| Author |
Message |
|
Din_Mentor
|
 förstärkare som inte använts på 8 år
En plexi reissue som inte använts på 8 år, ska man vara försiktig vid köp av en sådan? rören byttes 2006 sen har den i princip stått...
ska man räkna med att rören är kassa? kondningar? trafo? nåt särskillt man ska tänka på vid uppstart av en förstärkare som stått så länge?
|
| 11 Dec 2014, 08:59 |
|
 |
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
 Re: förstärkare som inte använts på 8 år
Kondingar är väl det som inte mår bra av att inte användas. Åtminstone elektrolytkondensatorer. Rören tar ingen skada, annars skulle inte NOS kunna säljas  Smyg igång den med en variac eller en glödlampa i serie?
|
| 11 Dec 2014, 09:34 |
|
 |
|
Din_Mentor
|
dirt wrote: Kondingar är väl det som inte mår bra av att inte användas. Åtminstone elektrolytkondensatorer. Rören tar ingen skada, annars skulle inte NOS kunna säljas  Smyg igång den med en variac eller en glödlampa i serie? Variac har jag ej... Hmm glödlampa i serie ? 
|
| 11 Dec 2014, 09:58 |
|
 |
|
dirt
Joined: 17 Jul 2014, 02:10 Posts: 824 Location: i stora Hultet
|
Din_Mentor wrote: dirt wrote: Kondingar är väl det som inte mår bra av att inte användas. Åtminstone elektrolytkondensatorer. Rören tar ingen skada, annars skulle inte NOS kunna säljas  Smyg igång den med en variac eller en glödlampa i serie? Variac har jag ej... Hmm glödlampa i serie ?  viewtopic.php?f=24&t=96006&hilit=gl%C3%B6dlampahttp://www.antiqueradio.org/dimbulb.htmKika här! Edit: Fast om du gör en sån så koppla för guds skull in jorden också..
|
| 11 Dec 2014, 10:20 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Än glödlampa i serie är inte det optimala för denna typ av uppstart utan Variac är betydligt lämpligare. Metoden jag fick lära mig av Rifas tekniker var att starta upp med 50Volt i timmen mätt på B+ på så sätt kan man formatera om E- kondingarna.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 11 Dec 2014, 12:52 |
|
 |
|
bb5000
|
Amp Healer wrote: Än glödlampa i serie är inte det optimala för denna typ av uppstart utan Variac är betydligt lämpligare. Metoden jag fick lära mig av Rifas tekniker var att starta upp med 50Volt i timmen mätt på B+ på så sätt kan man formatera om E- kondingarna. Japp, glödlampan begränsar endast ström, inte spänningen och är egentligen bara nåt att ha för att indikera att det är kortis, inte för att förebygga den. En variac tillåter som AmpHealer säger mjukstart på lägre spänning. Har variacen ingen amperemätare (för att tidigt indikera om nåt inte står rätt till) så kan man komplettera variacen med en glödlampslimiter. Första uppstarten sker naturligtvis med alla rör urtagna och spänningar kontrollmäts efter varje ökning på variacen för att bedöma om de är rimliga.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 11 Dec 2014, 16:45 |
|
 |
|
Tubis
|
bb5000 wrote: Japp, glödlampan begränsar endast ström, inte spänningen Jag är helt övertygad om att du får ett spänningsfall över glödlampan.
_________________ Johan Hansson
|
| 11 Dec 2014, 18:05 |
|
 |
|
bb5000
|
Tubis wrote: bb5000 wrote: Japp, glödlampan begränsar endast ström, inte spänningen Jag är helt övertygad om att du får ett spänningsfall över glödlampan. Men inte i storleksordningen 150V va ? Alltså vid påslag...är allt ok så lyser lampan först starkt och sedan svagt när lytarna laddat upp...så då får väl förstärkaren merparten av spänningen.
|
| 11 Dec 2014, 20:28 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
bb5000 wrote: Men inte i storleksordningen 150V va ? Alltså vid påslag...är allt ok så lyser lampan först starkt och sedan svagt när lytarna laddat upp...så då får väl förstärkaren merpartenav spänningen. Kanske onödigt vetande men B+ droppade ca 100V i min Carlsbro 50 Top då jag glömde en 100W i serie med spänningsmatningen. Detta är ju dock med rören i så att stärkaren drar ström. Denna stärkare har två El34 och två ECC83 rör.
|
| 11 Dec 2014, 22:31 |
|
 |
|
bb5000
|
busse wrote: bb5000 wrote: Men inte i storleksordningen 150V va ? Alltså vid påslag...är allt ok så lyser lampan först starkt och sedan svagt när lytarna laddat upp...så då får väl förstärkaren merpartenav spänningen. Kanske onödigt vetande men B+ droppade ca 100V i min Carlsbro 50 Top då jag glömde en 100W i serie med spänningsmatningen. Detta är ju dock med rören i så att stärkaren drar ström. Denna stärkare har två El34 och två ECC83 rör. Jo, men utan rör och med glödlampan så drar stärkaren lite ström (om det inte är kortis från början) och B+ ligger nära max.. Startar man med en variac på säg 24VAC på primärsidan så har man ett B+ på 1/10 av max.. Sätter man dessutom i klenare säkringar så har man extra skydd...jaja, jag ska inte tjata i ämnet..
|
| 12 Dec 2014, 12:01 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
bb5000 wrote: Jo, men utan rör och med glödlampan så drar stärkaren lite ström (om det inte är kortis från början) och B+ ligger nära max.. Startar man med en variac på säg 24VAC på primärsidan så har man ett B+ på 1/10 av max.. Sätter man dessutom i klenare säkringar så har man extra skydd...jaja, jag ska inte tjata i ämnet.. Precis det var därför jag inledde med att detta var onödigt vetande 
|
| 12 Dec 2014, 15:20 |
|
|