Re: Marshall major och pedaler, funkar det
Ingen som helst.
Han snubben på vintage amps i sin tur,sicken going....
"Överslagen var så snabba att säkringen aldrig löste ut"
"Dessa maskiner var försedda med ultralinjära slutsteg. De var Hi-Fi slutsteg"
Du får ursäkta Ragnar men nu luktar det mkt "Urban legend" i min näsa.
Att engelska designers fått det fel ibland på maskiner som nått allmänheten? Ja,jo. Så e re. Visst har de det. (Se bara idiotin bakom tex Dan Armstrong puffrorna)
Men det finns så mkt fel i texterna på de där två länkarna jag läst nu att det e knappt ide att börja en ggn.
Visst. Det med isolationsprover osv var väl knappt påtänkt i England,och visst..650VDC e en del. Inget att orda om.
För att ge dig perspektiv och referens. Andra rör...sant,men likväl LÅÅÅÅÅNGT över design spec.
Jag har personligen stått och drivit EL-34´or som matas med kring 960VDC under last(Över 1000VDC i kallstart). Så själva grundiden att anodspänningen i sig skulle vara det som utgör problemet köper jag helt enkelt inte.
Samma med det att keramiska socklar skall vara så förbannat mkt bättre än de i plast...still not buying. Tyskarna arbetade ofta med lite högre anodspänningar i maskiner de designade,och i vanlig tysk ordning då med god koll på läget. Haft näsan nere i mååååånga som arbetar över 700VDC iaf,väl medveten om att det skiljer i såväl last som induktans osv..min tanke med att säga det e bara det av perspektiv.
Ngt de har gemensamt de flesta av de där maskinerna är att de använder oktalsocklar i just...plast. Eller rättare sagt,jag har aldrig öppnat en äldre tysktillverkad maskin som använt socklar i keramik,å vid detta laget har det blivit ngr st.
Sen...UL kopplade slutsteg e till för Hi-Fi. Jag..jag vet inte ens hur replikera det. Nöjer mig med att konstatera att de har fel. Punkt&slut,å inte mer med det.
Åsså det underförstådda i att UL kopplade slutsteg är mer benägna till överslag än icke UL.? Huh?
Flybacks i sin tur. Vad gäller flybacks och rör specifikt är mina erfarenheter begränsade. Vad däremot gäller flybacks rent generellt kan jag en del å...det fungerar iaf inte nödvändigtvis som beskrivs i texterna i länkarna. Det e då ett som e förbannat säkert.
Nah Ragnar. Om du har ordning på maskin i sin helhet,dvs den e hyggligt servad osv samt likaledes rengjord från damm,smuts osv...bara åk.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.