View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 23:15

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Attenuator till 5W stärkare 
Author Message

Post Attenuator till 5W stärkare
Jag har för tillfället antingen ett Vibro Champ liknande eller ett EF86 baserat bygge med 6V6 rör som vardagsrums stärkare med det är ju rejält mycket för mycket att köra med sina 5W i vardagsrummet. Just nu har jag EF86 bygget i repan och den klara ju av att leverera nog med volym för att övriga skall klaga genom en 1x12 lådan med V30 element speciellt efter som att jag har den lutande på ett stativ.

Några tips på en enkel attenuator för att ta ner volymen i vardagsrummet, jag har även en Marshall Class 5 och den har ju hörlursutgång som är moddad enligt tips från nätet så den även funkar som attenuator, tror att version två av Class 5 hade denna mod som standard. Även Vox AC4TV som mitt EF86 bygge var från början har ju en attenuator. Har kollat på Class 5 schemat och AC4TV schemat och funderar på att sno någon av dessa attenuatorer rakt av och sen sätta den i en egen låda, vad tror ni om det eller finns det vettigare konstruktioner för en enkel attenuator?

Just med EF86 bygget så gillar jag att köra den nästa med alla kontroller på fullt då är den då spelmässigt är så dynamisk att man kan förändra ljudet med anslag, volym och tonkontroll. Dock är det förbenat högt för ett vardagsrum.

04 Dec 2014, 22:13
Profile

Post Re: Attenuator till 5W stärkare
busse wrote:
Jag har för tillfället antingen ett Vibro Champ liknande eller ett EF86 baserat bygge med 6V6 rör som vardagsrums stärkare med det är ju rejält mycket för mycket att köra med sina 5W i vardagsrummet. Just nu har jag EF86 bygget i repan och den klara ju av att leverera nog med volym för att övriga skall klaga genom en 1x12 lådan med V30 element speciellt efter som att jag har den lutande på ett stativ.

Några tips på en enkel attenuator för att ta ner volymen i vardagsrummet, jag har även en Marshall Class 5 och den har ju hörlursutgång som är moddad enligt tips från nätet så den även funkar som attenuator, tror att version två av Class 5 hade denna mod som standard. Även Vox AC4TV som mitt EF86 bygge var från början har ju en attenuator. Har kollat på Class 5 schemat och AC4TV schemat och funderar på att sno någon av dessa attenuatorer rakt av och sen sätta den i en egen låda, vad tror ni om det eller finns det vettigare konstruktioner för en enkel attenuator?

Just med EF86 bygget så gillar jag att köra den nästa med alla kontroller på fullt då är den då spelmässigt är så dynamisk att man kan förändra ljudet med anslag, volym och tonkontroll. Dock är det förbenat högt för ett vardagsrum.

Den Clapton signerade "EC Vibro Champ" har denna lösning.
Kanske kan vara något, ser ju ganska enkel ut.

// Per

http://nordstromaudio.se

Attachments:
EC Vibro Champ.jpg
EC Vibro Champ.jpg [ 69.95 KiB | Viewed 6641 times ]
04 Dec 2014, 23:17
Profile

Den var ju enkel, dock tror jag att jag hittade en ännu enklare lösning. Var och kollade i skrotlådan och hittade resterna från AC4TV:n och det verkar som att attenuatorn i AC4TV sitter på ett eget kort runt ratten, det enda som behövs är ett till jack för ingången och en kabelstump mellan kort och jack. Tror jag testar denna först och verkar den funka ok så sätter jag in det hela i en pedallåda.

04 Dec 2014, 23:28
Profile

Jag monterade en vanlig L-Pad på 50W i en box, funkar hyfsat till DeLuxen.. typ nåt sånt här:

http://guitarprojects.weebly.com/diy-attenuator.html

LF Audioservice

Last edited by bb5000 on 18 Dec 2014, 11:26, edited 1 time in total.

05 Dec 2014, 10:28
Profile WWW

Jag testade att löda in ett jack på attenuatorn som jag hämtade från den skrotade Vox AC4TVH stärkaren, Pluggade sen in i mitt Vibro Champ bygge och det funkar, visst så låter diskanten lite fräsig men det brukar väl bli så då man dämpar mycket och jag känner igen det från min Dr Z Airbrake men denna attenuator får nog duga tillsvidare till små stärkarna. Testade även att dämpa ungefär lika hårt med Airbraken men jag kan inte säga att den ena eller andra lät bättre, kanske lite mer diskant ur Airbraken men kan väl inte säga att det ena eller andra låter bättre. Bara jag blir kvitt förkylningen så får jag nog gå ut i garaget och borra hål i en pedallåda och boxa det hela, blir ju en väldigt smidig attenuator jämfört med en Airbraken men den klarar ju av helt andra effekter.

