 drar 0.8A(vardera),ecc83 0.3A, dvs 1.9A istället för 0.6.
(ecl86 drar 0.66A dvs 1.2A för 2 stycken.)

07 Jan 2015, 10:21
Profile WWW

Annars är pentoderna i ECLL800 tämligen, kanske exakt, lika som pentoden i ECL82, så med original transformatorer kanske de passar bäst. Jag vet dock inte hur trioden i dem förhåller sig till våra vanliga varianter. Både ECL86 och, än mer, EL84, är ju kraftigare och kanske kräver större transformatorer för att komma till sin rätt.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

07 Jan 2015, 11:48
Profile WWW

ecl82 drar 0.78A i glöd, så det är ett sämre alternativ än ecl86 ( om nättrafon är begränsningen)

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /ECL82.pdf
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /ECL86.pdf

Nu kan man fixa detta med en extern 220/12V trafo från t.ex. kjell, 2 el84 i serie + en ecc83 12V kopplat fixar detta.

07 Jan 2015, 12:02
Profile WWW

Är det nån som har koll på vad nättrafon hos en 210 eller 310 klarar av att leverera det gäller glödströmen? Det är ju en ganska stor nättrafo i den.

ECL86 verkar ju inte direkt billiga heller, om man kollar hos Svalander. Får nog kolla upp om lokala radioaffären har några på lager med lite tur kanske det finns några och då säkert även till rätt pris.

07 Jan 2015, 20:18
Profile

busse wrote:
Är det nån som har koll på vad nättrafon hos en 210 eller 310 klarar av att leverera det gäller glödströmen? Det är ju en ganska stor nättrafo i den.

ECL86 verkar ju inte direkt billiga heller, om man kollar hos Svalander. Får nog kolla upp om lokala radioaffären har några på lager med lite tur kanske det finns några och då säkert även till rätt pris.

Skall du bygga om så satsa på 2 el84 och en glödtrafo från kjell ( kostar under 100-lappen ) Då har du rör som går att förnya
i framtiden.
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... -va-p44298

07 Jan 2015, 20:26
Profile WWW

Frågan är ju då hur mycket effekt pallar utgångstrafon med om man klappar in två EL84 som slutrör, fast man kanske får ut begränsat med effekt med relativt låg B+.

07 Jan 2015, 23:51
Profile

Fått in en sådan här som e död jag med Bosse.
Om ECLL flaskan e kass kan det bli anledning att ta reda på det.

21 Feb 2015, 15:04
Profile

Jag har nog ett par friska (pulls, men friska) ECLL800 liggande. Kanske t o m 3.

21 Feb 2015, 16:00
Profile

Jag gjorde om 2 st 210:or för ett par år sen. Ut med ECLL800, in med ett 6V6 och ett 6SL6 (om jag minns rätt) , byt OT till Hammonds 125 ESE (om jag minns rätt nu). Bygg kretsen som en Valco/Supro från sent 40-tal/mitten av femtitalet och du får en skitläcker hyfsat högljudd stärk med krämig dist och fin kompression. Funkar bra till munspel också.

21 Feb 2015, 16:05
Profile

Mm.
Bankat lite 210 ikväll,å i vanlig ordning hade Mr Handyman varit framme. Iom det satt där ett EL-84 istället för ECLL-800 flaskan å..resten kan ni säkert lista ut själva.
Så jo. Den där smältkäglan var kronväck.
Fick åtgärdat det,fick kontrollerat lytarna för funktion avseende ESR och kapacitans,fick bytt de 100nF kondensatorer som sitter i den...lödat om allt,rensat bort mängder med tenn osv.
Dessa går ju i chassijord via de två skruv som håller kortet,och ena skruven var givetvis borta..så ersatte det.
Drog om CT för HT´n till första lyt..osv osv.

Så Ballz.
Japp. Här behövs ett ECLL-800. Så e läget.

21 Feb 2015, 22:57
Profile

fan jag krängde 2 st nya ECLL800 för 300:- på tradera :? hade gynnat både bosse o dig jeppe istället

21 Feb 2015, 23:07
Profile WWW

Blir väl min vän. Den gode Ballz till räddning.

22 Feb 2015, 13:22
Profile
Reply to topic   [ 61 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next