Såg på nätet att någon bytt motstånden i Vox AC4TV attunatorn från 2W till 5W det kan väl inte vara skadligt att göra eller är det onödigt, är ju låga värden motstånden men det rör väl sig ändå om lite effekter som skall genom dom.

Här är ett schema på Voxen med dess attenuator http://farm9.staticflickr.com/8018/7660 ... 7104_b.jpg

05 Dec 2014, 13:59
Profile

Hej
Jag har med framgång använt en 8 ohm/100W L-Pad (Konstantimpedanspotentiometer) SAT100 som jag köpt på Hifikit http://www.hifikit.se/tillbehor/l-pad-k ... tiometrar- kostar 149 kr.
Jag har monterat sådana på baksidan i alla mina högtalarlådor.
Jag tar upp ett hål med hålsåg (borrmaskin krävs) i baksidan någonstans bredvid kontakterna och monterar L-PAD´ens frontdel.se bild
Image

Om du behöver en 4 ohm L-PAD så använd SAT100 stereo och parallellkoppla potarna så har du en 4ohm/200W L-PAD.

Kalle

Last edited by Kalle_in_Sweden on 17 Dec 2014, 22:26, edited 1 time in total.

06 Dec 2014, 13:02
Profile WWW

Hur fasen blir det med impedansen i Vox AC4 attenuatorn? Vad händer om jag pluggar in den mellan en stärkaren och en 8 ohms låda? Enligt vad jag kom fram vid bygget av AZ4:an (som jag kallar min moddade AC4TVH) så var OT:n i AC4TV närmare 8 ohm än 16 ohm i impedans. Som sagt vad händer om man kör denna attenuator i detta schema i 8 ohm http://farm9.staticflickr.com/8018/7660 ... 7104_b.jpg? Tror jag läst nånstans att man inte skulle köra med 8 ohms låda och använda attenuatorn i AC4TV, kan det stämma?

Samma sak funderar jag på då det gäller Marshall Class 5, jag har en sån som är moddad med en annan större utgångstrafo från en VHT där jag kan välja mellan 4, 8 och 16 ohms impedans. Finns det några risker med att köra med Class 5:an i hörlursläget med en 8 ohms högtalare och utgångstrafon ställd på 8 ohm? Här är schemat på C5:an http://cdn.tonegeek.com/wp-content/uplo ... -Mods1.png "bedroom modden" går ut på att man kopplar in högtalaren till hörlursutgången.

Nån som har bättre koll på detta hur det funkar med attenuator?

06 Dec 2014, 23:21
Profile

En till fundering, hur funkar det med en stereo L-pad om man kör två 8 ohms högtalare seriekopplade till 16 ohm? Håller på med att ta upp ett avstannat lådbygge där jag tänkt ha två 8 ohms element. Tänkte nog ha en switch så man kan välja mellan mono 4 och 16 ohm och stereo 2X8 ohm, det vore ju smidigt med en L-pad monterad direkt i lådan om det funkar.

07 Dec 2014, 06:20
Profile

Du kopplar en 8 ohms L-PAD till varje 8 ohms högtalare.
Jag har gjort så i en 2x12" (2x8 ohm) låda, där jag har en L-PAD (SAT100) på varje högtalarelement.
Med original switchen på lådan så kan jag köra stereo (2x8 ohm) , mono (1x4 ohm alt 1x16 ohm).
Med var sin L-Pad på varje element så kan jag ställa ljudvolymen från respektive element.
Eftersom jag har olika typ av element i lådan, så kan jag balansera ljudet mellan elementen när jag kör i mono.
/Kalle

07 Dec 2014, 10:45
Profile WWW

Det var ju ingen dum idé att ha varsin L-pad till varje element då kan man ju även kompensera för olika verkningsgrad på elementen. Får nog bli den lösningen om jag monterar L-pad i lådan.

07 Dec 2014, 12:42
Profile

En fråga hur mycket dämpar en sån där L-Pad om man vrider av den helt? Kan man få ner en 5 Wattare till sovrumsvolym? Lirat lite med Class 5:an som jag fick klar i helgen och dess hörlursutgång som även funkar som inbyggd attenuator funkar ju fint för att ta ner volymen till sovrumsnivå. Samma med Attenuatorn som jag plockat från AC4:an, i 1/4W läget funkar den också för att ta ner volymen ordentligt. Visst påverkas ljudkvalitén men för att lira hemma med dessa attenuatorer men funkar det ju ändå.

Som sagt hur mycket dämpar en L-Pad? Blir det tyst om man vrider av den helt?

16 Dec 2014, 23:12
Profile

Hej
Med en SAT 50/100 mellan förstärkare o högtalare kan du dämpa ljudnivån från högtalaren till inget ljud alls.
Kalle

17 Dec 2014, 09:23
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:
Hej
Med en SAT 50/100 mellan förstärkare o högtalare kan du dämpa ljudnivån från högtalaren till inget ljud alls.
Kalle

Okej då vet jag, då blir det en SAT100 till varje element.

17 Dec 2014, 17:18
Profile

Ni som testat L-Pad har ni använt er av treblebleed kondingar? Det verkar ju som att en del använder det på L-Pad.

17 Dec 2014, 23:00
Profile

Hej
En diskanthöjande kondensator på 8 ohm last blir ju duktigt stor för att göra nytta....
Det är ju betydligt enklare höja diskanten på förstärkaren..

Det som händer när sänker ljudnivån är att det mänskliga örat uppfattar diskant o bas allt sämre o sämre.
Det är därför man "uppfann" loudness funktionen på HiFi system för länge sedan, för att höja diskant och framförallt bas när man sänkte ljudnivån till vardagsrumsnivå..
Många tror ju att en L-PAD förstör gitarrförstärkar ljudet när man sänker ljudnivån till sovrumsnivåer, men det är det mänskliga örat som spelar en ett spratt, och inte att ljudet ut från högtalaren förändras frekvens/övertonsmässigt.
/Kalle

19 Dec 2014, 00:05
Profile WWW

Här http://regiscoyne.com/ampwell/ampwellschem.jpg sägs det 3-15uF jag förmodar att man menar att man skall ha en icke polariserand elytkonding alltså en sån som man kan vända åt vilket håll som helst. Vad tusan hittar man det?

Om man ändå håller på kunde det ju vara smidigt att ha kondingar så man upplever ljudet ungefär samma speciellt om man dämpar de två elementen olika. Eller så har gör man som i schemat ovan in och urkopplingsbara kondingar för extra variation av ljudet.

19 Dec 2014, 00:14
Profile

En fråga då det gäller kondingar, man borde väl kunna använda en elyt som treblebleed konding man kommer ju inte att utsätta den för likspänning eller tänker jag fel? Funkar det med en konding på 35V? Högre spänning än så är det väl inte ut till högtalarna?

19 Dec 2014, 17:55
Profile

Hej busse
Egentligen skulle du ha icke polariserade polyprop kondensatorer avsedda för högtalarfilter.
Finns på HiFikit http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... omponenter.
/Kalle

20 Dec 2014, 11:02
Profile WWW

På så sätt, om jag ändå skall beställa två L-Pad så kan man ju även ta ett par kondingar så har man ju om man vill laborera. De billiga om man nu kan säga så "Jantzen Audio Cross Cap" som finns hos HiFikit borde väl duga tillsammans med en L-Pad i gitarrsammanhang?

20 Dec 2014, 12:26
Profile

jap

20 Dec 2014, 12:49
Profile WWW

Tackar, blir att beställa två L-Pad och två 4.7uF och 10uF kondingar då kan man ju testa mellan 4.7uF, 10uF och 14.7uF. De ritningar man hittar på nätet visar värden mellan 5-15uF, funderar på att sätta en vridswitch till varje L-Pad så man kan välja mellan ingen och de tre olika lägena av treblebleed för respektive element.

Då borde man ju få ytterligare en möjlighet att färga ljudet via lådan om man så önskar, fast ännu mer att ratta bort sig på :wink:

20 Dec 2014, 13:10
Profile

Lirade lite med Champbygget som står i vardagsrummet tillsammans med Marshall Class 5:an och pluggade då in attenuatorn som jag plockat ur från AC4TV:n. Efter ett tag så kände jag hur det började lukta varmt och då var 3W motstånden så heta att dom inte gick att ta i, tog loss den och pluggade in DrZ Airbraken men den lät faktiskt sämre än AC4:ans attenuator, verkar som att Airbraken ger fizzig diskant i alla fall i Vibro Champen.

Är det nån som begriper sig och kan räkna om 3W motstånden i AC4TV attenutorn klara uppgiften att ta ner volymen från en Champ med 6V6GT slutrör? Funderar på att byta motstånden men räcker det med 5W eller skall man ta större motstånd?

Här är schemat på attenuatorn det är 15R och 5.6R motstånden som nu är på 3W http://farm9.staticflickr.com/8018/7660 ... 7104_b.jpg

20 Dec 2014, 17:59
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]